jodium

Even een tip melden voor mensen die aan de slag gaan met jodium en last krijgen van detox: het schijnt dat keltisch zeezout in vrij grote hoeveelheden kan helpen. Ik kwam het bij Mark Sisson tegen.

Zelf ben ik een paar weken met nascent jodine bezig. Mijn struma varieert sindsdien in grootte en een grote knobbel lijkt soms groter te worden en soms is het niet te vinden. Van het weekend was ik behoorlijk aan het detoxen met enorme spier en gewrichtspijn en sinds vandaag ben ik van plan om tot 16.00 uur om de paar uur 1 druppel te nemen met een max van 3 per dag ipv 5 in een keer en wil ik af en toe 1 theelepel kzz in een glas water drinken.

Ik heb een goed gevoel bij nascent jodine. Ik voel kleine steken/krampjes in mijn borsten en in de oksels. Mijn temperatuur gaat omhoog, handen worden warm. In mijn enthousiasme ben ik te snel omhoog gegaan waardoor ik last kreeg van druk op de keel, kuchen, last van bronchieen maar dat wordt alweer minder en met de andere taktiek denk ik dat het beter zal gaan.

Ik heb ook de 'lugol's' van clark nederland besteld. Op het potje staat 5 mg iodine per drop. Als het lugol's is verwacht je dat het dus een 5% oplossing is, en dat deze dus 7,5 mg kaliujodide bevat (meer kaliumjodide dan jodium)

Maar volgens de ingredientenopsomming zit er meer iodine in dan potassiumiodide. Ik heb clark nederland al verschillende keren gebeld en krijg elke keer een ander verhaal (oa. dat ze niet kunnen zeggen hoeveel er in een druppel, omdat de dropper telkens veranderd) en op een e-mail met bovenstaande reageren ze niet.

De informatie op het potje komt ook niet overeen met de informatie die op de amerikaanse clark website staat.

Ik heb dagen geexperimenteerd met 12 druppels maar ik heb dus eigenlijk geen flauw idee hoeveel ik nu precies binnen heb gekregen.

De lugols van clark is een aangepaste versie van lugols, dus geen traditionele lugols.

Er zit geen potassium iodide in maar sodium iodide en inderdaad veel minder iodide dan iodine. Even hiervoor op 'pagina' 6 heb ik e.e.a. al eens een keer verder uitgediept.

Maar het blijft verwarrend.

Of er nu 3 of 5 mg per druppel in zit de hoeveelheid die je neemt, 12 druppels per dag, is erg veel.

Waarvoor of waartegen neem je het precies?

Heeft iemand ervaring met Iodine ? (Kelp extract) ik lees vaak uiteenlopende meningen over de werking hiervan, ik gebruik het zelf reeds 2 maanden !

Bij inname van veel jodium altijd extra seleen nemen, dat is nodig om jodium goed te kunnen gebruiken.

@Pike, op het potje staat potassium iodine. Kelp wordt niet als goede jodium bron gezien omdat er meer bromide in zit dan jodium.

iemand adviseerde hier om 2 paranoten te nemen voor selenium samen met jodium 2 druppels.

Is er een ander voedingsmiddel wat de paranoten kan vervangen. Of beter een supplement?

Ik vind die noten erg droog en je zit dan toch weer met de fytinezuur.

Kan selenium ook dmv lever worden aangevuld?

in schaal, schelpdieren en eigeel

en selenium zit ook in biergist

Henk,

bedankt voor je reactie,

ik ben niet zo van de schaal en schelpdieren, doe wel 2 rauwe eidooiers per dag, is dat dan voldoende voor 1 druppel jodium per dag?

Marijan, ik zou het echt niet weten, ik neem ook biergist en eieren, zowel rauw gekookt en gebakken, zo'n 20 in een week. En als eilandbewoner ben ik gek op schaal en schelpdieren. Maar of dat voldoende is weet ik niet, denk het wel.

Zie voor het protocol incl aanvullende supplementen http://iodineresearch.com/supplementation.html.

Er zit 8 keer zoveel selenium in kokosnoot als in paranoot. Verder zit er in niertjes veel selenium, veel meer dan in lever. In de meeste vissoorten zit ook wel selenium, maar schaal en schelpdieren niet zo heel veel, bv in haring zit meer dan in mosselen.

Tanja, kijk eens naar de maat van een kokosnoot :mrgreen:

die is tig keer zo groot als een paranoot.

Ik neem al wel elke dag eetl.kokosolie.

Of bedoel je procentsgewijs?

Ik zit al op de levershake, ook maar eens niertjes opzoeken

Dank jullie wel voor meedenken. Ik wil niet meteen aan supplementen (behalve bijnier en chlorella en jodium, vit.C van Acerola, toch nog veel eigenlijk), het is allemaal best veel geld en misschien wat meer geduld hebben.

Gewoon per 100 gr, dus 810 microgram/100gr voedingsmiddel selenium in een kokosnoot en 100 microgram/100g in een paranoot. Iedere dag een stukje kokosnoot heb je genoeg aan en kost dus geen bakken met geld. Oh ja in kokosolie zit weer nauwelijks selenium, dus daar kom je er niet mee.

hey Tanja, dank voor de uitleg, ga ik een kokosnoot zien te scoren.

Oh maar dan zit het dus ook in die kokosrasp dan toch?

Dat doe ik altijd in gehakt ipv paneermeel en kan ook in de shake.

Nieren, niervet en nog wat vlees heb ik net besteld bij Schotse Hooglanders.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan