Hoe tv, radio en andere media berichten over gezondheid/voeding

Mijn lieve collega is vorig jaar na een schokkend kort ziektebed bezweken aan slokdarmkanker. Zij kon al jaren bepaalde voeding 'niet verdragen' en had veel last van opkomend maagzuur. Ze was perfect slank. Ze was pas begin 50.

Ik had ook veel last van opkomend maagzuur. Ik kon niet normaal slapen zonder midden in mijn slaap mezelf ineens in een schok op te richten omdat het zuur zo mijn mond in stroomde. Ik had wél overgewicht, maar mijn arts had het nergens over. Ik kreeg een inwendig onderzoek dat aantoonde dat ik van boven tot onder in het spijsverteringskanaal onder de zweertjes zat. Mijn maagklep sloot niet goed, zei de arts ("dat komt heel veel voor hoor mevrouw"). Ik kreeg maagzuurremmers voorgeschreven. Die heb ik heel kort genomen als noodgreep, maar ik kreeg er ernstige schimmels van op o.a. mijn hoofdhuid (niet zo gek nee, je hebt niet voor niets maagzuur), dus ik stopte ermee. Ik ging Paleo en later Primal eten en nam Betaine (dankzij dit forum). Ik viel af. Mijn maagzuursymptomen verdwenen. Een nieuw onderzoek toonde aan dat mijn zweertjes waren verdwenen. Mijn arts vond mijn verhaal totaal niet interessant om aan te horen.
--> relatie type voeding -> aanmaak te weinig maagzuur = opkomend maagzuur

Overigens vond dat tweede inwendige onderzoek plaats omdat ik, ondanks alles, opeens weer ontzettend last had van brandend maagzuur. Dit bleek later zeer sterk stress-gerelateerd te zijn: toen ik uiteindelijk ontslag nam van mijn baan, verdween het bijna onmiddellijk weer als sneeuw voor de zon...
--> relatie overmatig veel stress -> aanmaak te weinig maagzuur = opkomend maagzuur

Zojuist op de radio iets over oxidanten. zou toch niet zo gezond zijn als ze dachten. Zal nog wel herhaald worden ergens.

Lachen, het is wel een creatieve tak die chemische industrie, wanneer de afzet van hun sythetische troep engszins wordt bedreigd schieten de "deskundigen" als paddo's uit de grond.
O.a. dankzij hun orthorexia-nervosa ben ik van 78 naar 84 kilo gegroeid.

Ik moet zeggen dat ik hier een beetje dubbel in sta. Natuurlijk hebben jullie gelijk als je de agenda doorziet van het bestempelen van het nastreven van gezondheid als de zoveelste fictieve geestelijke aandoening, die alleen maar te genezen is als je naar een 'erkende' arts of dietist gaat.

Maar tegelijkertijd zie ik zoveel disinformatie en onwetendheid in de alternatieve wereld terug dat het maar al te vaak helaas ook eenzijdig en zelfs gevaarlijk kan uitpakken. In dat fimpje ging het specifiek over rauwe, veganistische 'superfoods'. Ik hoef jullie denk ik niet te vertellen hoe ik daar over denk, dit is regelrechte ondervoeding!

Ik vind het dan niet zo raar dat zo'n vrouw uiteindelijk geniet van een boterham met hagelslag en weer 'normaal' is gaan eten. Helaas zijn er ook veel mensen in de alternatieve wereld obsessief bezig met 'gezond' eten. Zo lang dat nog het geval is, kan de reguliere wereld hier handig op inspelen door dit als 'orthorexia' te bestempelen.

Pas als men op Weston Price uitkomt vindt de synthese plaats: je kunt dus wel degelijk een stuk gezonder eten zonder jezelf uit te hongeren en zonder sociaal buiten de boot te vallen.

Mike

's Werelds oudste, nog levende persoon is een Indonesiche man van maar liefst 145 jaar oud, zijn geboortecertificaat toont aan dat hij geboren is in 1870:

http://www.independent.co.uk/news/w...h-gotho-indonesia-145-years-old-a7213191.html

Allereerst, hoezo leven vrouwen langer dan mannen? Ten tweede, helaas komen we in dit artikel niet te weten wat het eet- en leefpatroon van deze man is geweest. Ik heb helaas ook geen andere artikelen over zijn eetpatroon kunnen vinden. Misschien heeft een van jullie meer geluk?

Mike

Fajah Lourens zat vandaag (12 januari) bij Eva Jinek en vertelde even goed haar waarheid.
Prachtig hoe Jinek flink de wind van voren kreeg.
Jinek probeerde Fajah onderuit te halen door te laten zien hoe weinig 1200kcal zijn, maar kreeg commentaar dat ze vals speelde door o.a. een glas jus d'orange erbij te zetten. "vol suiker en daardoor krijg je meteen weer honger"
"pubers zijn dik omdat ze op de scooter naar de McDonalds rijden" Jinek voelde zich behoorlijk aangesproken.

Natuurlijk past het beeld en dieet van Fajah niet in het WP straatje, maar heerlijk hoe Jinek onderuit werd gehaald.

Ik zet het hier maar even neer voor wie zich geroepen voelt.

Het klinkt misschien wat tegenstrijdig; het RIVM zoekt vleeseters voor de Vegastudie. Vegetariërs hebben zich al in groten getale aangemeld voor de Vegastudie. Het RIVM is nu op zoek naar vleeseters. Dan kunnen de onderzoekers nagaan of vegetariërs andere, meer of minder resistente bacteriën bij zich dragen dan mensen die vlees eten. Dus eet je minimaal 1x per week vlees of vis, meld je aan voor de Vegastudie!

http://rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Algemeen_Actueel/Nieuwsberichten/2016/Vleeseters_gezocht_voor_Vegastudie

Fijn dat er dan weer een boek van Sally Fallon Morell uitkomt.

Nourishing Fats: Why We Need Animal Fats for Health and Happiness

https://nourishingourchildren.org/2017/01/20/nourishing-fats/

Forum statistieken

Onderwerpen
4.536
Leden
8.662
Nieuwste lid
Magda Van Bladel
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan