Bottenbouillon

Zeg, zit er geen appie in de buurt Celtic? Haal gewoon een pakje of twee kippenvleugeltjes a 5 euro en trek daar lekker een soepie van 2 uurtjes opzetten, kippenvlees eraf pulken, bewaren in koelkast, botten terug de pan in met wat foelie, laurier, zwarte peperkorrels, korianderkorrels, worteltje, prei, selderij, gember erbij ook lekker. Laat je nog 4 uur opstaan zeven, kip terug erbij, kokosmelk erdoor verse koriander en lente-ui, op smaak maken met ketisch zeezout, beetje citroensap, smullen maar.
 
en ik begrijp dat ik de wortel, prei, selderij en gember niet opeet,

alleen de pure bouillon met kip dus?
 
Je kunt achteraf verse groenten toevoegen, maar die je voor de smaak laat meetrekken vind ik persoonlijk niet zo smakelijk.
 
ik woon in heerhugowaard!!!!!!!!!! de botten kan ik alleen maar in schoorl halen (een hele reis, minstens 5 kwartier met openbaar vervoer) en die moeten nog een eeuw trekken dat is niet zo maar effe gedaan dus dan zou ik naar schoorl moeten. In Alkmaar hebben ze het meestal niet… shoot!

en dan ook nog een nacht laten trekken en 4-6 uur pruttelen, snap je wat ik bedoel. Echt veel dichterbij weet ik het ook niet. Daar gaat nog ‘n hele tijd over heen.

Het is geen ad hoc oplossing voor nu, maar als je nu bouillon trekt dan heb je vanaf morgen wel iets makkelijks te eten in huis.
 
Overigens snap ik het advies over cola drinken niet en ik neem bij deze dan ook gelijk terug dat je naar mijn gevoel het beste bij Marijn terecht kan. Zulke adviezen vind ik niet serieus te noemen als je met gezonde voeding bezig bent.
 
Je kan beter zelf bouillon maken want de slager zal deze niet maken zoals het gezondst voor jou is. Deze zal niet -genoeg- gelatine bevatten en er zullen toevoegingen in zitten die je liever vermijdt, zoals keukenzout, heel waarschijnlijk smaakversterker en kruiding wat weer invloed op je lichaam heeft. Je kan beter zelf je eten bereiden en zo in de hand houden wat er precies in gaat en te weten komen welk effect dit op je lichaam heeft.

Ik proef weerstand bij je om bouillon te maken terwijl het zo'n heerlijk en makkelijk product is. Je werpt namelijk steeds allerlei bezwaren op o.a. om botten te kopen (duur, transport, niet-biologisch, etc.). Waar zit je belemmering dat je deze niet zelf maakt?
 
Ik begrijp werkelijk niets van celticmyst. Hij kan overduidelijk niet tegen zuivel en is hiervoor tig keer (ook door mij) voor gewaarschuwd, maar gaat gewoon door met zuivel. Vervolgens laadt hij zich vol met eieren, wat natuurlijk ook een keer fout moet gaan. Ten slotte vertoont hij structurele weerstand tegen het zelf maken van helende bouillons. Ik geef het op. Wie niet horen wil, moet maar voelen.

Mike
 
het is meer gebrek aan energie!!!
Omdat ik dit niet gewend ben te maken. Zit in kippenbouillons ook gelatine dan?
 
Energiegebrek veroorzaakt door het structureel negeren van goedbedoeld advies. Ik krijg er ook spontaan energiegebrek van!

Mike
 
Energiegebrek snap ik wel Celticmyst maar het is toch echt zaak om nu eerst bouillon te maken. Je woont blijkbaar in Heerhugowaard dus je hebt winkels 'om de hoek'. Koop wat botten, kip of rund en volg de omschrijving op de site van Lia (link in mijn vorige bericht). Maandag kan je bouillon dan klaar zijn. Dat lijkt lang, maar zelf heb je er amper werk aan.

-botten kopen
-botten in pan koud water smijten, samen met keltisch zeezout en 1 el appelazijn
-de pan nacht in koelkast laten staan
-zondag de pan op vuur zetten, aan de kook brengen, afschuimen
-gas laag en pan op vlamverdeler of alles in een slowcooker
-volgende dag is de bouillon heerlijk klaar
-De bouillon in glazen potten over doen.
-Deze potten in de aanrechtbak in koud water zetten. Af laten koelen, deksels erop, even omgekeerd neerzetten en daarna in de koelkast zetten.

Ik laat zelf de bouillon meer dan 24 uur in de slowcooker trekken maar ik lees ook wel dat mensen de bouillon korter laten trekken dus dan zou je er zondagavond al van kunnen genieten.

Zo heb je de dagen erna makkelijk eten wat je energie geeft.

Gewoon nu niet meer eraan denken hoe moe je bent maar even doorduwen nu zodat je werkt aan je herstel. Na het halen van de botten en deze in de pan in de koelkast gezet te hebben heb je de daarna eerst weer 24 uur rust.
 
-Deze potten in de aanrechtbak in koud water zetten. Af laten koelen, deksels erop, even omgekeerd neerzetten en daarna in de koelkast zetten.



Hoe lang bewaar je de potten BBB op die manier?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.470
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan