@watisgezond: ik heb dat nooit gelezen over die anderhalve week, dus even opgezocht. Bedankt voor deze tip!
Een deficiënte DPP-IV enzym werking heeft een exorfinen-opstapeling tot gevolg. DPP-IV Optimum® Gold is een krachtig product en heeft als dusdanig een versnelde afbraak van exorfinen tot gevolg. Hierdoor kunnen er gedurende de eerste dagen (in uitzonderlijke gevallen twee weken) ontwenningsverschijnselen en een verandering van de darmflora ontstaan. Dit is een volkomen normaal proces en geeft aan dat u last hebt van een exorfinen belasting. De kenmerken verschillen per persoon volgens de ernst van de exorfinen belasting en de constitutie:
Psychische ontwenningsverschijnselen: verhoogde prikkel- en stressgevoeligheid, geïrriteerdheid, moeheid, toegenomen behoefte naar suiker
Darmflora adaptatie: diarree, krampen
Misschien is het gemiddeld zo dat een ontwenning anderhalve week duurt, maar als de exorfinen belasting heel hoog is kan ik me zo voorstellen dat de krampen ook wel langer aan kunnen houden. Krampen lijken me niet persé een teken dat het slecht is voor je.
Ik heb ook wel buikkrampen gehad en soms heb ik ze nog maar ik vermoed dat de goede bacteriën dan in oorlog zijn met de foute
Als je dpp iv nodig hebt zal je waarschijnlijk ook een lekkende darm hebben. Het lijkt me dat heling dan wel wat gevoel met zich meebrengt.
Al moet ik wel zeggen dat ik me anders dan anders voel. Soms positiever en opgewekter, wat mee van het 'nu' genietend, maar mijn lever en schildklier zijn ook weer in het spel bezig, al kan ik natuurlijk niet zeggen hoe dit zich verhoudt ten opzichte van het enzym.
Meer geïrriteerd en stressgevoelig merk ik wel degelijk. Ik ben blij dat ik dit nu lees en dat ik er wat geruster op kan zijn dat dit mogelijk van het enzym komt en dat er nog kans is dat het over gaat.