Hallo gezondliefhebbers - voorstellen Gezondheid

Ik moet inderdaad voortdurend afkoelen en ijskoud bier lijkt wel het enige te zijn dat dit bij mij bewerkstelligt tijdens die hete dagen. En ja, dat is een teken van disbalans. Ik heb ook nooit beweerd het toppunt van gezondheid te zijn.

Ik weet wel dat ik hier een voorbeeldfunctie heb en dat je zelf moet uitdragen wat je verkondigt, maar hieruit blijkt dat ik ook zeker nog mijn leerpuntjes heb. Ik zeg zelf altijd: ik ben een werk in uitvoering. Feit is dat ik veel, heel veel vuur in mij heb. Ik wil het ook wel iets verder trekken dan de bijnieren alleen: ik denk dat er bij mij bepaalde dingen nog onvoldoende uitkomen, waardoor mijn vuur (energie) mij dreigt op te branden. Er is dus voor mij ook zeker nog werk aan de winkel op het energetische vlak!

Mike

 
Al ben ik het ook met je eens dat een ijskoud biertje met een hete zomerdag een van de beste dorstlessers is. Ik heb dat altijd al een beetje gehad, puur water lest de dorst niet of nauwelijks. Ook niet water met sole.

Vroeger nam ik dan cola of een andere frisdrank, tegenwoordig water met citroensap, of water met een ander soort sap. Bessensap of zoiets. Ook rauwe melk lest de dorst dan beter dan water.

Zou er iets zijn in de combi van water met een beetje koolhydraten (kool-HYDRATEN) dat onze dorst lest?

 
Mike, als het bovenlichaam te warm is tijdens warme dagen (heet hoofd) en als je snurkt tijdens slapen dan adem je toch verkeerd.

Ik weet dat je niet zoveel interesse toont in de ademhaling maar ik probeer het toch…. ter aanleiding van je vuurkracht die langzaam zal opbranden als je deze teveel opstookt.

Je weet dat in ons lichaam twee krachten in werking zijn, de Yin en de Yang en als deze beiden in harmonie met elkaar in verbinding staan, komt dit ten goede van alle organen in je lijf en dit blijft ook zo (ook als je een keertje verkeerd eet)

Onze longen hebben voornamelijk een mannelijke karakter, de longen bevinden zich in ons bovenlichaam, boven onze middenrif. De lever heeft weer een vrouwelijk karakter en ligt net onder de longen, onder het middenrif.

De adem is ook wel bekend als het hartevuur - de adem houdt ons warm - is ook het Yang-principe (vuur=zon=Yang)

In onze buikholte bevinden zich de nieren, nieren hebben een connectie met het water, nieren hebben het Yin-principe (water=maan=Yin)

Het is de bedoeling dat onze inademing de nieren en lever ingaat en de uitademing via ons hart en longen naar buiten gaat. Precies andersom eigenlijk.

Wat de meeste mensen doen is de longen uitzetten met de inademing (vuur blijft hoog) en bij de uitademing de adem naar beneden laten gaan (het water gaat naar het laagste punt)

De juiste adem is: de inademing rechtstreeks (zonder inmenging van de borstkas) de nieren en lever in, vuur gaat dan naar beneden en de uitademing naar boven laten gaan vanuit het bekken, water gaat omhoog.

Wat gebeurt er nu als men hoog ademt?

Als men teveel in het bovenlichaam zit, dan wordt ons hart teveel opgewekt, krijgt teveel aandacht ten opzichte van de longen, de longen verzwakken hierdoor.

Lijden de longen (Yang) aan zwakte, dan lijden ook onze nieren (Yin): gevolg zwakke nieren. (Als Yang verzwakt, dan verzwakt Yin ook… natuurwet)

Het ligt in onze aard om de adem in ons bovenlichaam te houden – vuur wilt graag omhoog en wilt daar blijven – maar men moet juist leren om het vuur naar beneden te laten gaan, het water zal het teveel aan vuur temperen.

Als men het water naar boven laat gaan en het vuur naar beneden heb je de juiste uitwisseling tussen Yin en Yang, de ideale verhouding tussen beiden.

Als onze vuurkracht teveel naar boven toe gericht is, dan lijdt onze lichaam. Men heeft het water van onze nieren nodig om het vuur onder controle te houden, anders brand je je lichaam zo op, zo ook je organen.

Als men inademt laat dan het vuur naar beneden gaan, het onderlichaam wordt warm en laat de uitademing, het water, naar boven gaan voor verkoeling.

Ons bovenlichaam moet altijd koel zijn, ons onderlichaam warm, dit geldt des te meer voor ons hoofd en voeten, een koel hoofd en warme voeten, dat is pas gezondheid.

Als je op deze manier ademt dan heb je geen koud biertje meer nodig om af te koelen (koud drinken is trouwens heel slecht en in bier zit suiker)

Vind je dit onzin.. vergeet het dan maar.

Deze info heb ik gebaseerd uit het boek Hara van K. von Durckheim

 
Ik heb ergens gelezen dat je snurkt tijdens slapen, dan zit je adem te hoog.

Wat is jouw definitie van een buikademing, mag ik dat aan je vragen? Zet je overdreven je buik uit of laat je de lucht vanzelf je buik in gaan? Help je mee met de buikademing of laat je de adem vanzelf gebeuren ( en geloof me dat is heel moeilijk)

Maar ik wilde alleen helpen, is je ademhaling volgens jou goed dan zal je de volgende zomermaanden redelijk goed doorkomen.

 
Ik word 's nachts een mondademhaler vanwege de aanwezigheid van veel opgeslagen slijm in mijn gezichtsholtes van jongs af aan, dat mijn neus blokkeert als ik horizontaal lig. Ik wil dus met je meegaan dat mijn ademhaling dan te hoog zit en dat dit het snurken veroorzaakt. Overdag adem ik echter rustig door mijn neus in en uit en je ziet mijn buik niet overdreven op en neer gaan. Er moet dus een andere reden zijn waarom ik zo slecht tegen de hitte kan.

Mike

 
Het een houdt het ander in stand....snurken veroorzaakt slijmvorming en slijmvorming veroorzaakt snurken. Adem is toch verkeerd anders had je deze cirkel al doorbroken.

De hitte zit in je lijf, en je zult de oorzaak in je lijf moeten zoeken.

Neus ademen is al hoog ademen, het is zo moeilijk uit te leggen, maar je moet eens proberen je neus, longen, borstkas uit te schakelen en laat de nieren en lever ademen,of je gehele onderlichaam ademen, dit gebeurt zonder beweging.

Wil je weten of je het goed doet, ga dan liggen (hoofd wel iets hoger) en leg een veertje onder je neus, blijft dat veertje liggen dan adem je goed, beweeg het veertje dan adem je verkeerd.

Op deze manier schakel je je neus-ademinghaling uit.

Het blijft moeilijk hoor... je weet pas dat je goed ademt als opeens je lichaam vanzelf gaat ademen, 'een heel apart gevoel van binnen' :wink:

 
Ik krijg het al benauwd bij het lezen van ademhalingstechnieken. Dat terwijl ik het werkelijk reuze interessant vind en er ook wel op let. Maar als ik aan zo'n veertje denk snak ik gelijk naar adem. Een focus op 'correcte' ademhaling lijkt bij mij niet te werken, terwijl ik bij de yoga ook de prana ademhaling oefen en er dan geen last van heb.

 
Tanja, ik heb exact hetzelfde. Zodra ik al mijn controlepauze moet gaan bepalen en mijn adem moet inhouden krijg ik het al spaans benauwd!

Mike

 
Dan heb je dus een erg korte controle pauze. Mijn MCP zit nu op ongeveer 23 gemiddeld. Dit betekent dat ik ZONDER ENIGE VORM VAN STRESS na de uitademing 23 sec kan wachten tot ik van mijn lichaam het eerste signaal dat het echt weer wil ademen.

Je hebt dus of een hele lage CP (zeer waarschijnlijk, anders snurk je niet) of er zit ergens een of ander trauma/angst??

 
Tanja, het zijn juist geen ademtechnieken, het is juist niks doen, zo min mogelijk ademen, Dr. Buteyko noemde het 'de luie ademhaling' en daar heeft hij helemaal gelijk in. De adem moet vanzelf gebeuren zonder inmenging van jouw kant

Met de yoga oefening ga je overdreven ademen met de neus, je gaat je met de ademhaling bemoeien, daarom voelt het voor jou goed, omdat het jou houvast geeft. Maar je doet dat toch ook niet met je hart... je hart klopt vanzelf, je gaat toch niet mee kloppen... de adem moet uit zichzelf gebeuren en dan kan alleen door uitschakeling van het bovenlichaam. Maar ik geef je gelijk, het blijft moeilijk.

Mike, leer buikdansen.... wordt soepel in je heupen en je slijm zal minder worden. :wink:

Janse, wat knap van je, ik ben niet zo van de CP maar als ik bijna niet adem dan voel het ook als een CP en blijf daar soms ook lang in. Het lichaam buiten mij, astraal of gevoelslichaam (klinkt vreemd dat weet ik)doet de adem voor mij...

 
Quote:
Mike leer buikdansen.... wordt soepel in je heupen en je slijm zal minder worden.



Ik heb een levendige fantasie en 'zie' Mike al buikdansen. :mrgreen:

Lia

 
Het is mij dit jaar voor de eerste keer "gelukt" om te functioneren tijdens de hitte. Ik kon gewoon ook naar buiten toe gaan. Zonnebril 1 keer gedragen met een hele felle lage zon, maar verder niet. Het voelt bevrijdend! Ik hou nog wel rekening met het voorheen slecht om kunnen gaan met de hitte. Als ik niet hoefde te werken of geen afspraken had, dan bleef ik binnen. Maar het is een verademing dat ik gewoon naar buiten kan gaan wanneer ik dat wil en mijn ding kan doen.

Vorig jaar voelde ik me al beter, maar dit jaar weer een flinke sprong vooruit!

Voorheen had ik gewoon wekenlang een lichte zonnesteek. En dan ontweek ik zelfs de zon en kwam ik niet in direct zonlicht. Toch werd ik bevangen door de hitte die mijn lijf niet uitkon. Een zonaanbidder ben ik niet geworden, maar 2 dagen achter elkaar in de zon workshops geven ging me goed af!

 
Alexandra, net wat je zegt..... 'Maar het is een verademing dat ik gewoon naar buiten kan gaan wanneer ik dat wil en mijn ding kan doen.'

Was jij niet degene met de schommel? Als dat zo is, dan kom je er wel :-)

 
Poekie...het was nog de enige optie voor Mike, een beetje beweging al heeft hij daar een bloedhekel aan :-)

 
Ik wil een schommel, heb er nog steeds geen ;) En de trampoline heb ik ook nog niet gehaald.

Ik wordt ook helemaal "panisch" als ik de topics over ademhaling lees. Kan er helemaal niets mee. Maar weet wel dat ik relatief weinig ademhaal en regelmatig "stop" met ademhalen. Ooit tijdens een soort training werd dit besproken, want het was zo bijzonder dat een cliente van ons dat deed. Toen moest ik "erkennen" dat ik dat ook deed, dus zo vreemd vond ik dat niet. Was me er alleen nooit bewust van. Toen ik het benoemde konden anderen het ook bij mij herkennen. Ik heb blijkbaar van nature regelmatig een grote CP. Maar zodra ik het bewust doe, dan gaat t "mis".

 
Peti, het verlengen van de uitademing en de pauze voor het inademen lukt mij denk ik gewoon beter als ik niet hoeft te tellen. Als er dingen niet 'mogen' bewegen, ik mag niet diep ademen, er 'moet' een adempauze zijn of iets dergelijks dan raak ik daardoor gestrest denk ik en werkt het averechts. Ik denk dat het inderdaad met het loslaten van het hoofd te maken heeft en daardoor werkt erover nadenken niet zo goed.

Ik snurk niet en ben heel soepel in de heupen, dus misschien is er nog hoop voor mij ;)

 
Alexandra, met de schommel bedoelde ik dat je vroeger veel schommelde en zo overstapte naar een andere gedachtenwereld, dat kan alleen als je adem vanzelf laat gebeuren want dan is je ' ik' uitgeschakeld ( hoop dat je het nog snapt)

Tanja, gewoon niet tellen, hou het natuurlijk en ga daarvoor in de plaats heerlijk dansen met je aandacht in je onderlichaam. Zoveel beter als tellen :-)

 
..of ga zingen! Kom je meteen in je buik/juiste ademhaling. Mits je jezelf durft te laten gaan; als je gelooft dat je niet zingen kunt (iedereen kan zingen) de angst overstijgt of je wel 'goed' danwel 'niet-vals' zingt. :-)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.906
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan