Hoe eten de bestuursleden van de WAPF zelf?

Ha Ikke,

hier zat ik eigenlijk al op te wachten na het draadje van Rapunzel. Dank je dat je dit hebt gedeeld, ervaringen zijn altijd leerzaam.

 
Ikke,

Ook van mijn kant geen weerstand, maar wel tegenargumenten. Ik denk dat je een gedwongen vegetarier bent. Vergeet niet dat jij ernstige schade hebt opgelopen a.g.v. een eetstoornis! Jouw spijsvertering ligt hierdoor volledig op zijn gat en met name de vertering van dierlijke vetten en eiwitten.

En nee, we horen niet op glucose te draaien, daar zit je echt verkeerd. Ik kan me echter wel voorstellen dat je opknapt omdat je de boel nu niet onnodig aan het forceren bent. Ik verwacht dat je op de lange termijn niet aan voldoende bouwstoffen komt en dat de enige reden waarom je energieniveau toeneemt is omdat je jezelf in een katabole staat hebt gebracht, een staat van reiniging/zuivering.

Ook denk ik dat je je eetstoornis nog niet achter je hebt gelaten en nu rechtvaardiging vindt in je huidige eetpatroon om jezelf cruciale voedingsstoffen te blijven onthouden. Je blijft jezelf stimuleren i.p.v. voeden. Je schrijft ook:

Quote:
Ik at de afgelopen jaren zo'n beetje helemaal volgens WP, ik at veel vetten, weinig groenten of vezels (niets rauw) , veel soepen, stoofpotjes, eieren, kefir ect ect..

Daarbij soms wat quinoa, maar geen fruit (want dit was suiker) en rauwe groenten kunnen we niet verteren, dus at ik ook weinig tot niet


Dat is een beetje vreemde redenatie. Het klinkt als de gebruikelijke uithongering die gepaard gaat met een eetstoornis. Ik honger mezelf niet uit. Integendeel, ik ben beter doorvoed dan ooit! Hieruit maak ik op dat je nog lang niet over je eetstoornis heen bent. Jouw huidige eetpatroon past ook perfect bij mensen met een eetstoornis en leidt tevens tot (verdere) eetstoornissen. Ik heb al vaker gemerkt bij andere forumleden hier met een verleden van uithongering en uitputting hoe hardnekkig deze obsessie met calorierestrictie en overmatig sporten kan zijn.

Ik hoop dat je ooit nog tot het besef gaat komen dat je jezelf in een anabole staat moet zien te brengen, een staat van opbouw en geen afbraak. Uiteindelijk is het niet het voedingspatroon waarvoor je kiest dat destructief is, maar bovenal je mentaliteit!

Mike

 
Dank voor je reactie Mike, ik weet hoe jij over bepaalde dingen denkt en dat is ook oke.

Quote:
Dat is een beetje vreemde redenatie. Het klinkt als de gebruikelijke uithongering die gepaard gaat met een eetstoornis. Ik honger mezelf niet uit. Integendeel, ik ben beter doorvoed dan ooit! Hieruit maak ik op dat je nog lang niet over je eetstoornis heen bent


Ik denk dat jij het stukje van mij verkeerd hebt geïnterpreteerd.. want ik niet weinig op WP, ik at weinig groenten en niets rauw. Ik at grote hoeveelheden vetten: kokos, ganzenvet, ghee ect.. Ja, ik voelde mezelf wel gevuld..maar tegelijkertijd voelde ik me vaak ook overvol en mijn vertering was idd zacht gezegd slecht.

Mogelijk is dit een gevolg van mijn verleden, maar ik heb heel lang geprobeerd om dit opnieuw goed te laten verlopen (de spijsvertering) maar als je jezelf zo ellendig voelt lange tijd houdt dit een keertje op.

Ik weet dat ik nu een erg reinigend dieet eet en dat er een balans moet zijn. Die kan er ook zijn door de juiste hoeveelheden noten/zaden,pitten,avocado's en olijven ect te eten.

