Turd Flinging Monkey heeft 3 filmpjes gemaakt over een cyclus die alle samenlevingen wereldwijd doormaken van patriarchie naar 'gelijkheid' naar feminisme naar de instorting van de samenleving. In de
eerste video noemt hij dit de 'traditionalism cycle', in de
tweede video geeft hij hier historische voorbeelden van: Rome, dat de complete cyclus heeft doorgemaakt, en het westen en het midden-oosten, waarbij het westen in het eindstadium verkeert en het midden-oosten neigt naar gelijkheid en de patriarchie ontstijgt, geloof het of niet.
Bekijk deze twee video's als je dat wil, maar de derde video wil ik hier specifiek onder de aandacht brengen, omdat TFM zijn theorie hier heeft aangepast en herzien op basis van feedback die hij heeft ontvangen en hij hier het meest complete beeld geeft. In deze derde video noemt hij het nu de 'egalitarianism cycle':
Wat hij hier in feite zegt is dat in een partriarchaal systeem de man zowel alle macht als alle verantwoordelijkheid draagt, in een 'gelijkheids'systeem de man nog steeds alle verantwoordelijkheid draagt maar de vrouw de macht deelt met de man zonder de bijbehorende verantwoordelijkheid en in een feministisch systeem de vrouw alle macht heeft en de man nog steeds alle verantwoordelijkheid draagt en gefrustreerd achterblijft omdat hij nu geen poot meer heeft om op te staan. In alle systemen blijft de man de verantwoordelijkheid houden en de vrouw deze uit handen geven aan de man. Het is dus in essentie een cyclus die een strijd weergeeft om de macht, waarbij hoe meer macht de vrouw krijgt hoe sneller de samenleving afstevent op totale ineenstorting, omdat macht zonder verantwoordelijkheid altijd leidt tot de ondergang van samenlevingen, want dat is een dictatuur (in dit geval een vaginale).
Het reality-programma dat nu al meerdere keren ter sprake is gekomen blijkt van
Nederlandse makelij te zijn. TFM bespreekt het opnieuw vanaf 12:20 in bovenstaand filmpje. Het betreft een seizoen van Expeditie Robinson, waarin er een selectie werd gemaakt van mannen en vrouwen die los van elkaar moesten zien te overleven op afzonderlijke eilanden. Had ik dat maar gezien, het interesseerde me destijds te weinig! TFM beschrijft dat de mannen de taken goed verdeelden en wisten te gedijen en de vrouwen werkelijk geen idee hadden wat ze aan het doen waren en zonder ingrijpen nooit hadden weten te overleven.
Maar vlak de vindingrijkheid van vrouwen niet uit! Zij wisten voor elkaar te krijgen dat de mannen de vrouwen gingen helpen door zich te ONDERWERPEN aan deze mannen! Waarmee we aan het begin van de cyclus zijn aangekomen, die van de patriarchie. Pas als er sprake is van oorlog of schaarsheid van bestaansmiddelen geldt ineens de regel dat vrouwen zich onderwerpen aan mannen, waarbij mannen dus zowel de macht als de verantwoordelijkheid dragen. Zodra er een periode volgt van welvaart en overvloed krijgen we de volgende cyclus, die van de 'gelijkheid', waarbij vrouwen meer macht eisen maar niet bereid zijn om de daarmee gepaard gaande verantwoordelijkheid te dragen. Het eind van het liedje is feminisme, waarbij de vrouwen alle macht naar zich toe trekken en de man verantwoordelijk blijven houden, wat uiteindelijk zal leiden tot de ondergang van de samenleving, waarna de cyclus opnieuw begint en vrouwen zich ONMIDDELLIJK onderwerpen aan mannen om voor hen weer de kastanjes uit het vuur te halen.
Het Expeditie Robinson-experiment liep niet lang genoeg om al deze stadia te hebben kunnen doorlopen, maar het toont in ieder geval aan dat vrouwen niet in staat zijn om op eigen kracht met hun geslachtsgenoten tot een werkbare organisatievorm te komen, niet alleen op TV maar gedurende de VOLLEDIGE MENSELIJKE HISTORIE niet (wie het hiermee oneens is, moet met een 'zwarte zwaan' komen, slechts 1 historisch voorbeeld van een succesvolle matriarchie - en nee, geen legendes zoals de 'Amazones'). Wel liep het experiment lang genoeg om de overgang naar 'gelijkheid' te zien: zodra de vrouwen een vorm van welvaart begonnen te ervaren keerden ze zich tegen diezelfde mannen die hen eerder daarvoor nog hadden geholpen om te overleven en eisten ze 'gelijkheid', gelijkheid van macht welteverstaan, zonder de bijbehorende gelijkheid van verantwoordelijkheid. Het eind van het liedje laat zich raden: uiteindelijk zouden ze zonder sterke mannen weer terug zijn bij af en deze juist weer opzoeken om hen uit de brand te helpen, ze uiteindelijk weer aan de kant gooien uit naam van 'gelijkheid' etcetera, etcera.
Een uitstekende analyse van TFM, als je het mij vraagt. Zijn oplossing is vrouwen niet alleen gelijkheid van macht geven, maar tegelijkertijd ook gelijkheid van verantwoordelijkheid eisen. Ik vraag me werkelijk af of dit mogelijk is, want ik heb nog nooit een vrouw meegemaakt die die verantwoordelijkheid wil dragen en ik betwijfel of ze deze ook kunnen dragen!
Mike