Jij valt volgens mij over de term ‘aantrekken’,
Juist.
ik vermoed omdat je dit associeert met schuld van slachtoffers.
Nee.
Ik schrijf daar in dat het vaak ONBEWUSTE mechanismes zijn, zowel bij daders als bij slachtoffers.
De werkelijke ‘female empowerment’ zit hem in dat onbewuste stuk in jouzelf naar boven halen, naar je bewustzijn. Pas dan kun je hier BEWUST mee omgaan en is er ruimte voor verandering i.p.v. eimdeloos dezelfde patronen te herhalen.
We zijn allemaal elkaars spiegel en je komt net zo vaak dezelfde menstypes of situaties tegen tot je in de spiegel durft te kijken en hier (levens)lessen uit weet te trekken.
Hier zijn we het helemaal overeens.
Voor mij zijn de juiste termen synchronischiteit (gelijktijdigheid) en resonantie (complementerende profielen van dader en slachtoffer). Niet "aantrekken", wat in de volksmond impliceert dat er iets magisch/goddelijks achter zit of dat iemand het over zich afroept. Soms is het niet meer dan gelijktijdigheid, andere keren is het beide en/of is sprake van diepere lagen in een mens die met elkaar resoneren. Ik denk dat bij spontaan geweld, waarbij dader en slachtoffer geen voorgeschiedenis hebben, het laatste zelden het geval is en het vaak niet meer is dan dat ze elkaar toevallig op een bepaalde tijd en plaats tegenkomen. Het zou me niet verbazen dat in een aantal gevallen bij slachtoffers de bedoelde patronen onder andere op die momenten ontstaan, dus eerst een random incident en daarna het vanwege traumas daarvan ontwikkelen van patronen die een gezonde relatie in de weg staan.
Als vrouwen altijd worden uitgemaakt voor feministe en te horen krijgen dat ze het zelf “uitstralen” dan zijn we dus Altijd zelf schuldig aan ongewenst gedrag van mannen?
Precies Romagi. Dat is een van de redenen waarom ik moeite heb met de term "aantrekken".
Dat betekent dat mannen “weten” dat vrouwen voor hun verleidelijk zijn.
Ook dat. Dit is precies wat mijn huisarts (man) bedoelde toen hij zei "mannen zijn honden". Mannen kunnen zonder verstrekkende gevolgen sex hebben, wat maakt dat sex een andere betekenis voor ze heeft en ze daar met een groter gemak mee kunnen omgaan. Dat blijkt ook uit hun gedrag. Voor vrouwen kon sex vóór het tijdperk van de anticonceptie verstrekkende gevolgen hebben. De meeste maatregelen om vrouwen te beschermen waren niet random en vaak zelfs legitiem.
Idem met mensen die ziek zijn of worden. Voorbeelden genoeg van totaal onrechtvaardige situaties waarbij mensen die een hoge graad van moraliteit hadden, toch te maken krijgen met vreselijke ziekten ..
Exact Herr Sens. Ik had ooit een "spirituele" date die niet meer wilde afspreken, nadat ik hem vertelde dat ik ernstig ziek was. Zijn reactie was niet empathisch. Hij vond dat mensen die ziek worden eigenlijk spirituele/morele issues hebben. Hij keek ineens erg op mij neer. Beerlandt heeft onder de "spiritualen" een vorm van solopsistisme en misschien wel psychopathie gecreëerd die maakt dat mensen vergeten waar het in het contact met anderen om draait: compassie.
En nu nog zijn mannen vaak weerloos tegen de seksualiteit van vrouwen omdat ze zichzelf op dit gebied niet onder controle hebben.
Ik werkte één avond als serveerster en nog diezelfde avond zat er al een kerel aan mijn billen. Een vriendin was stewardess en maakte dat aan de lopende band mee, plus allerlei verbale toespelingen. In veel gevallen blijft het onschuldig, maar soms loopt het uit de hand. Logisch dat dit bij uitstek gebeurt bij slachtoffers die om wat voor reden dan ook minder weerbaar zijn. Hoewel, ook dat is niet helemaal waar, want een deel van zulke mannen kiest bij uitstek een slachtoffer dat juist heel sterk in de schoenen staat om zich mee te meten. Uiteraard zijn er ook vrouwelijke daders en als je het mij vraagt net zoveel sexueel instabiele vrouwen dan mannen, alleen slaat agressie bij vrouwen eerder naar binnen dan, zoals bij mannen, naar buiten. Dit verklaart waarom vrouwelijke daders in de minderheid zijn, terwijl veel vrouwen zich onzeker en ongemakkelijk voelen tussen de lakens. Zulke vrouwen vinden zichzelf bijvoorbeeld lelijk, kennen niet hun eigen lichaam en gaan tot uitersten om een man voor zich te winnen en vervolgens ervoor te zorgen dat ze hem niet kwijtraken.
Maar ook de vrouw want: ja ga niet in korte rokjes en topjes rondlopen want dan vraag je om problemen. Maar de man kan zich niet inhouden dus de man is schuldig.
Ik denk dat het goed is te beseffen dat mannelijke sexualiteit en vrouwelijke sexualiteit anders functioneren. De voortplanting bij de man duurt een paar minuten en is hypothetisch gesproken zonder gevolgen, bij een vrouw duurt de zwangerschap negen maanden en het kind blijft 18 jaar afhankelijk. Ik denk dat men dat vóór de pil heel goed besefte. De man is niet schuldig, maar het zit wel in zijn natuur om te proberen en te veroveren. Dat doet hij ook in zakelijk opzicht. Bij zaken doen en politiek speelt vaak een vorm van landje pik (ook niet letterlijk). Hoe groter de risico's hoe meer plezier ze er aan beleven. Zodra iemand geen controle heeft over zijn sexualiteit wordt het gevaarlijk. Het maakt niet uit of dat gaat over een westerling of iemand uit een andere cultuur. De repressie is heel zichtbaar in bepaalde culturen. Een groot verschil tussen hier en in andere culturen is dat het elders openlijk gebeurt en evident is, terwijl het hier enerzijds is doorgeslagen in promiscuïteit, perversie en het etaleren van de sexualliteit en anderzijds nog in de heimelijke taboesfeer zit en waardoor we onszelf wijsmaken dat ook onze sexuele revolutie superieur is aan die in andere culturen.
Tot op zekere hoogte denk ik dat wat naar huidige maatstaven wordt geïnterpreteerd als onderdrukking van de vrouw in de geschiedenis een manier was om de veiligheid van vrouwen en meisjes te kunnen garanderen. Niet alleen omdat mannen graag gebruik van ze zouden willen maken, maar net zo goed omdat vrouwen ook wel van een beetje aandacht houden. De sexuele voortplantingsdrang zit in mannen èn vrouwen, alleen het uit zich op een andere manier. En waarom waren het de vrouwen die "onderdrukt" werden en niet de mannen? Vanwege het risico op zwangerschap (zoals ik hiervoor heb uitgelegd).