Of ik te weinig eet..

Ik eet meer dan ooit! Ik let niet meer op calorieën maar eet ruimschoots van alle lekkere groenten, fruit, noten/zaden en pitten.Er is werkelijk een wereld voor me open gegaan!

Ik voel me er goed bij voor nu en mocht dit over een tijdje niet meer zo zijn dan durf ik dat ook eerlijk onder ogen te komen. Ik wil me niet blindstaren op één levensstijl. Ik sta open voor meerdere visies en zal ook blijven lezen, voelen en ervaren.

Wat betreft die glucose.. ik heb daar nu meerder studies over gelezen en ik denk dat jij ook vooral leest en zoekt naar wat je zelf gelooft, zoals we allemaal doen.

En ik weet dat we vetten nodig hebben voor onze hersenen en hormonen, maar niet in dusdanige hoeveelheden als ik tot me nam.

Hoe kan het dat mijn lichaam aan het herstellen is? dat mijn lichaamstempratuur behoorlijk gestegen is? dat mijn darmfunctie genormaliseerd is en dat de eeuwige candida overgroei nu lijkt te zijn verdwenen?

Als het echt zo slecht zou zijn wat ik nu doe.. dan zou ik ook niet deze resultaten hebben.

liefss

 
@lievergezond

VOEL vooral.. voel wat je lichaam nodig heeft en wat goed voor je is. Elk lichaam is anders, voor mij heeft dit gewerkt.. maar misschien is het voor een ander anders.

Ik weet in ieder geval dat we vezels en koolhydraten méér nodig hebben dan er hier verteld wordt. Een vezelarm dieet is echt heel slecht!

Ik ben benieuwd naar wie je toegaat en wat je grootste klachten op dit moment zijn.

@tizz

Een ontgiftingskuurtje is weer wat anders, vooral sappen zou ik ook niet lekker van worden :(

Je hebt dan waarschijnlijk ook erge ontgiftingsverschijnselen ervaren.. dat kan als je plots geen eiwitten en vetten binnenkrijgt.

Hele vruchten, groenten, noten, zaden en pitten of lekker smoothies :)

 
hoi Ikke,

ja vezels en koolhydraten heb ik denk ik zeker nodig in elk geval: maar misschien gebruik ik het nu nog te weinig.

ik heb wel in die ketose gezeten, ik had ook niet meer zo'n honger, maar echt lekker voelde ik me toch niet.

ook verstopping waar ik nu wel flink mee kamp, blaasontstekingen, nu ook weer neuropathie (tintelhanden/voeten) -heb ik al eerder gehad, maar was ook zonder WAPF weggegaan- en vocht in mijn voeten wat ik nooit eerder had.

verder heb ik altijd nog pijn in mijn linkerbovenbuik, maar dat had ik al voor ik meer volgens de principes van WAPF ging eten.

ik wil wel naar een PNI-therapeut.

ik weet gewoon niet meer wat ik moet eten.

 
Hallo Regina, b12 heb ik wel eens laten testen maar dat is al een tijd geleden. Dank je wel voor je suggestie. Een tijd heb ik de b12-mondspray gebruikt, maar het is er nu bij ingeschoten, dus zou best kunnen.

 
http://home.kpn.nl/hindrikdejong/symptoom.htm

Bloed zegt niets!

al kan die waarde oh zo mooi zijn, de b12 moet actief zijn!

(en ik kan het weten ;) )

 
Ikke, natuurlijk is er voor iedere visie een studie die deze ondersteunt te vinden. Dat maakt het soms ook allemaal zo ingewikkeld. Van belang is inderdaad om naar je lichaam te luisteren. Wat ik niet zo goed begrijp is dat je het nu zo zwart-wit stelt en het lijkt (misschien zie ik dit niet goed hoor) dat je van het ene extreem naar het andere bent gegaan.

Ook nu lijk je streng in de leer te zijn door voornamelijk groenten, fruit, noten zaden en pitten te eten. Eet je nu helemaal geen vlees/vis/eieren meer?

Ik krijg zelf altijd nog informatie van 2 kanten door mijn opleiding en herkennen ook het reinigende effect van groenten en fruit, maar waarom maak je geen combinatie van beide? Of heb je dat al uitgeprobeerd?

 
Ja als je gezondheid er niet beter op wordt dan zou ik ook op een gegeven moment wat anders gaan doen.
Quote:
Of ik te weinig eet..

Ik eet meer dan ooit! Ik let niet meer op calorieën maar eet ruimschoots van alle lekkere groenten, fruit, noten/zaden en pitten.Er is werkelijk een wereld voor me open gegaan!



Bedoel je daarmee dat je toen je nog WAP at je wel op calorieën lette?

En is dit nieuwe dieet van je een vegetarisch dieet?

Quote:
Ik weet in ieder geval dat we vezels en koolhydraten méér nodig hebben dan er hier verteld wordt. Een vezelarm dieet is echt heel slecht!



Tja een vezelarm en khd beperkt dieet heeft mij juist van een aantal levenslange klachten afgeholpen...

 
Lievergezond,

Weet je de waarde nog van je B12? Als die te laag of laag normaal was zou het

zinvol geweest zijn om injecties te krijgen. Vooral de klachten die je omschrijft

als tintelingen kunnen er op wijzen dat je (weer) te laag in je B12 zit. Voordat je

de mondspray weer gaat gebruiken zou ik eerst op B12 testen. Het kan zijn dat de waarde

vervuild is door de spray die je hebt gebruikt. Als het lang geleden is dat je de spray

hebt gebruikt zou je misschien een zuivere waarde kunnen krijgen.

 
@Ikke

Wij hebben ook zo'n 6 maanden geleefd op rawfood: noten/zaden/pitten, we maakten daar crackertjes van. Ook de fruitsmoothies gingen er grif in. We maakten heerlijke soepen van komkommer, tomaten met kruiden erdoor, allemaal in onze blender. We maakten de heerlijkste gerechten van rauwe groenten en fruit. Want dat staat buiten kijf, je maakt ontzettend lekkere gerechten klaar, alles smaakt goed.

We voelden ons fantastisch, hadden heel veel energie, een mooie huid, onze ontlasting liep erg goed.

Maar na een half jaar woog ik nog maar 50kg en mijn man was ook veel te mager. Mensen om ons heen vroegen of er iets met ons was. Maar het ergste was dat we ontzettend terug vielen in energie, en we hadden het heel erg koud, het was onze koudste winter ooit.

Gelukkig zijn we toen weer vlees, zuivel, eieren, (toen nog wel) brood, gekookte groentes en fruit gaan eten en dat vonden we allebei toch wel een stuk lekkerder dan rawfood, vanwege het verwarmende. En wat heel belangrijk was: we kwamen weer aan in gewicht en zagen er daardoor stukken beter uit. Ook bleef onze huid mooi, wat overigens volgens mij o.a. komt door de sole en de vetten.

Alleen onze ontlasting liep weer vast en onze energie kwam niet verder op peil, zoals het behoort te zijn.

Toen zijn we een tijdje minder vetten gaan gebruiken omdat we het idee hadden dat we dat niet zo goed verteerden. Aan de hand daarvan zijn we appelazijn/citroensap gaan drinken, in onze sole in de ochtend van bed af, dat doen we nu nog trouwens.

Ik heb zelf het idee dat dat wel goed is voor mij.

Onze ontlasting is met vlagen dan weer goed en dan stokt het weer. Ik denk dat ik maar weer eens een voedseldagboekje ga bijhouden. Dan kunnen we misschien achterhalen waar het in zit.

De laatste 2-3 weken gaat het wel wat beter. Ik moet wel veel moeite doen om het eruit te krijgen, het eerste deel is dan hard en keutelig maar direct daar achteraan komt een viertje (http://gapsdiet.com/Stools.html).

Ik moet wel zeggen dat we de laatste tijd zorgen dat we 's avonds iets rauws eten bij het gekookte eten, een stukje kaas of een beker melk/kefir of yoghurt na.

Maar de energie zou nog wel beter kunnen. Maar ik heb vertrouwen dat het allemaal wel goed komt.

Dus het kan zijn dat de voeding zoals je die nu tot je neemt jou op dit moment een goed gevoel geeft maar hou rekening met de kans dat het straks een andere kant op draait. Omdat je nu aan het reinigen bent en straks ga je lenen van je lichaam, simpel omdat de voeding die je nu tot je neemt je geen bouwstoffen geeft maar alleen reinigend werkt.

Dat is mijn idee hierover.

Lia

 
Lia, ik heb zelf het idee dat Triphala bij mij werkt voor het ontlasten en Kelposan lijkt daar ook nog wat aan toe te voegen.

Volgens mij is er wel verschil in het drinken van rauwe melk of kefir. Ik kan wel rauwe melk drinken maar moet zeker kefir drinken voor het ontlasten.

 
@lia,

Dankje voor je uitgebreide reactie.

Ik kende jullie verhaal idd al een beetje en heb dit altijd in mijn achterhoofd gehouden.

Maar.. weet ook dat er verschillende stromingen van raw fooders zijn en dat het wel kan uitmaken waar je voor kiest.

Zo heb ik al veel verhalen gelezen van rawfooders die kiezen voor een high fat dieet: veel noten,zaden,pitten, avocados ect.. weinig fruit

Die lopen allemaal vast, geen energie, slechte vertering, candida overgroei, darmproblemen ect ect..

Ook is er een groep die veel gedroogde voeding neemt, veel gemaakt in de dehydrator.

Waarschijnlijk heb je ook te weinig calorieën tot je genomen, je mag gerust 2000kcals of meer gebruiken! Dit is een fout die veel rawfooders maken.

We hebben rauwe voeding nodig voor onze darmwerking, om de afvalstoffen te kunnen afvoeren en de darmen gezond te houden. Het slechtste wat mensen kunnen doen is langdurig vezelarm of vezelloos eten!

Koud.. ik ben in de winter gestart en ik moet zeggen dat dit erg goed ging! Je kunt veel doen met voeding en kruiden die verwarmend werken en in de Vitamix kun je warme soepjes maken :)

 
@Ikke,

Wij aten uit alle groepen die je opnoemt.

Ons vet was toen: avocado's, kokosolie, olijfolie. Veel fruit, veel rauwe groente, noten/zaden/pitten. De zelfgemaakte crackers uit de dehydrator, belegd met zelfgemaakte notenspreads en sausjes, komkommer........

En we gebruikten ook verwarmende kruiden en onze blender verwarmde ook de soep tot ca. 40graden.

Hoeveel calorieën we gebruikten, geen idee, we zijn niet zo van het tellen.

Maar de tijd zal het uitwijzen voor jou. Doen wat goed voor jou voelt en je geeft al aan dat als het dit niet is je het ook eerlijk toe zal geven. En dat is dan zo wie zo alleen maar voor jezelf bedoelt he, niet naar ons toe.

@Marijan,

Ik doe een zoutflush als de ontlasting een paar dagen op zich laat wachten en de laatste was dus 6 weken geleden. Ik wil eigenlijk niet elke dag een pilletje voor slikken. Ik zal eens kijken wat kefir voor ons kan betekenen i.p.v. rauwe melk. Kefir is natuurlijk al gezonder dan de rauwe melk op zich.

Lia

 
hoi Ikke, nogmaals dank dat je hier je verhaal doet.

Elk verhaal is er 1 en ik leg het tegen het mijne aan en ik doe er mijn ding mee.

Ik begin te vermoeden dat ik toch ook echt vezels nodig heb.

Hoe dan ook: ik kan niet verder zoals het ging.

Ik ga over een tijdje professionele hulp inroepen.

---

hoi Regina, dank voor je waarschuwing.

Ik ga gewoon aan de slag met B12: die heb ik al vrij lang niet meer gehad.

Eigenlijk best stom, wetend dat ik ook weer niet heel veel maagzuur in de aanslag heb.

Ik ga dat allemaal niet laten bloedprikken, geen zin an.

Een natuurarts die ik sprak die zei dat hij gewoon gelijk met die b12 begint zonder vooraf te meten: nergens voor nodig: overdoseren is nauwelijks mogelijk en tekorten zijn vaak waarschijnlijk en komen niet makkelijk uit de testen naar voren.

Ik wil ook niet meer bedelen om die spuiten: ik ga gewoon weer mondsprayen dat is net zo makkelijk: via het mondslijmvlies wordt het ook opgenomen.

---

hoi Poekie: over dit citaat van jou aan ikke:
Quote:
En dat is dan zo wie zo alleen maar voor jezelf bedoelt he, niet naar ons toe.


Mijn vraag aan jou: wie bedoel je met "ons"?

 
Quote:
Ik let niet meer op calorieën maar eet ruimschoots van alle lekkere groenten, fruit, noten/zaden en pitten.Er is werkelijk een wereld voor me open gegaan!


Je bent jezelf aan het volladen met suikers, omega-6 en antinutrienten. Er komt een tijd dat je hiervoor de prijs gaat betalen!

Quote:
Wat betreft die glucose.. ik heb daar nu meerder studies over gelezen en ik denk dat jij ook vooral leest en zoekt naar wat je zelf gelooft, zoals we allemaal doen.

En ik weet dat we vetten nodig hebben voor onze hersenen en hormonen, maar niet in dusdanige hoeveelheden als ik tot me nam.


Ik zal de eerste zijn om toe te geven dat vrouwen minder vetten en eiwitten en meer glucose nodig lijken te hebben, in ieder geval moderne vrouwen. Er is echter geen enkele evolutionaire reden waarom wij op glucose zouden moeten draaien, man of vrouw. Het is een absurde veronderstelling dat de mens afhankelijk zou zijn van zijn/haar eigen bloedsuiker als brandstof! 2 miljoen jaar hebben we in een tijd van voedselschaartse moeten zien te overleven (ijstijden). Waar haalden we onze groente, vruchten, noten, zaden en pitten vandaan? Waar haalden we onze glucose vandaan? Waar haalden we onze vezels vandaan?

Je bent hierover met Rapunzel in communicatie geweest. Ongetwijfeld heeft zij je op de hoogte gebracht van Matt Stone, die eerst fervent aanhanger van de WAPF was en toen ineens tot het besef kwam dat de mens op koolhydraten hoort te draaien. Het heeft Richard Nikoley destijds geinspireerd tot de volgende post op zijn blog:

http://freetheanimal.com/2010/03/poor-poor-matt-stone.html

Vooral de foto's van het gezicht van Matt op WAPF en daarna het opgezwollen zetmeelgezicht van Matt op zijn eigen protocol, genaamd 'RRARF' (Rehabilitative Rest and Agressive Re-Feeding) spreken boekdelen!

Quote:
Hoe kan het dat mijn lichaam aan het herstellen is? dat mijn lichaamstempratuur behoorlijk gestegen is? dat mijn darmfunctie genormaliseerd is en dat de eeuwige candida overgroei nu lijkt te zijn verdwenen?

Als het echt zo slecht zou zijn wat ik nu doe.. dan zou ik ook niet deze resultaten hebben.


Zeg jij maar hoe dit kan. Toen ik, lang voordat dit forum bestond, zelf overtuigd was van je huidige raw food-protocol en je dit adviseerde kreeg je buikpijn en een opgezwollen maag van al die onverteerbare vezels, dus hoe kan het dat dit nu ineens wel goed valt? Dat is iets wat je mij maar eens moet uitleggen.

Overigens heb ik wel een theorie waarom je deze successen hebt geboekt. Je was je systeem aan het overbelasten met dierlijke vetten en eiwitten die je niet kon verteren en deze last is nu verlicht op basis van deze voeding, waardoor je je, relatief gezien, beter voelt met meer energie. Je schrijft dat je B12-tekort hebt ervaren. Dit duidt op een maagzuurtekort en maagzuur bevat de intrinsieke factor die nodig is voor de opname van B12. Maagzuur hebben we nodig om eiwitten te kunnen verteren. Daarnaast heb je vormen gehad van geelzucht, hetgeen duidt op een verstopte lever en galblaas. Galzouten zijn van cruciaal belang voor de vetvertering, dus geen wonder dat je problemen ervaart met de vertering van zware eiwitten en vetten!

Ik heb het idee dat je WAPF nooit een echt goede kans van slagen hebt gegeven. Herhaaldelijk heb ik je op dit forum moeten wijzen op jouw neiging om (semi)vegetarische keuzes te maken als bronnen van eiwitten en vetten, keuzes die je nu definitief hebt geintegreerd in je voedingspatroon. Vaak zijn dit soort keuzes helemaal niet bewust. Nogmaals, je bent een verplichte vegetarier a.g.v. verregaande spijsverteringsproblematiek die je hebt overgehouden aan regelrechte uithongering in een periode (de pubertijd) waarin je alle voedingsstoffen juist het meest nodig had!

Wat je nu doet is een vermijdingsstrategie. Je zou ook een vloeibare, GAPS-achtige variant van WAPF hebben kunnen proberen. In plaats daarvan dwing je je lichaam om allerlei onverteerbare plantenvezels en plantaardige gifstoffen weg te werken. Kortom, het lichaam moet zijn aandacht verleggen naar plantaardige 'indringers' die jij beschouwt als voedsel! Dat dit tijdelijk een gevoel van heling kan geven heeft niets te maken met het voedsel zelf, maar de lichamelijke stressreactie (adrenaline) hierop!

Janse schrijft hier vaak naar forumleden met een eestoornisverleden dat je jezelf moet BOMBARDEREN met voedingsstoffen om jarenlang opgebouwde tekorten weg te kunnen werken. Dit doe jij niet, je schept alleen maar meer voedingstekorten en je gaat hier een keer een prijs voor betalen en je mag alleen maar hopen dat het tij dan alsnog te keren is! Volgens mij heb jij door je verleden geen flauw idee hoe het is om werkelijk goed doorvoed te zijn!

Quote:
Ik weet in ieder geval dat we vezels en koolhydraten méér nodig hebben dan er hier verteld wordt. Een vezelarm dieet is echt heel slecht!


Quote:
We hebben rauwe voeding nodig voor onze darmwerking, om de afvalstoffen te kunnen afvoeren en de darmen gezond te houden. Het slechtste wat mensen kunnen doen is langdurig vezelarm of vezelloos eten!


Ik twijfel ook aan je hersenfunctie als je je brein niet de voedingsstoffen geeft die het nodig heeft. Chris Masterjohn heeft in de vorige Wise Traditions een mooi stuk geschreven over het effect van een (semi)vegetarisch voedingspatroon op de hersenwerking, waarin hij constateert dat vegetariers te weinig mentale flexibiliteit vertonen:

http://www.westonaprice.org/mentalemotional-health/meat-organs-bones-and-skin

Oftewel, het zijn starre denkers. En ik ben degene die selectief informatie zoek die bewijst wat ik graag wil geloven? Zo te lezen ben jij het die onderhevig is aan allerlei propaganda en pseudo-wetenschap uit de vegetarische/veganistische hoek. En dit heeft alles te maken met je zelfgekozen (semi)vegetarisme, waardoor je alsmaar dogmatischer wordt in je manier van denken!

Nogmaals: waar haalden we miljoenen jaren lang vezels vandaan in een poolklimaat? Je stellige bewering heeft geen historische basis en dat is de objectieve maatstaf voor wat klopt of niet klopt als het om informatie over voeding gaat.

Quote:
Zo heb ik al veel verhalen gelezen van rawfooders die kiezen voor een high fat dieet: veel noten,zaden,pitten, avocados ect.. weinig fruit

Die lopen allemaal vast, geen energie, slechte vertering, candida overgroei, darmproblemen ect ect..


Raw food is een substroming van veganisme. Waarom horen hier bijvoorbeeld geen rauwe melk, rauwmelkse kefir, rauwe eieren, rauw orgaanvlees of rauwe vis bij, al of niet gefermenteerd? Waarom alleen plantaardig rauw voedsel? Herbivoren, plantetende dieren, grazen 24/7 op rauw plantaardig voedsel en moeten er bergen van wegstouwen om ook maar enigzins aan hun voedingsstoffen te komen.

Ik heb nieuws voor je: je bent een omnivoor, geen herbivoor, wij hebben het spijsverteringsstelsel niet om rauwe planten en hun zaden goed te kunnen verteren. Daarom zijn we vleeseter eerst en daarna pas planteneter. Raw fooders verknallen hun spijsvertering door een hoge inname van voor de mens onverteerbare plantenvezels. Ze trekken voortdurend prikkeldraad door de pijp en beweren dan dat dit een effectieve manier is om de pijp te ledigen! Als ze vervolgens veel plantaardige bronnen van vetten en eiwitten gaan eten, lopen ze hopeloos vast.

En dit is jouw bewijs dat dit niet goed voor ons mensen zou zijn? Nooit eerder in de geschiedenis hebben wij de luxe gehad om jaarrond te kunnen beschikken over groente, fruit en zaden, dit is alleen mogelijk dankzij kassen en dankzij vliegtuigen die voedsel van het andere eind van de wereld hiernaartoe brengen! Sorry, ikke, je bent ten prooi gevallen aan een stroming (vegetarisme) die slechts 2.000 jaar oud is en waarvan altijd al bekend is geweest dat het tot onvruchtbaarheid leidt. Ik hoop niet dat je een kinderwens koestert, want je eet amper genoeg om jezelf in leven te houden!

Mike

 
Quote:
hoi Poekie: over dit citaat van jou aan ikke:

En dat is dan zo wie zo alleen maar voor jezelf bedoelt he, niet naar ons toe.

Mijn vraag aan jou: wie bedoel je met "ons"?



Dat ze alleen maar voor haarzelf eerlijk hoeft zijn, dat is wat telt. Dat bedoel ik er mee.

Lia

 
Quote:
Ik begin te vermoeden dat ik toch ook echt vezels nodig heb



Lievergezond, in (gekookte) groente en low carb fruit zoals appels zitten toch ook vezels? Dat kan toch prima bij een gezond WAPF dieet mocht je vermoeden dat je het beter doet op een dieet met meer vezels?

Of desnoods kokosvezels of kokosmeel in beperkte mate kijken hoe dat gaat?

Ik zou absoluut niet aan de noten, zaden of psyllium vezels gaan als ik jou was.

 
Hallo Poekie ik had het verkeerd begrepen.

Ik dacht dat je bedoelde dat Ikke niet meer hier hoefde komen vertellen hoe haar experimenten uitpakken, maar dat ze het liever voor zichzelf houdt.

Terwijl ik graag haar bevindingen verneem.

Hallo Pike, noten gaan zowiezo niet zo heel lekker bij mij (allergieen vastgesteld).

Zaden: sommige gaat soms wel bij mij.

Ik at niet zoveel groente en al helemaal geen fruit meer Pike, maar dat ga ik nu wel weer doen.

Kokos ga ik zeker weer meer doen maar.

Zuur fruit at ik niet meer, maar ga ik nu wel wat meer doen toch.

Uiteraard geen de bananen:-)

Maar het belangrijkste voor mij: ik heb besloten dat ik niet het wiel meer ga uitvinden.

Na mijn vakantie ga ik een pni-therapeut opzoeken met verstand van voeding/orthomoleculaire zaken.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.469
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan