Hoe tv, radio en andere media berichten over gezondheid/voeding

Promotieonderzoek van Caroline de Theije van de Universiteit Utrecht laat een overtuigend verband zien tussen darmproblemen en afwijkingen in de hersenen. Zo ontdekte zij dat bij muizen die autistisch gedrag vertonen, ook de werking van de darmen is verstoord. Andersom blijkt een activatie van het immuunsysteem in de darmen gepaard te gaan met veranderingen in de hersenen en afwijkingen in het gedrag. Een dieet met speciale voedingsstoffen kan darmproblemen en afwijkend gedrag voorkomen. Caroline de Theije promoveert op 25 juni.

Verband tussen hersen- en darmproblemen aangetoond.

Onderaan de link staat dat je het proefschrift kunt donwloaden en inzien het eerste wat me opvalt is: Mede mogelijk gemaakt door Nutricia research dus in hoeverre is dit een waarheid.

Morgen gaat het bij de keuringsdienst van waarde over biologische honing (oftewel 'bijenkots').

Ben benieuwd!

Preview:

http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2014/afleveringen/25-09-2014

Een van de makers van de Keuringsdienst.

Teun van de Keuken: ‘Vertrouw niks en ga zelf koken’

Teun van de Keuken over 'Puur en eerlijk' en waarom er zoveel gelogen mag worden over eten. 'Iedereen zou in zijn privéleven de 'Keuringsdienst van Waarde' moeten spelen.'

Teun van de Keuken maakte zijn vrouw eens hard aan het lachen door zichzelf een optimist te noemen. ‘Ze zei dat dat helemaal niet waar was, dat ik een pessimist ben. Maar ik ben een optimistische pessimist. Ik denk dat het allemaal mis gaat, en toch blijf ik tegen de bierkaai vechten.’

Voor gehele artikel zie: Vertrouw niks en ga zelf koken.

In uitzending van keuringsdienst van waarde werd gevonden dat er in elke pot honing die getest was, plasticdeeltjes zaten.

En in de biologische honing nog meer dan in de niet-biologische, zo'n 250 deeltjes per kilo.

En biologisch gecertificeerde honing uit Nederland bestaat niet.

Lekker ontnuchterend!

Dat vond ik ook!

Hier de testresultaten van de plastic-test:

http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2014/afleveringen/25-09-2014/plastic_deeltjes_in_honing

Ik heb de Bloemenhoning van De Traay in huis :?

Als je de uitzending gezien (teruggekeken) hebt, dan zag je dat er ook een Nederlandse (bio)logische honingimker werd geïnterviewd. Ik heb KvW al gemaild waarom ze zijn honing niet in de test hebben meegenomen.

Hier nog een artikel over de regelgeving bij biologische honing:

http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2014/afleveringen/25-09-2014/regelgeving_biologische_honing

210 deeltjes per kilo.

Wat is een deeltje in vredesnaam. Een molekuul? En als je een boterhamzakje in je handen pakt, hoeveel deeltjes heb je dan aan je handen. Als je een maaltijd in dat plastic bakje doet hoeveel plastic deeltjes krijg je dan binnen.

Inderdaad niet duidelijk hoe groot die deeltjes zijn.

Eigenlijk hadden ze om het in perspectief te plaatsen ook andere levensmiddelen moeten testen, zoals water of roomboter.

Als daar ook plastic in zit, tja... Enjoy it while it lasts! ;-)

Misschien poepen we die deeltjes ook net zo makkelijk weer uit.

Als ze echt maar 1 potje honing van ieder merk hebben getest, is dat niet representatief inderdaad, zoals De Traay aangeeft.

Ik kreeg nog een verklaring van de Drentse imker over het plastic verhaal.

Hij denkt dat het feit dat biologische honing meer plastic bevat dan niet biologische (industriële) honing komt omdat industriële honing vrij intensief gefilterd wordt. Hierdoor gaan echter ook waardevolle stoffen als stuifmeelkorrels voor een deel verloren.

Zijn honing gaat om die reden ook alleen door een fijne zeef.

'Kans op ernstige bijwerking cortisol blijft onder de radar '

Medicijnen met cortisol, zoals prednison, kunnen ernstige psychische problemen veroorzaken. Artsen en patiënten zijn zich daar te weinig van bewust.

Dat schrijft een groep verontruste psychiaters, onderzoekers en hersenwetenschappers in het oktobernummer van de American Journal of Psychiatry. Cortisol zit in medicijnen tegen astma, reuma, eczeem, spierziekten en auto-immuunziekten. Op jaarbasis krijgt een half miljoen Nederlanders prednison via de apotheek.

Voor gehele artikel kijk op: 'Kans op ernstige bijwerking cortisol blijft onder de radar '

Savory wordt daar aardig onderuitgehaald en het klinkt gefundeerd.

Wel is een wereldwijde regel, op goede grond hebt je akkerbouw, op goede en redelijke grond melkvee, op matige grond vleesvee en op slechte grond schapen of geiten.

Misschien moeten zijn projecten overgedaan worden met schapen of een ander passende diersoort. In Australie bv zorgen de runderenhoeven voor meer erosie, terwijl de kamelen (die lopen er ook) net als de kangoeroes, dat niet doen. Ook zou ik gevoelsmatig soms voor een lage veebezetting en soms voor een hoge kiezen.

Alles wordt duidelijk als je naar de About Us-pagina gaat van Slate:

Quote:
The site, which is owned by Graham Holdings Company, does not charge for access and is supported by advertising revenues.

En wie mag Graham Holdings Company dan wel zijn?

http://en.wikipedia.org/wiki/Graham_Holdings_Company

Quote:
Graham Holdings Company (formerly The Washington Post Company) is a diversified American conglomerate, best known for formerly owning the newspaper for which it was once named, The Washington Post, and Newsweek.

Among its holdings include the online magazine Slate, Graham Media Group (formerly Post-Newsweek Stations), a group of five large-market television stations, higher education publisher Kaplan, cable television and internet service provider Cable One, and Trove (formerly WaPo Labs)—the developers of a news reader app.

Terwijl de doorsnee lezer juist onder de indruk zou zijn van dergelijke prestigieuze publicaties, die ook nog prijzen hebben gewonne, weet de oplettende lezer wel beter. Allan Savory heeft geen 'prijzen' nodig, hij vertelt gewoon de waarheid!

Mike

Ik kijk eigenlijk nauwelijks tv, maar binnenkort komt er een nieuw programma op Discovery waar ik wel enigszins benieuwd naar ben: chef gone wild. Het gaat over een chef die naar stammen reist om daar recepten te leren en eetgewoontes te bekijken van volkeren die nog dicht bij de natuur leven. Dit lijkt me erg interessant om te zien. Hij gaat alleen vervolgens wel kijken hoe hij die recepten om kan zetten naar een moderne variant. Dit laatste hoeft van mij dan weer niet zo nodig, maar in potentie kan het nog wel eens wat zijn:

http://www.yourdiscovery.com/nl/web/chef-gone-wild/

Reportage over E-nummers vanavond (dinsdag 14 oktober) op NPO2 om 20.30 uur.

http://altijdwat.ncrv.nl/seizoenen/2014/afleveringen/14-10-2014/fragmenten/reportage-e-nummers

Forum statistieken

Onderwerpen
4.534
Leden
8.662
Nieuwste lid
Magda Van Bladel
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan