De trol

  • Onderwerp starter Onderwerp starter ruud
  • Startdatum Startdatum
Quote:
Directe uitspraken zonder een blad voor de mond zijn ook jouw signatuur en daar moeten de meer gevoeligen hier ook maar mee leren leven


Zie ook mijn recente opmerkingen over 'hooggevoeligheid' en slachtofferschap. Nederland is een land vol weke, verzwakte, overstresste en overgefeminiseerde softies geworden en we cultiveren dit volop.

Ik grijp de gelegenheid aan om Get Over It onder de aandacht te brengen van de zeer gelatenteerde songwriter, muzikant en zanger Don Henley (van The Eagles). Hier de song met tekst:

&feature=kp

Mike

 
Ik zat me dit te bedenken: als je gewend bent om jezelf regulier te laten behandelen, dan spelen uitgaven nagenoeg geen rol. Die stap maken naar de alternatieve gezondheidszorg dat is een hele stap, financieel gesproken. Je krijgt nagenoeg niets meer vergoed en de bedragen die er alternatief gevraagd worden zijn vaak ook niet van de lucht: logisch ook want dat wordt nauwelijks nog goed vergoed. Je moet echt je gezondheid duidelijk op nummer 1 zetten, wil je daar risico's gaan lopen. Want je weet het toch gewoon niet? Waar je je geld aan uitgeeft? Ook alternatief is er geen enkele no-cure-no-pay-garantie. Ook daar zakkenkloppers genoeg, met zelfs ook de beste bedoelingen erbij.

In die zin kan ik het nog begrijpen dat iemand die net alternatief gaat rondneuzen, angstig wordt voor afzetters of dat het geld verkeerd besteed wordt. Die kans is echt niet irreeel. Wat ik zelf niet helemaal begrijp is dat iemand die wel jarenlang aan de medicijnen zat ineens moeilijk doet over magnesiumstereaat. De proporties lijken wel een beetje erg zoek, maar dat krijg je bij iemand die angstig is die net lijkt te komen kijken.

 
Met een brede grijns de video bekeken en ik ben het er mee eens. Klagen is populair. Hele volksstammen in onze westerse maatschappij menen recht te hebben op het beste, liefst zonder er veel voor te doen, maar er zijn ook groepen mensen die je vaak niet hoort klagen, maar die leven in vaak mensonterende toestanden, omdat ze niet de energie hebben om een vuist te maken of hun stem te verheffen. Ik probeer ze goed uit elkaar te houden, anders zou ik de laatsten onrecht aandoen en daar hebben ze hun aandeel wel in thuisgekregen.

Nogmaals: met je eens dus, dat er een klaagcultuur bestaat die aan de kaak gesteld moet worden, alleen worden sommigen achteloos daarbij ingedeeld die daar beslist niet in thuis horen. Ik heb een sterke voorkeur voor de nuance, als in: niet-zwart-wit.

Een snelle blik geworpen op de twee andere linkjes. Ik heb na vele jaren zoeken in de spirituele hoek zelf afscheid genomen van de vele gestolde vormen van spiritualiteit en geprobeerd om de vormvrije essentie mee te nemen. Hoe strakker de vorm, hoe meer zij knelt. Vormvrij betekent voor mij vooral vrij en grenzeloos. Ik probeer daarbij wel de oprechte intentie te respecteren van hen die kracht en inspiratie vinden in een bepaalde vorm en subcultuur die daar bij hoort. Net zoiets als star fundamentalisme tegenover een diep-religieus geïnspireerd barmhartig handelen. Allebei godsdienst. Van het eerste gruwel ik (als atheïst-agnosticus), voor het laatste buig ik met respect het hoofd.

En na je bijdrage in de eerste link, nog even genoten van de post van Pike ("Wat dit er mee te maken heeft weet ik niet ...") over het masseren van de waarheid omtrent genezingspercentages. O, wat ben ik het hier mee eens!!

en van Lievergezond ("Staaltje kop-in-het-zand van de bovenste plank"): over het ongekende talent van mensen om selectief blind te zijn. Wat staat er toch veel lezenswaardigs op dit forum!

 
Nou Mike, het gaat niet perse om irreele angst.

Ik heb rekeningen voor mijn snufferd gehad van een arts die in mijn ogen torenhoge laboratoriumkosten zelf in rekening bracht zonder de rekeningen van het lab zelf aan mij te laten zien.

De marge tussen wat het lab hem rekende en wat hij mij rekende stak hij in zijn eigen zak.

Daar kwam ik later pas achter.

Dus hoe irreel is de angst dan om afgezet te worden?

Ik heb zeer veel beloften gehoord van behandelaars die ze niet waarmaakten: verloren geld en tijd in zekere zin: maar toch ook weer: van elke ervaring leert een mens.

Of zoals de hoge darmspoeling heeft mij nog verder van huis gebracht destijds, dat ging nog verder dan het weggooien van geld: daarmee heb ik zelfs met mijn gezondheid ingeboet: maar goed, dat was ook een beetje mijn eigen schuld want iemand heeft me te goeder trouw daarvoor ook nog gewaarschuwd destijds.

Plus dat ik te lang bleef hangen bij een behandelaar bijv. omdat ik een behandelplafond van een behandelaar of arts niet goed inschatte: zelf waarschuwen ze je daar meestal niet voor.

En wat doe je dan?

Als je beter wil worden, dan zit het er vaak niet anders op dan dat je risico's neemt in een soort wilde westen.

Het beste waar je volgens mij nog op kan bouwen zijn anekdotes van mensen die je persoonlijk kent die bij een bepaalde behandelaar (een aardig eind) zijn opgeknapt.

 
@lievergezond één na laatste post:

ware uitspraken, kernachtig verwoord. Alternatief genezen wordt op één niveau gezet met spiritualiteit en ethiek. Dat valt vaak genoeg wat op af te dingen, ook uit mijn eigen ervaring. De enigszins terechte angst om de vingers te branden zie ik regelmatig bij patiënten terug.

Moeilijk doen over magnesiumstearaat na jarenlang medicijngebruik is een vorm van doorschieten naar het andere uiterste die ik wel op andere gebieden waarneem.

Wat mij dan weer verbijstert, is de kritiekloosheid waarmee velen allerlei indrukwekkende 'wetenschappelijke' theoriën over quantumgenezing, nulpunt-energie, tachyonen-energie en radionica zonder enige vorm van bewijs aannemen en de bijna 100% werkzaamheidsclaim waarmee ze gepaard gaan. Ik wil niks zeggen over of het werkt of niet, maar als het zo simpel en zó effectief is, waarom dan geen 'no cure, no pay' traject aangeboden?? Duizenden euro's voor een paar kilowatt genezende trillingsenergie zijn geen uitzondering, verhalen over blijvende verbetering daarentegen wel. Maar ja, die tien- tot twintigduizend euro die de bijbehorende apparaten met alles er op en er aan kosten, moeten ook afbetaald worden.

Laatste post:

Het leven biedt geen garanties. Het beste vooruitzicht biedt toch de mond-tot-mond reclame en op een ander gebied, de transparantie waarmee de therapeut te werk gaat.

Overigens: het is niet verkeerd als een therapeut een commissie krijgt van een laboratorium. Als de therapeut ook daarover maar transparant is; hij heeft inderdaad toch ook zijn administratieve en interpretatieve werk er aan? Ik zelf heb bijvoorbeeld sinds najaar 2012 gewerkt aan een palet van klinische profielen. Vandaag heb ik de voorlopige prijslijst klaar (!) en daarop staan een bruto prijs en een netto prijs voor de WP-forumleden. Het grootste gedeelte van de onderhandelde korting geef ik op die manier door aan de patiënt en het laat me de ruimte om aan de allerschrijnendste gevallen nog iets extra te doen om therapie überhaupt mogelijk te maken.

De humor van dit alles: ik slaag er blijkbaar nog in om de indruk te wekken dat ik 1500 euro gage reken voor de begeleiding van een uit te voeren bloedonderzoek :-) Maar goed, misverstandje. Opgelost.

Als een therapeut echter supplementen of onderzoeken gaat voorschrijven omwille van de procenten die hij er voor krijgt, dan is er iets goed mis en dat heb ik in eigen omgeving meegemaakt. Of eindeloos door blijven behandelen, ook niet echt zuiver.

De post na deze:

Ook uiterst goedwillende behandelaars bestaan volop. Misschien/hopelijk de meerderheid. Ik zie ze elke maand met honderden tegelijk op de vele seminars die ik volg. Er zitten prachtige mensen tussen, die ik vaak al meer dan tien jaar ken. Ook in deze microkosmos kom je het hele gamma mensen tegen, van geheel onbaatzuchtig tot zakkenvullers. Alleen de zakkenvullers hebben vaak weinig tijd en geld over voor intensieve scholing, dus die zie ik er relatief weinig.

Quote:
Het is misschien niet leuk voor je als ik dat zo zeg, want jij bent een behandelaar en vast met de beste bedoelingen en know how. Je bent zelf ergens door beter geworden en je wil dat uitdragen.


Het is niet zo dat ik het licht gezien heb bij mijn eigen genezing en vervolgens iedereen volgens die formule wil genezen. De domheid en beperkingen van de reguliere ziekte-industrie zijn me wel daarbij geopenbaard. Na dat moment heb ik twintig jaar bijscholing in de breedste zin gedaan. Psycho-neuroëndocrino-immunologie en biomedische wetenschappen, dat is een lange weg vanaf het startpunt darmspoelingen + dieet. Juist de valkuil van 'wat goed is voor mij moet ook goed zijn voor de ander' probeer ik nauwgezet te ontwijken. Daarom ligt de zware nadruk bij mij ook op het diagnostische proces: anamnese, lichamelijk onderzoek, voedingsanalyse, klinisch onderzoek, evaluatie-interventies. Beter dan de 'schot hagel' methoden die orthomoleculair zo graag gebruikt worden.

Jouw keuze hoeft toch voor mij geen teleurstelling te betekenen? Wel (in zijn algemeenheid) jammer, als bij patiënten voorgaande teleurstellingen bij een overweging voor nieuwe initiatieven een overmatig grote rol gaan spelen. We hadden het eerder al over ongezond/gezond wantrouwen/vertrouwen. Te veel vertrouwen is net zo beperkend als teveel wantrouwen. Het laatste komt meestal uit het eerste voort via een duur leerproces.

Daarom probeer ik transparantie te hanteren in wat ik te bieden heb en hoop ik dat mond-tot-mond reclame de rest doet. 'Eigen roem stinkt', zeiden ze vroeger. 'Bent u tevreden, zeg het anderen; bent u niet tevreden, zeg het ons', heet het nog steeds.

Maar de (potentiële) patiënt moet ook wat doen om er achter te komen wat een veilige keuze is. Honderd meegenomen folders op het congres met het aanbod om uitgebreide informatie te verschaffen over fibromyalgie hebben nul reacties opgeleverd en een soortgelijk aanbod om een informatiebijeenkomst te organiseren over de mogelijkheden van laboratoriumprofielen, om duidelijkheid te krijgen over bepaalde ziektebeelden (bijnieruitputting, hormoononbalans?), gaf wel één reactie hier op het forum. Dank je Tanja, je staat op de lijst!

Één belangstellende, dat hoeft maar een klein zaaltje te zijn. Dat scheelt weer. :-)

 
hallo Colonquixote, nou ja, er zijn mensen bij met een gouden hart die me hebben willen behandelen. Soms ook voor niets. Maar zelfs daar heb ik niets aan: het belangrijkste voor mij is nu: van mijn klachten afkomen en niet nog meer tijd verliezen. Die persoon wilde wel mijn naasten die ik ook bij die persoon in behandeling had gratis afmaken om me te tonen dat die methode echt werkt. De tijd zal het leren, maar ik ben inmiddels een beetje van... ik doe het zoveel mogelijk als ik kan het liefste zelf wel. Zelfzorg. Het is misschien niet leuk voor je als ik dat zo zeg, want jij bent een behandelaar en vast met de beste bedoelingen en know how. Je bent zelf ergens door beter geworden en je wil dat uitdragen. Ik zou dat in jouw geval ook hebben: dat ik het dan aan de man of vrouw zou willen gaan brengen. Maar de wereld waarin wij leven is zeer ingewikkeld omdat wij mensen worden tegengewerkt om elkaar goed en oprecht te kunnen helpen. Het vraagt veel van een mens om zuiver naar zichzelf en naar de ander te zijn. Niet dat het onmogelijk is verder. Dat niet.

 
Quote:
Die persoon wilde wel mijn naasten die ik ook bij die persoon in behandeling had gratis afmaken om me te tonen dat die methode echt werkt.


Oei dat klinkt niet goed, wel de politie gebeld hoop ik? :lol: :wink:

 
Quote:
Dank je Tanja, je staat op de lijst!



Mooi!

Quote:
Één belangstellende, dat hoeft maar een klein zaaltje te zijn. Dat scheelt weer. :-)


Gezellig! maar wel frustreren, bied je iets aan, wordt er niet/nauwelijks gebruik van gemaakt en dan ook nog alleen maar door een nieuwsgierig forumlid zonder klachten.

 
Hallo Colon,

Dank je wel voor al je informatie en dat je je kennis met ons deelt

Ik ik wil ook heel graag naar jouw lezing komen, maar dat kan ik alleen als het een beetje in de buurt is van Amsterdam.

De ervaringen van mensen met lekke darm en hoge darmspoeling had ik echter al een jaar geleden gelezen en niet op dit forum, dat wil ik nog even rechtzetten.

 
we lijken inmiddels met zijn allen flink fel op trollen te zijn :-)

Ik vind het wel eens lastig met die nieuwelingen. Zijn ze uit op bezigheidstherapie van ons of zijn ze echt zo onsamenhangend of slecht ingelezen.

Ik heb ook nog even met je gesproken op het congres Colon. Zeker interessant, maar het stond/staat (nog) niet op mijn lijstje. Anders ben ik blij dat ik een goed adres weet, want die indruk heb je wel bij mij gewekt. Ik weet zeker wel een paar mensen die er baat bij hebben, maar ja zolang mensen niet actief op zoek zijn hou ik mijn mond. Zo wijs ben ik inmiddels wel geworden. Dit is wel meer het probleem bij de alternatieve zorgverleners. Ze doen goed werk voor een nette prijs (afgezet tegen de daadwerkelijke kosten in regulier). Maar er zijn nog onvoldoende mensen zich hiervan bewust en zodoende moeten de alternatieven nogal eens schrappen om rond te komen.

 
Begrijp me niet verkeerd, Mike, ik geef de voorkeur aan "agnosticus" omdat dat aangeeft dat ik het, wat opperwezens betreft, niet weet en dat het ook niet belangrijk is. Je dient gewoon een goed leven te leiden, het juiste te doen, niet uit angst voor straf achteraf of door dwang van het grondpersoneel van zo'n opperwezen. Atheïst geeft daarnaast voor mij nog aan dat het bestaan van een opperwezen in dit licht ook niet nodig is.

Ik ben geheel vóór spiritualiteit en heb daarin een lange zoektocht achter de rug, waarvan ik op een gegeven moment alleen de essentie heb meegenomen, met achterlating van alle vorm. De vorm legt voor mijn gevoel te grote beperking op aan je ontwikkeling van een zuiver ethisch beoordelingsvermogen. Ik vind in vele godsdiensten echter wel degelijk dingen die me aanspreken en die ik in mijn spiritualiteit heb geprobeerd in te bouwen.

Ik vind daarentegen de grote georganiseerde wereldgodsdiensten veelal tyranniek, onderdrukkend en manipulatief. Verder vind ik de 'spiritualiteit' die ik hier in de westerse wereld heb leren kennen -vooral indien georganiseerd- vaak in veel van zijn vormen even onderdrukkend en manipulatief. Denk daarbij bijvoorbeeld aan 'cults'. De naastenliefde is vaak beperkt tot de eigen kring.

Er zijn natuurlijk ruimschoots uitzonderingen. Tussen spirituele stromingen die hun oorsprong vinden in het Indiase subcontinent zijn een aantal kleinere die ik zeer respecteer. Onder de wereldreligies (ik noem ze met opzet geen godsdiensten) heb ik ook groot respect voor bijvoorbeeld boeddhisme en daoisme; hun tolerantie is een groot voorbeeld voor de andere. Dat is wat ik in een religie zoek: tolerantie, compassie en een aanmoediging om de eigen verantwoording te nemen. Een goed ontwikkeld geweten kan een betere leidraad voor een juist leven zijn dan een strenge godsdienst.

En dat allemaal graag met de beide beentjes op de grond. De natuurvolkeren hebben het soms een stuk beter begrepen waar het om gaat dan de grote (theïstische) wereldgodsdiensten. Interessant onderwerp voor een GVA-avondje. Ik heb 7 mei in de agenda gezet.

Nog steeds jammer dat ik agnosticus ben? :-)

 
Ja, nog steeds jammer dat je jezelf agnosticus noemt. Alle kritiek die je uit op georganiseerde religies deel ik. Dit is ook geen religie, maar satanisme vermomd als religie. Op het moment dat God straffend en onderdrukkend wordt en je verteld wordt dat je al 'in zonde' geborden wordt, moeten er alarmbelletjes gaan rinkelen. Het agnosticisme, het 'niet weten', is echter nihilistisch en eveneens een creatie van de elite. Dat is iets waar je je kennelijk nog aan moet ontworstelen. Ik denk dat dit komt door je wetenschappelijke achtergrond, eveneens een creatie van de elite en niets meer dan de religie van het materialisme.

Mike

 
Meer precies bedoelt het agnosticisem te betogen dat we de waarheid over veel religieuze claims niet kunnen weten, niet kunnen bewijzen en dat het dus wijzer is om elkaar daarover niet de hersens in te slaan of anderszins onze wil aan anderen op te leggen. Daar zit voor mijn gevoel weinig nihilistisch achter, meer een duidelijke keuze om niet over dit soort zinloze dingen te discussiëren en je liever op andere controleerbare redeneringen te baseren als richtlijn voor een goed leven. Voor mij wordt agnosticisme gekenmerkt door pragmatisme en positivisme.

"Het agnosticisme is de filosofische leer dat kennis van religieuze ideeën over vermeende bovennatuurlijke verschijnselen onmogelijk is...", zo begint Wikipedia met de definitie van agnosticisme. Niets in de definitie of haar toepassing in de praktijk brengt het agnosticisme in verband met elite of materialisme. Eerder het tegendeel, want het zijn de gevestigde godsdiensten die in de praktijk slippendragers zijn van de elite c.q. de plutocratie (materialisme). De religie is de natuurlijke vijand van het agnosticisme. Het agnosticisme dient voor de elite verder geen enkel doel, want het bevordert het vrije denken van de individu, wat wel het laatste is wat de elite wil.

Zowel mijn agnosticisme als mijn wetenschappelijke achtergrond zijn zaken waar me ik een leven lang voor ingespannen heb om ze tot krachtige instrumenten voor mijn missie te maken, dus nauwelijks creaties van de elite, temeer daar de bestrijding van de uitwassen van diezelfde elite een belangrijk deel van die missie is. :-)

 
Agnosticisme heeft met wetenschap gemeen dat het uitgangspunt is dat spiritualiteit niet te bewijzen valt. En wat niet te bewijzen valt, wordt in de wetenschap verworpen en in het agnosticisme kiest men ervoor zich hier niet mee bezig te houden. Dat is nihilistisch, aangezien het de mens weghoudt van zijn Hogere Zelf en daarmee dus in een laag, materialistisch bewustzijn houdt. Wel degelijk het plan van de elite, die religie als alternatief heeft uitgevonden, nl. een onderdrukkende spiritualiteit op basis van angst, maar ook New Age, waarbij men zich juist niet met het aardse wil bezighouden, maar voortdurend vlucht naar het licht. Niet voor 1 gat te vangen, die lui!

Mike

 
1. spiritualiteit hoeft niet te bewijzen te zijn. Ieder voor zich mag bepalen wat voor hem of haar waar of waardevol is. 'Bewijzen' heeft voor mij weer te veel te maken met wat voor oneigenlijk gebruik men van zo'n bewijs' denkt te kunnen maken. Bijvoorbeeld zijn eigen wil aan anderen opleggen.

2.
Quote:
En wat niet te bewijzen valt, wordt in de wetenschap verworpen en in het agnosticisme kiest men ervoor zich hier niet mee bezig te houden.



In de integere wetenschap onthoudt men zich slechts van stellige uitspraken op het gebied van theorieën en hun gevolgtrekkingen die zich baseren op uitgangspunten die niet te verifiëren (of te falsifiëren) zijn.

Het is gevaarlijk om uitspraken te doen in de trant van: "de wetenschap verwerpt c.q. houdt zich niet bezig met X". Makkelijk te falsifiëren. Er hoeft slechts één iemand te zijn die zich met gebruikmaken van wetenschappelijke methoden zich op X werpt en de uitspraak is onderuit gehaald. Er is natuurlijk veel discussie van twijfelachtig gehalte over wat onder 'wetenschappelijke methoden' valt!

Alleen, de wetenschap die in dienst staat van de plutocratie en daardoor meer budget en invloed heeft, heeft de overhand en is gesteund door een nieuwsgaring ("mainstream media") die ook nog eens zwaar onder de invloed van diezelfde plutocratie staat. Het is verbluffend hoe selectief tijdschriften en tv omgaan met het nieuws.

3. Het lijkt me niet nihilistisch om je niet bezig te willen houden met discussies waarvan de uitgangspunten niet te controleren zijn, en verder niemand terug te willen houden van zo'n discussie. Voor een agnosticus is zo'n discussie alleen maar zinloos, niet verkeerd of af te keuren. Niets met nihilisme te maken. Ik vind een discussie over Intelligent Design ook zinloos, dat maakt me nog niet ongeïnteresseerd in de evolutie. Een van mijn basisvrijheden is, om zelf te kiezen in welk debat ik deel wil nemen en welk niet.

4. Mijn hogere zelf kan ik prima, voor mijn gevoel zelfs beter, ontwikkelen zonder een religieuze component. Ik zet daarvoor in de plaats liever ethiek, wat meer vrijheid van denken toelaat.

Ik moet me zo weer wijden aan mijn nieuwe laboratoriumprofielen en hun prijzen ten behoeve van mijn patiënten, dus ook deze discussie zal ik zo moeten verlaten. Maar in mei zal er nog volop gelegenheid zijn denk ik? :-)

 
Quote:
Een van mijn basisvrijheden is, om zelf te kiezen in welk debat ik deel wil nemen en welk niet.


Uiteraard heb je die vrijheid, maar dat neemt nog niet weg dat je dan niet zelf kunt kiezen voor nihilisme. Je hamert heel erg op je weerstand tegen religieuze dwangmatigheid. 'Religie' komt van 'religare', wat 'vastbinden' betekent. Daar heb ik het echter niet over. Ik heb het over een innerlijk weten, dat niet op basis van empirisch bewijs aantoonbaar te maken is, omdat de vibratie hoger is dan materie en dus buiten de 5-zintuiglijke, 3-dimensionale werkelijkheid om gaat. Je laat je dus wel degelijk vastbinden en beperken, door zelfgekozen materialistisch denken!

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.147
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan