Had je dat niet meegekregen dan? Ik heb weken geleden aangegeven dat dit programma te waardevol is om exclusief voorbehouden te laten blijven aan mensen met verslavingsproblematiek. Bij AA leer je dat je verslaving aan middelen een SYMPTOOM Is van de werkelijke verslaving, die aan het ego. EGOISME is de ziekte, niet alcoholisme, drugsgebruik, gokverslaving of willekeurig welke andere uitingsvorm het dan ook maar heeft. Dit is een MAATSCHAPPELIJK probleem en daarom heb ik de 12 stappen herschreven en deze neem ik momenteel met 2 mensen door (binnenkort volgen nr. 3 en 4).
Ga jij me nou vertellen dat de enige reden waarom zich nog maar zo weinig mensen hebben gemeld is omdat ze denken dat verslavingsproblematiek niet voor hen geldt? Daarom juist heb ik die stappen herschreven! Ik ga je vertellen dat we ALLEMAAL een verslavingsprobleem hebben, nl. verslaving aan het EGO, een KARIKATUUR van ons ware Zelf dat we hebben neergezet om te kunnen OVERLEVEN in een krankzinnige, goddeloze realiteit. Ons ego is ons trauma, onze beschadiging/verwonding/ziekte en de enige uitweg is niet het slachtoffer uithangen maar verbinding leren maken met de heelheid/grootsheid van de Bron van waaruit we allemaal vandaan komen.
We zijn allemaal aangetast in onze BASIS, nl. zekerheid en veiligheid, dat zien we nu ook tijdens deze fake COVID-crisis. Dit betekent dat jij wel eens meer gemeen zou kunnen hebben met de maskerdragende schapen dan jij zelf wil toegeven. Alleen maar omdat jij een strijder bent geworden die te hoop loopt tegen het onrecht dat de overheid ons aandoet wil nog niet zeggen dat je niet aan EXACT HETZELFDE PROBLEEM lijdt als iemand die juist de overheid blindelings volgt. Jouw invalshoek is anders: jij vertrouwt de overheid niet omdat deze jou geen veiligheid en zekerheid biedt. Die ander zoekt zijn/haar veiligheid/zekerheid juist bij de overheid, een vorm van Stockholm-syndroom waarbij je je identificeert met je gijzelnemer.
Zie je dat het een MAATSCHAPPELIJK probleem is als we met elkaar gemeen hebben dat we aangetast zijn in ons basisveiligheid en -zekerheid, maar dat dit zich kan uiten op twee TOTAAL TEGENOVERGESTELDE manieren? De strijder wordt boos, de volgeling is angstig. Het draait altijd om deze twee emoties, boosheid of angst. Mijn issue is boosheid, jij kan juist gedreven worden door angst. Vaak is het een combinatie van die twee, want er spelen bij mij zeer zeker ook nog (verborgen) angsten.
Dat is wat we proberen te identificeren via de 12 stappen en we leren dit te zien als een MANIFESTATIE van onszelf, maar loskoppelen als iets wat niet werkelijk van onszelf is zodra het besef ontstaat dat deze emoties contraproductief werken en telkens opnieuw terugkomen. Patronen en gedragingen die je je hele leven al parten spelen maar waar je maar niet vanaf lijkt te komen zijn een vorm van KRANKZINNIGHEID waar je het liefst vandaag nog vanaf moet, wil je kunnen helen en groeien. Vergis je niet, we hebben allemaal een tik van de mallemolen gekregen!
Hopelijk leg ik het zo goed uit. Doe er je voordeel mee, als je durft.
Mike