antidepressiva

Update van mij over het afbouwen van de AD (Efexor).
Half oktober ging het zo slecht dat ik weer begonnen ben, maar dan de halve dosering van wat ik destijds slikte.
Afweging: ik functioneerde totaal niet meer en stond op punt van instorten. Daarnaast realiseerde ik me dat ik te snel afgebouwd had (op advies van de dokter, nota bene). Misschien had ik langer vol kunnen houden, maar dan had ik ziekteverlof moeten opnemen om misschien nog maanden te wachten op verbetering.
De eerste weken verdwenen de angstklachten al snel, maar ik bleef somber. Fut- en energieloos. Ik wilde echter niet verder ophogen, dan zou ik helemaal niets gewonnen hebben. De CBD-olie bleef ik slikken, en drie weken terug merkte ik ineens dat het beter ging. Die stijgende lijn is er nog steeds. Krijg steeds meer m'n energie en levenslust terug.

Ik ben er dus nog niet, ik slik nog steeds 37,5 mg venlafaxine - de allerlaagste dosis. Het was een rot halfjaar. Maar uiteindelijk heb ik toch al íets gewonnen. Nu de resterende 37,5 mg nog...

Efexor heb ik ook gehad (alleen dan venlafaxine, maar is hetzelfde). Zit in hetzelfde schuitje als jij. Ben ook aan het afbouwen gegaan - maar dan met citalopram. Ben van 20 naar 15 en toen naar 10 mg gegaan. En verder kom ik op dit moment even niet. Afgelopen jaar te vaak moeten op- en afbouwen. Laatste tijd gaba en theanine geprobeerd. Maar doet helaas echt helemaal niets.

Heb zelf geen flauw idee meer wat zou kunnen helpen. Je bent honderden dan wel duizenden euro's kwijt aan consulten met alternatieve genezers. Maar helaas heeft dit nog niet mogen baten. Op eigen initatief maar gaba en theanine geprobeerd. Maar helaas..

Zoals hierboven al aangegeven: 5-HTP. Afbouwen heel rustig aan doen.
Verder is er een diepere oorzaak. Stress, zware metalen, fluoride, chloor, te weinig schone lucht, storende invloeden als elektrosmog, ruis en / of brom van mechanische ventilatie, en noem maar op.

Sorry dat ik misschien negatief overkom, maar heb nu al meerdere dingen geprobeerd. Eerst dacht ik magnesiumtekort, toen vitaminetekort, toen giftige stoffen, etc. etc. Heb ondertussen tussen de 10 en 15 supplementen geprobeerd (van pro biotica en l glutamine tot en met gabba en theanine dus). En elke keer als je weer iets nieuws leest denk je: ja dat zal wel wat kunnen zijn! Maar het geld raakt ook een keer op na al het proberen (en natuurlijk het gezond willen eten). Ik ken de situatie van Meuzik niet, maar soms wordt er iets te makkelijk gedacht op dit forum. Het voelt soms alsof men een grote brand wil blussen met een paar druppels water. Er zijn helaas scenario's waarbij je niet genoeg heb aan een 'licht' middel. En ik heb zo'n gevoel dat dit met 5htp ook het geval is..

Hopelijk komt dit niet verkeerd over :) Ik wil alleen graag aangeven dat sommigen iets verder heen zijn dan gewoon een beetje gespannen.

@Meuzik: je weet denk ik wel dat efexor op o.a. dopamine werkt? Dus opzich logisch dat jij je futloos voelde toen je ermee stopte. Ik kreeg er echt energie van (zat op 150 mg). Alleen deed het niets met mijn angsten. En ook ging ik er heel erg van zweten.

5-htp werkte bij mij niet, helaas.

@intothewild Efexor werkt in hogere doseringen ook op noradrenaline (en daarmee ook op dopamine, wellicht?). Ik vraag me af in hoeverre dit ook geldt voor mijn dosering van destijds, 75 mg. Maar mogelijk had mijn energiegebrek er toch mee te maken, lastig inschatten. Ik slikte in die periode ook tyrosine, bouwstof van noradrenaline en dopamine. Dat gaf me energie maar ook meer angst.
Efexor werkt bij mij wel tegen angst. Zelfs de kleinste dosering al. Dan moet het m.i. mogelijk zijn om heel geleidelijk te minderen. Ik denk dat daarin toch mijn grootste probleem zat: te snel gestopt. In die tijd zijn je hersenen nog niet 'afgekickt' van het spul.

hoi Intothewilde, over GABA-tekort of welk ander tekort ook inhalen: ik had een zinktekort te herkennen aan die puntjes op mijn nagels: eer je zo'n tekort ingelopen bent, ben je vaak ook weer een hele tijd verder. Nu, anderhalf jaar later na zinksuppletie gebruiken, ben ik het tekort pas ingelopen. Plus, om glutamine op te kunnen nemen, heb je voorwaarden nodig in je lichaam waaraan je moet voldoen (zie ondergaand) om het naar GABA om te kunnen zetten.

Gabatekort is te herkennen aan de volgende symptomen:

Stress/prikkelgevoeligheid
impulsiviteit/wispelturigheid
gevoeligheid voor krampen en stuipen
overalert
te perfectionistisch
licht ontvlambaar, snel woedeuitbarstingen
algehele nervositeit/onrust
hoge spierspanning
snel trillen / beven
neiging tot hartkloppingen
snel schrikken
angsten en fobieen (snel apen en beren zien)
aanvallen van duizeligheid of zweten
veel dingen tegelijk doen/moeite met prioriteiten stellen
darm- en spijsverteringsklachten: zeker bij/na stress Rineke Dijkinga, Alles draait om je hormonen, p. 277.

GABA: een neurotransmitter met een kalmerende, stabiliserende en angstremmende werking. Officieel het het gamma-amminoboterzuur. Stress is een grote veroorzaker van een GABA-tekort. Ook bij hypothyreoidie kan een GABA-tekort optreden.

Bronnen: voedingsmiddelen die GABA-regulerend werken:

Salie (salvia officinalis)
Citroenmelisse
L-theanine (aminozuur in thee)
alle voedingsmiddelen die gluaminezuur bevatten: broccoli, groene groenten, zaden, verse noten, aardappelen, kamut, schapenzuivel, bananen, uien en tarwekiemen, scharreleieren;
glutaminezuur waaruit we vervolgens GABA kunnen maken
vitamine B1

Glutaminezuur: is geen essentieel aminuzuur maar we kunnen er wel degelijk een tekort van hebben. Het is namelijk nodig voor handhaving van de zuurbasebalans, voor de aanmaak van glutathion, voor de aanmaak van GABA, als brandstof voor de hersenen, spieren, immuuncellen, lever, voor de aanmaak van gezonde darmslijmvliezen etc. Bij aanhoudende stress wordt de meeste glutamine door de hersenen opgebruikt en kunnen andere functies onvoldoende over glutamine beschikken.

Bronnen van glutaminezuur (mg/100 gr):
avocado 287
chiazaad 2.468
eendenborst 4.279
eiwit, rauw 1.550
haverzemelen 3.748
kamut 2.123
kip rauw 3.135
lupine 8.686
sesamzaad gemalen 11.181
yoghurt, vol 1.122
zonnebloempitten, meel 11.770

Schapenzuivel en geitenzuivel bevatten veel meer glutamine dan koeienzuivel.

Sojaproteine is veruit de grootste voedingsbron van glutamine. Ook vis en wit vlees zijn rijk aan glutamine. Om glutaminezuur te kunnen omzetten, moeten we wel beschikken over voeldoende b-vitamines, mangaan, magnesium etc. Rineke Dijkinga, alles draait om je hormonen, p. 364/p. 365

Over soja: daarover zegt Rineke Dijkinga het volgende: Vanwege de nadelen aan dat produkt voor de gezondheid, besteedt ze in haar recepten geen aandacht hieraan in haar recepten.

p.s. Sesamzaad heeft niet alleen veel glutaminezuur, maar ook veel tyrosine en tryptofaan in zich: beide zeer belangrijke andere stoffen die bij stress veel kunnen betekenen voor de gezondheid. Afgezien van het omega 6-vet dat erin zit, zou je sesamzaad met recht een superfood kunnen noemen.

Dopaminetekort:
Symptomen:

behoefte aan stimulerende middelen als koffie, suiker, alcohol, drugs
verslavingsproblematiek (kan ook in verleden zijn geweest)
gevoel van traagheid, zowel fysiek als mentaal
gevoel van uitputting zonder inspanning (fysiek of mentaal)
moeite om de dag te beginnen
laag libido
apathie
verlies van interesse in zaken die voorheen juist wel interessant waren
moeite met initiatief nemen
besluiteloosheid
star/stijfheid
verminderde concentratie
neiging te veel te slapen
overgewicht zonder duidelijke oorzaak
down/depressief gevoel Rineke Dijkinga, Alles draait om je hormonen, p. 277

Dopamine: is onze meest kwetsbare neurotransmitter die we aanmaken uit het aminozuur phenylalanine. Hieruit maken we ook schildklierhormonen en stresshormonen aan. Dopaminetekorten komen dan ook vaak voor in combinatie met verstoring van deze hormonen. [...]
Bronnen: Voedingsmiddelen die bijdragen aan meer grondstoffen voor dopamine: zie tyrosine.

Tyrosine is de grondstof voor onder andere schildklierhormonen, ons geluksstofje dopamine en noradrenaline. Onder invloed van chronische stress kunnen schildklierhormonen en dopamine het onderspit delven. Depressies door een dopaminetekort zie ik dan ook zeer regelmatig in mijn praktijk.

Bronnen: alle vlees en vis bevat veel tyrosine. Andere bronnen vind je hieronder (mg/100g):
avocado: 49
basilicum vers 77
broccoli 60
cottage cheese 1558
eiwit, rauw 457
gevogelte 686-1048
haver 573
lupinezaden, rauw 1360
mierikswortel 347
mozzerella, volvet 1043
parmezaanse kaas 1995
quinoa 83
sesamzaad 2100
spinazie 108
spirulina 2584
waterkers 63
yoghurt, vol 289
zeewieren 1452 Rineke Dijkinga, Alles draait om je hormonen, p. 388/ 389

5-HTP is geen middel, het is een supplement dat de grondstof is voor aanmaak van serotonine van waaruit melatonine kan worden aangemaakt. Als dit geen uitwerking heeft, dan is er iets aan de hand dat eerst aangepakt moet worden en dat kan je beter niet doen met middelen uit de farmacie die op een onnatuurlijke manier ingrijpen op processen in het lichaam. Wordt lichaamswijs! Het lichaam is oneindig veel beter tot herstel dan we met ons beperkte denken kunnen voorstellen. Ophouden met het te dwarsbomen is het geheim. Maar moet ik dan mijn baan opgeven, te TV de deur uitdoen, gaan verhuizen? Tja, als het daar ergens in zit is het kiezen of delen. Je kan natuurlijk ook gaan zweven en hopen dat er ergens een priester opduikt met een, op korte termijn, comfortabele oplossing om de illusie in stand te houden. Kom je vanzelf vroeger of alter achter.
Deze samenleving, die weinig meer met samen te maken heeft, is zo gestoord als maar kan en dar proberen wij een weg in te vinden? Het ene compromis na het andere, tot het lichaam het niet langer kan verdragen en noodsignalen afgeeft. Vooral onder het kleed vegen, dan is het er niet meer.

Mike, ik las in een topic dat je vetoplosbare vitamine C, ascorbylpalmitaat, inneemt door het te mengen met palmolie. Ik wil het in kokosolie doen, maar ik neem aan dat de olie niet verwarmt mag worden, omdat dan de werking van de vitamine C verloren gaat? Hoe meng jij de olie met de ascorbylpalmitaat?

Ik heb gegrepen dat de vitamine C op deze manier de hersenen goed bereikt en daar o.a. goed kan doen voor mensen met een depressieve inslag.

Gerard, het is te makkelijk om er vanuit te gaan dat depressiviteit en angst louter een tekort aan serotonine is. Op die theorie is nou juist de hele SSRI-industrie gebaseerd. Terwijl dat die theorie allang achterhaald is. Er zijn meerdere neurotransmitters die de psyche beinvloeden en het is niet zo gemakkelijk dat je met het pure aanvullen ervan je depressive verhelpt.

Verder vecht al ik ruim 10 jaar hiertegen, vanaf m'n 18e. Telkens prober ik nieuwe dingen uit en langzaam maar zeker kom ik verder. Dankzij het toepassen van de WAPF-richtlijnen ben ik over mijn winterdepressies heen. Nu rest mij nog het laatste beetje. En nee, daar ga ik niet mijn baan voor opzetten - bij wijze van spreken - omdat dat geen recht doet aan de complexiteit van deze problemen. Ik kom van ver en dat heeft tijd nodig.

Ik heb helaas ook veel ervaring opgedaan met diverse antidepresiva en neuroleptica en psychopharmaca. Zeer ellendige ervaringen. Sinds ik eet volgens het priciepe van WAP ben pas echt opgeknapt! Mijn hersenen hadden blijkbaar een enorm tekort aan verzadigde vetten en cholesterol! Ik slik nu geen enkele farmaceutische middelen meer en voel me mentaal veel beter en evenwichtiger.

@Gerard, en wat als juist serotonine het probleem niet is? Sommigen komen er gewoonweg niet achter wat de oorzaak van hun klachten is. En hoe pak je zoiets in godsnaam aan? En laat nou net het werk zijn wat niet het probleem is. Je lost niets op met je baan opzeggen en te gaan verhuizen. Als dat zo was had ik dat al direct gedaan. Ik vind het beetje makkelijk gezegd allemaal, sorry.

@lievergezond ik lees met extra aandacht jouw stukjes over de hormonen. Ik slik nu zes jaar antidepressiva. ( daarvoor ben ik even gestopt) ik wil nu met hulp van psycholoog en huisarts en wapf voeding stoppen met anti depressiva. Ik zit nu op de helft van de dosering jeuh...maar krijg ernstige acne en kan geen lenzen meer dragen. Mijn ogen gaan vreselijk tranen en er komt rotzooi uit mijn ogen. Nou staan de ogen ivm de lever....zou dit samen met de acne een manier van mijn lijf zijn om die chemische troep eruit te werken? Ik worstel ermee? Iemand een idee?

Oja smeer op acne al h202 en maak mijn ogen schoon met rozenwater. Verder drink ik iets meer om beetje door te spoelen. Verder herken ik mezelf in het dopamine tekort.

@paika14: goed dat je probeert te stoppen met antidepressiva! Ik ken je gehele achtergrond niet, en ook ben ik niet iemand met heel veel kennis (gezien mijn geringe lidmaatschap op dit forum). Wel weet ik dan antidepressiva invloed kan hebben op de darmen (eigen ervaring). En ik weet ook dat de darmen weer kunnen zorgen voor huidklachten. Hoe lang ben je al aan het afbouwen?

p.s. over je oogklachten heb ik zo snel geen verklaring..

hoi Paika van alle hormoonsystemen die ik heb gecheckt op de symptomen: oestrogeen, progesteron, testosteron, dhea, cortisol, groeihormoon, schildklierhormonen, insuline, serotonine, melatonine, dopamine, gaba en acetylcholine, zag ik qua symptomen acne alleen staan bij een verhoogde testosteronspiegel.

Misschien heb je hier https://www.fatsforum.nl/forums/topic/acne-puistjes/page/3/#post-142374 ook wat aan.

Acne wordt ook in verband gebracht met een tekort aan het vetzuur GLA: oorzaken van een tekort aan GLA:
Teveel Omega 6
Tekorten aan B vitamines, zink, magn
Teveel stress/suiker/alcohol
Teveel transvet in voeding

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum