Intermittent fasting

En hier heb je het verschil tussen mannen en vrouwen. Ten eerste kunnen de meeste vrouwen het door bijnieruitputting en op hol geslagen hormonen helemaal niet aan om te beginnen met IF. Ten tweede, om de 1 of andere reden zijn vrouwen gevoeliger voor eetstoornissen dan mannen. Grote kans dat ipv goed voor jezelf zorgen, IF wordt gebruikt als een "gezonde eetstoornis". En daarmee leer je never nooit niet naar je lijf luisteren.

Je kan wel uitgaan van je voorouders enzo. Maar die hebben het nooit zo kunnen verkloten als wij dat de hebben gedaan op het gebied van voeding. En dan nog niet eens stil gestaan bij straling en alle shit die wij via de lucht binnen krijgen, vaccinaties en andere rotzooi.

 
Ik heb vandaag de bullitproof koffie geprobeerd, gewoon om eens te kijken wat het doet. Met als resultaat dat ik nu pas aan mijn eerste glas rauwe melk zit. Ik vond hem erg lekker maar ik ga er wel heel voorzichtig mee zijn, zeker niet iets wat ik dagelijks zou doen.

 
Ja dat ook maar ook omdat het mijn hongergevoel zo lang laat uitblijven.

 
Wommes,

Vond je het echt lekker? Ik kan me bijna niet voorstellen dat koffie met 10 eetlepels roomboter en nog wat kokosolie lekker smaakt.

 
deze week heel regelmatig, bijna alleen maar IF gedaan. Eigenlijk doe ik dit ook al een tijdje met het verschil dat ik eerst tussen 9 en 11 ergens kefir of zo nam en nu wat later, niet voor half 1. 's avonds eten wij meestal ergens tussen 6 en 7.

Het kost me absoluut geen moeite om te vasten, ben vanalles aan het rommelen en eten vergeet ik vaak. Mijn bloedsuikers zijn stabiel denk ik.

Vanochtend hier op paardenmarkt geweest van 9 tot half 1, daarvoor met jongste even naar de bouwmarkt geweest (bouwvakker in spe :lol:). Rond enen kreeg ik bij oma van schoondochter een kopje koffie aangeboden, niet afgeslagen natuurlijk, ik kom daar bijna nooit. M'n schoondochter moest de paarden weer naar de wei brengen.

Daarna thuis in de tuin gaan werken en net half uurtje geleden bedacht ik opeens dat ik toch wel trek heb. Dus net een stuk kaas, stuk leverworst (van Poekie) en beker melk naar binnen gewerkt.

Enne afvallen...... homaar, niet dus..

Toevallig paar dagen temperatuur gemeten, eergisteren 36,3, gisteren 35,7 en vandaag 36,6. Ik snap er niks van waarom ik zo jojo met temp.

Tekorten heb ik denk ik al redelijk weggewerkt omdat dat vasten eigenlijk prima gaat, maar die schildklier, grrrrrrrrrr...

 
Quote:
Vond je het echt lekker? Ik kan me bijna niet voorstellen dat koffie met 10 eetlepels roomboter en nog wat kokosolie lekker smaakt.


Op de website van Bulletproof Coffee wordt gesproken over 80 gram boter op een halve liter koffie.

Ik heb vanochtend 40 gram roomboter en 40 gram kokosolie in een mok koffie van 300 ml gedaan. Het smaakt me bijzonder goed.

@Marijan

Mogelijk is het zo dat het voor jou zou kunnen helpen om de dag te starten met de bulletproof coffee, waar Jolly het in het filmpje over heeft. Dit heeft effect op je metabolisme en daarmee ook op je schildklier en lichaamstemperatuur.

Overigens wordt op de site van Paleohacks aangegeven dat het toch wel degelijk van belang is om MCT olie te gebruiken voor je Bulletproof coffee in plaats van kokosvet. Dit omdat kokosvet maar voor 65% uit MCT bestaat. (Misschien helpt het ook er gewoon wat meer van te gebruiken...) Lees hier wat opmerkingen, vragen en antwoorden op het Paleohackforum.

 
Indigo, dank voor je reactie.

Ga ik toch even lezen/zoeken over de bulletproof Coffee, dat heb ik blijkbaar gemist. Ik weet dus niet waar dat over gaat.

 
Ja ik vond het echt lekker, ik had het gedaan zoals Indigo al eerder postte, 20 gram roomboter en 15 gram kokosolie in een gewone kop koffie. Het smaakt heel romig.

Ik ga ook even verder lezen , ik ben heel benieuwd wat het precies voor je lichaam doet.

 
Quote:
Overigens wordt op de site van Paleohacks aangegeven dat het toch wel degelijk van belang is om MCT olie te gebruiken voor je Bulletproof coffee in plaats van kokosvet. Dit omdat kokosvet maar voor 65% uit MCT bestaat. (Misschien helpt het ook er gewoon wat meer van te gebruiken...) Lees hier wat opmerkingen, vragen en antwoorden op het Paleohackforum.



Indigo, dit snap ik niet, ik dacht nl dat kokosolie een middellange keten vetzuur is.

Wat is dit dan wel, welke mct dus?

Ad: en welk merk koffie gebruik je dan? Arabica biologisch of zo?

 
Mct olie is 100% middellange keten vetzuur gewonnen uit kokosolie, kokosolie bevat wel Mct olie, maar in kokosolie zit meer in dan alleen Mct olie.

 
De Bulletproof Coffee is een merk dat zo min mogelijk mycotoxins (schimmels) bevat.

Het is helaas echter ook fiks aan de prijs. Zie hier.

Ik ben ook wel benieuwd of iemand een tip heeft voor mycotoxine arme koffie? Ik heb al ergens gelezen dat biologische arabische koffie niet persé mycotoxine arm is.

Via die Paelohacks kwam ik ineens een enorme opsomming tegen van de gezondheidsvoordelen van koffie:

Quote:
Is koffie ‘paleo’? Natuurlijk niet. Toch moet je de paleoieten die de zwarte motor daarom laten staan met een lichtje zoeken. Sterker nog, de meesten zijn hardcore innemers. Dat komt omdat paleoieten over het algemeen rationele mensen zijn. Het paleoperspectief is voor hen, nou ja, een perspectief. En de wetenschap dicht het spul – in tegenstelling tot bijvoorbeeld tarwe, koemelk en geconcentreerde plantenvetten – eigenlijk alleen maar gunstige effecten toe. Alleen op esoterische theekransjes wordt er nog paniekerig over gedaan. Koffie, de bruinzwarte motor van werkend Nederland, is naar alle waarschijnlijkheid goed voor lichaam en geest. Stevige inname…

Is geassocieerd met een fors verlaagd risico op diabetes type 2

Onderzoekers van de Vrije Universiteit in Amsterdam zorgden enige tijd geleden voor een bescheiden aardverschuiving toen ze vaststelden dat het drinken van zeven kopjes koffie per dag of meer is geassocieerd met 50 procent lager risico op ‘ouderdomssuikerziekte’. Ze vonden ook een sterk ‘dosis-respons effect’: hoe meer koffie iemand drinkt, hoe groter de ‘bescherming’, wat het idee dat er sprake is van een oorzakelijk verband versterkt. Later werd deze waarneming door Finse wetenschappers bevestigd. Dat betekent nogal wat. Diabetes type 2 begint zoals je weet een ware plaag te worden, met onbeschrijfelijke maatschappelijke consequenties. Als het een nieuw geneesmiddel had betroffen, zou de oploskoffie nu voor tientallen euro’s per fancy sachet bij de apotheek liggen. Hoofdverantwoordelijk is vermoedelijk het stofje chlorogeenzuur, dat de lichaamscellen gevoeliger maakt voor het hormoon insuline en dat de uitstoot van suiker door de lever remt.

Vermindert je risico op een hartinfarct

Ongevoeligheid voor insuline en een niet ontdekt voorstadium van diabetes type 2 staan volgens Zweedse onderzoekers aan de wieg van zeker 60 procent van alle hartinfarcten. Via het gunstige effect op de suikerhuishouding beschermt koffie dus tegen hartproblemen. Maar de koffieboon heeft meer hartvriendelijke pijlen op zijn boog. Zo heeft eerder genoemd chlorogeenzuur het unieke vermogen om metalen aan zich te binden, zodat die kunnen worden uitgescheiden. Nogal wat mensen hebben te grote ijzervoorraden in hun lever. Die toestand verhoogt het risico op een infarct fors.

Remt de ontwikkeling van darmkanker

Was uit grote bevolkingsonderzoeken al bekend dat koffiedrinkers minder vaak worden getroffen door darmkanker, Weense onderzoekers legden vorig jaar bloot hoe koffie dit kunstje flikt. De terpentine-achtige stoffen kahweol en cafestol beschermen het DNA via een ingewikkeld mechanisme tegen kankerverwekkende stoffen in de voeding, terwijl een stof met de gezellige naam methylpyridinium het lichaam aanspoort anti-kanker enzymen aan te maken. Methylpyrinidium ontstaat tijdens het branden van de bonen. Donkere koffiesoorten als Robusta hebben daarom meer van het stofje dan lichtere soorten.

Beschermt de lever

In de anderhalve kilo zware chemische fabriek rechts onder je middenrif gaat telkens als jij bij Starbucks, McDonald’s of gewoon bij de automaat op de gang een beker koffie haalt (geen melk en suiker, dank je), gejuich op. In de eerste plaats beschermt het chlorogeenzuur in de godendrank tegen de oprukkende kwaal NAFL, wat staat voor Non Alcoholic Fatty Liver. Deze vorm van levercirrose is niet te onderscheiden van de dranklever, maar wordt niet veroorzaakt door alcohol, maar door te frequente bombardementen met suiker. Frisdranklever zou een adequate term zijn. Of jus d’orange lever. Parallel daaraan lijken koffiedrinkers hun risico op leverkanker zo ongeveer de grond in te boren. En als je een drankprobleem hebt? Helpt koffie dan ook? You bet. Uit een studie onder maar liefst 125.000 mensen bleek dat alcoholisten hun risico op een dranklever met 20 procent per kop koffie per dag verminderen. De koffiedrinkers hadden ook aanzienlijk betere leverwaarden, ongeacht hun alcoholgebruik. De leider van dit onderzoek liet begrijpelijkerwijs geen mogelijkheid onbenut om er op te hameren dat drankmisbruik géén goed idee is, ook niet als je veel koffie drinkt.

Houdt Alzheimer en Parkinson op afstand

Deze nare oude mannen komen niet graag op de koffie. Tenminste zes grote studies hebben laten zien dat koffiedrinkers een verminderd risico op deze levensvergallende hersenkwalen hebben. Hoe koffie het kunstje precies flikt is onderwerp van intensieve studie, maar er zijn wel vermoedens. De ziekte van Alzheimer wordt steeds meer gezien als een bloedsuikerprobleem en wordt zelfs al ‘diabetes type 3’ genoemd. Koffie helpt de bloedsuikerhuishouding gezond te houden. De beschermende werking tegen Parkinson moet waarschijnlijk vooral worden toegeschreven aan de cafeïne. Cafeïne lijkt de dopamineproducerende cellen in de hersenen voor aftakeling te behoeden. Als je te weinig dopamine aanmaakt, krijg je de typische Parkinsonsymptomen als trillen en stijfheid.

Houdt sperma wakker

Pardon? Echt, het is keihard bewezen. In een Braziliaans onderzoek werd onlangs aangetoond dat mannen al na een paar koppen koffie actievere spermatozoïden hebben. De beweeglijkheid van de kikkervisjes schiet omhoog, terwijl ze het uithoudingsvermogen van een Duracelkonijn krijgen. Niet te stuiten! Je hoeft geen gynaecoloog te zijn om te begrijpen dat actieve zaadcellen de kans op bevruchting vergroten.

Verbetert je sportprestaties

De cafeïne in koffie levert het spreekwoordelijke ‘rotje in de gat’; het leidt tot een duidelijk meetbare verbetering van het uithoudingsvermogen. Nou ja, er is sprake van ‘een zekere’ ergogene werking. Koffiedrinkende atleten worden iets minder snel vermoeid en hebben iets minder lang last van eventuele spierpijn, melden Canadese onderzoekers. Belangrijkste oorzaak is volgens hen dat koffie de spieren aanspoort meer vet te verbranden, waardoor je glycogeen – een voorraadje suiker in spieren en lever – tot wel vijftig procent langer meegaat.

Maakt je alerter en slimmer

Enkele slokjes Robusta of Arabica maken ons direct een stuk slimmer. De Amsterdamse koffiepsychologen Dr Jan Snel en Dr Monique Lorist toonden aan dat een kop koffie het verminderde prestatievermogen van een vermoeide persoon niet alleen herstelt, maar zelfs over het optimum ‘heentilt’. Dat wil zeggen dat iemand die acht uur intensief heeft gewerkt, zijn taken na een kop koffie sneller en beter uitvoert dan een goed uitgeruste collega die nog geen bakje heeft gehad. Een gegeven waar vooral mensen die veel informatie onder tijdsdruk moeten verwerken, bewust of onbewust hun voordeel mee doen. Nergens wordt meer koffie gedronken dan op nieuwsredacties en in luchtverkeersleidingscentra.



Maakt je lichaamsvet je beste vriend


Vet is geen inactieve massa, maar actief weefsel, dat hormoon-achtige stofjes afscheidt en direct invloed heeft op tal van lichaamsprocessen. Steeds vaker wordt vetweefsel zelfs als afzonderlijk orgaan beschouwd. Onderhuids vet is – tenzij je echt moddervet bent – goed voor je, buikvet is daarentegen een betrouwbare voorbode van problemen. Adiponectine, een hormoon dat wordt afgescheiden door onderhuids vet, heeft een gunstig effect op de glucosehuishouding en op de gezondheid van hart en bloedvaten. Hoe meer adiponectine, hoe kleiner het risico op diabetes en hart- en vaatziekten. Paradoxaal genoeg maken magere mensen over het algemeen meer adiponectine aan dan dikke mensen. Hun onderhuids vet is in dit opzicht dus kennelijk effectiever. Wat koffie hier mee te maken heeft? Onlangs ontdekten onderzoekers dat het geregeld gebruik van koffie vetcellen aanspoort om meer van dat gunstige adiponectine te maken. Ze vermoeden bovendien dat koffieconsumptie het onderhuidse vetweefsel efficiënter maakt, waardoor er minder van nodig is en het lichaam minder geneigd is tot vetopslag.

Maakt doodgravers nerveus

Oke, overdrijven is ook een vak. Maar als je kijkt naar alle positieve effecten die de wetenschap inmiddels met zekerheid aan koffieconsumptie toeschrijft, is het nou ook weer niet zó frivool om te veronderstellen dat de vrolijk pruttelende motor van onze economie het leven verlengt. De epidemiologie wijst in die richting. In een gigantisch onderzoek brachten onderzoekers van Harvard het koffiegebruik van 41.736 mannen en 86.216 vrouwen in kaart. Vervolgens volgden ze die enorme groep 24 jaar lang. En? Ja dus. Hoe meer koffie deze mensen dronken, hoe geringer de kans dat ze in de periode dat het onderzoek liep in gestrekte houding een ritje in een zwarte limousine hoefden te maken. Onderzoeksleidster Esther Lopez-Garcia is optimistisch, maar houdt zoals het een serieuze wetenschapper betaamt nog een slag om de arm. “Kijk, het verband is onmiskenbaar,” zegt ze. “Er is een positieve associatie tussen koffiedrinken en niet doodgaan, of zo je wilt tussen geen koffie drinken en dood gaan. Maar strikt genomen is daarmee nog niet bewezen dat koffiedrinken het leven verlengt. Het kan zijn dat stevige koffiedrinkers ook allerlei andere dingen doen die goed voor je zijn en dat ze daarom ouder worden.” Dat gelooft mevrouw Lopez-Garcia echter waarschijnlijk zelf ook niet. Andere onderzoekers vonden namelijk dat koffiedrinkers over het algemeen vaker roken, minder bewegen en minder gezond eten dan mensen die het zwarte goud mijden. Natuurlijk is er nog een mogelijke verklaring. Mensen die geen koffie drinken of er mee stoppen, doen dat vaak omdat ze zich niet lekker voelen en hopen dat het afzien van koffie daar verandering in brengt. Je structureel niet lekker voelen is een krachtige voorspeller van voortijdig gezondheidsleed.


Bron: https://melchiormeijer.wordpress.com/2011/12/18/koffie-neolithisch-levenselixer/

Ik ben wel eens benieuwd naar de mening hierover? Geeft het aanleiding om flink te schieten of zit er wat in?

 
@Marijan
Quote:
Ga ik toch even lezen/zoeken over de bulletproof Coffee, dat heb ik blijkbaar gemist. Ik weet dus niet waar dat over gaat.


In de eerste post van dit topic verwijst Janse naar een youtube filmpje waarin ene Jolly, als een rasechte bio-hacker, zeer enthousiast over IF vertelt. Volgens hem zijn de belangrijke componenten van IF:

- ca. 16 uur vasten en gedurende 8 uur enkele maaltijden eten

- om echt in ketose te komen en te blijven strikt koolhydraatarm eten

- elke ochtend starten met een Bulletproof Coffee waarbij MCT-olie in plaats van de kokosvet (zegt Jolly expliciet) ertoe bijdraagt dat je lichaam gemakkelijker in ketose komt en blijft

- een paar keer per week korte intensieve lichaamsoefeningen doen zoals iets zwaars optillen of sprinten

Daar komt dus die Bulletproof coffee vandaan 8)

 
hmmm Indigo, het filmpje loopt bij mij steeds in het begin al vast, ik ben niet zo'n techneut.

De essentie van het filmpje zijn neem ik aan de punten die je beschrijft hierboven.

ik begrijp nog steeds niet wat er met MCT olie wordt bedoeld als het geen kokosvet is.

(een vorm van moedermelk??? :wink: )

 
Marijan, dat vastlopen gebeurde bij mij ook steeds. Toen heb ik de titel gekopieerd en in de zoekbalk bij Youtube geplakt en toen ging hij wel verder.

 
In de eerste post van dit topic verwijst Janse naar een youtube filmpje waarin ene Jolly, als een rasechte bio-hacker, zeer enthousiast over IF vertelt. Volgens hem zijn de belangrijke componenten van IF:

Misschien een domme vraag maar wat wordt bedoeld met een bio-hacker?

 
MCT olie van het merk NOW wordt gewonnen uit kokosvet en palmkernen. Het is dus het pure MCT bestanddeel van deze producten.

(Of het daardoor ook gezonder is, vraag ik me af, maar Jolly is nogal expliciet over MCT olie boven kokosolie.

Een bio-hacker is iemand die er naar streeft op de meest efficiente wijze zijn of haar gezondheid te optimaliseren.

Dus nu weet je wat je op je visitekaartje kan zetten :D

 
een liter MCT olie bij Iherb kost rond de 14 euro, valt reuze mee.

En dat zou je dan kunnen combineren met Arabica uit een natuurwinkel.

Dank voor jullie reactie's dames.

Ik ben geen groot koffiedrinker maar misschien de moeite om eens te proberen, dat kopje Arabica/mct in de ochtend...

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.147
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan