Moondust, alles is beweging zo ook de adem, maar er bestaat uiterlijke beweging en innerlijke beweging.
Alles in je lichaam beweegt zich innerlijk, kijk bijv. naar de spijsvertering. De slokdarm is geen holle pijp waar je eten naar beneden glijdt, nee de slokdarm moet hard bewegen om het voedsel naar beneden te duwen, voel je dit?
De maag is ook geen zakje waar het eten invalt, nee.. de maag moet zich uitzetten als het eten zich aanmeldt. De maag kneed en kneed het voedsel…voel je dit?
Bij de darmen zit geen knopje waar je de beweging inzet om het voedsel te vervoeren, nee… de darmen doen al het werk met bewegingen…voel je dit?
Ademen is een levend proces, het gebeurt zonder jouw inmenging (maar je hebt wel invloed op de adem) en de adem kan je ook voelen net zoals je je slokdarm kan voelen als je naar binnen in jezelf gaat. Het heeft niks met uiterlijke beweging te maken maar meer met innerlijke ruimte.
Ademen zonder inmenging van ons denken…. vergeet dit maar. Elke gedachte gaat gepaard met de ademhaling alleen je merkt dit niet.
In het bovenlichaam (verstandlichaam) huist het ‘ik’, het is ‘Ik Ben ik- bewustzijn’,
In het onderlichaam bevindt zich het Zelf, dit is het ‘Ik Ben-bewustzijn’ ofwel het Zijn-bewustzijn.
Het hart is het Godsbewustzijn, daarom kan dit orgaan nooit kanker krijgen. De adem is de sleutel die op alle bewustzijnsvormen past.
De meeste mensen ademen vanuit hun bovenlichaam, vanuit hun ik-bewustzijn. Dit doe je door middel van je gedachten. Onze hersenen maken overuren en je hoeft maar een zorg aan je hoofd te hebben en hups je adem zit in je bovenlichaam, ook als je de buikademing doet, want je zet je buik uit met het ‘ik-bewustzijn’.
De gedachten bepalen waar de adem naar toe gaat. Moet je nagaan als je meer zorgen hebt of altijd piekert, boos of wantrouwig bent etc. je adem zal altijd in je bovenlichaam blijven.
Ga je met je gedachten naar beneden, naar je gevoelslichaam dan krijg je een heel andere ademhaling. In de buik zetelt het Zijn-bewustzijn en als je met je gedachten naar je buik, bekken, benen en voeten gaat, dan voel je dit bewustzijn als innerlijke vrede, schoonheid, zuiverheid etc. Het is het denken tegenover het voelen.
Dus ja, de meeste mensen ademen verkeerd omdat ze met hun gedachten in hun bovenlichaam zitten. Ga je bijv. tuinieren, dansen, muziek maken, creatief bezig zijn dan maak je in feite even je hoofd leeg en van deze gelegenheid maakt de adem gebruikt om naar beneden te dalen en je voelt dit als een ‘verademing’.
Maar oh wee als maar een negatieve gedachte je hoofd binnen komt, dan springt gelijk de adem naar boven toe. Naar het aandachtspunt zogezegd.
Daarom wordt er vaak gezegd ‘hou je gedachten zuiver’ en je zal een gelukkig mens zijn omdat je dan de steun krijgt van je onderlichaam, het rustpunt, het Hara-punt.
Moondust, wat een aparte naam heb je gekozen….. de maan heeft ook heel veel invloed op ons, maar dat is een ander verhaal en dit is mijn versie hoor… ik ben nog steeds een leek die probeert het leven te begrijpen.