jodium

Ik begrijp nog steeds niks van dat hele jodium verhaal. Zoveel tegenstrijdige berichten. Ik wil zeker weten voldoende jodium binnen krijgen,dus wilde eigenlijk weer eens kelptabletten gaan nemen. Ik eet verder niet erg veel vis, max 1-2x per week. Maar nu lees ik ineens weer dit:

Quote:
Kelp:

Kelp is een wier dat veel jodium bevat. Tekort aan jodium veroorzaakt struma en hypothyreoïdie.

Extra jodium, dus ook kelp, is schadelijk voor schildklierpatiënten. Deze, maar ook gezonde mensen, moeten kelp beslist mijden.

Bij een ( beginnende) schildklieronsteking of ziekte van Hashimoto, gaat het lichaam in de tegenaanval (auto-immuunreactie) vanwege de stimulerende werking van jodium op de schildklier. De schildklierontsteking of ziekte van Hashimoto wordt zo verergerd. De jodium uit kelp kan ook hyperthyreoïdie veroozaken. Het is dus beslist geen onschuldig middel.

Je krijgt voldoende jodium binnen door het eten van brood, vis, melk en eieren.

http://www.hypomaarniethappy.nl/dieeten.htm

Het lichaam gaat in ieder geval niet in de tegenaanval, dat is meer iets voor artsen. Er kan wel een reactie optreden, eerder om ongezonde cellen op te ruimen. Een orgaan dat het langere tijd zwaar heeft gehad gaat aangepast cellen maken, die dan onder de omstandigheden zo goed mogelijk aangepast zijn. Verandert de situatie weer naar normaal, dan komt er dus een reactie om de aangepaste cellen op te ruimen. Ga je tegen die tijdelijke situatie in met ontstekingsremmers, bloeddrukverlagers, cholesterolverlager, schildklierremmers of namaakhormonen, dan stuur je de boel pas echt in de war.

Gebruik jodium op de huid, dat geeft het lichaam de kans zo veel ervan te gebruiken als het nodig heeft. 4 druppels per dag 3%.

Er staat bij mij niks bij of het 3% of meer is. Ik heb nog lugols druppels staan van dr clark. Er staat op dat het 5mg iodine per druppel is.

Maar toch ga ik liever voor wat natuurlijkers, zoals kelp http://www.avogel.nl/webwinkel/producten/kelpasan-de-schildklier.php

1 tabletje per dag bevat 0.2 mg, dus iets meer dan de aanbevolen dagelijks hoeveelheid door het (onder)voedinscentrum. Als ik dit gewoon aanvul met sole, levertraan, rauwe melkkefir en 2x per week vis kom ik wel een heel eind denk ik.

Ik ben een beetje te lui om 9 pagina's dit hele topic door te lezen, maar wat was eigenlijk de reden dat hier zo vaak synthetische Lugols wordt aangeraden als je ook simpel jodium via bijv kelp of andere natuurlijke supplementen binnen kunt krijgen?

De jodium/selenium balans is ook erg belangrijk, want selenium activeert de jodium in de schildklier. Ik ga dus ook weer eens voor paranoten, 2 per dag.

hoi Alexandra ja zelfde hand, iets andere plek maar wel vanuit dezelfde ontstekingshaard denk ik.

Hij zit er nog steeds:-(

@ Gerard: Een ganglioomcyste heeft een worteltje vanuit in mijn geval het polsgewricht zover ik weet, maar dan kan het bultje aan de oppervlakte wel op andere plekken zitten zolang het nog in contact staat met het worteltje.

Maar hoe weet je dat die wortel er nog zit? Ik ben nu al tijden vrij van de bult, maar wil ook wel weten of echt alles weg is.

Hoi Alexandra, dat voel je wel als die wortel er nog zit.

Hoe ouder de cyste hoe harder het worteltje (dat is dan geen vloeistof meer), dus hoe hardnekkiger het worteltje.

Deze cyste zit er bij mij al vrij lang.

Soms gaat de cyste wel weg, en ik dacht dat ik het worteltje vervolgens ook niet meer voelde maar het lijkt er toch nog te zitten jammer genoeg, want nu heb ik op een plekje in de buurt weer een andervormige cyste terug.

Hopelijk gaat het nu weg.

Ik heb al eerder bijv. ozontherapie gedaan en toen ging het ook weg.

Maar toen ik stopte kwam het weer terug.

ik vind het jodium verhaal ook knap lastig

ik gebruik het nu elke dagop mn huid, het verdwijnt na ca 8-9 uur.

is dat dan tekort, geen idee, weersomstandigheden zullen ook een rol spelen?

Ik nam de laatste week 1 druppel met appelazijn voor het slapen gaan maar kreeg hier buikpijn van.

Is dat normaal?

Hier even gezocht en satfat had een interessante link hiervoor http://bit.ly/KSRueJ.

Handig die link Vivianne. Gek genoeg heb ik zaterdag een flink stuk huid met jodium ingesmeerd, en zie nu nog waar ik gesmeerd heb! Ik vind het lastig te beoordelen of je dan een tekort hebt. Ik neem nu om de dag een druppel in, blijf dat nog een week doen, en ga dan over naar dagelijks. Uiteindelijk wil ik nog meer druppels per dag nemen ivm mijn schildklier. Heb er veel over gelezen. Belangrijk is wel om voldoende magnesium, seleen, B vitamines en vit.C te nemen naast de jodium.

Die jodium test werkt bij mij erg goed. Toen ik met jodium begon, ik heb het meteen transdermaal gedaan, dat is, net als die testvlek, op de huid. Het lichaam neemt het dan op in de mate die het nodig heeft. De eerste keer verdween de vlek binnen een uur, om vervolgens steeds langer zichtbaar te blijven.

Ik raad je aan om het ook transdermaal toe te passen. Jodium inwendig heeft ook nadelige invloeden, terwijl bij transdermale toediening deze nadelige invloeden niet optreden.

Als de vlek bij jou 24 uur zichtbaar blijft, heb je geen jodiumtekort en heb je een andere benadering nodig. Ik zou naast de supplementen die je al neemt ook nog zink nemen.

Als je bleke nagels hebt, ook B12 in hoge dosering. Roggezuurdesembrood kan bij jou wel eens een nuttige aanvulling op het dieet zijn, omdat rogge een natuurlijke bron van fluor is.

Ik denk dat je de nieren en bijnieren nog beter moet ondersteunen. Adrenal werd je opgejaagd van, dat had ik ook. Ik gebruik nu adrenal-cortex, dat werkt beter bij mij.

Ik hou het bij jou op nieren (huidproblemen) en een verstoorde hormoonhuishouding + slecht opname van mineralen. Hoe gaat het inmiddels met de eenzaamheid? Heb je, behalve dat, ook nog andere zaken die stress geven? Is je partner al wat over zijn vermoeidheid heen en kunnen jullie er goed over praten, op een manier dat je niet een beetje in een kramp zit?

Zo, nu zal ik hier nog even reageren Gerard. Het is niet echt dat er nog jodium zat, het lijkt wel een soort pigmentvlek. Hij zit er nog steeds, gek he? Ik vind de verhalen wel verwarrend over jodium. Heb stukken geleden van dr. Brownstein, ken je die?

Waarom raad je zink aan? Mijn nagels zijn mooi roze, zou niet direct een zinktekort vermoeden. Heb een paar maanden geleden wel zink bij genomen. B12 is behoorlijk hoog bleek uit een bloedtest. Hurray! In de biowinkel verkopen ze alleen puur roggebrood, is dat ook ok?

Momenteel zit ik op 3 adrenal, kan er nu wel tegen. Slechte opname van mineralen geloof ik wel, kan ik ook aan mijn tanden zien. Ik ben naast Sole ook Concentrace gaan gebruiken, een mineralencomplex uit het Great Salt Lake.

Partner voelt zich iets beter, heeft het nog wel erg druk op het werk. Onlangs is het hele gezin ontstoord door een biofotonentherapeut. Bij hem is candida ontdekt (naast nog wat andere dingen). Kan zijn moeheid verklaren. Hij moet nu ook a/d appelazijn, dat deed hij eerst niet. Jodium schijnt ook goed te helpen tegen candida. Bij mij kwam er o.a een beginnende maagontsteking uit, ga daar propolis voor gebruiken. Verder heb ik nog wel wat stressdingen, die ik nog niet 1 2 3 wegkrijg. Ben nog steeds eenzaam, al voel ik dat minder nu het mooi weer is. We kunnen gelukkig wel goed praten, en hebben het leuk samen, vooral nu we beiden al iets fitter zijn.

Hoe staat het met jou verder? Nog lekker door aan het gaan op de ingeslagen weg?

Als het jodium is, dan verdwijnt het altijd, jodium verdampt namelijk. Het kan ook een reactie van de huid zijn, dat zou ook weer weg moeten gaan. Ik hoop dat je wat aan mijn ervaring met jodium hebt. Je kan het transdermaal altijd nemen, omdat het lichaam het alleen opneemt als het de jodium ook nodig heeft. Dr. Brownstein ken ik niet.

Ik raad zink aan omdat de meeste mensen er en tekort aan hebben,dat geldt ook voor selenium, simpel omdat de landbouwgronden wat uitgeput raken.

Puur roggebrood is ook goed.

Vergeet niet dat voor mineralenopname de juiste vetten nodig zijn (en de vitamines daarin).

Je zou alle dingen die je in huis hebt die kunstmatige geuren bevatten uit huis moeten doen. Denk aan wasmiddelen, lucht"verfrissers", lichaamsverzorgingsprodukten, enz. Draag ook zo min mogelijk synthetische kleding. het zijn allemaal zaken die je systeem in de war kunnen sturen, net als elektromagnetische straling van de draaadloze telefoon, het mobieltje, draadloos internet (WLAN), blue tooth, WIFI, spaarlampen, magnetron, allerlei schakelende voedingen van apparaten en het beeldscherm waar je nu op leest. Indien onvermijdbaar, dan zo min mogelijk.

Is het een idee om eens aan verhuizen te denken, naar een gebied met meer mensen om je heen?

Met mij gaat het de goede kant op. Nog wel steeds snel moe, maar gelukkig wel veel rustiger en positiever. Ik had stevige bloedarmoede en dat verbetert nu met B12, zink selenium en niet te vergeten veel runderlever en rood vlees. Jodium gebruik ik vrijwel dagelijks. Ik denk dat het herstellen niet gelijdelijk gaat, maar met horten en stoten, als het systeem weer wat hersteld is, dan gaat het ontgiften, dat geeft dan weer even een wat minder periode, om vervolgens weer verder te gaan herstellen.

Sterkte met alles en ik hoop dat je de steun van deze groep ook helpt om je minder eenzaam te voelen.

Nog even een vraagje over jodium

ik dacht dat 1 druppel 5% lugols 6,3 mg jodium was, dus 6300 microgram?

heb daar al eens eerder over gepost maar vind het nog wat vaag.

en nu lees ik hier http://home.comcast.net/~jocy1/junk/The%20Guide%20to%20Supplementing%20with%20Iodine.pdf

dat je dus wel 4 druppels kan gebruiken om een jodiumtekort weer aan te vullen.

hoe zit dat nu met die cijfers? is de 6,3 mg microgrammen en dus inderdaad 6300 terwijl 150 per dag word aanbevolen normaal gesproken.

en dan zou je dus 25 mg kunnen proberen wat dus neer komt op 4x 6300.

lijkt zo enorm veel.

En weet iemand hoe vlot je jodium weer op raakt.

heb het gevoel dat dat soms heel snel gaat op de 1 of andere manier als je al kort zit en het weer aan het opbouwen bent.

Quote:
ik dacht dat 1 druppel 5% lugols 6,3 mg jodium was, dus 6300 microgram?

Klopt.

Quote:
hoe zit dat nu met die cijfers? is de 6,3 mg microgrammen en dus inderdaad 6300 terwijl 150 per dag word aanbevolen normaal gesproken

Die 150 mcg wordt aanbevolen door de reguliere wetenschap welke geen flauw benul heeft van de positieve eigenschappen van jodium en de enorme vervuiling van onze omgeving met de andere haloïden.

Quote:
en dan zou je dus 25 mg kunnen proberen wat dus neer komt op 4x 6300.

lijkt zo enorm veel.

Ja dat is enorm veel en veel mensen nemen zelfs nog het dubbele daarvan.

Maar het werkt blijkbaar, waarschijnlijk vooral door de eerder genoemde haloïden overdaad in ons milieu.

Quote:
En weet iemand hoe vlot je jodium weer op raakt.

Dit is erg individueel volgens mij. Hier moet je een beetje zelf mee experimenteren.

Bedankt voor de link trouwens, mooie beknopte info over jodium.

De afgelopen week heb ik de dosis jodium iets verhoogd (ca.4 druppels per week) en ik merk dat ik pijn in mijn onderrug krijg welke nu al een paar dagen aanhoudt. Ongifting, bijnieren ??

ik heb ook ontgiftingsverschijnselen volgens mij. meer niezen , intensere dromen en een loopneus.

Is het nu goed of slecht, ik lees verschillende verhalen dat je dan minder moet nemen maar ik doe alles via de huid. dan verwacht ik dat mn lichaam pakt wat het nodig heeft eigenlijk

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan