Uit de link van johanna over de Dolle Mina-beweging:
Wat wilde Dolle Mina bereiken?
Gelijk loon voor gelijke arbeid
Meer en betere seksuele voorlichting en opvoeding
Strijd tegen de dubbele seksuele moraal
Goede anticonceptie
Zelfbeslissing over abortus ('Baas in eigen Buik')
Gelijke opvoeding voor jongens en meisjes
Uitbreiding van het aantal kindercentra: crèches, peuterspeelzalen, overblijfgelegenheden
Veilige kinderspeelplaatsen
Geen slavinnenrol voor de huisvrouw
Geen achterstelling van de gehuwde moeder
Werk voor de gehuwde vrouw, als dat haar wens is
Openbare toiletten ook voor vrouwen
Alle opleidingen ook toegankelijk voor vrouwen
Verbetering en democratisering van het onderwijs
Mannen moeten dienst kunnen weigeren
Tegen de 'Missverkiezing'
Je ziet hier veel punten terug die anno nu nog steeds speerpunten zijn van feministen. In de jaren '80 had je ook BOM-moeders, Bewust Ongehuwde Moeders die o zo 'zelfstandig' waren en ondertussen uit de door mannen bij elkaar verdiende overheidsruif aten. Baas in Eigen Buik? In de baarmoeder je iegen ongeboren kind vermoorden, is dat 'baas zijn over je eigen buik'? Gelijke opvoeding voor jongens en meisjes? Ik weet nog dat er in de jaren '80 veel te doen was over 'rolbevestigend' speelgoed. Bull-fucking-shit! Geen 'slavinnenrol' voor huisvrouwen? Ja, de man is een echte slavenmeester, die vieze vuile 'patriarchale onderdrukker'! Ik zal als ik meer tijd heb nog eens wat oudere conversaties opdiepen op dit forum zelf, waarin een feministische stumperd o.a. beweerde dat MENSTRUATIE een 'maandelijks protest' van vrouwen is tegen hun patriarchale onderdrukkers! Serieus, zoiets absurds kan ik zelf ook helemaal niet verzinnen...
Mike
Wat wilde Dolle Mina bereiken?
Gelijk loon voor gelijke arbeid
Meer en betere seksuele voorlichting en opvoeding
Strijd tegen de dubbele seksuele moraal
Goede anticonceptie
Zelfbeslissing over abortus ('Baas in eigen Buik')
Gelijke opvoeding voor jongens en meisjes
Uitbreiding van het aantal kindercentra: crèches, peuterspeelzalen, overblijfgelegenheden
Veilige kinderspeelplaatsen
Geen slavinnenrol voor de huisvrouw
Geen achterstelling van de gehuwde moeder
Werk voor de gehuwde vrouw, als dat haar wens is
Openbare toiletten ook voor vrouwen
Alle opleidingen ook toegankelijk voor vrouwen
Verbetering en democratisering van het onderwijs
Mannen moeten dienst kunnen weigeren
Tegen de 'Missverkiezing'
Je ziet hier veel punten terug die anno nu nog steeds speerpunten zijn van feministen. In de jaren '80 had je ook BOM-moeders, Bewust Ongehuwde Moeders die o zo 'zelfstandig' waren en ondertussen uit de door mannen bij elkaar verdiende overheidsruif aten. Baas in Eigen Buik? In de baarmoeder je iegen ongeboren kind vermoorden, is dat 'baas zijn over je eigen buik'? Gelijke opvoeding voor jongens en meisjes? Ik weet nog dat er in de jaren '80 veel te doen was over 'rolbevestigend' speelgoed. Bull-fucking-shit! Geen 'slavinnenrol' voor huisvrouwen? Ja, de man is een echte slavenmeester, die vieze vuile 'patriarchale onderdrukker'! Ik zal als ik meer tijd heb nog eens wat oudere conversaties opdiepen op dit forum zelf, waarin een feministische stumperd o.a. beweerde dat MENSTRUATIE een 'maandelijks protest' van vrouwen is tegen hun patriarchale onderdrukkers! Serieus, zoiets absurds kan ik zelf ook helemaal niet verzinnen...
Mike