Intermittent fasting

Ik heb even je voorsteltopic gelezen Eli. Is de angst om aan te komen de reden om nu te experimenteren met IF? Want daar wordt die angst beschreven. Daarnaast wil je de controle hebben en door IF lijk je een middel gevonden te hebben waarmee je meer controle uit kan oefenen. Dat is ook gelijk een beetje mijn angst voor mensen die hier net nieuw zijn. Voor mensen die al langer volgens wapf eten is het een natuurlijk verloop juist door de juiste voeding die je al die tijd tot je neemt. Mensen die hun tekorten nog niet hebben bijgewerkt en mensen die niet aan willen komen en of mensen met een verleden van eetstoornissen kan IF overkomen als een gezonde manier om de controle te hebben. En ik geloof dus niet dat het op die manier werkt. Ik denk dat het dan zelfs erg tegen je kan gaan werken.

 
Eli,

Heb net hetzelfde gedaan en moet Alexandra gelijk geven en deel haar zorgen, je lijkt IF op te vatten als een soort gezonde eetstoornis, er bestaan geen gezonde eetstoornissen. Als je echt naar je lichaam wilt en durft te luisteren ga je eten zoveel als je lichaam wil.

Het feit dat je wellicht ergens hebt gelezen dat er iemand ooit de halve dag doorkwam op een halve liter melk en dat als richtlijn opvat is voor mij een teken dat je nog niet van je eetstoornis af bent.

Ga je lichaam voeden, zodat het erop kan vertrouwen dat er geen schaarste meer zal volgen.

 
Dit geldt niet alleen voor Eli, maar voor meer mensen die problemen hebben (gehad) met eetstoornissen, angst om aan te komen en dergelijke. Er wordt nu zo positief over gesproken dat ik bang ben dat mensen daarom er ook weer in doorslaan op een verkeerde manier. Vindt het echt een lastige, want het voelt nu voor mij als een natuurlijk iets. Ik ben zelf altijd bang geweest om in een eetstoornis te vervallen, omdat ik van kinds af aan ben geconfronteerd met mijn zogenaamde dik zijn. En ik ben dus altijd alert geweest hierop. Ben wel altijd een echte emotie-stress eter geweest.

Ondanks dat de theorie lijkt te kloppen, omdat het past bij wat mijn lijf aangeeft ben ik nog niet helemaal overtuigd van het goede van IF. Er zit nog een klein stukje onderbuikgevoel dat nog niet helemaal strookt. Het ging een stuk beter toen ik de theorie nog niet kende en alleen maar de praktijk (mijn lijf) hoefde te volgen :D

 
Ja Alexandra, dan laat je het toch lekker los en ga weer naar je lichaam luisteren, dat is wel aan jou besteed. Anders ga je maar in je hoofd zitten, heb je niks aan.

Ik heb hetzelfde met IF, kan snel verkeerd worden opgevat. De tekorten moeten echt worden weggewerkt voordat dit gaat werken. Misschien is dat nog wel een reden waarom het bij vrouwen minder goed werkt, naast hormonen en zwakkere bijnieren. Omdat veel vrouwen niet eerst de tekorten hebben aangevuld, bang om aan te komen.

 
Daar zit voor mij denk ik ook wel de angel. Ga ik mee in het protocol met als onderliggend doel ook echt wel afvallen of ga ik gewoon lekker door met mijn eigen gangetje?

Als ik me aan een "vast" eetraam ga houden, dan is het makkelijker om maar 1 liter melk per dag te drinken en dan blijf ik onder de 50 kh per dag. Misschien dat ik dan wel ga afvallen ipv aankomen. Volgens mij was ik ondertussen al wel stabiel geworden in mijn gewicht, maar het grote overgewicht zit gewoonweg letterlijk in de weg.

Ik kan IF (de theorie) ook zien als het zoveelste dieet waar ik me niet aan kan/wil houden. Heb al zoveel een dag of wat gedaan. Mislukte altijd, eten is te lekker en ik ben niet van de regels en toestanden.

Hmmm, gewoon eten wanneer ik trek/zin/behoefte heb en ondertussen op 1 liter melk gaan zitten. Of meer als ik daar behoefte aan heb :p

Goed plan Tanja! Ga ik doen. Dag dag IF, bedankt voor de theorie, heeft me weer heel wat uurtjes zoet gehouden! Enne, vast niet het laatste dat ik er over te zeggen heb :D Ik weet nu in ieder geval dat er een theorie is die ondersteund wat mijn lichaam mij aangeeft. En dat is denk ik het belangrijkste voor mezelf.

 
Ja, misschien moet ik jullie maar gelijk geven... Ik vind het allemaal nog vrij lastig... Vooral de controle loslaten denk ik ja...

Maar t ging op zich best wel lekker en goed... Was ook wel wat aangekomen al en dacht wel genoeg te zijn aangesterkt... Maar misschien wil ik wel weer te snel...

Hoeveel uur vast jij eigenlijk Tanja?

 
Quote:
Ik heb hetzelfde met IF, kan snel verkeerd worden opgevat. De tekorten moeten echt worden weggewerkt voordat dit gaat werken. Misschien is dat nog wel een reden waarom het bij vrouwen minder goed werkt, naast hormonen en zwakkere bijnieren. Omdat veel vrouwen niet eerst de tekorten hebben aangevuld, bang om aan te komen.


Ik heb wel eens eerder gehoord dat vrouwen, vanwege een evenwichtige vrouwelijke hormoonhuishouding, niet langer dan 14 uur moeten vasten. Dus de ervaringen van Alexandra en Eli zijn in dit licht bezien misschien wel heel logisch.

Wat er o.a. gebeurd in een vastenperiode van 5 uur of langer is dat je lichaam MGH (menselijk groei hormoon) aanmaakt wat weer een stabiliserende en helende werking heeft (of schijnt te hebben) op allerlei lichaamsprocessen waaronder de afname van de opslag van lichaamsvet en anti-aging effecten.

Vrouwen zouden een ander ritme kunnen aanhouden dat bestaat uit 14 uur vasten, dan bijvoorbeeld 1 uur eten, dan weer minimaal 5 uur vasten en daarna nog een periode van 4 uur voor eten en daarna weer 14 uur vasten. Een andere verdeling waarbij je bijvoorbeeld tussen het ontbijt en de lunch en tussen de lunch en het diner beide 5 uur vastentijd aanhoudt en een zolang mogelijk periode tussen de avondmaaltijd en het ontbijt, werkt volgens mij ook prima.

Vasten roept bij mij associaties op met vrijheid, energie, rust en balans.

 
En dat staat me dus tegen, "hoeveel uur". Ik ben helemaal geen rekenwonder en ik heb de afgelopen dagen heel wat afgeteld. Hoeveel uur vasten. hoeveel uur eten, hoeveel, hoeveel, hoeveel. Ik heb nog nooit een calorie geteld en dan zou ik nu uren gaan tellen? Tellen blijft tellen, tellen is proberen iets te doen met controle. Stukje competitie wat je er mee kan voeren.

Maar ik begrijp je vraag hoor Eli! Zeker gezien het topic. Maar ik tel niet meer, krijgen mijn vingers ook weer rust. (ik kan niet hoofdrekenen, dus reken ik met mijn vingers.)

 
Hahahahahaha, de manier van Indigo is voor helemaal niet te doen! Dan blijk ik rekenen! Ik zou natuurlijk een schema kunnen maken.... Ach, dat lichaam van mij is zo goed in aangeven, geen schema nodig hier!

Ook over IF zijn verschillende theorieën. De fast-5 geeft in het hele e-book geen verschil tussen mannen en vrouwen aan.

 
Quote:
En dat staat me dus tegen, "hoeveel uur". Ik ben helemaal geen rekenwonder en ik heb de afgelopen dagen heel wat afgeteld


Zo moeilijk is IF toch niet? Je kiest gewoon een periode uit van 5-8 uur en dat is de tijd dat je eet.

Bij mij dus elke dag tussen 1 en 7. Klaar, niks rekenen..

Heerlijk, ik heb het nog nooit zo makkelijk gehad!

 
Jij werkt niet onregelmatig en verplicht met de groep eten dan denk ik. En een avonddienst vraagt toch wel een andere energieverdeling dan een dag thuis. Maar het gaat me om het proces. Ik ben er blijkbaar zo mee bezig, dat dat dus niet gezond is. En dan stop ik voordat het goed en wel begonnen is. En ondertussen blijf ik lekker vasten en eten.

 
Eli,

Fijn dat je het zelf ook inziet.

Ik ontbijt regelmatig pas om 10.00 of 11.00 en ik eet altijd redelijk vroeg, rond 17,30 (nu dus niet, ben aan de melkkuur), dus dan vast ik soms (even rekenen ;) ) 15-16 uur. Als ik s' avonds vlees met veel vette saus eet dan red ik dat, eet ik minder vlees en vet, dan heb ik meer honger en eet ik s' ochtends eerder, of pak s' avonds laat nog leverworst of stuk kaas.

Alexandra, klinkt gezond!

 
Ik denk zelf dat het ook goed is om periodes van vasten weer af te wisselen met dagen dat je "gewoon" bv drie keer per dag eet. Mijn idee is dat je je lichaam moet blijven verrassen, eigenlijk wat Ad eerder ook al aan gaf. Ik ga er nog even mee door, met name omdat ik er heel goed op ontgift.

 
Ik zit hier ook wel een beetje mee te lezen en IF lijkt me best mooi om eens uit te proberen. Maar nu nog even niet. Alexandra, ik vind het heel goed dat je erop wijst dat mensen die nieuw zijn en hun tekorten nog niet weggewerkt hebben, hier sowieso nog niet aan moeten beginnen. Zeker niet als ze een eetstoornis gehad hebben. Ik heb zo ongeveer op het randje van een eetstoornis gebungeld en aangezien ik een bijna onstilbare eetlust heb, denk ik dat mijn tekorten nog niet weggewerkt zijn. Daarnaast ben ik nog een kind. Ik denk eigenlijk dat kinderen sowieso niet moeten vasten, omdat ze alle voedingsstoffen nodig hebben om te groeien, toch?

Ook denk ik dat het idealiter 'vanzelf' zou moeten gaan. Dus dat je automatisch minder gaat eten omdat je lichaam dat aangeeft, en niet dat je dat gaat doen omdat je gelezen hebt dat anderen zich er goed bij voelen. Ieder in z'n eigen tempo.

 
Quote:
Jij werkt niet onregelmatig en verplicht met de groep eten dan denk ik


Aha, ja, dan wordt het inderdaad een stukje lastiger..

 
Voornaamste is idd luister naar je lijf!

Dag 2 van vasten.. Ik ontdek dat ik idd mijn ontbijt kan rekken...en als ik voel dat er toch wat in moet ,dan doe ik dat!

Er mee spelen , goed aanvoelen , leer je lijf weer ontdekken en kennnen!.. Het is bij mij weer terug..na 15 jaar lang te slank en te panisch op vet te zijn geweest...resultaat, 15 jaar lang niet ongesteld, botontkalking in de hand gewerkt en uitstrijkje die niet goed was ivm niet meer menstrueren...

Nu, is het er weer, voel me veeeel beter! Heb weer borsten! En menstruatie !

Mijn motto; geniet , voel , ontdek en ervaar, leef!en blijf leren !

 
IF is inderdaad niet voor iedereen. Hier zijn al zinnige dingen over geschreven, zoals: eerst je tekorten wegwerken, uit de schaarste komen naar de overvloed (reserves). Ook een zinvolle opmerking is dat je lichaam hier zelf naartoe groeit, je krijgt uit jezelf steeds minder behoefte om te eten. Ik deed al tijden aan IF voordat ik ook maar van het concept op de hoogte was!

Nog een zinvolle opmerking is dat je je lichaam voortdurend moet 'verrassen'. Dit betekent alle variaties, zoals soms wel een stevig ontbijt en soms wel een late avondmaaltijd, maar andersom soms ook maar op 1 of 2 maaltijden per dag leven. Het leuke is dat je er op deze manier mee kunt spelen en dat je dit precies kunt doen zoals het op die dag het beste uitkomt. Inderdaad niet te neurotisch uren gaan tellen, houd het speels!

En vrouwen moeten minder lang vasten en het zeer zeker niet gaan gebruiken als controlemechanisme, waardoor ze een soort van 'gezonde eetstoornis' ontwikkelen. Goede observaties allemaal!

Mike

 
Ik ontken zeker niet het bestaan van een eetstoornis,maar dan moeten we erst vaststellen wat normaal is. 3x per dag eten?Op welke tijdstippen of alleen wanneer je honger hebt?Eten we veel of weinig?Speelt een emotie op of is er een sociale rede om te eten?

Wanneer we uitgaan van de situatie zoals deze geweest moet zijn voor onze verre voorouders dan was er gewoon weinig keuze om structureel te plannen(en dat maakte het wel gemakkelijk ,zo bekeken)en er was niets mis met honger zolang je maar over een langere periode alles binnen kreeg wat noodzakelijk was om te floreren.

IF is niets anders dan af en toe deze situatie na te bootsen en omdat de omgeving nu compleet anders is zal dit min of bewust gedaan moeten worden.Ik zie dit niet als een probleem , eten om 17.00 uur bv. is toch ook gepland.

Iedereen moet maar voor zichzelf uitmaken of hij/zij er klaar voor is ,maar wanneer weet wat goed voor je zal zijn moet je het gewoon doen.

Met andere woorden,maak het niet te complex want het is eigenlijk gewoon simpel en eenvoudig.

ad

 
Helemaal mee eens, Ad.

Ik denk eigenlijk dat het voor de meeste mensen prima mogelijk is om IF te doen. Eerst je voedingstekorten wegwerken en dan pas IF?

Waarom niet IF EN je voedingstekorten wegwerken tegelijk?

 
Ja en als bonus erbij dat de spijsvertering na zijn rustperiode ook nog is beter gaat werken, en alles beter opgenomen wordt.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.156
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan