@lievergezond één na laatste post:
ware uitspraken, kernachtig verwoord. Alternatief genezen wordt op één niveau gezet met spiritualiteit en ethiek. Dat valt vaak genoeg wat op af te dingen, ook uit mijn eigen ervaring. De enigszins terechte angst om de vingers te branden zie ik regelmatig bij patiënten terug.
Moeilijk doen over magnesiumstearaat na jarenlang medicijngebruik is een vorm van doorschieten naar het andere uiterste die ik wel op andere gebieden waarneem.
Wat mij dan weer verbijstert, is de kritiekloosheid waarmee velen allerlei indrukwekkende 'wetenschappelijke' theoriën over quantumgenezing, nulpunt-energie, tachyonen-energie en radionica zonder enige vorm van bewijs aannemen en de bijna 100% werkzaamheidsclaim waarmee ze gepaard gaan. Ik wil niks zeggen over of het werkt of niet, maar als het zo simpel en zó effectief is, waarom dan geen 'no cure, no pay' traject aangeboden?? Duizenden euro's voor een paar kilowatt genezende trillingsenergie zijn geen uitzondering, verhalen over blijvende verbetering daarentegen wel. Maar ja, die tien- tot twintigduizend euro die de bijbehorende apparaten met alles er op en er aan kosten, moeten ook afbetaald worden.
Laatste post:
Het leven biedt geen garanties. Het beste vooruitzicht biedt toch de mond-tot-mond reclame en op een ander gebied, de transparantie waarmee de therapeut te werk gaat.
Overigens: het is niet verkeerd als een therapeut een commissie krijgt van een laboratorium. Als de therapeut ook daarover maar transparant is; hij heeft inderdaad toch ook zijn administratieve en interpretatieve werk er aan? Ik zelf heb bijvoorbeeld sinds najaar 2012 gewerkt aan een palet van klinische profielen. Vandaag heb ik de voorlopige prijslijst klaar (!) en daarop staan een bruto prijs en een netto prijs voor de WP-forumleden. Het grootste gedeelte van de onderhandelde korting geef ik op die manier door aan de patiënt en het laat me de ruimte om aan de allerschrijnendste gevallen nog iets extra te doen om therapie überhaupt mogelijk te maken.
De humor van dit alles: ik slaag er blijkbaar nog in om de indruk te wekken dat ik 1500 euro gage reken voor de begeleiding van een uit te voeren bloedonderzoek
Maar goed, misverstandje. Opgelost.
Als een therapeut echter supplementen of onderzoeken gaat voorschrijven omwille van de procenten die hij er voor krijgt, dan is er iets goed mis en dat heb ik in eigen omgeving meegemaakt. Of eindeloos door blijven behandelen, ook niet echt zuiver.
De post na deze:
Ook uiterst goedwillende behandelaars bestaan volop. Misschien/hopelijk de meerderheid. Ik zie ze elke maand met honderden tegelijk op de vele seminars die ik volg. Er zitten prachtige mensen tussen, die ik vaak al meer dan tien jaar ken. Ook in deze microkosmos kom je het hele gamma mensen tegen, van geheel onbaatzuchtig tot zakkenvullers. Alleen de zakkenvullers hebben vaak weinig tijd en geld over voor intensieve scholing, dus die zie ik er relatief weinig.
Quote:
Het is misschien niet leuk voor je als ik dat zo zeg, want jij bent een behandelaar en vast met de beste bedoelingen en know how. Je bent zelf ergens door beter geworden en je wil dat uitdragen.
Het is niet zo dat ik het licht gezien heb bij mijn eigen genezing en vervolgens iedereen volgens die formule wil genezen. De domheid en beperkingen van de reguliere ziekte-industrie zijn me wel daarbij geopenbaard. Na dat moment heb ik twintig jaar bijscholing in de breedste zin gedaan. Psycho-neuroëndocrino-immunologie en biomedische wetenschappen, dat is een lange weg vanaf het startpunt darmspoelingen + dieet. Juist de valkuil van 'wat goed is voor mij moet ook goed zijn voor de ander' probeer ik nauwgezet te ontwijken. Daarom ligt de zware nadruk bij mij ook op het diagnostische proces: anamnese, lichamelijk onderzoek, voedingsanalyse, klinisch onderzoek, evaluatie-interventies. Beter dan de 'schot hagel' methoden die orthomoleculair zo graag gebruikt worden.
Jouw keuze hoeft toch voor mij geen teleurstelling te betekenen? Wel (in zijn algemeenheid) jammer, als bij patiënten voorgaande teleurstellingen bij een overweging voor nieuwe initiatieven een overmatig grote rol gaan spelen. We hadden het eerder al over ongezond/gezond wantrouwen/vertrouwen. Te veel vertrouwen is net zo beperkend als teveel wantrouwen. Het laatste komt meestal uit het eerste voort via een duur leerproces.
Daarom probeer ik transparantie te hanteren in wat ik te bieden heb en hoop ik dat mond-tot-mond reclame de rest doet. 'Eigen roem stinkt', zeiden ze vroeger. 'Bent u tevreden, zeg het anderen; bent u niet tevreden, zeg het ons', heet het nog steeds.
Maar de (potentiële) patiënt moet ook wat doen om er achter te komen wat een veilige keuze is. Honderd meegenomen folders op het congres met het aanbod om uitgebreide informatie te verschaffen over fibromyalgie hebben nul reacties opgeleverd en een soortgelijk aanbod om een informatiebijeenkomst te organiseren over de mogelijkheden van laboratoriumprofielen, om duidelijkheid te krijgen over bepaalde ziektebeelden (bijnieruitputting, hormoononbalans?), gaf wel één reactie hier op het forum. Dank je Tanja, je staat op de lijst!
Één belangstellende, dat hoeft maar een klein zaaltje te zijn. Dat scheelt weer.