Darmen & depressie

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
@Vivianne: is mijn conclusie juist om niet teveel foliumzuur te nemen? Weet je misschien nog een goede vitamine b zuigtablet die goed bij elkaar past (met en zonder foliumzuur)?

En kan het kwaad om nu een tijdje mijn huidige vitamine b12 dubbel te nemen (ivm foliumzuur).
 
Mijn moeder is een goede (psycho) therapeut die out of the box denkt/werkt met beide voeten op de grond, mocht je niet verder komen met je huidige peut.

Liesje, bedoel je oplosbare en onoplosbare vezels? Internet staat er vol mee. Natuurdietisten ofzo?
 
Het is inderdaad beter om een B12 supplement met folaat te nemen in plaats van foliumzuur om de reden dat het beter door het lichaam wordt opgenomen. Er werden inderdaad wetenschappelijke publicaties uitgebracht die aangaven dat inname van foliumzuur afzonderlijk, los van B12 bijwerkingen verbonden zijn. Hier met Dr. Reijnen persoonlijk over gesproken en hij gaf aan dat je foliumzuur en B12 samen dient in te nemen. In 1 van bijgevoegde links diept hij dit verder uit.

De eerste link geeft aan wat het voordeel van folaat is en de maximale dosering die je per dag zonder bijwerkingen kan aanhouden
http://www.orthokennis.nl/nutrienten/foliumzuur-folaat

Andere link gaat dieper in op de betrouwbaarheid van de zgn. wetenschappelijke onderzoeken
http://www.menssana.nu/pages/nl/nie...umzuur-en-vitamine-b12-gelinkt-aan-kanker.php

Qua de tabletten is mij bekend dat Bonusan een mooi supplement (geen zuigtablet) heeft ontwikkeld waar je al een heel eind mee komt.
http://www.bonusan.nl/vademecum/Co-enzym-B12-1500-mcg-plus.html

In het geval van mijn zoon werd er gekozen voor de B12 Trio Forte. De resultaten hiervan zijn bijzonder goed.

 
Ik dacht dat de psyllium vezels beter niet genomen kunnen worden. Dat ze misschien in de darmplooien blijven zitten of zoiets.
 
Die psyllium vezels zijn schraal/scherp en schuren de darmvilli wel itt tot wat vaak beweerd wordt, bovendien kan het doordat het zo uitzet en verstopping/afsluiting kan veroorzaken.
 
Vandaag te horen gekregen dat ik naar maag darm lever arts mag. Om te bevestigen dat de dikke darm inderdaad ontstoken is (of dat er meer aan de hand is).

Op emotioneel vlak is het een drama. Ik krijg psychiater niet te pakken om te spreken over serotonine en dopamine. Afspraak wordt continu verzet. En sta voor een heel groot dilemma. Natuurlijk wil je het op een natuurlijke manier oplossen (dus zonder medicijnen), maar hoe doe je dat als je zo ver heen bent (heel erg gespannen, leven niet meer ziet zitten). Sorry dat het misschien heftig overkomt maar ik kom er zelf niet uit.
 
het is wel wat kostbaar, maar een kuur biokult (een kuur is dacht ik een pil of 10?? per dag voor een maand of 6???) kan ook helpen om het evenwicht in de darmen te herstellen en via die weg waarschijnlijk je ook geestelijk helpen.
Goed blijven eten is belangrijk en met name veel verzadigd vet voor je hersenen (en dus ook kokosolie).
En echt aan de gang met de energetische kant van het verhaal.
Psyhaters, daar hebben we het hier niet zo op. Als je alternatief niet ziet zitten dan stel ik liever een maatschappelijk werker voor.
 
Vanwaar biokult als ik mag vragen? Er zijn namelijk vele varianten van pro biotica. En van sommigen kreeg ik juist meer last (ook na enkele weken gebruik). In ieder geval heel erg bedankt dat je meedenkt.

Goed blijven eten is ook sowieso het plan. Vooral veel verzadigde vetten nemen inderdaad. Geloof me, ik heb het ook niet op psychiaters, maar als de nood echt hoog is dan heb je ze nodig. Ook al is het vaak symptoombestrijding. Als het zo makkelijk was dat je x en y zou eten en dan beter zou voelen, dan zou iedereen dat doen.

Met alle respect, maar een maatschappelijk werker past niet bij mij. Het probleem waarmee ik kamp is dat het grotendeels onbekend is waardoor ik zo extreem gespannen en depressief ben. En dat eigenlijk niemand antwoord kan geven waar die onbalans door wordt veroorzaakt. Men weet het gewoon niet. En dan kom je weer op een moeilijk kruispunt, ga je voor heeel gezond leven en zet je je leven op het spel omdat de spanning mogelijk te hoog oploopt.. of ga je toch weer voor medicatie. Het is namelijk makkelijk oordelen als je zelf nooit echt depressief en angstig bent geweest - dit is geen verwijt richting jou btw.
 
Ongeveer een jaar extreem gespannen. En de jaren daarvoor bouwde het zich steeds verder op. Ik heb al van alles geprobeerd: de natuur in, een osteopaat, natuurarts, noem het maar op. Niets helpt.
 
Het is bekend dat darmproblemen kunnen leiden tot psychische klachten; een fysiologisch verband. Er is een boek over: "Gut and psychology syndrome" van Dr. Natasha Campbell-McBride. Misschien geeft dat wat inzicht.

Ik snap wel dat je zo omhoog zit dat je er desnoods iets aan wilt doen via een reguliere behandeling. Je aarzeling om voor een maatschappelijk werker te kiezen kan ik heel goed begrijpen. Het punt met een psychiater is inderdaad dat deze doorgaans direct met psychotropische medicatie begint te zwaaien. Verwacht je antwoorden of gaat het je om de medicijnen (misschien hoop je op een quick fix)? In die wereld wordt niet zo gemakkelijk de link gelegd tussen een lichamelijk probleem en het psychische. Voor een gesprek zou je naar een onafhankelijke psycholoog kunnen gaan. Die kun je zelf kiezen en je staat niet meteen in allerlei systemen van de overheid te boek. Voor de rest ben je grotendeels op jezelf aangewezen, om uit te zoeken hoe jouw darmen de psyche beïnvloedt en wat je daar (met voeding) aan kunt doen.
 
Heb je wel eens gechecked of er zich gifstoffen in je lichaam bevinden zoals lood, aluminium of kwik (door bijv. amalgaamvullingen)?

Mensen met een kwikbelasting (zoals ik) ondervinden allerlei lichamelijke en psychische klachten (onverklaarbare spanningen, angsten, depressie). Kwik kan bijvoorbeeld candida overgroei veroorzaken wat weer darmproblemen kan geven.

Zeker als je amalgaamvullingen hebt is het wel de moeite waard om hier in te duiken en die vullingen veilig te laten verwijderen.

Mark
 
er kan misschien ook een metalen/.. vergiftiging meespelen. Heb je kronen, amalgaan, zenuwbehandelingen, ed in je mond of ergens anders metaal zitten?
Haha onze post kruizen elkaar 100%leven
 
Laat eens een paar dagen de tarwe weg.(gluten) In de eko-winkel hebben ze rogge-spelt krackers. Die hebben ook wel gluten, maar anders.
Er is ook meel zonder gluten (even googelen) en dan zelf pannekoeken bakken. Met veel vet en echte eieren.
Heb je al eens een leverreiniging gedaan?
 
In aanvulling op de goede tips van de andere forumleden het idee om een eliminatiedieet te doen van stoffen waar je overgevoelig op reageert (tarwegluten met gliadine) in combinatie met een ontgiftingskuur.
In jouw geval zou ik contact opnemen met forumlid Mtje die heel kundig op dit vlak is. Meer hierover zie
http://balans-balans.nl/ervaringen

In het geval je geen amalgaamvullingen hebt, is chlorella een goede optie om zowel te ontgiften als energie op te bouwen. Zelf heb ik hier hele goede ervaringen mee.

Tenslotte nog enkele interessante links voor je :
https://www.salusi.nl/glutenintolerantie-gluten-slecht/
http://www.secondopiniontandarts.org/amalgaam.html
http://energiekevrouwenacademie.nl/chlorella-mini-algje-dat-werkt-als-een-tijger-in-je-tank/

Zoals eerder aangegeven zie ik ook toegevoegde waarde in het opvoeren van de dagdosering B12. Een opnamestoornis van vitamine B12 leidt in heel veel gevallen tot darmklachten, gespannenheid en depressieve gevoelens.

Tenslotte de opmerking dat een psychiater niet het verband legt tussen een lichamelijke blokkade en niet geestelijk welbevinden. De medicijnen die ze voorschrijven tasten in veel gevallen ook de B12 reserve aan. Dan ben je nog verder van huis !
 
Allereerst, iedereen heel erg bedankt voor het meedenken! Hopelijk begrijpen jullie wel dat ik niet alle tips kan aannemen. Enerzijds vanwege beperkt budget (heb al van alles laten doen/gedaan en anderzijds omdat sommige dingen niet goed voelen - zoals een sociaal werker). Maar als ik bruikbare dingen zie dan pak ik het zeker mee!

Gisteren heb ik de psychiater gesproken. Hij gaf eerlijk toe niet te weten of een te hoog serotonine niveau wordt veroorzaakt door de anti depressiva. Wel zij hij dat het niet zozeer verhoogd, maar meer de heropname remt. Binnenkort hebben we samen een face to face gesprek om e.e.a. nog even goed door te spreken. Maar tot nu toe ziet het er naar uit dat ik huidige anti depressiva (citalopram 20 mg) verder ga afbouwen. Dan kunnen we kijken wat er gebeurt zonder medicatie. Ik moet zeggen dat ik heeel erg op zie tegen het afbouwen. Zeker omdat ik dat de laatste tijd al zo vaak heb gedaan. En de ontwenningsverschijnselen heel heftig zijn.

Verder is de verwijzing naar een maag darm lever arts in de pocket. Begin december mag ik op gesprek komen.

@Altehea: Ik verwachte inderdaad meer antwoord/onderbouwing van de psychiater over wat er nou precies gebeurt. Maar helaas weten ze dit zelf ook niet echt. En je slaat de spijker op zn kop met de volgende uitspraak: "In die wereld wordt niet zo gemakkelijk de link gelegd tussen een lichamelijk probleem en het psychische.". Vele malen ben ik erover begonnen maar je merkt dat ze er geen kaas van hebben gegeten. Vandaar ook naar een natuurarts geweest maar hier kwamen geen concrete dingen uit naar voren.

@100%leven: bij de esteck bodyscan kwam niet naar voren dat ik gifstoffen in mijn lichaam heb. Amalgaamvullingen heb ik gelukkig niet. Op candida heb ik me laten testen (door ontlasting te laten onderzoeken). De uitslag was negatief.

@naief: zie antwoord 100%leven ;)

@liesje: ook dit heb ik al geprobeerd. Gebakken eieren in roomboter ben ik dol op. Dit eet ik dan ook dagelijks. Leverreiniging heb ik nog nooit gedaan. Heeft je lever ook invloed op je psyche? En is zoiets makkelijk te doen? Wel dronk ik eerder citroensap (met water) op de lege maag. Maar als ik dit nu drink krijg ik direct diarree. Ook als ik het overdag drink. Waarschijnlijk door de ontstoken dikke darm.

@Vivianne: met de ontgiftingskuur doel je op de leverreiniging? Naar Mtje had ik al even gekeken. Ziet er goed uit. Probleem is nu voor mij dat het geld een beetje op is. Ik heb al honderden/duizenden euro's uitgegeven aan onderzoekjes. Dus helaas is dit nu even geen optie. Soortgelijk onderzoek heb ik ook al bij natuurarts gedaan. Vitamine B12 opvoeren ga ik in mee. Lijkt me inderdaad heel verstandig.
 
edit: ik had niet goed gelezen. Kan deze post helaas niet verwijderen.
 
Extra B12 zojuist besteld (Now Foods: Brein B12 zuigtabletten, Similia). Deze ga ik gebruik naar die van AOV waarin foliumzuur zit. Dankjewel Vivianne!
 
Persoonlijk vind ik een leverreiniging als je darmontsteking hebt en depri bent niet echt een aanrader. Wellicht iets voor de toekomst. Lever ondersteunen met goede vetten, bitterstoffen en kurkuma zou bv wel kunnen.

Heb ik iets gemist trouwens? Wie heeft er een sociaal werker aangeraden?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
529.791
Leden
8.655
Nieuwste lid
Monique vdf Jacobs
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan