Betaine HCl

Ik besloot jullie adviezen op te volgen en ik ben daarvoor naar de natuurwinkel geweest:

- geen zure appels maar alleen zoete

- cranberrysap vanaf 6,89 euro

- iers mos hadden ze niet (had ik al wel verwacht eigenlijk)

Had ik niet veel aan dus. Nu nog niets van dat alles om mee te beginnen. Tot die tijd probeer ik nog wel wat kippenbotjes op de kop te tikken, kan ik weer eens bouillon koken.

 
Als je liever kippenbouillon maakt dan runderbouillon, dan kan ik je aanraden om kippenklauwen en kippenkarkassen op de kop te tikken en daar bouillon van te maken. Ander smaakje dan de 'gewone' kippenbouillon, maar wel meer gelatine. Het is overigens even wennen om die alienhandjes in de pan te zien liggen, maar bij mij wende dat erg snel. ;-)

 
Moondust, kipkarkassen gebruik ik inderdaad. Veel beter dan bouten. Ik kan ze alleen niet in het groot inkopen en ik moet voor mijn adres een aardig eindje reizen - en dan heeft die slager ze nog niet altijd op bestelling. Ik moet nog eens op zoek naar een beter adres.

Misschien probeer ik die cranberrysap nog wel, maar ik moet eerst even over de shock van de prijs van een liter heen komen (8,49). Is dat nou echt nodig of is het gewoon een gigantisch opgeblazen prijs?

 
Ik moest er bij mijn slager met de kippenklauwen ook even op aandringen. Aanvankelijk zou ik minimaal 5 kg moeten bestellen, maar puntje bij paaltje maakte het toch niet zoveel uit. Wat de boer niet kent...

Maar voor jou lijkt gelatinepoeder mij het makkelijkste, zeker de (helaas wat duurdere) collageen hydrolysaat die je eenvoudig kan oplossen in alle warme en koude dranken.

http://www.ergomax.nl/catalogsearch/result/?order=relevance&dir=desc&q=gelatine

Heb je de afgelopen 2 jaar WAP wel vooruitgang gemaakt in je gezondheid? Ik ben eerlijk gezegd best verbaasd dat een 'oudgediende' als jij nog steeds worstelt met de kern van veel kwalen: maagzuur. Is geen kritiek, maar ben wel nieuwsgierig hoe je dat zelf ervaart.

P.S. Om 5:00 's nachts nog wakker?

 
5.00 uur 's nachts al wakker ;) Ik moest werken.

Laat ik vooropstellen dat ik géén volledig WAPF'er ben. Ik drink geen rauwe melk, ik doe niet aan orgaanvlees en ik moet ook echt nog niet denken aan reuzel e.d.. Ik eet wel veel vet, relatief veel eiwit en weinig koolhydraten. Mijn eetwijze is enigszins gemengd met de richtlijnen van de hormoonfactor (geen e-nummers, geen gluten, geen caseïne, geen suikers e.d.).

Vooruitgang heb ik zeker weten geboekt. Ik kom van 20 - 22 uur slapen per dag en nu kan ik er tenminste een normaal (nouja, als je die 5.00 uur van vanmorgen normaal kunt noemen) ritme op nahouden. Ik heb voldoende energie om een leven te hebben.

Dat is de grootste gezondheidswinst.

Wat ikzelf wel opvallend vind, is dat het bij mij allemaal met vlagen gaat. Soms kan ik maandenlang 2 maaltijden met gebakken eieren eten (heerlijk!) en soms krijg ik het ineens een paar weken (of maanden) lang niet verteerd en vind ik diezelfde eieren echt ronduit smerig. Soms heb ik maandenlang totaal geen trek in suiker of andere troep - en dan ineens steekt het de kop weer op. Soms heb ik maandenlang geen last van mijn maag of darmen en soms ligt de hele boel overhoop. Soms heb ik bergen energie en soms kan ik ook weer heel moe worden.

Al met al heb ik zeker wat gewonnen de laatste vier jaar, maar ik ben ook nog niet waar ik wil zijn. Het is voor mij steeds balanceren tussen bijnieren voldoende ondersteunen met koolhydraten en niet te veel koolhydraten nemen zodat ik ga snaaien (insuline!). Het is balanceren tussen veel vet en eiwit willen eten, maar het wel verteerbaar houden. Het is balanceren tussen mijn lever schoon willen maken, maar ook niet mijn darmen te veel pesten.

Daarbij realiseer ik me wel dat ik een vrij slechte start van het leven heb gehad: hormonaal ongezonde moeder met veel stress tijdens de zwangerschap (men dacht dat ik een shocktoestand van mijn moeder niet had overleefd), vanaf geboorte tot 21 jaar non-stop corticosteroïden geslikt, darmproblemen al vanaf 7 jaar (althans, toen ontdekt), antibiotica geslikt voor het leven. Tussendoor ook nog een eetstoornis, waarbij ik bijna overleden ben aan levercomplicaties (niet eens aan mijn zware ondergewicht!).

Het is voor mij dus niet gek dat ik een lange weg te gaan heb met nog steeds veel - maar al veel minder - fysieke problemen.

Ik denk vooral dat mijn darm- en maagslijmvlies me opbreken. Hoewel ik destijds GAPS heb geprobeerd, bleek dat niet de oplossing. Mijn bijnieren trokken het niet. Misschien word ik nu weer met mijn neus op de feiten gedrukt en is het tijd om toch nog eens goed aan die vertering te gaan werken. Als ik goede vlagen heb, dan merk ik niet eens dat het allemaal niet in orde is, maar als ik dan ineens zo'n klapper terug maak, dan zie ik dat er nog e.e.a. te herstellen is. Back to basics dan maar op dit moment.

En om even bij het topic te blijven: ik heb nog steeds pijn in mijn maag na die betaine. Dat was echt een heel slecht idee. Alles wat ik eet, valt verkeerd, dus ik hou het vooral op kopjes thee.

 
Lastig voor je als het zo wisselend is, maar er zit niets anders op dan de signalen zo goed mogelijk te blijven en ernaar te handelen. Dat zal lang niet altijd van een leien dakje gaan, maar daar was je al achter. Heb je een speciale reden om rauwe zuivel en orgaanvlees te laten staan? Ik ervaar zelf dat b.v. kefir van rauwe melk heel lichtverteerbaar is. Overigens herken ik wel wat je zegt over eieren. Soms kan ik iets achter elkaar wegstouwen en soms kan ik de geur ervan niet verdragen, laat staan dat ik het ga eten. We're only human. ;-)

 
Ja, ik volg mijn lichaam maar zo goed mogelijk. Veel meer kan ik niet doen.

Rauwe melk drink ik niet, omdat ik daar echt last van krijg na een paar keer. De eerste keer gaat het prima. Het tweede halve glas (niet op dezelfde dag uiteraard!) lukt ook. En na de derde keer word ik er helemaal niet lekker van. Ik heb het inmiddels al een flink aantal keren geprobeerd, maar het blijft zo gaan. Dus daarom geen rauwe melk.

Kefir dronk ik ook - en dat doet eigenlijk vrijwel hetzelfde. Zo af en toe probeer ik het weer. Kefir met aardbeien vind ik echt heerlijk, maar na een paar keer word ik er echt niet lekker van. Stom, maar helaas niet anders. Mijn kefirkorreltjes liggen op het moment in de vriezer te wachten op de volgende poging.

Orgaanvlees krijg ik echt niet weg. Dat is enerzijds omdat ik het echt nog nooit heb gelust en voor de rest zit het tussen mijn oren. De gedachte aan een hart of een nier... Nee sorry. Ik zou het nooit voor mezelf klaarmaken.

 
In de nieuwste Wise Traditions staat het volgende artikel. Het gaat nota bene over een lange traditie van broodconsumptie in Rusland, maar 1 zinnetje viel me op en ik moest aan jou denken, nl. het volgende:

Quote:
Animal fats lubricate the gut protecting it from fiber damage while maximizing the absorption of fat-soluble nutrients.


Dierlijke vetten smeren de darmwand en beschermen deze tegen de schade veroorzaakt door vezels, waardoor de opname van vetoplosbare voedingsstoffen wordt gemaximaliseerd.

Een andere zin die mij opviel was deze:

Quote:
Before modern times gluten intolerance was unknown, which indicates that gluten itself is not a problem.


Een slechte vertering van gluten is dus een MODERN probleem. Gluten zijn eiwitten. Een slechte eiwitvertering is dus een modern probleem. De oorzaak hiervan is maagzuurtekort. Maagzuurtekort is dus een modern probleem. Stress ligt hier weer aan ten grondslag, of liever gezegd een verminderde stressbestendigheid, opnieuw een modern probleem. Dit komt weer door verzwakte bijnieren, een modern probleem. We hebben hier dus te maken met een DEGENERATIEF verschijnsel en zoals pinklady al aangeeft vindt dit al plaats in de baarmoeder:

Quote:
Daarbij realiseer ik me wel dat ik een vrij slechte start van het leven heb gehad: hormonaal ongezonde moeder met veel stress tijdens de zwangerschap (men dacht dat ik een shocktoestand van mijn moeder niet had overleefd)


Mike

 
Ja, die glutenvertering geloof ik sowieso wel. Er zijn genoeg mensen die er helemaal niet zo veel last van hebben als ik en vele anderen. Die verschillen moeten ergens door verklaard worden. Nu wil ik niet zeggen dat we maar met z'n allen gluten moeten gaan eten, maar er zit ongetwijfeld verschil in vertering.

Zelfs binnen personen zit er verschil in eiwitvertering. Soms kan ik dagenlang op vlees, eieren en andere eiwit- en of vetrijke producten leven, zonder noemenswaardige koolhydraten tot me te nemen. Dan heb ik totaal geen last van maagzuur of andere verteringsproblemen. Een volgende paar weken lukt dat allemaal weer niet en valt het eerste gebakken ei al verkeerd.

Ik heb voor mezelf wel ontdekt dat veel groente gewoon niet goed gaat. Jammer, want ik vind het wel echt lekker. Maar vezels helpen mijn vertering gewoon niet.

 
Vezels zijn prikkeldraad voor je darmen, zeker als je over een veel te dunne beschermende slijmvlieslaag beschikt. Voor mijn gevoel zit je nog te hoog in de eiwitten en zou je je inname van dierlijk vet moeten verhogen. Dat is het werkelijke smeermiddel voor je darmen.

Mike

 
Pinklady, dat zijn best veel superfoods die bij jou niet goed vallen. Heb je enig idee wat de oorzaak daarvan is? Doorgaans hebben superfoods alleen tijdelijk het ontgiftingseffect waar je je beroerd van kan voelen, maar uiteindelijk werkt dat in je voordeel. Is dat bij jou ook of zit er meer achter?

 
Moondust,

Eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee. Misschien ben ik een langzame ontgifter, misschien verteer ik het echt allemaal niet goed, ik heb geen idee. Voor een slechte vertering geldt nog altijd: je voeding is zo goed als je het kunt verteren. Dus ook als het superfoods zijn. Als ik te weinig maagzuur en andere verteringsproblemen heb, dan vind ik het niet gek als ik ook superfoods niet goed kan verteren en er niet lekker van word - en blijf.

Overigens heb ik Mikes advies opgevolgd en heb ik sinds gisteren dierlijke vetten opgehoogd en groente uitgebannen. Het was even nadenken hoe dan precies, maar ik heb gekozen om slagroom en rauwmelkse kaas te eten. Guess what? Ik krijg er honger van. Tijdens het eten zit ik ineens bomvol en kan er geen hap meer bij. Een uur later ben ik klaar voor mijn volgende portie. Ik lijk het makkelijk te verteren, maar eet nu ook echt wel heel erg veel omdat ik voortdurend een knorrende maag heb. In ieder geval geloof ik niet dat er nu nog iemand kan zeggen dat ik te weinig dierlijke vetten binnenkrijg.

 
Het blijft een kwestie van uitproberen en voelen. Ik tik nog een glaasje kefir achterover. Ik kan er vandaag maar niet vanaf blijven. ;-)

 
Van kaas krijg ik ook altijd extra honger Pinklady. Gek he?

Inmiddels heb ik zelf ook Betaine HCL binnen, ben erg benieuwd. De max.dosis is 7 capsules, als ik dat haal heb ik echt geen maagzuur volgens mij. Ik zal het snel genoeg merken.

 
7 capsules, wauw. Hoeveel zit er in die capsules dan?

Vandaag viel het met de honger wel mee, gelukkig. Werd er nogal gek van om ieder uur weer iets nieuws te moeten bedenken (ja, het is soms nog best wel puzzelen wat ik eens zal eten...). Overigens heeft mijn galblaas wel moeite met de hoeveelheid vet. Ik moet nog eens goed nadenken over eventuele gal- en leverreinigingen. Met bitterzout wordt 'm niet, de milde reiniging zie ik nog niet erg zitten.... Maar ik moet iets. Misschien toch maar eerst wel de milde.

En ik heb mijn gelatine binnen, dus daarmee ga ik ook beginnen.

 
Er is toch iets niet helemaal goed gegaan met al dat eten. Heb vannacht gedurende 9 uur overgegeven net zolang tot er niets meer uitkwam. Had diarree, had echt pijn over de hele band maag - alvleesklier - lever. Kan ook niet meer op mijn rug liggen van de pijn ter hoogte van mijn bijnieren. Op het moment lig ik op bed, want staan gaat niet zonder flauwvallen. Hoewel ik steeds dorst heb, kan ik niet meer dan vijf slokjes water per keer binnenhouden. Een korreltje keltisch zeezout heeft gelukkig wel wonderen gedaan tegen de ergste duizeligheid. Of dit nu gewoon buikgriep of een ontgiftingsreactie is, weet ik niet, maar prettig is anders.

 
Heftig zeg Pinklady! Wat zijn nu de veranderingen die je had ingevoerd? Gelantine, meer vet en HCL?

Ik zou zelf even geen supplementen nemen en me alleen richten op waar ik behoefte aan heb mbt eten. Sterkte!

 
He wat naar Pinklady! Heel heftig! Wellicht is het toch wat teveel geweest voor je lichaam, al die dierlijke vetten opeens? Misschien moet je hier toch hulp bij zoeken, maar ik weet niet of je dat momenteel kunt bekostigen. Vooral dat overgeven is een ramp, dat put echt uit. Beterschap!

Ik las op deze site dat je max. 5000 mg mag hebben aan HCL per maaltijd. Gedeeld door de hoeveelheid die in mijn caps.zit kom ik uit op 7. Neem straks 3 capsules, van 2 voel ik iig niks.

http://www.healingnaturallybybee.com/articles/dig5.php

 
Nee, alleen meer dierlijk vet. Gelatine nog niet en hcl ben ik direct mee gestopt na die maagpijn. Ik heb gegeten waar ik trek in had en dat ging 2.5 dagen lang goed. De derde nacht ging het mis. Helaas. Ik ga overschakelen op gaps, zodra ik voldoende sterk ben voor een reis naar kipkarkassen en daarnaast ga ik gelatine toevoegen. Misschien is het gewoon een buikgriepje, maar voorlopig moet ik toch nog niet aan eten, laat staan aan vet, denken. Bovendoen voel ik mijn lever nog steeds en die doet volgens mij nooit zo veel bij buikgriep. Ik luister daar zeker naar en ga - ook als ik er wel trek in zou krijgen - niet zomaar weer zo hoog zitten in dierlijke vetten.

Tja en die hulp... Misschien geen slecht idee. Ik zou me er eens in moeten verdiepen wat handig is.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.695
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan