Hoe eten de bestuursleden van de WAPF zelf?

ha, weer even een gastoptreden, ik kan het niet laten, ik zag een kleine redenatie fout mbt vezels en fruit.

Allereerst, we zijn oorspronkelijk tropische wezens. We hebben tijdenlang in Afrika geleefd, voordat we over de wereld gingen zwerven. En ook toen bleven we in eerste instantie voornamelijk rond de evenaar, in de tropen. En in Afrika en de rest van de tropen is er wel zeker vrijwel continu fruit aanwezig. Leven op alleen groenten is zeker niet mogelijk. We zijn inderdaad geen herbivoren. Maar leven op een combinatie van fruit en groenten is zeker wel mogelijk. Eventueel aangevuld met bijvoorbeeld bloemen, noten, zaden en eventueel wat insecten als je dat aantrekt. Frugivoor zou misschien een betere classificatie van de mens zijn. Fruit voor de calorieën maar ook natuurlijk vitaminen en mineralen. Hier in Nederland groeit inderdaad niet het hele jaar door fruit. Maar Europa is ook niet onze natuurlijke leefomgeving.

God, dit is waarschijnlijk het enige forum op de wereld waar wordt gezegd dat groenten en fruit ongezond zijn. En wat voor resultaten worden er mee geboekt? Het WP dieet hier werkt niet voor afvallen, niet voor sporten. Voor zover ik het begrijp blijven de meesten hier ziek of worden nog zieker.

Ikke, je bent op het goede pad!

 
Bedankt voor de komische noot Jellie!

Trouwens niemand zegt hier dat groente en fruit ongezond zijn voor je he? Of was dat ook een grapje?

 
@Jellie, heb je wel kennis genomen van de wetenschappelijke veldstudies van Weston Price? Zelfs de tropische volkeren aten weliswaar wel bananen en bepaalde wortelsoorten, maar hun voorkeur ging altijd uit naar voedsel van dierlijke oorsprong zoals melk, bloed, vlees en vis.

 
Jellie,

Allereerst hebben Pike en ik je al eerder ontmaskerd:

https://www.fatsforum.nl/topic/wapf-voeding-flink-veel-jeuk/page/2#post-54604

https://www.fatsforum.nl/topic/wapf-voeding-flink-veel-jeuk/page/2#post-54624

Desondanks zal ik inhoudelijk in gaan op wat je schrijft:

Quote:
Allereerst, we zijn oorspronkelijk tropische wezens. We hebben tijdenlang in Afrika geleefd, voordat we over de wereld gingen zwerven. En ook toen bleven we in eerste instantie voornamelijk rond de evenaar, in de tropen. En in Afrika en de rest van de tropen is er wel zeker vrijwel continu fruit aanwezig.


Price is in Afrika geweest. Van meer recente datum verwijs ik eveneens naar het onderzoek van Remko Kuipers. Beiden kwamen tot de conclusie dat Afrikanen allesbehalve fruitarians zijn en dat in een klimaat waarin je volop kunt verzamelen er toch steevast gejaagd werd op prooidieren. Het vult wel, al dat plantenspul, maar het VOEDT nier!

Daarnaast moet je de informatie wel eerlijk verstrekken. Vruchten die in het wild groeien bestaan voor het grootste deel uit vezels en pitten en relatief weinig vruchtvlees. Een goed artikel hierover is dit:

http://rawfoodsos.com/2011/05/31/wild-and-ancient-fruit/

Ook hier kun je dus relatief weinig voedingswaarde aan ontlenen!

Quote:
Leven op alleen groenten is zeker niet mogelijk. We zijn inderdaad geen herbivoren. Maar leven op een combinatie van fruit en groenten is zeker wel mogelijk. Eventueel aangevuld met bijvoorbeeld bloemen, noten, zaden en eventueel wat insecten als je dat aantrekt.


Om de dooie donder niet! Van fruit en groenten, aangevuld met insecten (snacks) kom je nog steeds niet aan voldoende voedingswaarde, gaat gewoon niet lukken!

Quote:
Frugivoor zou misschien een betere classificatie van de mens zijn. Fruit voor de calorieën maar ook natuurlijk vitaminen en mineralen.


Weston Price over de 'voedingswaarde' van fruit:

Quote:
Er bestaat een misvatting over de voedingswaarde van fruit. Uiteraard zijn vruchten prima als aanvullende voeding, maar de meeste vruchten bevatten zeer weinig mineralen. Je zou bijvoorbeeld ruim 18 kilogram appels per dag of zo’n 13 kilogram sinaasappels moeten eten om aan je twee gram fosfor te komen. Wanneer deze vruchten worden gezoet in de vorm van jam of gelei, zou je zelfs 16 kilogram sinaasappelmarmelade per dag moeten eten, goed voor 33.000 calorieën.


Ik wens je veel succes om zulke enorme hoeveelheden naar binnen te stouwen en vervolgens met de suiker spikes en dips om te gaan!

Quote:
Hier in Nederland groeit inderdaad niet het hele jaar door fruit. Maar Europa is ook niet onze natuurlijke leefomgeving.


Maar we zitten hier wel! Waarom zouden we dat gedaan hebben? Waarom zouden we het verzamelparadijs hebben verlaten en ingeruild voor een ijskoude plek waar we voornamelijk van de jacht moesten bestaan? Konden we niet goed genoeg nadenken door al die fruitsuikers?

Quote:
God, dit is waarschijnlijk het enige forum op de wereld waar wordt gezegd dat groenten en fruit ongezond zijn. En wat voor resultaten worden er mee geboekt? Het WP dieet hier werkt niet voor afvallen, niet voor sporten. Voor zover ik het begrijp blijven de meesten hier ziek of worden nog zieker.


Hier wordt NIET beweerd dat groente ongezond is! En helemaal anti-fruit zijn we ook niet, er wordt hier voortdurend gezegd dat je de zure, donkerkleurige vruchten moet nemen! Laatst nog postte ikzelf dat ik aan de aardbeien met slagroom zat:

https://www.fatsforum.nl/topic/spiritueel-nihilisme/page/7#post-64134

https://www.fatsforum.nl/topic/spiritueel-nihilisme/page/7#post-64144

Voor wat betreft de positieve of negatieve resultaten op WAPF:

Hier bericht men eerlijk en openhartig naar elkaar. Heel wat anders dan de hallelujah-verhalen die men in veganistische kringen als zand in de ogen naar elkaar toe strooit. Deze wereld is zeer dogmatisch en je gaat volledig af als je het niet goed doet op het 'perfecte dieet'. Er wordt ook stiekem heel wat gesmokkeld, waarbij ook dierlijke voeding achter de schermen wordt genuttigd!

Quote:
Let me say before we jump into the heart of this matter that I believe most people who claim to do well long-term on vegan diets do so because they don't follow their diets strictly. I believe those who thrive on vegan diets occasionally consume animal foods containing essential nutritive factors. I have come to this conclusion based on eight years of extensive postal and e-mail correspondence sent to me by individuals who have tried to live on various vegan programs, everything from 100% raw food to fruitarianism to Natural Hygiene to the Hallelujah Diet to Arnold Ehret's Mucusless Diet.


http://www.mercola.com/Article/diet/former_vegan.htm

Veganisme levert 'failure to thrive' (FTT) op, wat zoiets betekent als 'niet kunnen gedijen/opbloeien':

http://www.beyondveg.com/nicholson-w/veg-prob/veg-prob-scen1b.shtml

http://www.beyondveg.com/billings-t/comp-anat/comp-anat-9b.shtml

Hier verhalen van ex-veganisten die eerlijk durven te zijn:

http://www.beyondveg.com/cat/diet-bios/index.shtml

Feit is dat velen van ons zwaar gedegenereerd zijn, niet in de laatste plaats alleen als gevolg van het semi-vegetarisch voedingspatroon dat de overheid ons aanpraat! Je doet er jaren over om vast te lopen, dan moet je ook niet verwachten dat je op een dag wakker word en je kiplekker voelt, zo werkt het niet!

Quote:
Ikke, je bent op het goede pad!


Als ik van zo iemand als jij aanmoedigende woorden zou krijgen, dan zou ik daar persoonlijk weinig steun uit putten! Jellie, volgens mij zijn er andere fora waar jij beter tot je recht komt. Je weet wel, plekken waar andere mensen zitten zoals jij, die zichzelf (en elkaar) graag voor de gek houden!

Mike

 
Nou Pike, ik zeg wel dat fruit een ongezonde uitwerking heeft hoor :o . Misschien niet voor iedereen, maar wel voor diegenen die te maken hebben met candida, kanker, insulineresistentie, diabetes I, II en III, evenals voor diegenen met een verstoorde hormoonhuishouding.

Met groente als smaakmaker en vulling heb ik geen probleem.

 
Quote:
Nou Pike, ik zeg wel dat fruit een ongezonde uitwerking heeft hoor. Misschien niet voor iedereen, maar wel voor diegenen die te maken hebben met candida, kanker, insulineresistentie, diabetes I, II en III, evenals voor diegenen met een verstoorde hormoonhuishouding.


Ik mag hopen dat je dit ironisch bedoelt?

Mike

 
Nou het ligt eraan hoeveel fruit, welk fruit en in welke combinatie je deze eet.

Een handvol aardbeien of blauwe bessen in de yoghurt of slagroom kan best goed zijn.

Maar een grote smoothie bomvol fruitsap dan weer niet.

 
Ja, ik ben van de strenge lijn als het om fruit gaat. Ik zal niet betwisten dat een handvol aardbeien of bessen in yoghurt of slagroom héérlijk smaakt en als je het samen met iets vets eet, de nadelen al voor een deel gecompenseerd worden.

Aarbeien met slagroom, mmmm, daar mag je me voor wakker maken :lol:

Toch zal ik m.b.t. dit voorbeeld niet zeggen "best goed", maar eerder "minder schadelijk".

Fructose is nu éénmaal een suiker, en ook nog een suiker die de eigenschap heeft je bloedsuikerspiegel onmiddellijk te beïnvloeden.

@Mike, ik bedoel het dus niet ironisch omdat alles wat ik noem gevoed en/of negatief beïnvloed wordt door suiker en/of insuline als gevolg van suikerinname.

 
Jeetje het lijkt hier wel een godsdienstoorlog...Ik raak niet zo overtuigd van al dat afgeven op vegetariërs. TE en extreem lijkt me niet gezond. Welke kant dan ook op.

Mensen aten vroeger vooral sober, gewoon omdat er niet zoveel was.

Ik heb jullie dieet 3 weken geprobeerd, mijn havermout en bruine rijst weggelaten, meer vlees en meer vet gegeten, mijn gedroogde fruit weggelaten en mijn noten en fruit geminimaliseerd. En ik krijg rode bultjes over mijn hele lichaam en in mijn gezicht, ontlasting was keihard en de helft van wat het was, mijn huid in mijn gezicht werd lelijk.

Ik denk dat voor mij (voor mij dus) die havermout en bruine rijst met mate goed is. Net als wat noten, fruit en als snoepje soms gedroogde vruchten. Naast vet (rauwe roomboter en kokosvet), een paar keer vlees/vis, rauwmelkse kaas en rauwe melk voor mijn pap. Daar gedij ik prima op. Mijn ontlasting is weer prima, mijn huid straalt weer en ik voel me prima.

Ik geloof niet zo in extreem en zwart/wit...

 
Quote:
@Mike, ik bedoel het dus niet ironisch omdat alles wat ik noem gevoed en/of negatief beïnvloed wordt door suiker en/of insuline als gevolg van suikerinname.


Indigo, het was de hitte, ik had niet goed gelezen. Ik las 'gezond' waasr jij 'ongezond' had geschreven. Mea culpa!

Mike

 
Quote:
Jeetje het lijkt hier wel een godsdienstoorlog...Ik raak niet zo overtuigd van al dat afgeven op vegetariërs. TE en extreem lijkt me niet gezond. Welke kant dan ook op.


Twee maanden geleden schreef ik:

Quote:
Alex, je hebt je laten beetnemen door vegetarische propaganda, vooral de nieuwste en hipste variant, vol met raw foods en superfoods. Ik begin dit zo onderhand als een strijd tussen donker en licht te zien. Deze variant van veganisme, die uitgaat van dogma's als 'vlees/zuivel is verzuring' en 'vlees/zuivel is gifstoffen' is een duivelse beweging die razendsnel zieltjes wint. Hiertegenover staan WAPF, paleo en de grass fed-beweging, die het licht vertegenwoordigen. Als we nog enige hoop willen koesteren voor het voortbestaan van de mens moeten we een krachtig tegengeluid blijven geven aan het onvruchtbaarheidsbevorderende vegetarische voedingspatroon!


Over het argument 'overal waar TE voor staat' heb ik ook al eens iets geschreven:

Quote:
Drogreden nr. 1 in het politiek correcte Nederland, hier perfect verwoord door jou. En zo verdedigen we onze slechte gewoontes en hoeven we er geen verantwoordelijkheid voor te nemen.


Voor wat betreft je huidproblemen, zie mijn eerdere post hier:

Quote:
Feit is dat velen van ons zwaar gedegenereerd zijn, niet in de laatste plaats alleen als gevolg van het semi-vegetarisch voedingspatroon dat de overheid ons aanpraat! Je doet er jaren over om vast te lopen, dan moet je ook niet verwachten dat je op een dag wakker word en je kiplekker voelt, zo werkt het niet!


Je kunt niet na 3 weken al besluiten dat het niet werkt. In deze topic, door jou gestart, blijkt dat je bijnieruitputting hebt. En laat ongeduld nu een symptoom hiervan zijn! Gerard schrijft nog in reactie op jouw post:

Quote:
ik denk zo tussen de regels door te lezen dat je vol ongeduld op een betere gezondheid uit bent. Die betere gezondheid is prima, maar het ongeduld is weer stress. We zijn zo aan stress gewend, dat het vaal niet eens meer opvalt.


Maar uiteindelijk maken we allemaal onze eigen keuzes en moeten we ook de gevolgen accepteren van die keuzes...

Mike

 
Ook ik heb geworsteld met het fenomeen dat wij miljoenen jaren geleefd hebben in Afrika en ons gevoed hebben met plantaardige voeding. Mijn overtuiging was dan ook dat mijn lichaam niet geëvolueerd is om dierlijke voeding te kunnen verteren. Echter uit mijn persoonlijke lichamelijke situatie bleek iets anders. Onderstaand stukje schijnt een licht op de ontwikkeling van planteter naar vleeseter vanuit het perspectief van reproductie.

Uit het boek Evolutionary Psychology van Lance Workman en Will Reader :

Quote:
Chimpansees delen meer dan 98% van hun genen met mensen. Waarschijnlijk hebben we een gezamenlijke voorouder (6-8 miljoen jaar geleden). Over het algemeen zijn het fruiteters, soms jagen ze in groep op kleine zoogdieren (vnl. mannen). Op momenten dat een man gedood heeft kan het zijn dat hij wat vlees biedt aan de andere mannen die hebben geholpen tijdens de jacht, maar hij kan dit vlees ook geven aan een vruchtbare vrouw, in ruil voor seks. Omdat de meer dominante mannen vaak goede jagers zijn, zal rang, indirect, reproductief voordeel opleveren.

Bavianen delen 94% van hun genen met ons. Door experts worden ze meer gezien als model voor menselijk sociaal gedrag, omdat we wellicht dezelfde ecologische druk hebben gedeeld.

Het is mogelijk dat toen de grote Afrikaanse bossen krompen (5 miljoen jaren geleden), de enige primaten die de bossen inruilden voor open graslanden, onze voorouders waren en die van de baviaan familie.

Het voedsel van bavianen is voornamelijk vegetarisch, maar net als chimpansees doden en eten ze soms kleine zoogdieren zoals vervet apen. Op de mens na, zijn het de meest vleesetende van alle primaten.

Vleesetende voorouders.

Gedurende tenminste 2 miljoen jaar leefden onze voorouders in kleine groepen van jagers/verzamelaars op open grasvlakten. Net als chimpansees en bavianen exploiteerden wij ook een scala aan plantaardig voedsel.

Additioneel echter is er helder bewijs voor het feit dat vlees erg belangrijk was binnen ons voedsel. Onze tanden en darmen verraden tekenen hiervan.

Alhoewel chimpansees en bavianen sporadisch vlees eten, zijn hun typische darmen duidelijk het product van een bijna exclusief vegetarisch voorgeslacht: relatief lange dikke darm (afbraak plantaardig materiaal) en een korte dunne darm (afbraak eiwitrijk voedsel, zoals vlees).

Onze relatief lange dunne darmen, de snijhoeken van onze snijtanden, hoektanden en kiezen, wijzen erop dat vlees een prominente rol speelde gedurende het verblijf van onze voorouders op de savanne.

Vooral vitamine A en B12 kunnen we niet meer samenstellen d.m.v. plantaardig voedsel. Deze komen alleen beschikbaar door het gebruik van dierenproducten.

Fossiele dierenbotten (van 2 miljoen jaren geleden) laten duidelijke tekenen zien van het gebruik van gereedschap van onze vroege voorouders om te slachten. Sommigen denken dat het eten van vlees geleid heeft naar een vroege arbeidsverdeling via geslachtslijnen, als het ging om de productie van voedsel.

Waarom verlieten onze voorouders de bossen en voegden ze vlees aan hun eten toe ?

Het debat gaat er over of onze voorouders en de voorouders van bavianen de regenwouden verlieten om de open graslanden te exploiteren of dat ze verdrongen zijn uit de langzaam verdwijnende regenwouden door andere primaten die meer superieure aanpassingen bezaten om in bomen te leven.

Of ze er nu vanuit zichzelf uitgingen of dat ze eruit geduwd zijn maakt niet uit. Ze pasten zich hoe dan ook aan de problemen en mogelijkheden van de open savanne aan.

Toen onze vroege, op mensen lijkende voorouders (hominids) de beschutting van de regenwouden verlieten voor de open savannen, maakten ze gebruik van hun primate functies om voordeel te halen uit het dierenleven dat er leefde.

Gezien het feit dat onze gezamenlijke voorouder met de chimpansees een vleeseter bij gelegenheid was (zoals de chimpansees nu nog steeds is), hebben de vroege hominids wellicht ook zulke primate functies ingezet bij het jagen. Deze functies houden in: stereoscopisch gezichtsscherpte, manipulatieve handen en een groot brein.

Al deze karakteristieken kunnen ingezet zijn om prooien op te sporen en werktuigen op te richten. Deze verandering naar open savannenjacht had belangrijke consequenties voor beide sekse.

Mannetjes chimpansee en baviaan ruilen vlees in voor seks. Mannen van jagende/verzamelende gemeenschappen die overvloedig jagen, zijn degenen die door vrouwen als meest aantrekkelijk gezien worden.

Als vlees zo belangrijk werd, waarom zijn vrouwen dan geen goede jagers geworden ?

Ook vrouwen hebben een groot brein, handen die met precisie kunnen grijpen en goed stereoscopisch zicht. In dergelijke gemeenschappen jagen vrouwen wel af en toe.

Het probleem bij vrouwen als jager is de controle over de reproductieve cyclus. Bij onze vrouwelijke voorouders was jagen geen optie omdat de meeste vrouwen een groot deel van hun (korte) leven zwanger of zogend waren. Voor het verzamelen van voedsel zou zwangerschap of zogen geen probleem zijn. Daarom wordt gesteld dat de seksuele arbeidsverdeling erg oud is.

Dat mannen zijn begonnen met jagen heeft effect gehad op de oestruscyclus van een vrouw. Vanaf dit punt wordt het argument wel ietwat kronkeling en uiteindelijk speculatief. Anders dan plantaardig voedsel, is vlees een sterke economische voedselbron. Naast een hoog calorierijk gehalte, bevat het alle aminozuren die noodzakelijk zijn voor het menselijk voedsel en de vetzuren die nodig zijn voor de ontwikkeling van het brein. Vrouwen zouden evenveel voordeel hebben van vlees als mannen.

Vrouwen dragen een last als het gaat om het opvoeden van kinderen en dat zou niet helemaal verenigbaar zijn met het jagen. Misschien dat vrouwen, terwijl mannen voordelen haalden uit de savannen, voordelen haalden uit mannen. Misschien dat, door het vormen van langdurige seksuele relaties met een goede jager, een vrouw en haar nakomelingen profiteerden van het voedsel dat ze hiervoor in ruil kregen, namelijk de meeste kans op het doorgeven van hun genen.

Op deze manier zou vlees verantwoordelijk kunnen zijn voor het vormen van een sterke band tussen mannen en vrouwen.


 
Allereerst: de mens is GEEN ontwikkelde aap!

In deze post schrijf ik:

Quote:
Volgens de darwinistische evolutietheorie zoals ons deze op school wordt geleerd, stammen we af van de apen. Er is echter opnieuw één probleem met deze theorie: er is geen tussenvorm gevonden, een aapmens. De mummie die ‘Lucy’ werd genoemd bleek nep te zijn, een samenraapsel van botten die op diverse plekken zijn gevonden, inclusief niet-menselijke botten. Dit geeft aan hoe ver wetenschappers bereid zijn te gaan om toch maar vooral bestaande aannames bevestigd te zien.

Bovendien is de onderliggende boodschap dat we eigenlijk niets meer zijn dan ontwikkelde apen. Vaak wordt het argument van stal gehaald dat meer dan 98 procent van het DNA van een chimpansee overeenkomt met dat van menselijk DNA om aan te tonen dat we van apen afstammen. Het lijkt allemaal zo logisch, want apen lijken in zoveel opzichten op mensen, nietwaar? Als je echter het DNA-materiaal gaat bekijken van bijvoorbeeld schimmels, varkens, muizen en zelfs komkommers vind je ook verdacht veel overeenkomsten met mensen en daar lijken we toch echt niet op.

En als we dat getal van 98 procent van stal halen, hoe verklaart men dan dat ons bloed ook voor 98 procent overeenkomt met zeewater? Of dat chlorofyl (bladgroen) voor 98 procent identiek is aan hemoglobine, het eiwit in rode bloedcellen dat verantwoordelijk is voor zuurstoftransport naar de cellen? Kennelijk hebben we ook verwantschap met de zee en met planten.

Dus waar komen wij nou vandaan: apen, de zee of planten? En hoe kan het dan plantaardige en dierlijke voeding en kruiden ons al die eeuwen lang in goede gezondheid hebben gehouden? Omdat deze overeenkomsten vertonen met ons DNA wellicht? Dit verklaart meteen ook waarom veel nieuwe chemische verbindingen die we de afgelopen 100 jaar hebben gecreëerd, waaronder stoffen die in onze voeding en medicijnen zitten, het tegenovergestelde doen. Deze zitten niet in ons DNA en gaan er dus als regelrechte stoorzenders tegenin.


Je kunt er chimpansees, bavianen, gorilla's of weet ik wat voor primaten bij halen, DE MENS IS GEEN AAP! We zijn een APARTE SOORT!

Quote:
Additioneel echter is er helder bewijs voor het feit dat vlees erg belangrijk was binnen ons voedsel. Onze tanden en darmen verraden tekenen hiervan.


Ook hier heb ik al e.e.a. over geschreven:

Quote:
Vaak krijg ik te horen dat mijn nadruk op voedsel dat zo vloeibaar mogelijk is (rauwe melk, kefir, smoothies, soepen, bottenbouillons, stoofpotten, etc.) voorbij gaat aan een cruciale eerste stap in onze spijsvertering, nl. kauwen en de enzymen die hierbij worden geproduceerd. Zoals je kunt lezen bevat ons speeksel uitsluitend amylase, een enzym dat koolhydraten verteert. Koolhydraten zijn het domein van plantaardig voedsel. Ons gebit en ons speeksel zijn dus specifiek ontworpen voor de consumptie van plantaardig voedsel. Vegetariers en veganisten grijpen dit feit veelvuldig aan om aan te tonen dat we toch vooral planteneters zijn en geen vleeseters.

Inderdaad heeft ons gebit geen scherpe tanden om vlees van een prooi af te scheuren of te snijden, in ieder geval niet zoals een roofdier deze heeft. Het vegetarische argument lijkt dus te kloppen. Totdat je beseft dat de mens evolutonair nooit echt heeft geinvesteerd in spijsvertering, maar in intelligentie. Om deze reden hebben we een grote hersencapaciteit en een relatief kleine, enkele maag, een maag die erg slecht is in het verteren van plantenvezels, maar daarover later meer. Deze intelligentie hebben we te danken aan de consumptie van veel dierlijke eiwitten en vetten. Hierdoor konden we bedenken wat we van nature niet hebben, nl. wapens en gereedschap. We hadden dus helemaal geen scherpe tanden nodig, want we hadden scherpe stenen werktuigen waarmee we vlees van een prooi konden snijden.

Net als een roofdier schrokten we simpelweg vlees naar binnen en lieten het in een badje met zoutzuur (maagzuur) plonzen, waarna de enzymen in het vlees, gekoppeld aan onze eigen enzymen het vlees razendsnel verteerden (maar ook daarover later meer). Kauwen niet nodig! Om het verteringsproces een handje te helpen bedachten we fermentatietechnieken, bij vlees ook wel 'rijpen' of 'besterven' genoemd. Later leerden we koken. Door zowel plantaardig als dierlijk voedsel langdurig te koken en hier soepen en stoofschotels van te maken is kauwen eveneens min of meer overbodig, omdat alles botermals binnen komt, en elke cultuur overal ter wereld heeft dan ook een lange traditie van soepen en stoofpotten. Nu weet je waarom.


https://www.fatsforum.nl/topic/vlees-gaat-niet-rotten-in-je-darmen

De auteur geeft het later ook toe:

Quote:
Anders dan plantaardig voedsel, is vlees een sterke economische voedselbron. Naast een hoog calorierijk gehalte, bevat het alle aminozuren die noodzakelijk zijn voor het menselijk voedsel en de vetzuren die nodig zijn voor de ontwikkeling van het brein. Vrouwen zouden evenveel voordeel hebben van vlees als mannen.


En wat te denken van die laatste zin? Ik zal hem er nog eens even uitlichten:

Quote:
Vrouwen zouden evenveel voordeel hebben van vlees als mannen.


Valt het niet op dat ik vrijwel uitsluitend discussies heb over wel of geen vleesconsumptie met VROUWEN en vaak ook GESTRESSTE VROUWEN, vaak met een geschiedenis van EETSTOORNISSEN? Heb je enig idee wat stress doet met het brein? I rest my case.

In het kader van de discussie over traditionele geslachtsrollen in de topic over spiritueel nihilisme nog het volgende citaat uit het artikel dat Spal aanhaalt:

Quote:
Als vlees zo belangrijk werd, waarom zijn vrouwen dan geen goede jagers geworden ?

Ook vrouwen hebben een groot brein, handen die met precisie kunnen grijpen en goed stereoscopisch zicht. In dergelijke gemeenschappen jagen vrouwen wel af en toe.

Het probleem bij vrouwen als jager is de controle over de reproductieve cyclus. Bij onze vrouwelijke voorouders was jagen geen optie omdat de meeste vrouwen een groot deel van hun (korte) leven zwanger of zogend waren. Voor het verzamelen van voedsel zou zwangerschap of zogen geen probleem zijn. Daarom wordt gesteld dat de seksuele arbeidsverdeling erg oud is.


Ook die laatste zin ga ik er nog eens extra uithalen:

Quote:
Daarom wordt gesteld dat de seksuele arbeidsverdeling erg oud is.


Oftewel: archetypes. Je weet wel archeologisch, te maken hebbend met de oudheid? Daarom ook deze woorden van mij:

Quote:
Als we nog enige hoop willen koesteren voor het voortbestaan van de mens moeten we een krachtig tegengeluid blijven geven aan het onvruchtbaarheidsbevorderende vegetarische voedingspatroon!


Phil Valentine zegt in zijn lezing over homoseksualiteit en feminisme zoiets als:

Als je een man bent die valt op een vrouw en een vrouw bent die valt op een man, dan heb je nog enige kans om je gezonde verstand te behouden.

Archetypes, daar gaat het om!

Mike

 
Quote:
Dus waar komen wij nou vandaan: apen, de zee of planten?


Quote:
Je kunt er chimpansees, bavianen, gorilla's of weet ik wat voor primaten bij halen, DE MENS IS GEEN AAP! We zijn een APARTE SOORT!


Ligt er maar aan hoever je terug gaat in de evolutie. Het staat buiten kijf dat we uiteindelijk uit het zelfde zijn ontstaan.

Quote:
En wat te denken van die laatste zin? Ik zal hem er nog eens even uitlichten:

Vrouwen zouden evenveel voordeel hebben van vlees als mannen.

Valt het niet op dat ik vrijwel uitsluitend discussies heb over wel of geen vleesconsumptie met VROUWEN en vaak ook GESTRESSTE VROUWEN, vaak met een geschiedenis van EETSTOORNISSEN? Heb je enig idee wat stress doet met het brein? I rest my case.


Deze zin staat in de context van het reproductief voordeel van het introduceren van vlees namelijk het doorgeven van sterke genen aan nakomelingen.

Bedoel je dat deze zin een punt duidelijk maakt, bij vrouwen met eetstoornissen en gestresste vrouwen die moeite hebben met vleeseten, over hoe natuurlijk vlees eten is gezien onze evolutie?

Het doet mij deugd dat, in lijn der verwachting, de tekst over hoe oud de arbeidsverdeling tussen geslachten nu eigenlijk al is je aanspreekt. Laat ik er snel aan toevoegen dat ik van dezelfde mening ben en ik daarom de lezingen hierover van Phil Valentine waardeer.

 
Quote:
Het staat buiten kijf dat we uiteindelijk uit het zelfde zijn ontstaan.


Exact. Het is dezelfde broncode, waaruit spontaan, volledig ontwikkelde en aparte soorten ontstaan:

Quote:
Is het niet veel logischer dat er een scheppende levensintelligentie aan het werk is die ‘schrijft’ met een en dezelfde taal in plaats van een ontwikkeling van soorten door toeval en concurrentie? Dit soort denkfouten komt voort uit een primitieve ‘wetenschap’ die gebaseerd is op rechtlijnig denken en niet uitgaat van de bezieling en intelligentie van het leven.


Een evolutionaire tussenvorm past ook niet in de gedachte van 'survival of the fittest'. Juist omdat het een tussenvorm is, zou deze te veel zwakheden bevatten in het ontwerp om zich goed te kunnen ontwikkelen.

Quote:
Bedoel je dat deze zin een punt duidelijk maakt, bij vrouwen met eetstoornissen en gestresste vrouwen die moeite hebben met vleeseten, over hoe natuurlijk vlees eten is gezien onze evolutie?


Dat is exact wat ik bedoel.

Quote:
Het doet mij deugd dat, in lijn der verwachting, de tekst over hoe oud de arbeidsverdeling tussen geslachten nu eigenlijk al is je aanspreekt. Laat ik er snel aan toevoegen dat ik van dezelfde mening ben en ik daarom de lezingen hierover van Phil Valentine waardeer.


Dat doet mij ook deugd.

Mike

 
Wij zijn het resultaat van creatie, rond de 200.000 jaar terug. De overgang van Neanderthaler naar Cro-Magnon heeft niets te maken met evolutie; we kunnen 200.000 jaar terug in de evolutie niet meer.

Het is niet alleen dat het moeilijk wordt, het is simpelweg onmogelijk.

Het paradigma van een complete herkomst uit een dier zijn bij veel mensen in het westen ingebakken. En er zit iets achter.. dat we gaan denken dat competitie iets heel natuurlijks is, en dat alle schoonheid het resultaat is van het recht van de sterkste.

 
Mmmmmm, ik denk dat dit een echt mannenforum is:-) En Mike, mijn bijnieruitputting komt niet van eten, maar van een veel te druk leven. Wat ik al een tijdje niet meer heb, dus gestressed ben ik geenszins meer op dit moment. Ik ben aan de beterende hand omdat mijn stress verdwenen is. Omdat ik graag snel beter wilde worden heb ik me op dit westonprice dieet gegooid. Het is een beetje makkelijk om sexistisch vrouwen met commentaar weg te zetten als vrouwen met stress, een eetstoornis of andere stoornissen. Mijn indruk is dat de mannen hier op dit forum ook niet ver van deze verschijnselen zijn :-)

Vlees heb ik 2 jaar niet gegeten en dat is me niet goed bekomen, had het gevoel dat ik voedingsstoffen miste. Daar ben ik dus gewoon weer mee begonnen. '

Ik heb in Afrika gewoond (en niet alleen in de stad) en heb heel goed gezien hoe het traditionele menu eruit ziet. Het lijkt echt niet op de smoothies, de hoeveelheid vetten en vlees die hier op het forum gepromoot worden.

 
@jellie

Dank voor je reactie en bijdrage! Ik denk dat wij mensen oorspronkelijk ronde de evenaar leefden en pas later naar beneden zijn gekomen langs het water. Toen we ook zeegroenten en vis zijn gaan eten.

Het is jammer dat veel mensen denken de kennis en kunde in huis te hebben om te vertellen hoe een ideaal voedingspatroon eruit moet zien, zonder hierbij rekening te houden met afkomst, constitutie en persoonlijke omstandigheden. Nee, we zijn niet allemaal hetzelfde. Wat voor de één werkt, werkt niet voor de ander!

@pike

Fijn dat voor jou deze leefstijl verlichting bood. Ik dacht dit eerder ook, dat vezelarm en minder tot geen fruit zou helpen.. maar ben daar aardig van terug gekomen.

Lees ook eens 'ik heb er mijn buik van vol' daarin is een hoofdstuk gewijd aan essentiële suikers. Erg interessant!

@Laila

Wat bijzonder dat je in Afrika hebt gewoond en dat je dit even deelde. Ik ben erg benieuwd naar de leefwijze daar.. was het voor je werk?

Met welke klachten kwam je op het forum?

 
Seksistisch, jawel! Waar is die lezing van Phil? Seksisme is eigenlijk niets anders dan onderscheid maken op basis van geslacht, wat is daar mis mee. We zijn niet allemaal hetzelfde, zeker niet mannen en vrouwen, we zijn anders.

Dat hier een man in het moeras van informatie op het gebied van voeding probeert helderheid te scheppen op basis van oude kennis kan ik alleen maar waarderen. Misschien maakt dat dit forum een beetje mannelijker dan andere, lijkt mij geen overbodige luxe eerlijk gezegd. Misschien verklaart dit deels het succes!

Iedereen is vrij om informatie te halen waar je wilt, genoeg rawfood vega fora lijkt mij.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.143
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan