Deel 2 van het boek The Way of the Superior Man van David Deida heet 'Dealing with Women'. Dit wordt mij regelmatig door vrouwen verweten, dat ik niet weet hoe ik met ze om moet gaan. Voordat ik hier iets over zeg, eerst de titels van de hoofdstukken in dit deel:
Women Are Not Liars
Praise Her
Tolerating Her Leads to Resenting Her
Don't Analyze Your Woman
Don't Suggest that a Woman Fix Her Own Emotional Problem
Stay With Her Intensity — To a Point
Don't Force the Feminine to Make Decisions
Dus vrouwen liegen niet, ze geloven enkel in hun eigen waan van het moment. Als man moet je haar de hemel in prijzen, daar bereik je meer mee dan met kritiek (vrouwen kunnen dus niet tegen kritiek). Haar enkel tolereren als ze weer eens een emotionele bui heeft, is ook al niet goed en je moet haar al helemaal niet analyseren, want er is geen touw aan vast te knopen. Als man leer je om je eigen boontjes te doppen, je eigen problemen op te lossen, maar dat mag je niet verwachten van een vrouw (de man moet het dus opknappen). Als ze intens emotioneel en gesloten is, moet je dit ondergaan en het tij proberen te keren met liefde, niet weglopen en wachten tot ze weer normaal kan doen. En natuurlijk moet jij de knopen voor haar doorhakken als man, want zij is in essentie stuurloos.
Het ergste is: hij heeft nog gelijk ook! En dit zou allemaal geen enkel probleem zijn als de rollenverdeling maar duidelijk was. Ik wil best als man leiding geven, beslissingen nemen, uitdagingen aangaan en problemen oplossen, maar dan wil ik geen gezeur over 'onafhankelijkheid', 'kracht' en andere mannelijke eigenschappen die vrouwen zichzelf menen te moeten aanmeten. Leer maar eens in onze schoenen te staan en kritiek te ontvangen, op je bek te gaan en verantwoordelijkheid te dragen, dat is nl. heel gezond voor een mens en vormt je beter dan welke opvoeding of opleiding ook! Wil je onafhankelijkheid en kracht? Dat is de definitie van deze termen: klappen incasseren en verantwoordelijkheid dragen, niet opgeven. Als dit geen onderdeel uitmaakt van de vrouwelijke natuur en dus bij de man ligt, prima, maar houd dan ook niet de schijn op dat je hiertoe in staat zou zijn.
Mike