Wida
Well-known member
Nuttige site met info van de Autoriteit Persoonsgegevens over dat het afgeven van contactgegevens bij horeca etc helemaal niet verplicht kan zijn.
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/corona/temperaturen-gezondheidscheck-en-contactgegevens
Ik begrijp hieruit dat - bijv bij een horecazaak - de eigenaar/ondernemer zelf wél verplicht is om contactgegevens te vragen en de gezondheidscheck te doen, maar dat het niet verplicht is voor de klant om hier antwoord op te geven...
Misschien handig om deze site bij de hand te hebben in dit soort situaties.
(Al lijkt het wel dat de site niet is geüpdated sinds april/mei?)
Mogen ondernemers klanten weigeren die geen contactgegevens willen afstaan?Nee. Het is niet verplicht voor klanten om hun contactgegevens af te staan.
Als toestemming de grondslag is voor het verwerken van persoonsgegevens, moet iemand die toestemming ook echt ‘vrij’ kunnen geven. Daarbij past niet dat een ondernemer toestemming als voorwaarde stelt.
Weigert een klant? Dan mag dat niet nadelig voor hem of haar zijn. Voor geldige toestemming is dus van belang dat de klant goed geïnformeerd is en niet onder druk toestemming geeft.
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/corona/temperaturen-gezondheidscheck-en-contactgegevens
Ik begrijp hieruit dat - bijv bij een horecazaak - de eigenaar/ondernemer zelf wél verplicht is om contactgegevens te vragen en de gezondheidscheck te doen, maar dat het niet verplicht is voor de klant om hier antwoord op te geven...
Misschien handig om deze site bij de hand te hebben in dit soort situaties.
(Al lijkt het wel dat de site niet is geüpdated sinds april/mei?)
Mogen ondernemers klanten weigeren die geen contactgegevens willen afstaan?Nee. Het is niet verplicht voor klanten om hun contactgegevens af te staan.
Als toestemming de grondslag is voor het verwerken van persoonsgegevens, moet iemand die toestemming ook echt ‘vrij’ kunnen geven. Daarbij past niet dat een ondernemer toestemming als voorwaarde stelt.
Weigert een klant? Dan mag dat niet nadelig voor hem of haar zijn. Voor geldige toestemming is dus van belang dat de klant goed geïnformeerd is en niet onder druk toestemming geeft.