Volgens mij kan niet iedereen meelezen bij de AA. Moet je inloggen of lid zijn. Bovendien vind niet iedereen het prettig dat iedereen zomaar mee kan lezen denk ik.
Het zijn geen leessessies, maar praatsessies. Mensen delen ervaringen, gevoelens en levenslessen met elkaar. AA is niet exclusief, IEDEREEN mag inloggen en meeluisteren en meekijken. Het enige wat je moet doen is Zoom installeren op je mobiel of computer. AA staat voor ANONIEME Alcholisten, dus NIEMAND hoeft te weten wie jij bent, je kunt om het even welke naam hanteren (in jouw geval bijv. Romagi). De Marathon Meeting die ik regelmatig bezoek is deze:
https://aa-intergroup.org/oiaa/meetings/?types=24%2F7
Scroll naar beneden en ga naar 24hr Marathon Meeting. Misschien is de drempel nu lager voor sommigen, omdat de werkelijke problematiek helemaal niet alcohol is maar verslaving aan het EGO. Wat heb je te verliezen? Afhaken kan altijd nog.
Mensen bij de AA zijn toch ook niet ineens veranderd? Ik veronderstel dat nieuwelingen open moeten staan voor verandering, niet alleen wat betreft hun drank maar juist en vooral over hun gedrag – blijven ze wel weg omdat ze hun gedrag niet willen aanpassen.
Vandaar de
12 stappen die je bij AA dient te doorlopen. De eerste 3 stappen gaan over de erkenning dat je machteloos staat over je verslaving en dat je geen controle kunt uitoefenen over je leven en dat je je moet overgeven aan een Hogere Macht zoals jij deze begrijpt en invult. Dat is dus de totale wegcijfering van het ego en de erkenning dat je het niet alleen kunt en dat je hulp nodig hebt van hogerhand. De tweede 3 stappen gaan over 100% eerlijke en ongecensureerde zelfreflectie, waarbij je met de billen bloot moet over woorden en daden die anderen schade hebben berokkend en deze karaktergebreken weggeeft aan je Hogere Macht. De derde 3 stappen gaan over het erkennen van deze misstappen en gebrekken naar diegenen die het betreft, ongeacht of dit leidt tot herstel van relaties met diegenen. De laatste 3 stappen gaan over een dagelijkse inventaris opmaken van je gedrag, mediteren en bidden en jezelf in dienst stellen voor anderen om hen te helpen met dezelfde problematiek.
De rode draad die door alle 12 stappen heen loopt is het opgeven van het ego, dat twee expressies kent: superieur (arrogant) en inferieur (slachtoffermentaliteit). Je snapt misschien ook waarom verslavingsproblematiek hier een expressie van is, want het is alles-of-nietsgedrag, uitsluitend extremen opzoeken en niet het midden zoeken. Stay in the middle, so you won't fall off the edges.
AA is een platte organisatie, er is geen hierarchie. We helpen en ondersteunen elkaar en de organisatie bedruipt zichzelf ook met ons eigen geld. De enige vereiste om aan AA deel te nemen is het voornemen om te stoppen met je verslaving, je mag er dus zelfs aan deelnemen als je nog wel actief verslaafd bent. AA verplicht je tot niets, zelfs niet tot het erkennen van een Hogere Macht. Als je door de link hierboven scrollt zie je zelfs dat er AA-groepen zijn voor atheisten en agnosten.
Persoonlijk denk ik dat je wel een belangrijke schakel mist als je die spirituele opdracht niet wil aan gaan, maar uiteindelijk zit jij aan het stuur van je eigen leven. Het is jouw persoonlijke reis, waarin jij datgene doet waar jij aan toe bent wanneer je er aan toe bent. Ik moest er 53 voor worden om dit aan te willen gaan en idd ben jij ook nooit om te leren, Romagi, niemand is dat. Wat ik maar wil zeggen is: er is geen sprake van welk dogma dan ook binnen AA, het is de meest onzelfzuchtige organisatie die ik ken.
Aan het eind (en soms aan het begin) van elke meeting hoor je de 'serenity prayer', het 'gebed om kalmte'. Ik zal het hieronder zowel in het Engels als in het Nederland plaatsen, zit een hoop waarheid in:
God, grant me the serenity to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference.
God, schenk mij de kalmte om te aanvaarden
wat ik niet kan veranderen, demoed om te veranderen wat ik kan veranderen, en de wijsheid om tussen deze twee onderscheid te maken.
Mike