Maar goed, ben zelf ook nieuwschierig maar voor mij gaat deze materie sowiezo te diepgaand en te moeilijk/te veel werk om te fileren zeg maar.
Daarbij is het woord satanisten ook misleidend. (de topic starter van deze quote noemnde zich ook een satanist) en wel hierom..
Satanisten geloven helemaal niet in de duivel als een bestaand wezen. Daarnaast zijn de meeste satanisten streng tegen mishandeling van dieren en kinderen. Laat staan het offeren ervan.
De satanisten waarover ik spreek, zijn die mensen waarvan we weten dat ze ‘satanisten’ zijn, omdat ze openlijk toegeven de satanistische filosofie te volgen. Dus dan heb ik het over de “Church of Satan” opgericht door Anton Lavey, nu vertegenwoordigt door Peter H. Gilmore. Hierover is voldoende te vinden op YT en dan kom je erachter dat deze ‘satanisten’ inelkgeval niet in een wezen genaamd Satan geloven. In principe zijn het gewoon darwinistisch denkende atheisten die de figuur Satan gebruiken als een soort persoonlijk symbool om hun afkeer van de christelijke filosofie duidelijk kenbaar te maken. Ze geloven wel in de psychologische kracht van rituelen, maar dat doen christenen ook.
Over de elitaire kinderofferende ‘satanisten’ waarover men het op diverse conspiracy-websites heeft, weet ik verder ook niets.
Het is inderdaad nogal makkelijk om alles wat we als kwaad ervaren onder de term ‘satanisch’ te scharen, zoals Micha Kat hier een meester in is. De term satan komt uit het oude testament. In het hebreeuws staat er ‘hasatan’ (de satan) hetgeen ‘adversary’, tegenstander betekent. Overigens vinden we deze term maar 3x in het oude testament en in deze verhalen is ‘hasatan’ een engel die door God gebruikt wordt. Je moet weten dat de joden toen en nu nog steeds geen concept hebben zoals de christenen, van een buiten God om opererend kwaadaardig wezen met een eigen agenda. Het is pas in het christelijke nieuwe testament dat de term ‘satan’ plotseling opduikt als zijnde het gepersonificeerde kwaad. Dit bijbelse contrast is iets waar de doorgaans intelligente aanhangers van de church of satan van op de hoogte zijn, in tegenstelling tot veel christenen die dit nog nooit gehoord hebben. Voor mij zelf was dit ook nieuw.
Ik wil bij deze nog een aspect toevoegen aan mijn vorige post.
Ik lees vaak dat men in de hoogste lagen van de vrijmetselarij de duivel ‘Lucifer’ zou aanbidden. Dat deze vrijmetselaars werkelijk geloven dat er een wezen genaamd Lucifer is zou mij echter ten zeerste verbazen.
Als we namelijk gaan kijken waar de term Lucifer vandaan komt komen we erachter dat de link tussen Lucifer en Satan en de duivel berust op inlegkunde van de eerste christelijke kerkvaders. Het woord Lucifer is latijn en is simpelweg de benaming voor de morgenster, de planeet venus! Nu is er in het oudtestamentische boek Jesaja een tekst waarin de hoogmoed van een koning van Babylon beschreven wordt. Zoals we weten komt hoogmoed voor de val en in deze tekst wordt de val van deze koning op allegorische wijze vergelijken met de prachtige morgenster (hebreeuws: helel) die van de hemel valt. Toen joodse geleerden het oude testament in het grieks vertaalden werd Helel ‘Phosphoros‘, de griekse benaming voor de morgenster venus. Dit werd later in de vulgata, in het latijnse ‘Lucifer’ vertaald. Zoals we zien is er nog nergens een link met duivel. We moeten begrijpen dat het vroeger gebruikelijk was de hemellichamen aan goden toe te schrijven.
Zo was helel de babylonische en kanaanitsche God van de morgenster. En phosphoros / lucifer zijn simpelweg de respectievelijk griekse en romeinse personificaties van de morgenster, planeet Venus dus.
Het is pas later dat christelijke kerkvaders een hoogst twijfelachtige link leggen tussen deze poetische tekst uit het oudtestamentische Jesaja over de koning van Babylon en een nieuwtestamentische tekst in het boek Lukas, waarin Jezus het volgende zegt: “I saw Satan fall like lightning from heaven.” De ene tekst in Jesaja is een soort klaagzang over de koning van Babylon. De andere tekst in Lukas is een antwoord van Jezus op 72 van zijn discipelen die hem enthousiast komen vertellen dat ze in zijn naam zelfs macht over demonen hebben. In principe komt het erop neer dat er geen enkele basis is om deze twee verschillende teksten zomaar met elkaar te verbinden, toch is uit deze gekunstelde verbinding het vastgewortelde geloof van christenen ontstaan dat Lucifer, de Satan is. Een fundamentele christen proberen uit te leggen dat Lucifer eenvoudigweg de aanduiding voor planeet Venus is, heeft doorgaans weinig resultaat weet ik uit ervaring
Leuker is het ze te laten zoeken naar het woordje Lucifer in de bijbel, totdat ze erachter komen dat dat er helemaal niet in staat. Jezus zelf wordt overigens ook ergens in de bijbel morgenster genoemd.
Dit is dus kort gevat, de reden waarom het mij erg zou verbazen als de vrijmetselaars aan de top zouden geloven in het wezen ‘Lucifer’. Ik mag aannemen dat ze de historie van het woord kennen. Ik moet dus altijd een beetje gniffelen om het idee van een lucifer-aanbiddende elite, want als de wereldelite werkelijk gelooft in de figuur Lucifer, dan is dat dus allemaal gebaseerd op het twijfelachtige knip en plakwerk van de christelijke kerkvaders. Dat zou nogal paradox zijn. Overigens waren er ook gnostische groepen die nadat de kerk Lucifer aan Satan gelinkt had, overgingen tot een luciferaanbidding als zijnde de ware godheid. Maar dit had wellicht veel te maken met de aversie van gnostici tegen Yahweh, die men als een Demiurg zag.