antidepressiva

Bram Bakker heeft onlangs een boek uitgebracht over antidepressiva: http://tinyurl.com/ou62hqx

Radio-interview met hem over dit onderwerp: http://www.radio1.nl/item/321049-Bram-Bakker---schrijver,-psychiater.html

Kunststof
Bram Bakker - schrijver, psychiater

15 oktober 2015

Vorig jaar werd aan 1,1 miljoen Nederlanders eenantidepressivum voorgeschreven, een absoluut record. Staat het er echt zoslecht voor met onze psychische gesteldheid? Psychiater Bram Bakker ziet deontwikkeling van onze slikcultuur met lede ogen aan. We zijn volledigdoorgeschoten in onze neiging alles weg te slikken schrijft hij in zijn boek‘Geluk uit een potje.’

Presentatie: Petra Possel

Het is mij nog niet gelukt om depressiviteit en vermoeidheid 100% van elkaar te onderscheiden. Ik denk dat het in vele gevallen simpelweg zo is dat men zich door vermoeidheid (uitputting) depressief gaat voelen. We leven in een tijd van altijd maar doorgaan en luisteren naar het lichaam naar de laatste plaats te verwijzen...... tot het lichaam keihard HO roept, je hebt dan een burnout. Onderweg daarheen kan je heel tijdelijk wat sturen met middelen, die geven een beetje uitstel van executie, maar maken de zaak alleen maar erger, uiteindelijk.

@Meuzik, heb je naast je werk nog tijd om leuke dingen te doen die afleiding geven? Gewoon op de bank hangen en TV kijken, muziek luisteren, een film kijken of iets anders dat afleiding geeft.

zie ook www.kalam.nl

Al zeker 31 jaar was de fabrikant van Prozac, Eli Lilly, op de hoogte van bijwerkingen als verhoogde agressie en zelfmoordgedachten, maar ze deden er niets mee:

http://truthstreammedia.com/2015/10/27/suppressed-eli-lilly-memo-hid-increase-in-suicidal-thoughts-and-aggression-with-prozac/

Mike

Wat goed dat je aan het afbouwen bent. Petje af! en houd vol.

Ik heb in mijn praktijk al verschillende mensen begeleid die minderden met AD ( het proces van afbouwen samen met huisarts of psychiater doen) Als ondersteuning kan ik brain Q therapie inzetten en voor je uittesten.
Er zijn supplementen die goede ondersteuning bieden zoals Magnesium optimum ( voorheen KOR phase), st jans kruid etc. Ik kan deze op maat voor je uittesten.
Tevens kijk ik naar je darmen en test of hier verbetering mogelijk is. Je darmen zijn je tweede brein en serotonine wordt grotendeels aangemaakt in de darmen.

‘Drentse kindermoord door antidepressiva'
DVHN | Gepubliceerd op 10 november 2015, 15:45 Laatst bijgewerkt op 10 november 2015, 16:19

ASSEN - Bij het hof in Leeuwarden wordt volgende week het hoger beroep behandeld tegen de van kindermoord verdachte Grietje S. (36). De toen in Spier woonachtige vrouw is veroordeeld voor doodslag op haar 2-jarige zoon en poging tot moord op haar dochter (7).

Advocaat Job Knoester tracht met behulp van deskundigen aannemelijk te maken dat zij als gevolg van antidepressiva tot haar daden is gekomen. Volgens de raadsman paste het gewelddadige gedrag totaal niet bij haar karakter. Knoester verwijst naar de zogenaamde Prozac Killings in de jaren tachtig in de Verenigde Staten. Hij stelt dat internationaal al legio uitspraken zijn gedaan waar rechters een verband aannamen tussen het gebruik van antidepressiva en geweld.

Volgens de advocaat staat de vraag of iemand bijvoorbeeld een moord onder invloed van medicatie pleegde in Nederland pas sinds kort centraal in de rechtszaal. Grietje S. is begin vorig jaar door de rechtbank in Assen veroordeeld door tot een jaar opname in een psychiatrische kliniek. Het Openbaar Ministerie had tbs geëist en is tegen dat vonnis in hoger beroep gegaan.

S. was volgens de rechtbank ten tijde van de misdrijven in december 2012 volledig ontoerekeningsvatbaar. Zij wurgde haar zoontje met het centuur van haar basjas en reed daarna met haar dochter in de auto het kanaal in. Het hoger beroep dient woensdag bij het Gerechtshof in Leeuwarden. http://tinyurl.com/owct84c

Heeft iemand hier ervaring met GABA of L-Theanine (tegen angsten)? GABA heb ik vandaag besteld (zuigtablet met magnesium, b1 en b6). Maar kort daarna las ik over L-Theanine. GABA schijnt niet door de bloed-hersenbarrière te komen en L-Theanine wel. Volgens artikelen zorgt L-Theanine o.a. voor de aanmaak van GABA.

Wie of wie heeft ervaringen? Of kan hier zijn of haar mening over geven? Hoofddoel is angsten reduceren (en een goede nachtrust).

Over verschillen tussen Afrika en Nederland. Daar kunnen wij Nederlanders nog wat van leren.

In de nieuwe serie Sunny Side of Spirit gaat Sunny op zoek naar nieuwe oplossingen voor problemen van de geest. Ze gaat op reis, naar Ghana, Taiwan en Brazilië.
Sunny Bergman, 24 november 2015
0

Zeven jaar geleden kreeg ik een burn-out. Ik was zo broos, ik verkruimelde waar je bij stond, butsbaar als een pakje boter. Overdag sleepte ik me voort om vervolgens ‘s nachts wakker gehouden te worden door de pitbull van mijn geest. In mijn overspannen geest tuimelden herinneringen als stuiterend hellinggruis in een lawine over elkaar heen- in plaats van geordend op de daartoe bestemde plek in de archief kast van mijn geheugen te blijven liggen.

Tegelijkertijd kregen twee leden van mijn gezin de diagnose ADHD. Binnen een paar maanden was ons medicijnenkastje gevuld met antidepressiva, ritalin, oxazepam (angstremmers) en slaappillen.

Hoe heeft het zo ver kunnen komen? dacht ik vaak vertwijfeld.

Ondertussen gaat het weer beter met mij. Maar de problematiek binnen mijn gezin is geen uitzondering. Om mij heen zie ik veel mensen die worstelen met stressklachten en depressies, terwijl kinderen steeds vaker een psychiatrische diagnose krijgen.

Bijna geen enkel ander land ter wereld geeft zo veel geld uit aan geestelijke gezondheidszorg als Nederland. Vanwaar al deze mentale problemen? Zijn het welvaartziektes? Uit cross cultureel onderzoek blijkt dat deze psychische en psychiatrische klachten minder voorkomen - of op een totaal andere manier geïnterpreteerd worden in niet Westerse culturen.

In mijn nieuwe documentaire serie Sunny Side of Spirit - een drieluik waarin ik afreis naar Ghana, Taiwan en Brazilië - ga ik op zoek naar vernieuwende en leerzame benaderingen voor problemen van de geest.

Een professor zei mij eens dat binnen de de antropologie het motto was: to familiarize the exotic and to de-familiarize the normal, het exotische gewoon maken en het normale ongewoon. Dit is precies wat ik ook probeer te doen in mijn nieuwe serie. Door te kijken via een andere culturele bril kunnen we onze eigen ingesleten culturele aannames als wonderlijk gaan ervaren. Want wat is een ‘normale’ geestestoestand?

http://www.vpro.nl/programmas/sunny-side-of-spirit/column.html

Ik heb de aflevering over Ghana gezien, erg interessant en verfrissend inderdaad. Ze hebben daar niet echt een woord voor depressie in hun taal(Ewe), het werd een beetje weggezet als luxe probleem (verwend gedrag), omdat ze zelf vooral aan het overleven zijn. En ze benoemde zelf een sterk sociaal netwerk en onderlinge verbondenheid als oplossing voor gevoelens van neerslachtigheid ed.

En ze benoemde zelf een sterk sociaal netwerk en onderlinge verbondenheid als oplossing voor gevoelens van neerslachtigheid ed.

goh en laat het daar nu hier volledig aan ontbreken

Hoogevoeligheid is volgens mij gewoon overprikkeld zijn...dus stress.
En dat vrouwen emoties kunnen aflezen is gewoon een normaal verschijnsel dus daar hoeft niemand bijzonde over te doen.

Gestrest zijn maakt hooggevoelig omdat alle zintuigen maximaal worden ingezet om nog meer stress te voorkomen. Helaas wordt dit volgens het mind over matter principe in onze "samen"leving niet gezien en dan maar een pil er in, God loop tegenwoordig rond in een witte jas en een stethoscoop om z'n nek.
De eerste moeheid wordt genegeerd, de 2e ook en de derde, vervolgens de vierde en dan raken we de tel kwijt: het wordt een gewoonte om continue in de vecht-vlucht stand te staan. Dat gaat nog lang "goed" ook, als je het gebrek aan kwaliteit van leven op de koop toe neemt.

Tja inderdaad, die kinderen van onder de twee jaar uit jouw bericht, die waren waarschijnlijk via de moeder al gedrogeerd!

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan