Quote:
Ik heb in Afrika gewoond (en niet alleen in de stad) en heb heel goed gezien hoe het traditionele menu eruit ziet. Het lijkt echt niet op de smoothies, de hoeveelheid vetten en vlees die hier op het forum gepromoot worden.
Dan moet je die aflevering van No Reservations maar eens gaan zien waarin Anthony Bourdain een kijkje neemt in Mozambique, ook op het platteland. Ik heb hier eerder al eens iets over gechreven:
Quote:
In de aflevering van afgelopen vrijdag, over Mozambique, zegt Tony: "Wat voorstanders van vegetarisme maar niet schijnen te begrijpen is dat een groot gedeelte van de wereld noodgedwongen vegetarisch is. En men is daar allesbehalve blij mee."
Hij had het over armoe. In Mozambique barst het bijvoorbeeld van dierlijk zeevoedsel, maar omdat gekoeld transport de prijs opdrijft, kunnen de binnenlandse inwoners dit niet betalen. Zij eten hoofdzakelijk casavewortel, een zetmeelbron i.p.v. een eiwitbron.
https://www.fatsforum.nl/topic/no-reservations/page/2#post-47050
Bourdain had speciaal voor de gelegenheid een geit gekocht. Nadat deze geslacht was en bereid zat Bourdain met een compleet gezin van 3 generaties op de grond. Niemand raakte het vlees aan, want ze zaten uit beleefdheid te wachten tot Bourdain de eerste hap nam. Die gaf op zijn beurt aan dat ze vooral moesten toetasten omdat ze honger leden. Toch wachtte men geduldig op hun gast. Toen Bourdain eenmaal voor de beleefdheid een hapje had genomen was de beer los en zag je die mensen het eten naar binnen schrokken. Uit puur schuldgevoel was het deze keer niet Bourdain die zich vollaadde met spijzen.
Als je de boeken van Bourdain leest, weet je dat hij zich bijzonder boos kan maken over de meningen van volgevreten westerlingen, met name uit de vegetarische/veganistische hoek (hoewel die niet zijn volgevreten want dat kan niet op dat soort voer). Voor ons is vegetarisme een keus, voor menigeen op de wereld een noodzaak. In een van zijn boeken schrijft Bourdain: wel of niet kip eten is voor ons een keus, op veel plekken in de wereld betekent het het verschil tussen leven en dood.
Ga me dus niet vertellen dat wat je gezien hebt in Afrika onderdeel uitmaakt van een 'traditioneel' eetpatroon! In een geldeconomie gebaseerd op schuld i.p.v. bezit is ook plattelandsvoedsel allesbehalve traditioneel, simpelweg omdat men het zich niet (meer) kan veroorloven. En Maxima met haar 'microkredieten' doet daar vrolijk aan mee! En in welk land wilden Wim-Lex en Maxima een dure villa aan de kust bouwen? Juist ja, Mozambique!
Ik heb zelf met veel Afrikanen gesproken. Vlees is voor hen maar al te vaak onbetaalbaar. Weet je wat zij daarvoor vaak in de plaats eten? Kikkers, slangen en alles wat ze maar om zich heen kunnen vangen! Net als Bourdain kan ik heel erg boos worden over het totale gebrek aan inzicht over het essentiele verschil tussen keuzes kunnen maken en geen enkele keus hebben!
Mike