Intermittent fasting

De in het andere topic beschreven ervaringen van jullie wat betreft IF hebben mij doen realiseren dat ik dit eigenlijk ook van nature ben gaan doen! 's Ochtends heb ik nog wel de behoefte om iets te eten (gebakken eieren of een bak Griekse yoghurt) maar dit is veel minder geworden dan voorheen. Daarnaast voelt de lunch helemaal als overbodig. Met het avondeten hoef ik ook niet meer een heel bord vol te scheppen, op een gegeven moment krijg ik het niet meer weg door het vet. Sowieso krijg ik al een vol gevoel van een paar glazen rauwe melk.

Mijn lichaam lijkt te stabiliseren qua wegwerken van tekorten. Sinds het begin van WAPF (en vooral met de introductie van rauwe melk) kon ik werkelijk achter elkaar blijven eten zonder verzadigd te raken. Het voelde en smaakte ook erg goed (jammie, rauwe melk :D !) en het voelde alsof mijn lichaam er om vroeg. Nu is die drang haast weg en kan ik een langere tijd zonder voedsel. Dan heb ik wel een binnenpretje als mijn studiegenoten om de zoveel tijd een bammetje erbij moeten pakken :mrgreen: .

 
Ik ben echt na enkele dagen al helemaal fan van IF! Ik probeer me aan een periode van 6 uur te houden.

over drie weken ramadan! een dagje vasten duurt al gauw 16 uur, doe je een dagje mee janse? :)

 
Vandaag dag 4 van IF. Is goed uit te houden. Wel zeer slecht geslapen en vanochtend weer flinke hoofdpijn die ik een beetje kon onderdrukken met magnesiumolie.

Ik had gelukkig kokosolie in een afsluitbare beker meegenomen naar het werk en toen het echt onhoudbaar werd heb ik daar warm water bijgedaan en opgedronken. De hoofpijn zakte daarna snel. Dus dat vet was daar toch een goede oplossing voor.

Ik las ergens dat de eerste 4 a 5 dagen het lastigste zijn. Ben benieuwd.

 
Zizou,

Haha, ik doe graag een dagje mee, maar het suikerfeest sla ik over als je het goed vind :D

Zouden ze daar niet gewoon een vetfeest van kunnen maken? :mrgreen:

 
Hahah, eigenlijk is het suikerfeest geen goede benaming ervoor!

Zo wordt het in nederland genoemd, omdat veel marokanen&turken die dag veel

zoetigheid eten, maar eigenlijk zou de vertaling moet zijn:

het feest ter verbreken van de vasten!

 
Dag 1 zit erop van if. Ging goed,heb in de ochtend wel wat gedronken, sole en thee en een eetlepel kokosolie... om 13.00 pas gegeten, vet met rijst en gebakken eieren, werd tijdens t eten even misselijk.. Ging weer weg..

Na 2,5 u suikerspiegel ging dalen , heb toen slagroom met rauwmelkse kwark genomen .. Om 18.00 uur stukje gehakt met vet genomen...dat zou het laatste eet moment moeten zijn.... Maar kreeg een half uur geleden,om 21.00 u, hele koude handen en trek! Oef , groot stuk graskaas met ghee erop genomen..,moest echt...... Moet ook ongesteld worden ... Morgen weer een dag!

Moet zeggen dat het best goed is bevallen, zo die ochtend! Leuk ! Je voelt beter wanneer het eet moment echt moet komen! Kon voorheen niet de deur uit zonder ontbijt. En nu met wp is het allemaal veel rustiger en stabieler! Kan t iedereen aanraden !

 
Vandaag zo'n 15 uur gevast... Maar had toen ook wel echt honger! Hoe zit dat als je je na die 15 uur (of hoe lang je dan ook vast) overeet? (Ik bedoel dat je ongeveer je dagelijkse portie dan in 1 maaltijd eet)

 
Hoi eli , Volgens mij moet dat wel kunnen..je gaat steeds minder eten...

Ik heb vandaag om half 2 voor t eerst gegeten..

Voelt echt heel goed!energiek! Maar dan 's morgens wel eetlepel kokosolie en ghee door de thee gedaan!

 
Eli, ik ben geen expert op het gebied van IF, maar uit het gezond verstand komt er bij mij op: is het voor jou misschien niet belangrijker om eerst je tekorten aan te vullen voordat je overgaat op IF? Of misschien 12 uur vasten ofzo en dan langzaam uitbreiden?

Ik ben ook wel een beetje benieuwd naar de berg eten die je hebt weggewerkt :)

 
Vanmorgen niet ontbeten voordat ik naar het werk toe moest, vergadering en daarvoor kreeg ik te horen dat ik nog 2 maanden op deze werkplek moet werken en daarna naar de flexpoule ga. En dat zie ik dus echt niet zitten! Maar ja, het is een inkomen....

Voorheen kreeg ik tijdens vergaderingen altijd last van mijn maag/gal/lever, dus nu slagroom meegenomen. Op weg naar het gesprek mijn lijf toegesproken, er is meer dan voldoende vet aanwezig om tijdens deze stressperiode op te eten!

Het is nu bijna 2 uur. Ik heb nog niets gegeten. Tijdens de vergadering wel thee gedronken. Werkt goed. Zal zo mijn vasten gaan doorbreken, want ik begin trek te krijgen en lichte hoofdpijn.

Eli, dat kan een natuurlijke reactie zijn in het begin en is volgens de sites die ik heb gelezen helemaal niet erg. Stabiliseert zich vanzelf.

Ik vraag me serieus af of dit een protocol is dat je iedereen kan aanraden. Doordat ik bijna een jaar wapf eet, ging mijn lijf zelf aangeven naar dit eetpatroon te gaan. Maar ik denk dat als je nog volop in je tekorten zit, het juist niet aan te raden is om deze manier van eten/vasten toe te passen. Dan is de juist de hele dag door eten en drinken denk ik eerder een goed teken, dan zo lang vasten. Zeker omdat velen van ons beginnen met een zeer onregelmatige suikerspiegel.

En wat is het effect op de bijnieren van IF? Iemand enig idee? Ik neem nu 900 mg adrenal op dagen dat ik moet werken en 600 mg op dagen dat ik vrij ben. Is IF ondersteunend aan bijnieruitputting of juist niet?

 
Quote:
Maar ik denk dat als je nog volop in je tekorten zit, het juist niet aan te raden is om deze manier van eten/vasten toe te passen.



Precies wat ik dacht. Ook dan is het denk ik stress voor het lichaam en slecht voor de bijnieren, omdat het nog niet verzekerd is van een goede basis/verzadiging.

Het hele IF doet me een beetje denken aan de Buteyko ademhaling/cp meten, als je er teveel op gaat letten levert het meer spanning op en werkt het, bij mijn nochtans, averechts.

 
Helemaal met je eens Tanja! Eerst ging ik op een natuurlijke manier steeds langer vasten. En is er een verschil tussen werkdagen en thuisblijfdagen. Nu ben ik er een beetje mee aan het spelen, omdat ik handvaten heb gekregen van IF. Maar de basis moet wel blijven, wat geeft je lichaam aan?

Ik had met liefde en plezier het vasten om 9.00 uur verbroken (of eerder) als mijn lichaam het had aangegeven. Aan de andere kant vindt ik ook wel dat mijn lichaam ook in stresssituaties gebruik mag maken van de voorraden en niet hoeft te denken vanuit tekort. Daarbij zorg ik er dus wel voor dat ik voeding bij me heb voor het geval dat mijn lijf er om vraagt. Stukje programmeren van mijn lichaam dat er overvloed is en daarom gebruik gemaakt kan worden van de voorraad.

 
Ik denk dat het allerbelangrijkste is dat je blijft voelen wat het wel of niet met je doet. En in sommige gevallen is het misschien beter om IF pas op een later moment te gaan toepassen. Het mag geen "moeten" worden , dat levert alleen maar extra stress op.

 
Een bekertje opgeklopte slagroom(200ml)

Toen had ik nog honger, avocado + rijstwafel met 3 el kokosolie. En uiteindelijk nog lever gebakken met sperziebonen en ui.

Maar ik voelde me op zich niet echt flauw vandaag. Het is pas de 2e dag dus beetje wennen is t wel. Ben normaliter wel een ontbijter (nog geen stabiele bloedsuiker spiegel denk ik want dan voel ik me sochtends niet echt uitgerust en ben ik blij dat ik mag eten) maar gstr en andaag voelde ik me eigenlijk wel lekker toen ik eenmaal wat had bewogen en wat water had gedronken... Alleen dus dat onverzadigheidsgevoel... Toen dacht ik even dat t mss toch beter zou zijn het nog niet langer dan 14 uur te doen... En het kan er mss ook mee te maken hebben dat ik gister uit eten was geweest en ik toch wat brood en toetje met ijs en fruit had (kh) en relatief minder vet dan wat ik normaal zou nemen.

 
Quote:
brood en toetje met ijs en fruit


Jaah dan zou ik ook barsten van de honger, low carb high fat paleo was toch een voorwaarde op IF tot een succes te brengen nietwaar?

En is bovenstaande echt alles wat je normaal op een dag eet? NIet zo veel toch?

 
bedoel je niet high fat?

we hadden vier gangen met ook vlees en vis en het brood heb ik met boter en olijfolie gegeten, maar omdat ik dus niet echt meer koolhydraten eet en nu ineens relatief veel voor mijn doen dacht ik dat het invloed zou kunnen hebben.

ja, misschien dat ik op een normale dag nog wat extra's zou eten, maar t komt redelijk in de buurt dit ja. maar het is toch ook weer niet zo weinig als je het vergelijkt met mensen die het op een halve liter melk kunnen doen, de dag door komen. maar goed... die hebben hun tekorten dan alweer aangevuld misschien...

maar bedankt voor jullie meedenken in ieder geval! ik houd dit topic goed in de gaten, en inderdaad wel een goede tip; luisteren naar je lichaam! alleen het lastige met honger vind ik dat ik niet altijd weet of het echt honger is of meer gewoon trek. en van alexandra lees ik dat ze haar honger ook soms nog uitstelt.

want wat ik dan ook weer denk: omdat het ritme van mijn lichaam altijd sochtend ontbijten is (rond half 8) misschien is het dan wel zo ah ritme gewend dat het dan vanzelf honger krijgt meer omdat ie het ritme kent dan omdat het echt honger is.

 
Je hebt gelijk, al aangepast. Wat jij opnoemt is dus gewoon echt weinig voor een hele dag, vooral omdat jij nog lang niet je tekorten hebt aangevuld. NIemand hier komt op een halve liter melk de dag door volgens mij.

 
Ik ben er nu mee aan het spelen, omdat ik ik een nieuw speeltje heb ontdekt en dat is IF. Mijn natuurlijke patroon ging al meer en meer naar het overdag vasten toe, zeker tot na de middag, maar mijn hoofd vertelde dat dat niet goed was. Toch volgde ik mijn lichaam en toen kwamen hier "opeens" de topics over Intermittent Fasting. Mijn lichaam deed al iets waar opeens ook een theorie voor staat.

Ik zorg er sowieso voor dat ik geen honger krijg. Beginnende trek vindt ik geen honger. Ik zie ook geen reden om mijn lichaam in een hongermodus te brengen.

Mijn lichaam blijft de aangever in deze, niet de protocollen en theorieën. En zal daarom bij twijfel ook altijd zorgen dat ik mijn vasten acuut kan verbreken. Mijn lichaam is leidend in deze en in lijden heb ik geen zin. Dat heb ik al genoeg gedaan!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.472
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan