Quote:
Ik let niet meer op calorieën maar eet ruimschoots van alle lekkere groenten, fruit, noten/zaden en pitten.Er is werkelijk een wereld voor me open gegaan!
Je bent jezelf aan het volladen met suikers, omega-6 en antinutrienten. Er komt een tijd dat je hiervoor de prijs gaat betalen!
Quote:
Wat betreft die glucose.. ik heb daar nu meerder studies over gelezen en ik denk dat jij ook vooral leest en zoekt naar wat je zelf gelooft, zoals we allemaal doen.
En ik weet dat we vetten nodig hebben voor onze hersenen en hormonen, maar niet in dusdanige hoeveelheden als ik tot me nam.
Ik zal de eerste zijn om toe te geven dat vrouwen minder vetten en eiwitten en meer glucose nodig lijken te hebben, in ieder geval moderne vrouwen. Er is echter geen enkele evolutionaire reden waarom wij op glucose zouden moeten draaien, man of vrouw. Het is een absurde veronderstelling dat de mens afhankelijk zou zijn van zijn/haar eigen bloedsuiker als brandstof! 2 miljoen jaar hebben we in een tijd van voedselschaartse moeten zien te overleven (ijstijden). Waar haalden we onze groente, vruchten, noten, zaden en pitten vandaan? Waar haalden we onze glucose vandaan? Waar haalden we onze vezels vandaan?
Je bent hierover met Rapunzel in communicatie geweest. Ongetwijfeld heeft zij je op de hoogte gebracht van Matt Stone, die eerst fervent aanhanger van de WAPF was en toen ineens tot het besef kwam dat de mens op koolhydraten hoort te draaien. Het heeft Richard Nikoley destijds geinspireerd tot de volgende post op zijn blog:
http://freetheanimal.com/2010/03/poor-poor-matt-stone.html
Vooral de foto's van het gezicht van Matt op WAPF en daarna het opgezwollen zetmeelgezicht van Matt op zijn eigen protocol, genaamd 'RRARF' (Rehabilitative Rest and Agressive Re-Feeding) spreken boekdelen!
Quote:
Hoe kan het dat mijn lichaam aan het herstellen is? dat mijn lichaamstempratuur behoorlijk gestegen is? dat mijn darmfunctie genormaliseerd is en dat de eeuwige candida overgroei nu lijkt te zijn verdwenen?
Als het echt zo slecht zou zijn wat ik nu doe.. dan zou ik ook niet deze resultaten hebben.
Zeg jij maar hoe dit kan. Toen ik, lang voordat dit forum bestond, zelf overtuigd was van je huidige raw food-protocol en je dit adviseerde kreeg je buikpijn en een opgezwollen maag van al die onverteerbare vezels, dus hoe kan het dat dit nu ineens wel goed valt? Dat is iets wat je mij maar eens moet uitleggen.
Overigens heb ik wel een theorie waarom je deze successen hebt geboekt. Je was je systeem aan het overbelasten met dierlijke vetten en eiwitten die je niet kon verteren en deze last is nu verlicht op basis van deze voeding, waardoor je je, relatief gezien, beter voelt met meer energie. Je schrijft dat je B12-tekort hebt ervaren. Dit duidt op een maagzuurtekort en maagzuur bevat de intrinsieke factor die nodig is voor de opname van B12. Maagzuur hebben we nodig om eiwitten te kunnen verteren. Daarnaast heb je vormen gehad van geelzucht, hetgeen duidt op een verstopte lever en galblaas. Galzouten zijn van cruciaal belang voor de vetvertering, dus geen wonder dat je problemen ervaart met de vertering van zware eiwitten en vetten!
Ik heb het idee dat je WAPF nooit een echt goede kans van slagen hebt gegeven. Herhaaldelijk heb ik je op dit forum moeten wijzen op jouw neiging om (semi)vegetarische keuzes te maken als bronnen van eiwitten en vetten, keuzes die je nu definitief hebt geintegreerd in je voedingspatroon. Vaak zijn dit soort keuzes helemaal niet bewust. Nogmaals, je bent een verplichte vegetarier a.g.v. verregaande spijsverteringsproblematiek die je hebt overgehouden aan regelrechte uithongering in een periode (de pubertijd) waarin je alle voedingsstoffen juist het meest nodig had!
Wat je nu doet is een vermijdingsstrategie. Je zou ook een vloeibare, GAPS-achtige variant van WAPF hebben kunnen proberen. In plaats daarvan dwing je je lichaam om allerlei onverteerbare plantenvezels en plantaardige gifstoffen weg te werken. Kortom, het lichaam moet zijn aandacht verleggen naar plantaardige 'indringers' die jij beschouwt als voedsel! Dat dit tijdelijk een gevoel van heling kan geven heeft niets te maken met het voedsel zelf, maar de lichamelijke stressreactie (adrenaline) hierop!
Janse schrijft hier vaak naar forumleden met een eestoornisverleden dat je jezelf moet BOMBARDEREN met voedingsstoffen om jarenlang opgebouwde tekorten weg te kunnen werken. Dit doe jij niet, je schept alleen maar meer voedingstekorten en je gaat hier een keer een prijs voor betalen en je mag alleen maar hopen dat het tij dan alsnog te keren is! Volgens mij heb jij door je verleden geen flauw idee hoe het is om werkelijk goed doorvoed te zijn!
Quote:
Ik weet in ieder geval dat we vezels en koolhydraten méér nodig hebben dan er hier verteld wordt. Een vezelarm dieet is echt heel slecht!
Quote:
We hebben rauwe voeding nodig voor onze darmwerking, om de afvalstoffen te kunnen afvoeren en de darmen gezond te houden. Het slechtste wat mensen kunnen doen is langdurig vezelarm of vezelloos eten!
Ik twijfel ook aan je hersenfunctie als je je brein niet de voedingsstoffen geeft die het nodig heeft. Chris Masterjohn heeft in de vorige Wise Traditions een mooi stuk geschreven over het effect van een (semi)vegetarisch voedingspatroon op de hersenwerking, waarin hij constateert dat vegetariers te weinig mentale flexibiliteit vertonen:
http://www.westonaprice.org/mentalemotional-health/meat-organs-bones-and-skin
Oftewel, het zijn starre denkers. En ik ben degene die selectief informatie zoek die bewijst wat ik graag wil geloven? Zo te lezen ben jij het die onderhevig is aan allerlei propaganda en pseudo-wetenschap uit de vegetarische/veganistische hoek. En dit heeft alles te maken met je zelfgekozen (semi)vegetarisme, waardoor je alsmaar dogmatischer wordt in je manier van denken!
Nogmaals: waar haalden we miljoenen jaren lang vezels vandaan in een poolklimaat? Je stellige bewering heeft geen historische basis en dat is de objectieve maatstaf voor wat klopt of niet klopt als het om informatie over voeding gaat.
Quote:
Zo heb ik al veel verhalen gelezen van rawfooders die kiezen voor een high fat dieet: veel noten,zaden,pitten, avocados ect.. weinig fruit
Die lopen allemaal vast, geen energie, slechte vertering, candida overgroei, darmproblemen ect ect..
Raw food is een substroming van veganisme. Waarom horen hier bijvoorbeeld geen rauwe melk, rauwmelkse kefir, rauwe eieren, rauw orgaanvlees of rauwe vis bij, al of niet gefermenteerd? Waarom alleen plantaardig rauw voedsel? Herbivoren, plantetende dieren, grazen 24/7 op rauw plantaardig voedsel en moeten er bergen van wegstouwen om ook maar enigzins aan hun voedingsstoffen te komen.
Ik heb nieuws voor je: je bent een omnivoor, geen herbivoor, wij hebben het spijsverteringsstelsel niet om rauwe planten en hun zaden goed te kunnen verteren. Daarom zijn we vleeseter eerst en daarna pas planteneter. Raw fooders verknallen hun spijsvertering door een hoge inname van voor de mens onverteerbare plantenvezels. Ze trekken voortdurend prikkeldraad door de pijp en beweren dan dat dit een effectieve manier is om de pijp te ledigen! Als ze vervolgens veel plantaardige bronnen van vetten en eiwitten gaan eten, lopen ze hopeloos vast.
En dit is jouw bewijs dat dit niet goed voor ons mensen zou zijn? Nooit eerder in de geschiedenis hebben wij de luxe gehad om jaarrond te kunnen beschikken over groente, fruit en zaden, dit is alleen mogelijk dankzij kassen en dankzij vliegtuigen die voedsel van het andere eind van de wereld hiernaartoe brengen! Sorry, ikke, je bent ten prooi gevallen aan een stroming (vegetarisme) die slechts 2.000 jaar oud is en waarvan altijd al bekend is geweest dat het tot onvruchtbaarheid leidt. Ik hoop niet dat je een kinderwens koestert, want je eet amper genoeg om jezelf in leven te houden!
Mike