De Melkkuur Goed Uitvoeren

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Ik had me voorgenomen om aan m'n laatste leverreiniging een kefir/melkkuur vast te plakken en heb dat tot vandaag gedaan, dus 6 dagen. Na 2 dagen heb ik er bottenbouillon (heldere) aan toegevoegd, omdat ik daar nog zoveel van had, het wel lekker vond om iets warms te drinken en ik vond het wel erbij passen. Ik heb me heel goed gevoeld, geen honger gehad. Ik heb kefir en melk afgewisseld voor de variatie, ongeveer 3 glazen kefir en ruim 1 liter melk en dan nog 1-2 keer per dag een kopje bouillon gedronken. Heb verder niet echt veel gemerkt, niet echt afgevallen (misschien een iets plattere buik, of beeld ik me dat in, geen idee) , geen grote ontgiftingsreacties, maar zoals gezegd, ik voelde me goed en had meer dan genoeg energie.

Soms wat lastig als ik voor de rest van het gezin stond te koken, maar meer voor het lekkere dan voor de honger. Vanmiddag had ik zin in eieren en heb daar aan toegegeven, vanavond kippensoep meegegeten. Wel heerlijk om weer wat anders te proeven.

 
Als je de rauwe melk in het begin niet helemaal goed verdraagt, kan het dan zijn dat als je volhoudt met de kuur dat je lichaam de melk steeds beter gaat verdragen? Doordat je spijsvertering en in mijn geval lekke darm verbeteren?

Of kun je dan beter stoppen en iets anders proberen?

 
Wat ervaar je bij niet goed verdragen? Ik zou zelf eerst de darm helen, dan pas rauwe melk toevoegen.

 
Wat pijn in mn onderug, en wat vermoeider.

Maar dit heb ik eigenlijk met veel voeding.

De reden dat ik deze kuur wil proberen is dat ik de laatste twee weken ineens meer intoleranties heb, ook voor wapf producten zoals rauwe schapenkaas.

Volgens mij komt dit doordat ik heel erg verstopt gezeten heb(1x per week ontlasting) waardoor de darmwand meer beschadigd is deze kwam doordat ik veel in aanraking kwam met vluchrige stoffen waar ik slecht tegen kan. (Hier wordt aan gewerkt mbv een homeopaat en gaat de goede kant op)

Inmiddels kan ik de verstopping goed verhelpen door een half uir op mn linker zij te gaan liggen na een glas bitterzout.

Maar jij denkt dus dat een melk/kefir kuur niet verstandig is bij een lekke darm?

Ik hoopte juist dat deze kuur de darm een eind in de goede richting zou kunnen helpen.

Verder neem ik l gluthamine en botten bouillon voor mn darm trouwens.

 
Ik dacht dat je een kefir kuur wilde doen, maar begrijp dat je nu ook melk wilt toevoegen. Misschien kun je kefir en bottenbouillon (ipv de melk) combineren als kuur, of heb je daar ook een reactie op?

 
@tanja

Ik wilde inderdaad eerst een kefir kuur doen maar ik las in een topic dat het wordt afgeraden om alleen kefir te dinken als voedingsbron omdatdie te zuur is. Vandaar de aanvulling met melk.

Ik vind dat ik de koeienmelk te slecht verdraag: ik wordt er ook winderig van.

Ik ga proberen deze te vervangen door buffelmelk.

@lia

Sole drink ik wel, appelazijn en citroensap verdraag ik niet.

Ik neem wel betaine HCL om het tekort wat verder aan te vullen.

 
Ik ben vandaag begonnen met een soort "kefir kuur."

Ik heb gelezen dat een melk kuur beter is omdat het minder zuur is maar rauwe koeienmelk verdraag ik niet en geiten of schapenmelk is te moeilijk om aan te komen als ik er een kuur mee ga doen.

Hoe ziet mijn kefirkuur eruit?

3 liter kefir die ik in 5 porties gedurende de dag tot me zal nemen.

'S ochtends neem ik nog een glas sole en eventueel bitterzout als ik verstopt raak.

'Savonds een kop groente/botten bouillon.

Ik twijfel of ik af en toe manuka honing of olijfolie door mn kefir zal roeren.

Ik wil dit eventueel doen omdat ik hoop dat het misschien kan zorgen dat de kefir wat minder zuur wordt en me daarom misschien minder snel tegen gaat staan.

Zou hierdoor het profijt van de kuur afnemen?

Ik heb tot nu toe voor mijn lekke darm heel secuur een rotatie dieet gevolgd waarbij je elk product slechts 1x in de vier dagen eet om te voorkomen dat er nieuwe voedingsintoleranties ontstaan.

Deze kuur breekt vrij radicaal met dat rotatie dieet en dat vind ik best spannend maar dat rotatie dieet heeft me te weinig opgeleverd dus het is tijd voor iets anders.

 
He Codexx, ik zou ipv olijfolie of honing slagroom toevoegen aan de kefir om zo het zure wat te neutraliseren. Ik denk dat dit de werking van de kuur niet tegengaat en je zo ook langer verzadigd blijft.

Succes met je kuur..

 
Waar haal je die slagroom? Is slagroom hetzelfde als cremefraiche?

Ik denk niet dat ik tegen slagroom kan als ik rauwe melk niet kan verdragen eigenlijk.

 
Ik nam tot nu toe altijd 20 gram l-glutamine per dag voor mijn lekke darm.

Dit is een voorloper van glutathion.

Kefir zit vol met gluthathion, is het dan een beetje overbodig om nog die 20 gram l-gluthamine te blijven nemen?

 
He Codexx, gewoon bioslagroom die laat ik wel mee fermenteren met de kefir hoor. Denk dat het dan voor jou ook geen probleem is. Dus kefir korrels, melk en slagroom erbij.

De L-glutamine gebruik je al een tijd? Ik zou het zonder proberen een week en kijken hoe je je voelt..

 
Ik maak mijn kefir niet zelf maar koop de rauw power kefir van ecoloar.

Zou slagroom of olijfolie echt een verschil maken?

 
Slagroom lijkt me eerlijk gezegd lekkerder dan olijfolie maar smaken verschillen natuurlijk :D Je zou een fles kefir met slagroom misschien ook twee dagen kunnen laten staan dan fermenteert de slagroom ook vast mee.

Ik denk niet dat het erg is, olijfolie is een goede bron van vetten.

Hoe is je eerste dag gegaan trouwens?, lees dat je vandaag begonnen bent.

 
Inmiddels een paar dagen verder: mijn ontlasting is, tegen mijn verwachting in, vrij regelmatig.

Ik meng telkens door een liter kefir zo'n drie eetlepels olijfolie. Volgens mij draagt dit bij aan de regelmatigheid van mijn stoelgang.

Wel is de ontlasting keutelig en wordt steeds witter.

Ik denk dat deze witte kleur ontgifting en dus positief is?

Al heb ik eerder ook wel eens gelezen dat witte ontlasting duidt op te weinig gal...

Daarnaast moet ik (natuurlijk) veel plassen. Meestal wordt mijn plas erg licht van kleur als ik veel drink maar nu is mijn urine telkens donker geel.

 
Gisteren vanuit de grote reiniging begonnen met de melkkuur. Alleen, zoveel melk drink ik niet. Zit nu ongeveer op een liter gisteren en een liter vandaag. Te weinig? Moet ik het opvoeren? Ik voel me overigens helemaal prima.

 
Zoveel als je behoefte hebt lijkt me prima. Is het er toch eens van gekomen, ben benieuwd hoe het je gaat bevallen, tot nu toe goed lees ik.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.142
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan