Vervolgens ben ik van mening dat feminisme in de grond een belangrijke beweging is geweest om vrouwen op een meer gelijkwaardig niveau te plaatsen.
Dat was denk ik de intentie van veel feministes. Het feminisme is echter gecorrumpeerd en een gereedschap geworden voor een agenda die zowel anti man als anti vrouw is, close gerelateerd aan de genderideologie (je mag daarover niet denken wat je wilt, want dan word je direct een homofoob genoemd). Het woord gelijkwaardigheid wordt handig zonder dat iemand het verschil beseft vervangen door gelijkheid. Vrouwen zouden zogenaamd keuzes hebben. In werkelijkheid bestaan die keuzes niet. Als thuisblijfmoeder wordt je zo ongeveer gelyncht tegenwoordig. Moeder en huisvrouw zijn is trouwens tegenwoordig een luxe keuze, die de meeste vrouwen zich niet eens meer kunnen veroorloven, omdat het financieel niet haalbaar is. Modaal inkomen is 2778 euro bruto per maand (2019). Het merendeel is met z'n tweeën (58 procent) en heeft een vaste baan (93 procent). Vaak lijden ze meer armoede dan mensen met een inkomen op de armoedegrens die overal toeslagen voor krijgen. Werkende alleensstaande vrouwen moeten bovendien vaak zoveel ballen in de lucht houden, dat de beloofde toekomsterspectieven helemaal niet gerealiseerd kunnen worden. Het feminisme is grandioos mislukt, behalve voor het handjevol vrouwen dat arts is geworden, advocaat of een andere maatschappelijk succesvolle rol vervult en in staat is haar leven in te richten zoals zij het wil. Ik gun ze dat van harte, maar de meesten die daarin zijn geslaagd en er ook nog een goed draaiend en gelukkig gezin op na houden zijn allemaal op een of andere manier geholpen (ook al willen ze dat niet graag horen). Meestal financieel. En hebben een partner die ook een goed "niveau" en bijbehorend inkomen heeft. Ik kan ze in mijn omgeving echter op een hand tellen, terwijl ik uit een milieu kom waarbij ook de meeste vrouwen gingen doorstuderen. Het zijn echt maar een paar vrouwen die zijn geslaagd in de "feministic dream". Wat mij tegen de borst stuit van het feminisme is dat ze vrouwen die dat om wat voor reden niet hebben gerealiseerd laten denken dat het aan hen zelf ligt. Alle vrouwen moeten blijkbaar "empowered" worden en als je in hun ogen niet geslaagd bent dan ben je dat dus niet.
Als je het mij vraagt is de situatie van vrouwen (en mannen en kinderen!) nu een stuk schrijnender dan 30 jaar geleden. Toen kreeg je nog als vanzelfsprekend ergens een vaste baan, kon je met een gezin rondkomen met het salaris van de kostwinner en ik kan me niet herinneren dat ik in mijn jeugd ooit gehoord heb van de voedselbank of iemand kende die daarvoor in aanmerking zou komen. Als vrouw werd je niet zelden ontslagen wegens zwangerschap. Dat is nu nog steeds zo, dus op dat terrein is er nog altijd niets gewonnen zou je kunnen zeggen. Dat is overigens helemaal niet vreemd, want iemand die de zorg heeft voor anderen en een behoorlijke tijd niet kan deelnemen aan het arbeidsproces is nu eenmaal een liability (ik ben zelf ontslagen wegens zwangerschap, maar was ook een tijd ondernemer, waardoor ik heel goed begrijp waarom mijn toenmalige werkgever van me af moest). Is dat inderdaad discriminatie of kiest die werkgever terecht voor continuïteit en behoud van zijn bedrijfsactiviteit? Sinds 1990 neemt de armoede onder werkenden alleen maar toe. Dit feministische model werkt misschien prima voor vrouwen die zeker weten dat ze nooit een gezin willen stichten en/of flink boven modaal verdienen, maar functioneert niet voor de volksstammen die een gezin willen en hard moeten ploeteren voor een marginaal inkomen. Voor wie is het feminisme dan? Wat heeft het concreet na het behalen van stemrecht eigenlijk opgeleverd? Gaat het werkelijk om de bevrijding van de vrouw (vij betekent in staat zijn naar eigen inzicht het eigen leven vorm te kunnen en mogen geven) of om het verwerven van steeds meer afhankelijkheid van het systeem (waarbij het systeem de rol van de man op zich lijkt te nemen, gelet op het hoge aantal vrouwen dat afhankelijk is van een uitkering) en om meer belastingbetalers?
Ik onderzoek al vele jaren het feminisme en man/vrouw relaties en dan met name waar het fout gaat. Ik heb zelfs studies in die richting gedaan. Ik heb een diploma als trainer van opleidingen op het gebied van huiselijk geweld, heb onder andere met andere professionals een project mee opgezet voor de rehabilitatie van slachtoffers van huiselijk geweld en deed een opleiding (in het buitenland, hier bestaan zulke opleidingen niet) "interventie met mannen vanuit een genderperspectief", die was bedoeld om te begrijpen hoe daders komen tot hun gedrag en hoe ze te behandelen. Zo'n 20 jaar geleden begon ik het door persoonlijke ervaringen anders te zien en dat is in 2010 na het volgen van die opleidingen (veelal hersenspoeling) in een stroomversnelling gekomen. In mijn boekenkast evolueert het van femistische literatuur tot "the war against boys". Ik heb het van alle kanten bekeken èn ervaren.
Toen ik hier jaren geleden op dit forum terecht kwam zag ik dat hier mensen waren die ook kritisch konden denken en dat ik niet de enige was die (persoonlijk op eigen houtje) onvermijdelijk tot bepaalde conclusies is gekomen. En voor wat betreft Mike en dit forum dat mensen zou hersenspoelen: wat mij betreft vind ik de formulering inderdaad soms kwetsend en er wordt niet altijd goed gelezen, maar het blijft een van de weinige plaatsen waar je kunt delen wat je hebt geleerd zonder dat je vanwege politiek correct de mond wordt gesnoerd. Na een aantal jaren in het buitenland is er een duidelijke voor en na. Misschien was het voor mijn vertrek al zo, maar het viel me, gepokt en gemazeld, na terugkomst in Nederland ontzettend op hoe belangrijk het was te zorgen dat alles wat je zegt in een bepaald straatje moet vallen en hoeveel mensen hardnekkig geloven in de leugens die ons constant worden voorgehouden. En hoeveel mensen klakkeloos doen wat van ze gevraagd wordt zonder daarbij vragen te stellen, ook al is het geen common sense of in strijd met de eigen normen en waarden (primum non nocere). De regelgeving rond de corona is daarvan een prima voorbeeld en druppelsgewijs zie ik om mij heen steeds meer mensen wakker worden. Ik ben meerdere keren in mijn leven in situaties terecht gekomen die mij dwongen dingen van een radicaal andere kant te bekijken. Ik heb lang gedacht dat ik op een of andere manier mislukt was, of misschien was ik dom, omdat ik slechts weinig mensen tegen kwam die ook zulke ervaringen hadden en/of er zo over dachten, maar het is me nu duidelijk dat het (ongeacht hoe ik in bepaalde dingen ben terecht gekomen) een verrijking is, maar degenen die het niet begrijpen zien het nogal eens als een deficiëntie en behandelen je dan ook zo. Dat is jammer. Zulke mensen missen de kans om wat te leren. Wat zich nu afspeelt heb ik al voorspeld in 2010. Het gebeurt onder onze ogen en nog steeds willen mensen het niet geloven. Het is heel jammer dat velen het eerst, net zoals ik, zelf moeten meemaken voordat de schellen van de ogen vallen. De propaganda zit uitstekend in elkaar.