Godsgeschenk
Well-known member
Er staat een tekst van 47 blz. onder de video. Hier alleen de vertaling van de conclusie:Interessante video !
Wat ik er in beluister is, dat mensen belevingen kunnen hebben van ontmoetingen bij bijna dood-ervaringen met entiteiten die zowel demonisch als engelachtig kunnen worden beleeft, alsook een review van hun eigen levensbelevingen & menselijke interacties kunnen beleven vanuit andermans perspectief en beleving, maar wat bewijst dat ?
Paul Williams geeft zelf aan dat de invulling van dergelijke belevingen persoonlijk en subjectief is.
Zou het mogelijk kunnen zijn dat al dat 'bijna dood ge-beleef" opgezet is door bepaalde entiteiten binnen een daartoe gecreeerd systeem om een ziel of bewustzijn tot schuldgevoelens te brengen, dan de herinneringen van die ziel te 'wissen' om die ziel dan vervolgens weer in een wereld te plaatsen voor een volgende 'ronde' ten behoeve van het oogsten van creeerende aandachtsenergie van die ziel ?
Mij hoor je niet zeggen dat het dit of dat is.
Dat weet ik niet zolang het lichaam waarmee ik ben verbonden functioneert in deze wereld.
Ik houd rekening met een aantal scenario's alsook mogelijkheden waar ik nog geen weet van heb.
De mate van helderheid van bewustzijn ten tijde van sterven zal tegen die tijd hopelijk tot meer inzicht in deze materie leiden.
Ik ervaar nieuwsgierigheid ernaar maar geen haast om daar middels sterven achter te komen.
Conclusie
In de inleiding van dit artikel hebben we gezinspeeld op een verslag van een NDE van een blinde vrouw die later vertelde dat ze tijdens haar ervaring kon zien. Omdat dit geval werd verteld
door een bekende arts, waren we in eerste instantie geneigd om het voor waar aan te nemen, misschien ook beïnvloed door ons verlangen om te geloven in het wonderbaarlijke. Vrijwel onmiddellijk kwamen we er echter achter dat het verhaal dat ons zo had verleid om zo'n aantrekkelijke mogelijkheid te overwegen, fictief was. Maar aan het einde van ons onderzoek kwamen we erachter dat er in dit verhaal nog een andere paradox schuilging naast degene die het aanvankelijk leek te vertegenwoordigen: namelijk dat dit een verhaal was dat tegelijkertijd waar en onwaar was. Of misschien kunnen we beter zeggen dat het een fictief verhaal was dat uiteindelijk toch waar bleek te zijn, precies zoals de auteur al die tijd had gedacht dat het gewoon zo moest zijn. In die zin heeft deze auteur misschien ten minste een mate van rechtvaardiging gekregen voor zijn overtuigingen, ook al kunnen we in dit ene geval zijn neiging om overtuigingen voortijdig om te zetten in schijnbare feiten niet omarmen. Niettemin, zoals we hebben gezien, is er nog een ander niveau van subtiliteit in dit verhaal, want hoewel het in zekere zin waar is, is het niet 145 JOURNAL OF NEAR-DEATH STUDIES helemaal waar. Het verhaal van Sarah impliceerde dat ze echt kon zien tijdens haar NDE, op de manier waarop een ziende persoon dat zou kunnen. We hebben aangetoond dat dit een ongerechtvaardigde gevolgtrekking is. Wat leek op een analogie
met fysiek zicht, was dat bij nadere beschouwing niet. Het is een heel ander soort bewustzijn, dat we transcendentaal bewustzijn hebben genoemd, dat onafhankelijk van de hersenen functioneert, maar dat noodzakelijkerwijs ook door de hersenen en door het medium van de taal moet worden gefilterd. Tegen de tijd dat deze episodes onder onze aandacht komen, spreken ze meestal in de taal van het zicht, maar de werkelijke ervaringen zelf lijken iets heel anders te zijn en zijn niet gemakkelijk te vangen in een gewone taal. Ons werk heeft inderdaad aangetoond dat we kritisch moeten zijn voordat we deze rapporten voor waar aannemen. Het is zeker waar dat ze goede verhalen opleveren, in boeken of in krantenkoppen, maar ze zijn niet altijd wat ze lijken. Ze zijn nog opmerkelijker. Wat de blinde ervaring is, is verbazingwekkender dan de bewering dat ze hebben gezien. In plaats daarvan zijn ze, net als ziende personen die soortgelijke episodes hebben gehad, het op de hersenen gebaseerde bewustzijn volledig ontstegen en daarom tarten hun ervaringen elke beschrijving of handige labels. Hiervoor hebben we een geheel nieuwe taal nodig, net zoals we nieuwe theorieën van een nieuw soort wetenschap nodig hebben om ze zelfs maar te beginnen te begrijpen. Om dit doel te bereiken, speelt de studie van paradoxale en
volstrekt anomale ervaringen een cruciale rol in het verschaffen van de
theoretici van vandaag de dag de gegevens die ze nodig hebben om de wetenschap van de
21e eeuw vorm te geven. En die wetenschap van het bewustzijn, net als het nieuwe millennium zelf, is ongetwijfeld al in aantocht.
Dorothé