De trol

  • Onderwerp starter Onderwerp starter ruud
  • Startdatum Startdatum
Weerstand tegen religieuze dwang, niet dwangmatigheid. Onze maatschappij heeft nog last van de laatste stuiptrekkingen, bij bijvoorbeeld de islam is die vrijheid niet aanwezig. Misschien wel in sommige wijzen van uitleg van de Koran, maar zelden in de politieke praktijk. Vrijheid van denken is me na aan het hart.

'Religio' komt van (opnieuw-)verbinden, dat is niet het zelfde als vastbinden. Jezelf verbinden met het hogere. Dat probeer ik te doen op mijn manier, zonder godsdienst maar mét een ethisch proces. Ik pretendeer niets te bewijzen, ik probeer spiritualiteit na te streven met zo weinig mogelijk onnodige beperkingen van buiten af. Je legt me een aantal dingen in de mond die ik niet zeg. Juist een erkenning dat we sommige dingen (nog) niet kunnen weten, weerhoudt me van stellige uitspraken er over, niet van een discussie indien me die interessant lijkt. Indien ik niet deelneem in een discussie is dit geen bewijs van nihilisme, dat maak jij er van.

Quote:
Uiteraard heb je die vrijheid, maar dat neemt nog niet weg dat je dan niet zelf kunt kiezen voor nihilisme.



Ik begrijp niet goed wat je daar mee bedoelt. Kan ik niet zelf kiezen voor nihilisme? In welke situatie, waarom niet en waarom zou ik dat doen?

 
Quote:
Ik begrijp niet goed wat je daar mee bedoelt. Kan ik niet zelf kiezen voor nihilisme? In welke situatie, waarom niet en waarom zou ik dat doen?


Vrijheid van bewustzijn en dus keuze is voor jou een hoog goed. Voor mij eveneens. Vanuit die vrijheid kun je, bewust of onbewust, kiezen voor nihilisme. Het feit dat je ervoor kiest geen stellige uitspraken te doen is al nihilisme, omdat je objectiviteit nastreeft. Dat is een ontkenning van de aardse, dualistische en dus SUBJECTIEVE realiteit, die uitgaat van tegenovergestelde polen. Het probleem is juist die verstikkende objectiviteit (politieke correctheid), dit werkt censuur en taboes in de hand. Op basis van jouw vrijheid van keuze en bewustzijn maak je zelf deze keuze en deze is nihilistisch. Waarom mensen dit doen? Omdat ze bang zijn om ten volle in het leven te staan en het in al zijn tegenovergestelde facetten te leven, daarom! Mensen binden zichzelf vast, daarom is het onze elite ook te doen om nihilistische denkbeelden in ons hoofd te planten d.m.v. onderwijs, godsdienst en media (mind control).

Mike

 
Er is nog één stapje voorbij innerlijk weten en dat is...zelfs dat niet meer zeker weten. Dat is geen nihilisme, dat is vrijheid. En dan kan je je met heel veel geluk wijden aan al je taken in je leven, met beide benen in de dualistische klei. Ik denk dat Colon het eerder daar over heeft, dan dat hij persé wil vasthouden aan wetenschappelijke bewijzen.

 
Quote:
Er is nog één stapje voorbij innerlijk weten en dat is...zelfs dat niet meer zeker weten. Dat is geen nihilisme, dat is vrijheid.


Dat is geen vrijheid, dat is nihilisme. Nog nooit eerder in de geschiedenis van de mensheid zijn we niet-gelovers geworden. Voordat de georganiseerde religies hun intrede deden (ong. 2000 jaar geleden) hadden we allemaal een aardse spiritualiteit, incl. de Europese 'heidenen'. Deze was niet uitsluitend aards en materialistisch, zoals vandaag de dag het geval is. Deze ging uit van diep wortelen in de aarde om zo hoog mogelijk te kunnen reiken.

Als we al deze vormen van spiritualiteit naast elkaar leggen, zien we ongelooflijk veel overeenkomsten. Kennelijk waren we wereldwijd en onafhankelijk van elkaar overtuigd van veel feiten, gebaseerd op innerlijk weten. Als ons ook dat ontnomen wordt, raken we in exeistentiele angst en twijfel, oftewel: nihilisme. Daar is niets vrij aan. Je verbinden met het non-dualistische neutrale creatiepotentieel, zonder de aardse dualistische realiteit te erkennen (New Age), is niet vrij, evenmin dat het hogere, non-dualistische creatiepotentieel niet erkennen (wetenschap, gnostiscisme) vrij is. Het allemaal loslaten is een vorm van objectiviteit die nog wel het minst vrij is, want dan beland je in een spiritueel niemandsland (nihilisme). je komt dan terecht bij de flauwekul die iemand als Moondust hier aan het verkondigen was, voordat hij werd geblokkeerd.

Als we qua voeding ervan overtuigd zijn dat we terug moeten naar oude, traditionele wijsheid, waarom is het dan zo moeilijk om hetzelfde te doen op spiritueel gebied? Onze voorouders hebben het wiel al lang geleden uitgevonden!

Mike

 
Quote:
Als ons ook dat ontnomen wordt, raken we in exeistentiele angst en twijfel, oftewel: nihilisme.


Nee, nee, nee! Het is de enige manier, alleen mensen durven de sprong niet te wagen en blijven steken in een waarheidsbouwwerk dat hun hele leven aangepast, opgepoetst en vervangen (voortschrijdend inzicht) wordt.

Je kunt je verbinden met het non-dualistische neutrale creatiepotentieel EN de aardse dualistische realiteit erkennen. En dat is Joepie!

 
Quote:
Je kunt je verbinden met het non-dualistische neutrale creatiepotentieel EN de aardse dualistische realiteit erkennen. En dat is Joepie!


Dat is exact wat ik schrijf.

Mike

 
Ik heb het over een vrijheid, waarbij je zelfs 'al die vormen van spiritualiteit' loslaat. Dat moet je wel doen, om bij je innerlijk weten te komen. Anders is het uiterlijk weten. Goed mogelijk dat je dan uitkomt bij datgene wat je loslaat, maar het loslaten moet je niet overslaan.

 
@ zon: als ik je posts hier doorlees, denk ik dat we er op dezelfde manier tegen aan kijken. Ik heb, net als jij, geen grote verzameling zekerheden nodig om me te focussen op wat ik essentieel vind en me veilig te voelen.

Ik ben niet zo'n grote fan van Deepak Chopra, maar ik kwam laatst een uitspraak tegen die aardig bij mijn gevoel aansloot:

"Accepteer onzekerheid, waaruit spontaan oplossingen zullen volgen. Onzekerheid is de weg naar vrijheid"

Als je veiligheid op een verzameling 'zekerheden' gebaseerd is, dan leidt elk wegvallen van zo'n zekerheid (door nieuwe inzichten of ontwikkelingen) tot onveiligheid.

Door jou treffend verwoord:

"een waarheidsbouwwerk dat hun hele leven aangepast, opgepoetst en vervangen (voortschrijdend inzicht) wordt".

Je daaropvolgende post over vrijheid en loslaten, ook geheel mee eens.

@mike:

Ik snap de obligate link naar nihilisme niet, wanneer je geheel vanuit een eigen positieve verantwoordelijkheid in het leven staat, waarbij je je wel laat inspireren door spirituele ideeën, zonder je daardoor noodzakelijkerwijze te laten leiden.

Nihilisme is in het algemeen niet zo'n complimenteuze term.

"Nihilisme is binnen de filosofie een begrip dat wordt gebruikt om de ontkenning van het bestaan van betekenis of waarde in de wereld aan te duiden" (Wiki). Ik heb hier en daar afwijkende waarden, dat is niet het zelfde als ontkenning van waarden.

Aan de andere kant werd door Toergenjev in de 19e eeuw een wat positiever uitleg gegeven aan het begrip nihilisme: "Een nihilist, dat is iemand die niet buigt voor autoriteiten, iemand die geen principe zomaar op goed geloof aanneemt, hoe goed en eerbiedwaardig het ook moge zijn...". Nou, in die zin mogen ze me een nihilist noemen, dat is op die manier een geuzennaam. "... moge lijken op het eerste gezicht" zou ik liever wel gezegd hebben.

Tijd voor mij om weer aan het werk te gaan. Kan een boeiende discussie worden op de GVA!

 
Zijn trollen toch nog ergens goed voor :wink: . Net als nihilisten overigens, die als uiterste in deze dualistische wereld, als waarschuwing dienen, dat je nooit over dat randje moet vallen.

 
Een Stier, he? Ik ben de enige in een gezin van Tweelingen. Op 10 mei ben ik jarig.

Mike

Ik ben verbaasd over deze opmerking... Gezien jouw visie omtrent spiritualiteit etc had ik niet verwacht dat je een opmerking mbt astrologie zou maken, tenzij dit spottend bedoeld is. Of heb je toch een zeker geloof in astrologische dierenriemtekens?

Zeker interessante discussie dit. Ik ben de laatste tijd ook erg bezig met spiritualiteit maar ben er nog niet helemaal over uit hoe ik er nu precies insta. Overigens ook interessant en waardevol wat e schrijft in het topic leverreiniging omtrent nieuwetijdskinderen etc, ook al denk ik dat een algeheel hoger bewustzijn op zich wel mogelijk is volgens mij, wat natuurlijk niet hetzelfde is als add/ADHD etc.

 
Ik heb zeker wel een interesse in astrologie. Als het interessant is voor onze elite, die over occulte kennis beschikt, dan is het ook interessant voor mij.

Mike

 
Wie bewust er naar zoekt los te laten kan niet los laten. Hetzelfde als wanneer je jezelf zoekt je jezelf niet zult vinden. Je verlangen is de oorzaak van al je lijden, maar verlangen kun je niet opgeven, want verlangen om verlangen op te geven is zelf een verlangen. Het echte loslaten is het accepteren van impermanence, vergankelijkheid. Bewustzijn creeert de illusie van vastheid, waar je je aan kan gaan "vasthouden", hechten als je denkt dat erna je enkel vergetelheid wacht(nihilisme). Dit komt door het idee dat je los staat van de natuurlijke wereld ipv dat je er onlosmakelijk aan verbonden bent. Een golf in de oceaan. Wij zijn er in deze maatschappij op getraind om alles vanuit het ego te bedenken(het hoofd), terwijl het gaat om een balans tussen denken(hoofd) en voelen(buik). Gedachtes moet je niet vergissen als de uitdrukking van je ziel, want het is simpelweg een zintuig. Werken in een beerput wordt onmogelijk als je je alleen maar focust op de stank, net als dat leven onmogelijk word als je je alleen maar focust op de zorgen in je hoofd. Ik zeg zoek er niet naar om spiritualiteit en materialiteit te onderscheiden van elkaar, want ze zijn een en hetzelfde ding. Het bestaan is een proces.

Inner worlds, outer worlds

Brian

 
Als we oneindig bewustzijn zijn, waarom zouden we dan onze vergankelijkheid moeten accepteren? Dat het accepteren van onze sterfelijkheid zo belangrijk is geworden komt volgens mij omdat we helemaal geen voeling (meer) hebben met wat we eigenlijk zijn. Dat is wat de wetenschap ons gebracht heeft, existentiele angst.

 
Omdat als je de dood niet kan accepteren je waarschijnlijk ook niet volledig beseft dat je daadwerkelijk oneindig bewustzijn bent. Verder ben ik het helemaal met je eens iklustvet.

Brian

 
Quote:
Op 7 mei geef ik in Woerden een GVA-lezing over de spiritualiteit van natuurvolkeren. Wellicht dat je daar bij wilt zijn.


Weet je toevallig al of je die lezing nog eens ergens gaat geven? ik vind het een interessant onderwerp maar Woerden dat is voor mij nogal een wereldreis op een doordeweekse dag...

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.695
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan