candida

Ik heb bij heel veel voeding die ik heb opgezocht tegenstrijdige resultaten gevonden. Je kunt dus eigenlijk zo goed als niets meer eten als je dat allemaal moet geloven of besluiteloos raakt doordat je steeds in dubio gehouden wordt. Weston Price heeft in ieder geval diepgaand onderzoek gedaan op een moment dat ons voedsel nog niet zo bewerkt en gemanipuleerd was dan nu het geval is. Vandaar dat ik steeds weer daarbij uit kom en bij mijn keuzes steeds meer de nadruk komt te liggen op zo oorspronkelijk mogelijk en onbewerkt.

Ik vraag mij momenteel steeds meer af of ik niet beter gewoon naar een zo oorspronkelijk mogelijk dieet kan gaan in plaats van me bezig te houden met alle details over wat correspondeert met mijn specifieke situatie. Ik kan me vinden in de stelling dat veel (zo niet de meeste) moderne / chronische ziektes te wijten zijn aan de inname van toxines http://www.ourstolenfuture.org/. Het lijkt me verstandig om terug te gaan naar de basis en de rest van mijn energie te richten op ontgiften.

Zijn boek "de zin van ziek zijn" was voor mij een eye opener: een schrijver die ik zeer waardeer stelt nu dat het eten van vlees het eten van dode materie is http://peacefood.de/.

De vraag is hoe dat dan precies zit met de voedselpiramide. Wat dat wij nuttigen is niet eerst levende materie geweest en daarna geplukt, geoogst, geslacht etc etc? Je zou dan alleen nog kunnen leven van afval dat de natuur zelf loslaat: fruit nadat het van de boom gevallen is. Nooit gemerkt hoeveel onrijp fruit er verkocht wordt? En speciaal voor consumptie gekweekt is? Ik weet niet of het ethisch gezien correct is om een scheiding aan te brengen tussen de planten- en dierenwereld. Met wetenschappelijke onderzoeken is al lang vastgesteld dat planten ook gevoel hebben. Sterker, dat zij al reacties vertonen als mensen slechts de intentie hebben om bv een tak af te knippen. Mag je dan eigenlijk nog wel de planten in je tuin snoeien? Of planten kweken voor consumptie? De bessen afplukken om ze op te eten, voordat ze er vanzelf vanaf vallen? Hebben planten nog wel een ziel, zijn ze dus "levend" voedsel, als we ze na het oogsten opeten, maar dieren niet na het slachten? Als alles één is, maakt het dan moreel gezien nog uit of we planten of dieren eten? Als materie nog bestaat is het dan niet nog steeds in trilling, "levend", net zo lang tot het tot stof vergaan is? Hoe kan een boeddhistische monnik na zijn klinische dood nog jaren zijn eigen lichaam preserveren als dat dode materie is?

De natuur is; eten en gegeten worden. Een dooie bloemkool is net zulke dode materie als een dooie kip. Je tot het uiterste in dit soort dingen verdiepen zal nooit uitsluitsel geven, maar wel weer veel voor en tegenstanders, dat levert dan weer stress op en dat is niet goed. GENIET! van een biefstuk of een biet.

@mark, tja nee gaat niet echt veel beter. Ik heb sinds die buikgriep steeds veel pijn in mijn buik. Heb verstopping en echt steken in mijn buik bij mijn darmen.
Bovendien lijk ik wel attacked te zijn door mister and Miss candida. Heb ineens jeuk op mijn hoofdhuid, ringworm op mijn handen, jeuk op mijn onderarm en onderbeen.

Ik denk doordat het komt omdat ik ergens in april flinke kuur heb gedaan van caprylzuur en grapefruitzaad extract die ik van een natuurarts kreeg. Doordat ik die candida sinds 2012 probeer te killen is het gaan woekeren ofzo. Sindsdien heb ik allerlei nieuwe klachten gekregen, korsten in mijn neus, jeuk in de oren die met geen mogelijkheid verdwijnt, meer jeuk op de huid. De grootste fout is denk ik steeds al die schimmeldodende middelen innemen daardoor ben ik van de regen in de drup geraakt. Ik heb er spijt van zeg. Voor 2012 had ik bovenstaande klachten niet :-(

Momenteel gebruik ik niets meer om de candida te killen en ja met die warme dagen at ik net als jij ook wat meer fruit e.d dus nu wordt ik aangevallen.

Wat denken jullie is basmati rijst toegestaan in een candida dieet ?ik dacht van niet omdat het wit meel is.

Ik was bij een cursus waar candida ter sprake kwam. Als je je realiseert dat de candida iets aan het opruimen is in de darmen, iets wat jij niet goed verteerd (vaak emotioneel, iets onverteerbaarst voorgevallen/gebeurd) dan lijkt het ook onlogisch om deze werkers te bestrijden. Beter kun je ze aanmoedigen/bedanken voor het werk wat ze verrichten. En zelf aandacht besteden aan datgene wat je niet verwerkt krijgt proberen een oplossing voor te vinden of los te laten.

De witte rijst zou in dit geval niet perse slecht zijn ?
Maar hoort niet thuis in een candida dieet, dan moet je aan de boekweit en quinoa, of bruine basmati gaan weken met iets zuurs.

Als je je realiseert dat de candida iets aan het opruimen is in de darmen, iets wat jij niet goed verteerd (vaak emotioneel, iets onverteerbaarst voorgevallen/gebeurd) dan lijkt het ook onlogisch om deze werkers te bestrijden.

Oei dat begrijp ik niet helemaal Tanja ,heb een heftige overgroei aan candida ,hier moet ik toch wat aan doen ?

Candida heeft geen schijn van kans bij voldoende maagzuur. En wat vermindert maagzuur? Juist ja, stress!

Mike

H. Pylori voelt zich ook thuis in hetzelfde milieu als candida, een te basisch milieu door maagzuurtekort. En waar wotdt H. Pylori mee in verband gebracht? Maagzweren. En wat veroorzaakt maagzweren? Stress!

Mike

Ja Henry, misschien een beetje te kort door de bocht om het hier zo op te schrijven (de cursus duurde een hele dag ?), maar de essentie was dat je niet moet strijden tegen beestjes, symptomen, maar dat alles met een reden gebeurd, zinvol is. Deze manier van kijken brengt ook rust met zich mee. De angst voor ziekte/beestjes is vaak schadelijker dan de beestjes zelf. Deze stress (ik heb een heftige overgroei aan candida!) levert dan een bijdrage aan het in stand houden van het probleem, of veroorzaakt een nieuw probleem.

Vertrouwen, in je lichaam en alles wat daar aanwezig is in plaats van ertegen te strijden was de boodschap, misschien kan iemand er iets mee. Ik vind hem mooi.

Candida heeft geen schijn van kans bij voldoende maagzuur. En wat vermindert maagzuur? Juist ja, stress!

Mike,Stress heb ik en te weinig maagzuur ook.Ik heb dat vorig jaar met de betaine HCL gemerkt.Als ik veel capsules slikte kreeg ik geen brandend maagzuur.Daarom weet ik niet of ik daar mee door moet gaan.Nu is het nog slechter gesteld met mijn maagzuur doordat ik gestopt ben met kefir en appelazijn omdat het niet mag in het candida dieet.(tijdje terug ook mee gestopt i.v.m AIP Dieet)Ik denk dat ik weer terug moet naar de betaine HCL.Van eieren eten zul je wel geen maagzuur krijgen.

Bedankt Tanja ik probeer me minder druk te maken.

Ja Tanja ,ik weet soms niet wat ik moet geloven ,ik heb het ergens gelezen.

Over Kefir gesproken vorig jaar dronk ik bijna 1,5 liter melkkefir ,er is toen candida geconstateerd 10 tot de 5e macht.Terwijl ik nooit candida gehad heb.Een half jaar geleden ben ik gestopt met kefir en tegelijk begonnen met AIP dieet ,heb toen weer laten testen en de candida groei was flink gestegen naar 10 tot de 6e macht.ik kan hierbij 2 dingen stellen:

1 het is begonnen met kefir

2 door het stoppen met kefir en het beginnen met AIP is de candida forst toegenomen ,maar of dat kan in 3 maanden tijd betwijfel ik weer.

Laten we nou niet steeds een hele lijst neerzetten van voedingsmiddelen die niet goed zijn omdat iemand candida heeft, maar nog eerst nog eens goed de berichten van Tanja en Mike lezen:
https://www.fatsforum.nl/forums/topic/candida/page/7/#post-154625
https://www.fatsforum.nl/forums/topic/candida/page/8/#post-154634
https://www.fatsforum.nl/forums/topic/candida/page/8/#post-154638

Candida is een oplossing van het lichaam om te overleven. Als je candida bestrijdt dan bestrijdt je je helper.
Bestrijdt de oorzaak.

Weet je niet wie je moet geloven Henry? Ik help je dan wel even, geloof de hierboven genoemde schrijvers!

door het stoppen met kefir en het beginnen met AIP is de candida forst toegenomen ,maar of dat kan in 3 maanden tijd betwijfel ik weer.

Het bewijs maak je letterlijk aan den lijve mee maar je twijfelt of het kan. Hoe dubbel is dat?!

Heksje ik twijfel daar aan omdat mijn candida is ontstaan in de tijd dat ik veel kefir dronk.Bedankt voor deze berichten zal het eens goed onder de aandacht nemen.

Is er iets gebeurd in je leven voordat je candida kreeg? Iets wat je moeilijk kon verteren? Is misschien interessanter als alleen naar de kefir te kijken.

Tanja ,voordat ik te horen kreeg van de eerste keer candida een jaar geleden ,had ik ook al wat ontlastingsonderzoeken gehad ,daaruit bleek wel dat er verteringsproblemen zijn ,ik at toen gewoon Westonprice met quinoa en basmati rijst.Kunnen koolhydraten ook moeilijk verteerbaar zijn ?voor de koolhydraten geld goed kauwen of nog meer ?

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan