het endorfine herstelplan

Endorfine en het DPP-IV enzym werken samen. De aandoeningen/ klachten kunnen ingedeeld worden volgens de ernst van de endorfine-resistentie en de DPP-IV deficiëntie. In (min of meer) chronologische volgorde zijn dit: uitstelgedrag, motivatieproblemen, hechtingsproblemen, ADHD, ADD, depressie, verslavingen, eetstoornissen, gevolgd door borderline, neuropathie, autisme, fibromyalgie, diabetes type 2, hart- en vaatziekten en (auto)immuun-ziekten.
CVS, kanker, Alzheimer en de ziekte van Parkinson bevinden zich in het eindstadium. Bijna al deze aandoeningen gaan gepaard met een deficiënt werkend DPP-IV enzym
(meer info:www.exendo.be)
 
De vraag is of dit middel DPP IV enzym de oplossing is of dat er nog andere wegen zijn die naar Rome leiden. Mijns inziens het laatste. Het gaat immers om het grote geheel, de synergie en niet om één of een paar voedingsstofjes dan wel middelen.

De genoemde klachten en aandoeningen die onder DPP iv vallen zijn ook onder vele andere noemers in te schalen.

Als iemand de behoefte voelt aan een bepaalde voeding is dat dan een verslaving of is deze voeding de juiste? Als deze voeding vermeden wordt, wat is dan het alternatief? En voedt het alternatief voldoende? Worden de klachten minder? Klopt dan het geheel?

Weston Price en zijn onderzoek laten duidelijk zien wat bepaalde voeding doet. Vermijd je deze voeding of delen hiervan dan zal je dat aan moeten vullen met alternatieven die mijns inziens en naar mijn ervaring minder voedzaam zijn waardoor juist een klachtenverergering plaats kan vinden.

Men loopt dan ook het risico dat de minder voedzame alternatieven een overbelasting voor het lichaam gaan vormen. Men heeft er immers meer van nodig wil het verzadigingspunt bereikt worden, wil men een goed gevoel gevoel hebben. Door zo meer te consumeren raakt het lichaam meer belast want het moet allemaal wel verteerd en verwerkt worden. Mijns inziens loopt men zo het risico in een neerwaartse spiraal te belanden. Het lichaam raakt overbelast, de weerstand neemt steeds meer af, men zoekt steeds meer naar alternatieven en suppletie, waardoor de overbelasting toeneemt.

Een rustig voedingspatroon van voedzame goede voeding waarbij men zich voedt tot het verzadigingspunt geeft het lichaam de meeste rust om zichzelf te genezen en op krachten te komen en te blijven.

 
@Heksje

Je lichaam belasten met voeding wat het nog niet aankan, kan ook schadelijk zijn, wat het herstel vertraagt of zelfs omkeert. Ik weet er alles van met een overbelaste lever door kwik. Dus dan moet je soms wel voedsel vermijden anders wordt dat voedsel of die ingrediënten giftig voor je systeem omdat het niet goed afgebroken kan worden door de lever.

In mijn geval moet eerst de gifbron (kwik/arsenicum) uit m'n lichaam, terwijl ik m'n lichaam zo goed mogelijk ondersteun en aansterk, voordat ik echt weer kan bouwen.

Dat is mijn ervaring en iedere situatie is anders.

Mark
 
@Mtje

terwijl in geitenkaas ( ook A2) wel exorfinen zitten

Dat wist ik niet, dat er in geitenkaas exorfinen zitten. Ik ben sinds kort aan de feta, ik hou het in de gaten!

Mark
 
Je lichaam belasten met voeding wat het nog niet aankan, kan ook schadelijk zijn, wat het herstel vertraagt of zelfs omkeert. Ik weet er alles van met een overbelaste lever door kwik. Dus dan moet je soms wel voedsel vermijden anders wordt dat voedsel of die ingrediënten giftig voor je systeem omdat het niet goed afgebroken kan worden door de lever.

Helemaal mee eens Mark en precies wat ik bedoel. Er is voeding die je beter kan vermijden bij bepaalde belastingen en er zijn supplementen die je beter kan vermijden.

We bedoelen eigenlijk hetzelfde maar zeggen het anders ;)

Uiteraard bestaat de kans dat iemand slecht reageert op zuivel of gluten. Belasting door amalgaam maakt het leven nog moeilijker.

Juist dan is het zaak om te kijken wat de basisvoeding is. Niet te snel de schuld te geven aan bepaalde voedingsgroepen en al zeker niet te snel te grijpen naar bepaalde supplementen die dan zo goed zouden zijn. Die supplementen zijn niet natuurlijk, ze zitten niet in voeding, je kan er niet aan snuffelen, je kunt ze niet proeven. Slechts op basis van kennis en informatie neem je ze, hopende dat ze helpen, afwachtende hoe je lichaam reageert. Echter weet je nooit helemaal zeker hoe je lichaam reageert en waar het op reageert daar er zo ontzettend veel factoren zijn die ook meetellen.

Ik blijf erbij dat bepaalde basisvoeding belangrijk is. De groep zuivel licht vaak onder vuur, maar wellicht kan iemand wel tegen kefir, maar niet tegen kaas. Of wel tegen kaas, maar slechts de A2 versie van Remeker en niet alle andere kaas. Etc.
De wonderpillen (zoals DPP IV) zijn misschien voor een enkeling een oplossing, maar hoe kom je erachter dat dit een oplossing is (rekening houdende met alle factoren zoals ik boven al zei) en is het wel een oplossing of is het een lapmiddel?

Zijn de exorfinen wel de boosdoener, of licht het net wat genuanceerder? Er speelt zoveel meer en ik vind informatie, advies en kennisvergaring daarom ook een dubbel spel. Het is fijn om kennis te hebben, maar we vertroebelen daarmee ook het pure luisteren naar en ervaren van ons lichaam.

Ik heb al zoveel adviezen gehad van diverse therapeuten. De een riep dat het dan stofje A lag, en dat ik beter stofje B kon nemen. De ander roept precies contra of dat beide stofjes niet goed zijn en neem vooral dit supplement.

Kom op mensen, het is toch vooral heel logisch dat er bepaalde basisvoeding is die ons goed doet?!
En ja, amalgaam is een hele kwade verstoringsfactor in deze. Dat is ook de reden waarom Mike Donkers nu alweer dik twee jaar geleden tegen mij zei (of liever: in mijn voorsteldraadje schreef) dat ik mijn amalgaamvullingen moest verwijderen alvorens ik alles kon verwachten van WAPF.
En mocht je je niet willen richten op WAFF, hetzelfde advies geeft Ralph Moorman.

We draaien dus alsmaar rondjes. Maanden geleden schreven we dit ook al.
Ik ook. En ik blijf erbij dat goede onbewerkte pure voeding de beste keuze is, dat je je gevoel moet volgen, dat je alert moet zijn op verslavingsneigingen (die je snel genoeg in het vizier hebt als je goed op jezelf let) en dat je ook een teveel aan informatie in je hoofd kan hebben.

En begrijp me niet verkeerd. Ik heb hier vaker geageerd tegen suppletie maar ben er ook vaak genoeg op gewezen dat ik mezelf niet goed genoeg uitdruk omdat ik zelf ook suppleer. Ja, ik suppleer, maar wil wel graag iedereen op het hart drukken dat het zaak is goed te kijken wat je suppleert, hoelang je suppleert, waarom je suppleert en altijd proberen te blijven ervaren hoe je hierop reageert.
Iedereen is anders, er is niet 1 middel wat juist is voor iedereen. Vitamine C veroorzaakt vreemde dingen bij mij, maar kan een levensredder voor een ander zijn. Zo zijn er veel meer voorbeelden.

Iedereen moet doen wat hij juist acht, alleen waarschuw ik hier dat we niet teveel op alle informatie af moeten gaan maar moeten proberen bij de basis (juiste voeding) te blijven en meer bij onszelf te blijven in plaats van teveel tot ons te nemen wat de ervaringen en kennis van anderen is.
Ook wil ik er toch maar eens op wijzen dat we goed in het oog moeten blijven houden waarom iemand bepaalde informatie geeft want er zijn maar weinig mensen die geheel belangeloos juichen over bepaalde voeding en suppletie op het internet.
 
Klopt, ik heb het al eerder geschreven: je bent zelf je beste 'therapeut'.
Je kan best gericht hulp zoeken bij iemand en als het meezit, kan die je de juiste richting op wijzen, maar je moet het uiteindelijk zelf doen en ervaren.

Maar waar ik vroeger nog wel eens behoorlijk blind kon varen op een mening of supplement dat een therapeut of arts gaf/aanbood, ga ik nu zelf op onderzoek uit.

Ik heb schat ik zo'n 30 therapeuten en artsen bezocht de afgelopen 20 jaar en pas toen ik het heft in eigen hand nam en hier op dit forum (dank!) over kwikvergiftiging las, viel bij mij het kwartje en ging ik verder onderzoek doen en actie ondernemen. Niemand kent je lichaam zo goed als jezelf.

Voor acute zaken (zie Mike) is een goed ziekenhuis weer onmisbaar uiteraard.

Mark

 
Zie je Mark, we zijn het eens :D
En ja, voor acute zaken is het ziekenhuis een redmiddel, maar daar is het dan ook wel mee gezegd. Echter is dan een ander verhaal ;)
 
Dank Mike, dat draadje was me ondertussen al bekend. De start ervan heb ik nog wel mee mogen maken. Wij zijn het eens over de acute redding in ieder geval.
 
@heksje, wat leuk je bent terug! Ik zie een hoop boeiende nieuwe info in dit draadje, ik moet helaas even weg ik ga later vanavond eens rustig alles lezen;-)
 
Het valt mij op dat zuivel telkens weer onder vuur ligt vanwege allerlei stofjes. Echter is het ook mogelijk (even advocaat van de duivel spelend) dat het niet de stofjes in de zuivel zijn die je dwars gaan zitten, maar dat het de reinigende en enorm voedende werking van de zuivel is die je merkt. Het kunnen namelijk ook andere stoffen zijn die je gezondheid drukken en die op beginnen te vallen door de reinigende werking van de zuivel, welke die stoffen eruit willen werken.

Vreemd genoeg is zuivel een voedingsgroep die snel met argwaan bekeken wordt terwijl er veel vormen van voeding als (voor iedereen) gezond worden betiteld, zoals olijven, olijfolie, kokosolie, avocado, knoflook, kruiden, fruit, groente, terwijl dit een persoon hier juist heel slecht op kan reageren. Deze voeding staat namelijk bol van de salicytaten (*). Het zou mij niets verbazen als de zuivel en ook een supplement als jodium het lichaam hiervan probeert te reinigen waardoor er een behoorlijke reactie ontstaat.

(*)zie: https://www.fatsforum.nl/forums/topic/kwikontgifting-mn-trip-naar-gezondheid-watisgezond/page/64/#post-144964

Zoals gezegd, het is dus voor iedereen verschillend en het is toch ook wel zaak om de keerzijdes c.q. andere kanten van zuivel te bekijken.
 
het heeft dan ook te maken met de waarde van het DPPIV enzym wat de caseïne moet afbreken. Als dat voldoende gebeurt ervaart het lichaam geen klachten bij het eten/ drinken van rauwe zuivel.
Als dat niet voldoende gebeurt (afbraak van exorfinen zoals gluten, caseïne en soja) dan gaan deze naar de hersenen waar ze de receptoren bezetten en als valse neutrotransmitters fungeren. Dan wordt de boel in de war gestuurd.
Dus ja.. het is voor iedereen verschillend

Er zijn dus ook geen "voor iedereen gezond voedingsgroepen" want we hebben allemaal onze alergieën, intoleranties of verteringsgebreken. Ik kom in praktijk geregeld tegen dat men niet tegen kokos(olie), knoflook, avocado (vaak dan alle steenvruchten) kan. Vaak test rauwe melk versterkend en gepasteuriseerde melk( producten) verzwakkend. Maar lang niet bij iedereen test rauwe melk versterkend.
Wie weet spelen er nog meer oorzaken een rol hierbij maar DPPIV deficiëntie is één van de factoren.

Als je lichaam de zuivel goed kan verteren en de exorfinen kan afbreken is het een uiterst voedend product maar dat zijn we volgens mij hier op WP forum wel over eens. :-0
 
Jhanne, vervelend is dat hè als je geen zuivel meer mag. Ik mis het ook enorm en daar staat wapf ook voor. Zo heb je meteen de belangrijke dierlijke eiwitten en vetten en zowat alle vitamines. Wapf zonder zuivel kan eigenlijk gewoon niet des te harder ik baal ervan.

Ook voor mijn kids was het toen veel makkelijker om wapf te volgen totdat we erachter kwamen dat hun net als ik ook koemelk intolerant waren!
Vooral mijn oudste is sinds hij geen zuivel mag echt slechter gaan eten. Kaas en rauwe melk was zijn leven haha, ook zo makkelijk als tussendoortje en in de lunchtrommel. Lekkere omelet ingerold met rauwe kaas bijv en hij was snel verzadigd nu breek ik mijn hoofd om hem verzadigd te krijgen. Hij dronk ook veel rauwe melk van een bio dynamische boer. Wij voelen ons nu maar een gehandicapte wapfers :-(

Hoop echt dat wij ooit weer zuivel kunnen nuttigen!
 
Wapf zonder zuivel kan eigenlijk gewoon niet des te harder ik baal ervan.

Ik heb het heel lang wel gedaan. Het kan m.i. wel, maar je hebt minder keus.
 
Ja precies minder keus inderdaad vooral dat. Ikzelf sla mij er nog wel redelijk doorheen maar voor mijn zoontje is het toch wel heel moeilijk hoor. Hij mag wel beperkt schapenkaas en schapenyoghurt maar ja dat is dan ook alles. En rauwe schapenkaas ben ik nog niet tegengekomen helaas.
 
maar voor mijn zoontje is het toch wel heel moeilijk hoor

Kwestie van mindset ;)
We zijn te ge- en verwend met de enorme keuze in deze maatschappij.
 
Jhanne, omdat het een probiotica betreft (met enzymen) moeten je darmen even wennen. Bij mij duurde het geloof ik anderhalve week voordat m'n ontlasting weer normaal was.

Mark
 
Vraagje; ik kan wel tegen (koemelk)kefir en tegen (gepasteuriseerde) geitenkaas, rauwmelkse schapenkaas, maar niet tegen feta en mozzarella ofwel de zachte (gepasteuriseerde) geitenkaas. Terwijl de harde gepasteuriseerde geitenkaas wel gaat. Iemand een verklaring?
 
Muis, mozzarella is zachte kaas van koemelk en feta is ook vaak een mengsel met koemelk. Daarnaast bevat feta vaak vegetarisch stremsel en daar reageren ook veel mensen negatief op. Dus dat zou de verklaring kunnen zijn. Succes!
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.156
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan