Week 9 zonder alcohol en zoals beloofd een nieuwe driewekelijkse update.
Ik heb gisteren een sponsor gevonden bij de AA. Dat is een ex-alcoholist die je helpt om de
12 stappen te doorlopen. Volgende week dinsdag heb ik mijn eerste gesprek met hem en ik heb er zin in!
Drankgebruik, elke verslaving eigenlijk, brengt zelfbedrog met zich mee. En met zelfbedrog komt ook het bedrog van anderen. Dat moet stoppen en dus gaat het om volledige overgave, allereerst aan God en daarna aan jezelf en aan anderen. Verslavingen brengen ook isolatie met zich mee. Hoe gek het ook mag klinken voor iemand die een forum heeft gestart dat mensen met elkaar verbindt, maar ik ben niet zo heel erg goed in het verbinden met mijn medemens, niet op zielsniveau. Wie mij heeft zien spreken kan zich dat nauwelijks voorstellen, maar bedenk dat het dan allemaal om mij draait. Dat is geen echte verbinding, omdat mijn ego er dan mee gemoeid is. Echte verbinding is wanneer het niet over jou gaat, maar dat je jezelf volledig in dienst van je medemens kan zetten. Dit zit in principe wel in me, maar drankgebruik is egoisme, het zorgt er voor dat je op je eigen 'veilige' eiland komt te zitten in een prettige roes. En omdat het je ego voedt gaat het met je op de loop.
Terugkijkend op mijn leven besef ik dat ALLE domme dingen die ik gezegd en gedaan heb zonder uitzondering direct of indirect met alcohol te maken hebben gehad. Al 9 weken ben ik nu aan het ontdekken wie ik eigenlijk ben zonder alcohol, aangezien het zo lang als ik me kan herinneren een te belangrijke rol in mijn leven heeft gespeeld. Het is een herontdekking van mijn ware natuur en tot nu toe valt het niet tegen! Bedenk dat ik de stappen nog moet doorlopen en bijzonder confronterend zijn vooral stap 4, een eerlijke opsomming durven maken van al je karaktergebreken, en stap 8 en 9, een lijst maken van mensen met wie je contact opneemt om je excuses aan te bieden.
De AA-meetings volg ik nog steeds trouw en ik heb hier heel veel aan. Duidelijk is wel dat er geen betere therapeut bestaat dan een andere alcoholist. Of ik mezelf nu zie als probleemdrinker of alcoholist doet er niet toe, aangezien de verhalen van zware (ex)alcoholisten me een blik geven in de toekomst die ik ook had kunnen hebben als ik niet 9 weken geleden resoluut het roer om had gegooid. AA-meetings zijn een 'medicijn' omdat iedereen je begrijpt en je niets aan elkaar hoeft uit te leggen, want je komt allemaal vanuit dezelfde invalshoek. Er is veel in mij in korte tijd aan het veranderen en het is allemaal positief! Ik voel me hierdoor lichter en meer vervuld. Vertellen wat er van binnen bij je speelt in een veilige setting is bijzonder helend, het helpt je om woorden te geven aan (vaak oude) lasten die je met je meedraagt.
Ik ben al aan het nadenken over mijn rol in de nieuwe wereld die we gaan krijgen na de omwenteling die Trump en de white hats gaan veroorzaken na zijn herverkiezing. Ik moet steeds denken aan:
You are the frame.
You are the support.
People will be lost.
People will be terrified.
People will reject.
People will need to be guided.
Er zal straks behoefte zijn aan heling. Daarvoor zullen wij onze medemens moeten bijstaan, vooral hen die een hele harde landing gaan krijgen. Dat zijn nu de mensen waar we ons het meest aan kunnen ergeren, die ons frustreren en kwaad maken en waar we misschien zelfs wel even of voorgoed helemaal niets mee te maken willen hebben. Juist die mensen zullen ons straks nodig gaan hebben en wij zullen alles uit onszelf moeten halen om liefde en vergeving op te kunnen brengen, OOK NAAR HEN DIE ONS SCHADE OF LEED HEBBEN AANGEDAAN. Bovenstaande woorden van Q helpen om NU AL anders naar deze medemensen te leren kijken en niet meteen met je oordeel klaar te staan.
Ben ik in deze nieuwe wereld nog docent? Ik denk het niet, er wachten belangrijkere taken op mij, mijn opdracht is onzelfzuchtige verbinding en daarvoor is de TOTALE CAPITULATIE van mijn ego vereist. Ik zit al na te denken over een nieuw format dat nog niet bestaat, een AA-achtig format waarin mensen bij elkaar komen om hun ervaringen en gevoelens te delen en waarbij we elkaar helpen rondom bepaalde thema's, die niet noodzakelijk met verslaving te maken hebben en dus maatschappelijk veel breder kunnen worden getrokken. Ik ga dit uitwerken en zodra dit concreet is zal ik er hier uitgebreid over berichten.
In de tussentijd ben ik gisteravond reeds begonnen met een kleine groep mensen om wekelijks bij elkaar te komen en onze frustraties te delen over het corona/lockdown-gebeuren, maar bovenal om samen na te denken over mogelijke oplossingen, ieder vanuit onze eigen unieke invalshoek en met volledig respect voor elkaars standpunten. Ik kan iedereen die vol zit met opgekropte frustratie rondom deze nu al veel te lang durende situatie aanraden om hetzelfde te doen. Laat het niet afhangen van twee forum-meetings per jaar bij Marijan, maar kruip zelf bij elkaar en deel je verhalen. Als ik iets heb geleerd van AA, dan is het wel DELEN IS HELEN. Onderschat ook niet de kracht van een 'denktank' van gewone mensen die op een soortgelijke golflengte zitten. In die sfeer zal dan ook mijn toekomstige werk zich gaan afspelen. Het zat altijd al in me, anders had ik dit forum niet opgezet!
Tot zover mijn gedachtespinsels na opnieuw drie weken nuchterheid. En als we toch aan het delen zijn, ik ben zeer benieuwd naar jullie zielsroerselen. Laat maar stromen!
Mike