Alternatief voor flesvoeding > WAPF Formula

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Gait
  • Startdatum Startdatum
Onze zoon is bijna 4 weken te vroeg geboren en mijn vrouw had ook nog geen melkproductie. Hij hapte ook niet echt fanatiek dus we zijn vanaf het begin bezig met zoeken naar de juiste manier. Mijn vrouw heeft veel, heel veel gekolfd en nu geeft ze borstvoeding met een tepelhoedje, dat lijkt de enige manier. Dus ook een tip voor jouw vrouw satfat. Toch blijft ons zoontje niet makkelijk aan de borst en mijn vrouw zit er over te denken weer volledig te gaan kolven. Zo krijgt hij wel de echte moedermelk.

Ik zou zo'n jong babietje toch liever geen koemelk geven, rauw en aangevuld of niet.

 
Tja ik ook niet. Je mist alle maternale antistoffen. Wist je dat er op een tepel receptoren zitten die weten welke antistoffen je baby op welk moment nodig heeft? Dan kun je die wapfformula als goed alternatief zien maar dat is het niet, er is geen goed alternatief voor borstvoeding. Ik heb het gevoel dat die formula als zo goed wordt gezien dat het belang van borstvoeding wel eens uit het oog verloren wordt. De darmen zijn er ook totaal niet voor gemaakt om iets anders als borstvoeding te verteren. En daarbij is een kind met lichaam en geest gemaakt om bij zijn moeder te drinken, het is niet alleen een punt om er genoeg voedende voeding in te krijgen, drinken bij zijn moeder is alles voor een baby. Het is nu lastig, maar je kunt er zoveel voldoening van hebben als het toch lukt, en als de hormonenmist wat is opgeklaard ook zoveel spijt. Ik denk dat alle moeders hier je daarvoor willen behoeden.

Mack, geweldig dat het gelukt is om hem toch borstvoeding te geven, zeker kindjes die te vroeg geboren zijn missen soms compleet de zuigreflex, krijg ze dan maar eens aan de borst! en zij vooral hebben zo hard die borstvoeding nodig.

 
Satfat hoe gaat het nu?

Denken jullie erover na om een lactatiekundige te laten komen,en of om te relacteren?

Of houden jullie het bij de wapf formule?

 
Satfat, Gefeliciteerd met je dochter!

Ik weet niet of je vrouw ook last had van kloven zoals Frida. Maar anders kan Frida of iemand anders hier er een keer wat aan hebben. Ik heb mijn moeder de overbuurvrouw een keer het advies horen geven er kwark optesmeren. Het schijnt haar heel veel te hebben geholpen toen ze mij had gekregen. Bij de overbuurvrouw had het volgens mij ook wel geholpen. Ik weet niet waarom ik dit heb onthouden, misschien was het de reactie van de dokter toen hij zij dat het kloven waren (kan je toch wel zelf zien neem ik aan) en mijn moeder zij oke dan smeer ik er kwark op. Die dokter scheen zowat op de kast te zitten. Maar doe er je voordeel mee en probeer het uit als het je aanstaat.

 
Ik denk dat kwark gebruikt wordt omdat het zuur is en tegen candida zou kunnen werken? Je kan kloven en pijn krijgen door spruw. Heel veel mensen hebben dat, dan wil de baby ook niet drinken want die heeft dan een pijnlijke mond. Of kwark daar voldoende tegen helpt weet ik niet.

 
Voor tepelverzorging kun je ook kokosolie gebruiken, is antibacterieel, anti-schimmel en verzorgt de huid. Is wel dunnen dan lanoline dus afwisselen of mixen werkt misschien het best.

Wij smeren kokosolie overal op, zijn droge huidje, zijn krabwondjes, zijn billetjes, fantastisch product, en hij rijkt er lekker bij! :D

 
Onze dochter drinkt nu enkele dagen de formule op basis van rauwe melk. Helaas gaat dit nog niet helemaal super.

Ze drinkt onvoldoende en heeft moeite met de ontlasting. Wel is ze erg tevreden en rustig. Op het internet lees ik iets over het toevoegen van blackstrap melasse om ervoor te zorgen dat de ontlasting makkelijker wordt. In de bio supermarkt kan ik wel rietsuikermelasse vinden maar geen blackstrap.

Heeft iemand adviezen ?

 
Rustig en tevreden zijn terwijl ze niet goed groeit vind ik niet zo´n goed teken. Een baby die niet goed groeit gaat in de spaarstand en gaat zo weinig mogelijk energie gebruiken, ze gaan dan ook meer slapen. Ze lijken dan heel tevreden. Dit wordt ook wel stille ondervoeding genoemd.

Ik vind het eerlijk gezegd niet zo raar dat ze geen goede ontlasting heeft, dit is een probleem bij heel veel babies die geen borstvoeding krijgen. Het zijn de darmen die last hebben met die vreemde voeding. Het zit er heel dik in dat je dat op nutrilon ook gaat hebben. Dit is waarom zo veel mensen van de ene flesvoeding naar de andere gaan omdat niks echt ideaal is. Daarom zitten er ook zo veel kinderen aan de hypo-allergene melk met verknipte eiwitten of sojamelk.

In de natuurwinkel kun je ook nog nannycare krijgen, dat is in elk geval een biologische voeding, op basis van geitenmelk, er zit geen maltodextrine in. Je kunt in de natuurwinkel ook nog biobim kopen, daar zit wel maltodextrine in, in nutrilon zit nog heel veel meer rommel als raapzaadolie.

Blackstrapmolasse hebben ze volgens mij bij de tuinen.

Veel stertke!

 
Misschien rauwe geitenmelk proberen te vinden? Verder moet opnieuw constateren dat iklustvet gelijk heeft en rustig en tevreden geen goed teken is als ze niet goed groeit.

 
Ok, dank. Vandaag trouwens weer 50 gram erbij. Gisteren 30-40 gram. Misschien te voorbarig geweest.

 
Niet goed drinken hoeft niet meteen te betekenen niet goed groeien.Er is geen standaard hoeveel ml een baby moet drinken.aan de borst zie je toch ook niet hoeveel ze drinken.misschien heeft zij aan weiniig genoeg.wel moet ze toch wel minimaal 120 gram per week aankomen en voldoende plas luiers hebben.moeite met poepen komt door flesvoeding.met borstvoeding hebben ze dat niet,.nogmaals,satfat,zouden jullie het niet de moeite waard vinden om te gaan relacteren?en kan het misschien spruw zijn in haar mondje waardoor ze niet voldoende drinkt?

 
Mij lijkt dat prima gegroeid. Mits ze genoeg plas- en poepluiers heeft, dat is altijd het belangrijkste, dat is het eerste signaal, gewichtsverlies of -toename zie je pas later.

 
Ik moet zeggen dat onze kleine meid erg snel vol is van de rauwmelkse formule. We maken haar om de 3,5 uur wakker voor de voeding. Soms meldt ze zich zelf maar meestal moeten we haar wakker maken. Iedere dag heeft ze meerdere plasluiers en ook wel een poepluier (alhoewel ze hier wel veel moeite voor moet doen en wel wat geopstipeerd is). Ze moet zeven voedingen per dag hebben. Omdat ze sneller vol zit van de formule maken we haar wel om de 3,5 uur wakker maar drinkt ze niet telkens een fles leeg. We bieden 100cc per keer aan. Richtlijn in het boek Supernutrition for Babies is 30 cc per uur dat ze geslapen heeft. Soms laat ze echter wel 50-60 cc in de fles zitten.

 
Ik zou vaker een kleiner flesje geven, ik heb geen verstand van hoeveelheden in flessen maar 100cc lijkt me veel, ik denk dat de helft al meer in de richting komt van wat een baby binnen krijgt aan de borst. Het maagje van een baby is maar zo groot als haar vuistje. Dat maagje wordt niet groter als ze meer uren geslapen heeft. Een baby aan de borst drinkt veel vaker als 7 keer, ik weet niet meer hoe vaak mijn kinderen dronken maar die dronken eigenlijk de hele dag door, dat kan gemakkelijk 10-12 keer zijn en vaker ook. Slaapt ze 3,5 uur achter elkaar in een ruk? Slaapt ze alleen of in huiskamer of in een draagdoek? Ik zou proberen ze zo te laten slapen dat ze jullie hoort en niet te lang en te diep gaat slapen 3,5 uur voor een pasgeboren baby dat vind ik persoonlijk lang. En dan gewoon op verzoek voeden zoals je aan de borst ook zou doen. Ken je de eerste signalen van honger? om zich heen kijken, moeder volgen, op de handjes kluiven etc. Als je die signalen goed door hebt kun je haar meteen laten drinken als ze honger krijgt, daar hoeft ze niet eens echt wakker voor te zijn (soms beginnen ze in hun slaap al te zoeken en op de handjes te kluiven). Bij alles wat je doet zou je de normale situatie, borstvoeding, zo dicht mogelijk moeten proberen benaderen, de hele ontwikkeling van een baby vraagt vaak kleine beetjes voeding en altijd nabijheid van vooral de moeder om alert te blijven. Als ze goed drinkt zou elke luier nat en zwaar moeten zijn en de plas licht van kleur, niet geel.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.695
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan