Ik hoop dat je 44 minuten van je tijd kunt uittrekken voor het bekijken van deze video van Turd Flinging Monkey:
Elkedageenei heeft niet meer gereageerd op mijn oproep om op de proppen te komen met een bedrijf dat succesvol gerund wordt door een vrouw. Het hoeft ook niet meer, want je kunt simpelweg het stuk tussen 20:40 en 29:10 bekijken, waarin TFM ingaat op de bewering dat vrouwen betere leiders zouden zijn dan mannen. Hij heeft nl. al twee bedrijven gevonden die door vrouwen worden bestuurd, waarvan HSN (Home Shopping Network), het meest succesvol is.
Wat TFM hier zegt is dat je objectief naar de data moet kijken. Dit betekent allereerst dat je geen grote bedrijven naast middelgrote of kleine bedrijven moet zetten. Vrouwen leiden geen grote bedrijven, maar wel middelgrote of kleine bedrijven. Als de economie in een groeicyclus verkeert, zal een klein of middelgroot bedrijf meer groei vertonen, omdat er meer ruimte is om te groeien. Een groot bedrijf heeft die groei al doorgemaakt en kan niet veel verder uitbreiden dan het al heeft gedaan. In tijden van economische crisis heeft een groot bedrijf echter meer financiele buffers om de klap op te vangen dan een klein of middelgroot bedrijf. Conclusie: kleine en middelgrote bedrijven, al dan niet geleid door vrouwen, doen het beter bij economische groei maar slechter bij recessies.
Dus welke cijfers ga je gebruiken om je punt te maken? En moet je eigenlijk wel kleine en middelgrote bedrijven vergelijken met grote bedrijven? We zien hier dus twee variabelen die ons een voorgekookte conclusie kunnen opleveren op basis van objectieve data omtrent de groeicijfers van bedrijven:
1. We vergelijken appels met peren (kleine/middelgrote bedrijven met grote bedrijven) en concluderen dat deze eerste meer groei vertonen. Aangezien kleine/middelgrote bedrijven een vrouwelijke leiding kunnen hebben, zijn deze dus succesvoller en is hiermee 'bewezen' dat vrouwen betere leiders zijn dan mannen, die grote bedrijven leiden. Kijk maar naar de groeicijfers.
2. We kijken uitsluitend naar de cijfers als de economie in de lift zit. Kleine/middelgrote bedrijven vertonen dan meer groei, omdat er meer groeiruimte is. Grote bedrijven groeien dan minder, omdat er minder groeiruimte is, want ze zijn immers al groot. Kleine/middelgrote bedrijven kunnen vrouwelijke leiders hebben en de groeicijfers tonen dus klip en klaar aan dat vrouwen betere leiders zijn, want grote bedrijven gerund door mannen vertonen minder groei. We kijken voor het gemak de andere kant op als de economie in een dip zit, want dan zien we de groeicijfers van kleine/middelgrote bedrijven aanzienlijk sneller dalen dan die van grote bedrijven, omdat de klap harder aankomt bij kleine/middelgrote bedrijven dan bij grote bedrijven.
En hiermee is het 'argument' van Elkedageendei weggevaagd over de zakelijke capaciteiten van vrouwen en het feit dat zij ook al een onderscheid maakte tussen wel of geen crisis.
De hele video van TFM is gebaseerd op dit onzinnige artikel:
http://thoughtcatalog.com/lorenzo-jensen-iii/2015/07/17-ways-that-science-proves-women-are-superior-to-men/
Kijk allereerst naar het plaatje bovenaan het stuk:
http://imgur.com/a/fPC5c
Daar staat zij dan, met de lippenstift op, de haartjes netjes geborsteld en haar sexy outfit met ontblote navel, terwijl ze hem, met een doodgewoon kapsel en doodgewone kleren met onopvallende kleuren, knockout slaat. Mag ik effe een teiltje?
De video van TFM duurt 44 minuten omdat hij alle 17 punten aangevoerd in dit artikel uitgebreid bespreekt. Ik raad je aan de hele video te bekijken, maar ik wil er specifiek nog wat punten uithalen en mijn eigen observaties opschrijven hierover:
3. Vrouwen kunnen dingen beter vinden dan mannen. TFM gaat hier niet op in, maar ik zeg al jaren dat als er een woordenboek zou zijn van vrouwentaal voor mannen, dan zou de vrouwelijke definitie voor 'opruimen' zijn: kwijtmaken. Mannen leggen nl. altijd dingen op dezelfde plaats (bijv. sleutels of portemonnee), zodat ze deze op die plek ook weer terug kunnen vinden. We kennen echter allemaal wel het bekende verschijnsel van de man die zich rot zoekt naar iets en dan zijn vrouw vraagt waar in huis het ligt. Waarom zoekt hij niet zelf verder en vraagt hij het aan zijn vrouw, omdat mannen nu eenmaal slechter zijn in het vinden van dingen? Nee, omdat ZIJ het ergens heeft weggelegd, want ze was aan het 'opruimen' (lees: kwijtmaken)! De man vraagt dus eigenlijk waar zij het neer heeft gelegd. Dat is allemaal nog tot daar aan toe, als ze dan op z'n minst maar heeft onthouden waar ze het heeft gelegd, maar helaas...ze kan zich totaal niet meer herinneren waar het nu dan wel ligt. Hoe vaak ik ook niet heb meegemaakt dat belangrijke dingen als sleutels en portemonnee bij vrouwen kwijtraken, omdat ze geen vaste plekken voor die dingen hebben...Daarom raken jullie spullen ook kwijt, mannen, want in hun 'logica' hoeft het niet altijd op dezelfde plek te liggen, vooral als ze aan het 'opruimen' (lees: kwijtmaken) zijn.
5. Vrouwen hebben een beter immuunsysteem dan mannen. O ja? Hoe kan het dan er hier hordes vrouwen actief zijn op dit forum die neurologisch en hormonaal compleet in gruzelementen liggen? Ik waag dit zeer te betwijfelen.
7. Vrouwen hebben een beter geheugen dan mannen. Mannen kennen maar al te goed het 'olifantengeheugen' van hun moeders, vriendinnen of vrouwen. Vrouwen zijn in staat je te herinneren aan iets wat je hebt gedaan of gezegd op 12 juli, om 16.14 u, in 1832, dat klopt. En ze nemen elke kans waar om je vooral te herinneren aan een genante gebeurtenis, waar jij als man niet erg positief uitrolt! Maar in bovenstaand voorbeeld schrijf ik ook dat ze allerlei belangrijke dingen op onlogische plekken leggen en dan niet meer terug kunnen vinden. Ik denk dat vrouwen een beter langetermijngeheugen hebben en dan vooral als het gaat om sociale gebeurtenissen, op de korte termijn legt hun geheugen het finaal af tegenover dat van mannen. TFM noemt ze 'scatterbrained', verstrooid. Dat klopt wel. Vandaar ook dat ze kunnen multitasken, wat een duur woord is voor: van alles tegelijk doen, maar nooit iets afmaken of echt goed doen. Daar zijn vrouwen keien in.
8. Vrouwen zijn stressbestendiger dan mannen. Dit is verreweg de meest lachwekkende bewering van allemaal. Al jaren constateer ik hier op mijn forum en ook daarbuiten dat vrouwen totaal niet tegen stress kunnen. Moet ik hier nog serieus op in gaan? Vraag jezelf opnieuw af waarom er hier zoveel vrouwen actief zijn die compleet in gruzelementen liggen op hormonaal en neurologisch niveau.
16. Vrouwen zijn beter met geld dan mannen. Ja, in het UITGEVEN ervan! Vrouwen zijn zo materialistisch, zulke 'gold diggers', dat ze erg goed zijn in het parasiteren op mannen die geld binnen brengen. Dat is geen geldbeheer, dat is beroving!
17. Vrouwen leven langer dan mannen. Ze doen dan ook aanzienlijk minder gevaarlijk werk. Terwijl mannen de buitenwereld in gaan en werken om te kunnen leven spenderen ze een groot deel van hun leven in een omgeving die potentieel stressvol en gevaarlijk is. Alsof dat allemaal nog niet belastend genoeg is, kan hij ook nog meemaken dat zijn huis, zijn kinderen en alles wat hij heeft wordt afgepakt door een vrouw, dat hij zijn baan verliest door een vrouwelijke collega en in de cel belandt door een vrouwelijke rechter. Dieren in gevangenschap die goed gevoed en verzorgd worden leven langer en in betere gezondheid dan hun soortgenoten in het wild om dezelfde reden: omdat ze in een veilige omgeving worden gehouden, waarin ze gegarandeerd kost en inwoning krijgen en waarin geen gevaarlijke, levensbedreigende situaties voorkomen.
Het mag duidelijk zijn, er is een reden waarom vrouwen tot het 'zwakke geslacht' behoren. Dat komt omdat DAT ZO IS! Voor wie wil reageren, geen onzin meer verkopen als dat ik niet zo moet hameren op de verschillen, nu deze minder positief uitpakken voor vrouwen (andersom worden deze verschillen juist gigantisch uitbelicht), maar inhoudelijk ingaan op de door mij en TFM gemaakte punten, graag.
Mike