antidepressiva

Overbelaste lever lijkt me ook een goede verklaring. Heb ik ook last van. Je kan je lever ondersteunen met bijv. mariadistel, artisjok, glycine, taurine, Zweedse kruidenbitter en grapefruitsap.

Je kan ook een milde leverreiniging doen.

Mark

@intothewild. Dank je wel. Ik ben zelf heel trots want afgezien van iets minder energie gaat het qua angst en depressie goed met de helft. Ik slikte 40 mg citalopram en zit nu op 20 mg. Daarnaast slik ik nog haloperidol en een heeel klein beetje mirtazipine maar dat laat ik voorlopig zo. Ik ben nu ongeveer vijf weken bezig om af te bouwen. Huisarts en.psycholoog zijn erg bezorgd maar ik ben dan ook echt jarenlang ernstig ziek geweest. Dus ik snap het. Vriend is ook ( te) bezorgd dus ik moet echt voor mezelf gaan staan dat ik die troep niet meer wil in mijn lijf. Huidklachten kunnen idd door darmen komen . Ik heb zojuist een ontlastingsonderzoek voor schimmels en candida gehad en daar kwam.niks uit. Ik drink wel kefir en yoghurt van rauwe melk. Maar heb door onze verbouwing al lang geen bottenbouillion meer gemaakt...

@lievergezond. Ik had vorig jaar een veel te lage testosteron spiegel. Maar weet nu niet hoe het is. Ga nu slapen. Slapen is nu belangrijk met die afbouw. Dank voor de reacties ik reageer morgen nog!!

@Paika14: stoppen met antipdepressiva brengt nu eenmaal klachten met zich mee. Ik zal niet zeggen dat ik de gouden oplossing heb. Maar wel ben ik van mening dat een goed dieet de oplossing is. Pillen zijn vaak een korte termijn oplossing. Daar waar goede voeding een lange termijn oplossing is. En daar zit vaak ook het probleem: men wil snel resultaat. Zelf worstel ik ook met wat te doen: voeding of medicatie. Maar ik heb gekozen om voeding een kans te geven.

@mark. Dank je wel voor je advies over de lever. Ik drink weleens mariadistel thee en ik zal het eens gaan verhogen. Lever heeft het mi moeilijk omdat mijn ogen zo heftig reageren

@lievergezond dank je wel voor het opzoeken bij al die hormonen. Gla tekort kan wel omdat ik de laatste tijd gezondigd heb met een bloc verkeerde chocolade van de aldi. Ik ontdekte dat ( het was extra puur) er soja in zat!!! Heb het toen meteen weggegooid. Stom was ongesteld en snakte naar chocolade. Voor de rest eet ik geen slecht voedsel. Ik eet glutenvrij en kook bijna elke dag vers. Heel soms eet ik iets wat minder goed is.

ik zal de link over acne gaan lezen. Het lijkt er trouwens op dat de h202 wel goed werkt op de acne!

Ik vroeg me af, gezien de stukjes die Mike hier post, of mijn hele hormonale systeem zich niet weer moet herstellen na die medicatie vermindering.

@paika14: nee ik heb nog niet het idee dat het goed werkt. Maar er is nu ook iets mis met mijn darmen, dus kan het ook niet goed werken :)

Veel magnesium kan klachten door stoppen met antidepressiva verminderen.
Echter bij darmproblemen zal je niet genoeg magnesium kunnen opnemen, gelukkig zijn er magnesium olie en (voeten)baden.
(het is vast vaker gezegd, maar te vaak kan bijna niet)

Klopt jp, maar van magnesium merk ik zelf echt helemaal niets. Ik gebruik de spray (op benen en buik). En ook acti mag plus gebruikt (los je op in water).

hoi Paika, ik herinner me dat iemand die ik ken ook even dacht te kunnen gaan afbouwen met de antidepressiva: bij haar verliep ineens de spijsvertering helemaal niet meer: supertraag. Dus ja: die nieuwe balans zoeken voor lichaam en geest bij stoppen/afbouwen met antidepressiva heeft voor de korte termijn veel ongemakken tot gevolg.

Hier nog een overzicht van Ron Fonteine over GLA i.r.t. de prostaglandines en acne: http://www.leefbewust.com/themas/gla.html

Borage-olie (ook wel bernagie-olie) zou je als het goed is kunnen helpen als gla-tekort bij jou de (of 1 van de) oorzaak (oorzaken) is (zijn) van de acne (zowel in- als uitwendig).

@intothewild. Ok jammer maar het blijft een proces van vallen en opstaan. Dat merkte ik al toen ik rauwe melk ging drinken en levertraan etc. Het duurt wel even allemaal en ik eet nog steeds wel koolhydraten al probeer ik het tot een minimum te beperken. En darmproblemen hebben weer te maken met deoressieve gevoelens heb ik altijd begrepen

@jp magnesium is zeer zeker goed. Zal het weer gaan smeren!
@lievergezond. Bij mij loopt de spijsvertering niet met de medicijnen. Daarvoor ging het veel beter. Maarja het heeft op eenieder een ander effect. Bedankt voor de info. Zal eens gaan lezen over borageolie.

Gla tekort kan wel omdat ik de laatste tijd gezondigd heb met een bloc verkeerde chocolade van de aldi. Ik ontdekte dat ( het was extra puur) er soja in zat!!! Heb het toen meteen weggegooid. Stom was ongesteld en snakte naar chocolade.

@ Paika: zie hier een citaat uit de laatste nieuwsbrief van Ron Fonteine:

Afgelopen week had ik nog een gesprek met een nichtje over acne, ik heb daar zelf ook mijn pubertijd veel last van gehad, en gaf haar wat tips. Recent was nl toch weer aangetoond dat cacao wel degelijk acne kan verergeren en het was dit keer niet de suiker of toegevoegde vetten want het ging om 99% pure cacao. Men gaf een groep personen per dag 25 gram van deze cacao en zag idd hun acne met de week verergeren. Ik vermoed zelf omdat cacao effect heeft op de hormonen die bij acne al vaak uit balans zijn. Cacao wordt altijd gepromoot als gezond produkt, heeft inderdaad veel voordelen zoals betere doorbloeding, goed voor je hart, maar de andere kant van het verhaal hoor je zelden. Als je al teveel NO in je lijf hebt dan kan die gezonde cacao voor jou dus op dat moment dus helemaal niet gezond zijn.

Ik heb zelf zware acne gehad en vermoedde altijd al een link met cacao, dat werd destijds afgedaan als een bakerpraatje maar ik bleef volharden maar heb nooit geweten of het de suiker of de extra vetten in de cacao was of de cacao zelf. Tot er deze week out of the blue dan eindelijk weer een hard bewijs is voor het aanjagen van acne.

Geef vrijwilligers elke dag, 4 weken lang een stukje echt pure chocolade (99% !!) en je ziet de acne verergeren.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26711092?dopt=Abstract

Ik kan helaas niet in de studie zelf snuffelen maar wat ik vermoed is dat cacao doorwerkt op de geslachtshormonen of ieder geval de talgaanmaak, dat was ook mijn eigen ervaring, en dat misschien de gezonde kant van cacao, verhoging van NO, in mijn geval dus misschien juist voor meer ontstekingen zorgde. Iemand met een slechte doorbloeding, te lage talg aanmaak zou dan juist weer baat kunnen hebben maar iemand met pijnklachten, vette huid, migraine zou dan eens moeten testen wat er gebeurt als je cacao weglaat.

Acne is een groot probleem, ik zocht me destijds gek naar oplossingen maar het was net of de talgproduktie op hol sloeg. En als puber grijp je dan naar chemische uitdroogmiddelen die averrechts werken omdat je huid als reaktie nog meer vet naar de huid zal sturen etc. Nu weet ik dat je juist goede vetten moet eten, je huid met goede vetten moet behandelen ipv uitdrogen met chemische kwakzalverij.

Wat ik ontdekte was dat lijnzaadpakkingen mijn huid kalmeerde en dat cacao idd de talgproduktie verder opjoeg. Daarnaast nam ik brandnetel thee en weet nu ook dat de glycemische waarde van voeding, dus hoe snel je suikerspiegel ervan stijgt, ook een rol speelt, het kan acne verergeren.

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=1346

Ik vermoed dat dit soort zaken ook een rol spelen bij veel andere huidklachten dus neem deze kennis mee. Mijn huid is nu rustig omdat ik meer langzame koolhydraten eet, andere vetten eet en intussen qua hormonen op een lager pitje sta dan in de pubertijd. http://www.leefbewust.com/columns/080116.htm

@lievergezond. Het gaat nog niet goed. Ik dank je voor je uitleg zal de chocolade laten staan...zal niet meevallen. Ban nu echt alle suiker.Heb de stukjes gelezen uit het onderwerp over acne. Ik las over maagzuur. Ik ben door mijn verbouwing steeds vergeten de hcl in te nemen en ik heb obstipatie. Nou schrijft mike dat dan je verwerkung en uitscheiding van afvalstoffen niet goed werkt. Dus ik ga ook maar weer aan de maagzuur hcl bij elke maaltijd.
Had ook nog brandnetelthee en moet echt meer rust nemen want ik merk dat ik weer gespannen raaken daardoor erg moe. Dat komt denk ik door de vermindering van het antidepressivum. Ik houd jullie op de hoogte en bedankt voor de tips!

Hieronder wordt een relatie gelegd tussen glutamaat en depressie: men heeft het over glutamaatremmers/-blokkers: echter: waarom niet gewoon mensen waarschuwen voor de toxiciteit van glutamaat in het algemeen? En afdwingen dat fabrikanten MSG expliciet op produktverpakkingen vermelden ipv dat men dit ingredient nu mag verstoppen achter heel veel uiteenlopende namen?

Ontstekingsmarkers zouden depressiebehandelingen kunnen begeleiden

--------------------------------------------------------------------------------

Ontsteking verbonden met verhoogd in de hersenen.

Emory Health Sciences.

Psychiaters die depressie onderzoeken werden in de afgelopen jaren geconfronteerd met berichten over een snelle, succesvolle behandeling met geneesmiddelen zoals ketamine, dat interferereert met het in de hersenen aanwezig chemisch glutamaat.

Nieuw onderzoek van de Emory University School of Medicine is het verstrekken van tips over welke vormen van depressie het best reageren op medicijnen die glutamaat beïnvloeden.

Onderzoekers hebben gevonden dat depressieve patiënten met tekenen van systemische ontsteking in de hersenen niveaus van glutamaat hebben die belangrijk zijn voor de motivatie.

"Onze resultaten suggereren dat ontstekingsmarkers ons kunnen leiden naar welke depressieve patiënten het best reageren op glutamaatblokkers," zegt hoofdauteur Ebrahim Haroon. Haoon is MD, assistent professor in de psychiatrie en gedragswetenschappen aan de Emory University School of Medicine en het Winship Cancer Institute. "Dit kan een belangrijke stap zijn in de richting van het personaliseren van de behandeling van depressie."

Glutamaat is een chemische boodschapper gebruikt door neuronen om te communiceren. Hoge niveaus kunnen toxisch zijn voor zowel neuronen als glia cellen die de gezondheid van de hersenen ondersteunen. Het is onwaarschijnlijk dat de verhoogde niveaus waargenomen bij sommige depressieve patiënten acuut giftig zijn, zegt Haroon.

"Toch denken we dat één van de manieren dat een ontsteking de hersenen kan schaden en leiden tot depressie is door het verhogen van het niveau van glutamaat in gevoelige gebieden van de hersenen, mogelijk door middel van effecten op glia," zegt hij.

Wetenschappers onderzochten 50 patiënten met een depressie die geen antidepressiva kregen op dat moment. Ontsteking werd bepaald door een bloedtest op de C-reactieve proteïne (CRP), die werd gemeten bij herhaalde bezoeken om er zeker van te zijn dat de niveaus stabiel waren.

Het team gebruikte een beeldvormende techniek, genaamd magnetische resonantie spectroscopie (MRS), om glutamaat te meten in de basale ganglia, een hersengebied belangrijk voor motorische controle, motivatie en besluitvorming. De onderzoekers maten ook de niveaus van myo-inositol, een marker van gliale gezondheid.

Hoge glutamaat en myo-inositol niveaus in de basale ganglia werden geassocieerd met patiënt meldingen van anhedonie, een onvermogen om plezier te ervaren en trage motoriek, zoals gemeten door vingertiksnelheid.

"We richtten ons op de basale ganglia, omdat we eerder hadden gezien dat een behandeling voor het hepatitis C virus dat ontsteking opwekt en depressieve symptomen kan triggeren, ook de glutamaat niveaus kan doen toenemen”, zegt Haroon.

Hij voegt eraan toe dat de bevindingen niet direct aantonen hoe ketamine en andere glutamaat gerichte medicijnen kunnen werken tegen depressie, maar wel kunnen aangeven welke patiënten waarschijnlijke kandidaten zouden kunnen zijn.

Een eerdere studie van mensen met moeilijk te behandelen depressie vond dat alleen die met hoge ontstekingsmarkers neiging hebben te verbeteren als reactie op het anti-inflammatoir antilichaam infliximab.

Vertaling: Andre Teirlinck http://leefbewust.com/2016/nieuws/depressie_ontstekingen.html

Natuurlijke glutamaatblockers (tegen depressie als gevolg van ontstekingen:)

There are a lot of things that act as glutamate blockers. You know, like silimarin, curcumin and ginkgo biloba. These things are known to directly block glutamate receptors and reduce excitotoxicity. Curcumin is very potent. Most of your flavonoids.

Magnesium is particularly important, because magnesium can block the MNDA glutamate type receptor. That's its natural function, so it significantly reduces toxicity. Vitamin E succinate is powerful at inhibiting excitotoxicity, as are all of your antioxidants. They found combinations of B vitamins also block excitotoxicity. Learn more: http://www.naturalnews.com/020550_excitotoxins_MSG.html#ixzz3xth64qwk

Lievergezond, gebonden glutamaat zoals die in natuurlijke vorm voorkomt in voedsel is niet schadelijk, maar vrije glutamaat zoals MSG wel. Dus er zit een verschil tussen. Ik zie dat verschil niet gemaakt worden in bovenstaande quotes.

In onderstaand artikel zie je dit verschil ook uitgelegd en een lijst met waar gebonden glutamaat van nature in voorkomt (avocado's, vlees, vis, etc.).

http://www.edenfoods.com/articles/view.php?articles_id=207

Dus het lijkt me stug dat die gebonden glutamaat een probleem is.

Mark

hoi Mark, de exacte discussie ken ik niet: maar bijv. in het filmpje bij deze post: https://www.fatsforum.nl/forums/topic/autisme-cease-therapie/page/5/#post-142323 maakt de hoofdpersoon uit het filmpje volgens mij ook geen verschil tussen glutamaatzuur en msg. Zij heeft haar kind van de autisme afgekregen door goed etiketten te lezen en alles verdacht op msg uit te bannen: je ziet goed het verschil tussen autistische dochter voor en na haar aangepaste strenge dieet. Gepasteuriseerde melk bijv. bevat volgens haar msg en ook citroenzuur (iets waar citroenzuur op het etiket bij staat).

MSG is inderdaad foute boel, maar natuurlijke glutamaat zit in zoveel onbewerkte voeding, daar kun je vrijwel niet omheen. Raar dat daar geen onderscheid in wordt gemaakt.

Mark

Nou ik zit nu op 0 mg citalopram, al bijna een week. Ben heel trots op mezelf. Ik ben wel heel verdrietig af en toe. Er komt oud verdriet uit. Echt heel intens over het verlies van mijn vader wat ik nooit heb kunnen accepteren. Ik vind het niet raar die rotzooi onderdrukt de boel. Als ik moe word voel ik dat ik emoties onderdruk en luister ik mooie muziek om bij mijn emoties te komen. Verder helpt de psycholoog me met behulp van hypnotherapie om mijn emoties niet te onderdrukken. Het blijkt een groot verdriet over mijn vader. Met mijn andere medicatie ( Haldol en mirtazipine, beide heel klein beetje) stop ik pas over een tijdje als ik wat stabieler ben. Probeer nu ook nog duidelijker mijn grenzen te stellen en goed voor mezelf te zorgen en dat valt niet mee want ik ben Door mijn jeugd nogal grenzeloos geworden en dat blijkt moeilijk af te leren. Maar nu zet ik Door!

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan