jodium

Tijdje zitten bladeren hier over jodiumgebrek en oplossingen.

Me maar eens geregistreerd, zodat ik ook wat kan zeggen ;-)

Het is niet eenvoudig allemaal (en dit gaat alleen nog over jodium!) om te bepalen wat wel en niet goed is.

Nu lees ik dat je ook een hele zwik supplementen bij jodium moet innemen wil het allemaal goed werken.

Zo blijven we bezig, niet?

Ook de hoeveelheden die genoemd worden in het artikel wat Marijan stuurde 3 berichten terug:

is dat niet puur bedoeld voor mensen die ziek zijn en onder begeleiding zo'n supplement traject ingaan?

Ik bedoel: minimaal 3 gram Vitamine C per dag, dat is zo'n 45 maal de ADH en dat elke dag.

Ik lees dat vanaf 2 gram Vitamine C per dag er bijwerkingen kunnen optreden (grotere belasting op nieren, remmende werking absorptie van koper, etc.).

Dit is misschien alleen tijdelijk nodig voor mensen die (onder begeleiding) grote hoeveelheden (50 mg bijv.) jodium innemen.

Maar als je normale hoeveelheden jodium inneemt (150 - 600 microgram), zou je dan ook van die hoge doseringen aan extra supplementen moeten innemen?

Meer in een volgende post :D

Watisgezond,

volgens mij is dat protocol een aanbeveling bij borstkanker, ik weet niet wat er verder voor regels zijn.

Het lijkt me dat het protocol zoals daar genoemd verder niet zoveel zou hoeven af te wijken bij andere problemen.

Ik bedoel, vrouwen hebben geloof ik een 1 op 6 kans op borstkanker, dus dat jodiumtekort is er wel.

Oh ja en dat van de nierproblemen schijnt een fabel te zijn.

Marijan,

Dat is precies wat ik bedoelde. Het is een aanbeveling bij borstkanker.

Maar als je dat niet hebt, maar waarschijnlijk wel een jodiumtekort, moet je dan van die hoge jodium (en andere supplement) doseringen nemen die potentieel ook weer bijwerkingen kunnen hebben?

Ik las in datzelfde artikel (en wel meer artikelen) dat Lugol beter in tablet vorm kan worden ingenomen dan in vloeibare vorm, vanwege maag irritatie. Vond ik hier, wel een stuk duurder. Ze hebben ook nog hogere concentraties ervan.

Iemand hier (sorry, weet niet meer wie) had een link gestuurd naar een jodium + supplementen combi pakket, waar bijv. selenium al in zit: klik

Is dat dan geen goeie, makkelijkere oplossing? Of zitten daar niet de 2 types jodium in?

Niet goedkoop overigens...

Begrijp me niet verkeerd: ik zit zelf ook te zoeken wat ik moet nemen en heb het gevoel dat ik een jodiumtekort heb, zeker nu ik het Paleo dieet (niet om af te vallen) volg op aanraden van orthomoleculair therapeut (inclusief een bups supplementen) omdat hij denkt dat ik een 'lekkende darm' heb.

Ik val echt zo af, dat is bijna eng. Ik wil juist aankomen! Ik las dat een jodiumtekort ook een te snelle schildklierwerking kon veroorzaken, dus vandaar m'n zoektocht naar wat goed is om te nemen.

Mark

Quote:
Dat is precies wat ik bedoelde. Het is een aanbeveling bij borstkanker.

Maar als je dat niet hebt, maar waarschijnlijk wel een jodiumtekort, moet je dan van die hoge jodium (en andere supplement) doseringen nemen die potentieel ook weer bijwerkingen kunnen hebben?

Het is niet perse bedoelt voor borstkanker, het is een algemeen protocol voor als je hoge dosis jodium, in de milligrammen, wil gaan suppleren.

Het wordt voor/tegen van alles gebruikt.

Quote:
Iemand hier (sorry, weet niet meer wie) had een link gestuurd naar een jodium + supplementen combi pakket, waar bijv. selenium al in zit: klik

Is dat dan geen goeie, makkelijkere oplossing? Of zitten daar niet de 2 types jodium in?

Niet goedkoop overigens...

Daar zit veel te weinig jodium in. Bij een echt tekort heb je m.i. veel meer nodig.

Bij jodium suppletie met lugol zit je al gauw in de mg range omdat 1 druppel 6,25 mg jodium bevat.

Het is dan ook aan te raden om sowieso extra selenium, magnesium en een beetje vitamine C te nemen. De andere aangeraden supps zijn ook wel goed maar deze drie zijn de belangrijkste.

Vitamine C en magnesium helpen om te detoxen van de andere haloïden (fluor,chloor,broom) die de jodium eruit gooit als je met deze hoeveelheden gaat suppleren.

Terwijl de extra selenium de schildklier beschermt tegen teveel jodium. Wat voor kan komen als er al een bestaand tekort is aan selenium.

Quote:
Het is niet perse bedoelt voor borstkanker, het is een algemeen protocol voor als je hoge dosis jodium, in de milligrammen, wil gaan suppleren.

Pike, dat bedoelde ik ook. Ik had het niet helemaal goed verwoord. Maar het is dus inderdaad een protocol voor bij hoge doseringen van jodium inname, terwijl ik het gevoel had (kan aan mij liggen) dat er in de discussie hier van uit werd gegaan dat je ook bij 'normale' jodium suppletie van dat soort hoge dosis van overige supplementen moest nemen.

Maar nogmaals, ik kan het verkeerd geïnterpreteerd hebben. Ik schrok dat ik dat ook zou moeten innemen bij normale jodium doseringen :(

@Marijan: Pax Biergist gebruik ik, uit de biowinkel. Rond de 6 euro. Sowieso een heel goed natuurlijk supplement, er zitten nog meer goede stoffen in zoals chroom.

Mark, Bij paleo gaan ze er van uit dat mensen vroeger vooral spiervlees aten net zo als we nu doen. Maar mensen aten vroeger vooral orgaan vlees en het vet van het beest, en mager spiervlees werd nooit zonder vet gegeten. Ook wordt er bij paleo vaak noten of iets anders gegeten om de mindere koolhydraten te compenseren, maar noten zijn een seizoensproduct en werden vroeger dus nooit lang gegeten. Bovendien bevatten ze veel fytinezuur wat de opname van mineralen belemmert. Er zijn veel verschillende theorieën over paleo vaak gebaseerd op wat iemand in zijn hoofd bedacht heeft dat er toen was en met hoe we nu gewend zijn te eten daar een eetpatroon bij bedacht. Weston Price heeft echt goed onderzoek gedaan naar wat natuur volkeren die in die tijd nog net echt geïsoleerd leefden nu echt aten. In de hoofdlijn is dat veel verzadigd vet iets minder eiwitten en nog minder koolhydraten. En veel "nutriëntdense foods" zoals levertraan (van green pasture) en echte bouillon van botten, orgaanvlees, rauwe melk, en gefermenteerde producten zoals melk-kefir, gefermenteerde groenten op basis van melkzuur fermentatie (en dan niet aan het eind gepasteuriseerd).

Wij moderne mensen staan best ver af van dit voedingspatroon en meteen zo eten is vaak niet mogelijk. Ik zou dus eerst een tijdje wat meer koolhydraten eten (maximaal 100 gram drooggewicht op een dag) van bijvoorbeeld witte rijst, quinoa, amaranth of zoete aardappel en meer vet.

Ik denk dat het ook goed is voor jouw om dit e-boek van Mike eens te lezen, want het is niet alleen je schildklier maar alles hangt er mee samen. http://www.uitdaging.net/gezond/hormonen_disbalans.html

Op de Website van Lia (poekie) staat een mooie samenvatting van dit forum en hoe wij eten. http://www.voedingisgezondheid.nl/welkom.html

Voor een lekkende darm zou ik eens kijken naar GAPS.

En over die supplementen voor naast die jodium bij borstkanker. Die zou ik alleen nemen als ik borstkanker had en dan nog zou ik er veel meer onderzoek van te voren naar doen. De vitamine c vind ik nog niet extreem hoog maar hij is wel geïsoleerd wat wel een probleem kan zijn. De ADH voor vitamine c is nog steeds vastgesteld op een waarde dat je geen schuurbuik krijgt. Maar er zijn nog veel meer dingen waar het goed voor is. De vitamine b en vooral b3 vind ik daar wel heel erg hoog.

Maar ik denk wel dat we in Nederland over het algemeen een jodium tekort hebben. Alleen daarvoor is die 50mg veel te veel daarom is het ook een protocol voor borstkanker.

Je kan ook een eigen voorstel topic aan maken met je klachten en wat je eet dan kunnen we je daar wat meer gerichter advies geven.

Quote:
Maar ik denk wel dat we in Nederland over het algemeen een jodium tekort hebben. Alleen daarvoor is die 50mg veel te veel daarom is het ook een protocol voor borstkanker

Nee, het wordt met deze hoeveelheid gedaan om zodoende zo snel mogelijk het jodium gehalte op peil te brengen en de andere haloïden eruit te werken. Bij lagere dosissen duurt dat gewoon heel lang volgens artsen die hiermee werken. Heeft nogmaals niets met borstkanker te maken.

Jij neemt ook lugol's, Kaas, dus misschien is het voor jou ook wel belangrijk om iig selenium en magnesium te nemen

Quote:
terwijl ik het gevoel had (kan aan mij liggen) dat er in de discussie hier van uit werd gegaan dat je ook bij 'normale' jodium suppletie van dat soort hoge dosis van overige supplementen moest nemen.

Maar nogmaals, ik kan het verkeerd geïnterpreteerd hebben. Ik schrok dat ik dat ook zou moeten innemen bij normale jodium doseringen :(

Dat idee kreeg ik ook. En onder "normale" omstandigheden zonder begeleiding vind ik het ook gen goed idee. Maar dat beweren we hier ook niet.

San, Volgens mij zit er niet zo veel vitamine b in PAX biergist, ik zie hier op een oud blikje voor 15 tabletten staan 3,07mg b3 en 4,68mg b2. Ik denk wel dat deze biergist genoeg vitamine b geeft.

Kaaskanlekkerzijn,

Bedankt voor jouw kijk hierop.

Er zijn echter ZOVEEL verschillende onderzoeken en meningen...

Deze video over paleo van Loren Cordain vond ik op zich wel overtuigend eigenlijk. En als ik iets doe, dan doe ik het goed :-)

Ik hou me voor nu nog even vast aan wat m'n orthomoleculair arts heeft voorgeschreven. Kuur is bijna afgerond nu.

Het ging in eerste instantie om het tot rust laten brengen van de darm door bijv. geen gluten (de voornaamste boosdoener) te eten. En daarna de beschadigde darm te herstellen met (VEEL) supplementen.

Ik probeer veel vet te eten: kokosvet, avocado, vlees(waren), vis, en ook noten (ben ik gek op, maar moet ik dus minderen begrijp ik...)

Ik ervaar voor- en nadelen tot dusver. Opgezette buik wat ik altijd had, is compleet weg bijvoorbeeld. Maar die gewichtsafname ben ik niet blij mee. Slaap wel beter. Huid is over het algemeen ook rustiger (rosacea was 1 van de redenen waarom ik naar ortho ging).

Maar goed, dit zou inderdaad in een nieuw topic moeten ;-)

Quote:
Nee, het wordt met deze hoeveelheid gedaan om zodoende zo snel mogelijk het jodium gehalte op peil te brengen en de andere haloïden eruit te werken. Bij lagere dosissen duurt dat gewoon heel lang volgens artsen die hiermee werken. Heeft nogmaals niets met borstkanker te maken.

Jij neemt ook lugol's, Kaas, dus misschien is het voor jou ook wel belangrijk om iig selenium en magnesium te nemen

Ja klopt het had het er alleen zo neer gezet omdat er borstkanker op die pagina staat en ik even dacht dat er daarom nog iets extras bij zit. Ik had even niet verder na gedacht. En volgens mij is 50 mg gram ook niet nodig als je niet erg ziek bent of grote problemen met je schilklier hebt (dan moet je er ook juist mee uitkijken). Ik heb mijn tekort met veel minder ook snel weg gewerkt.

Ik neem inderdaad ook Lugol´s ik neem er ook 3 paranoten en magnesium bij. Ik heb nu magnesium chloride maar ik ga weer over op magnesiumcitraat dat neem ik veel beter op. Ik had toen genoeg aan een keer per week 200mg magnesium en een extra als ik net ongesteld was geworden. Ik had toen wel eerst een tijdje mijn tekort met meer magnesium weggewerkt maar ik merkte geen verschil meer en ik had ook helemaal geen buikpijn meer als ik ongesteld werd. Nu Smeer ik om de drie dagen en laat dat een half uur intrekken en om de tekorten weg te wereken heb ik eerst twee keer achter elkaar gesmeerd. En toen kreeg ik nog steeds veel buikpijn toen ik ongesteld werd en daarna merkte ik dat ook met extra bij slikken (van mijn laatste restje magnesiumcitraat voor snelle pijnverlichting) mijn met moeite opgebouwde voorraad bijna had op gebruikt. Ik heb wel even gekeken naar selenium supplement of een andere bron. Maar ik denk toch dat paranoten wel handig zijn omdat die selenium niet geïsoleerd is en vis er vaak niet van komt. Drie paranoten 's ochtends pakken zit nu mooi in mijn routine.

Quote:
Daar zit veel te weinig jodium in. Bij een echt tekort heb je m.i. veel meer nodig.

Hoe weet je of je een echt tekort hebt? Behalve dat je naar symptomen kunt kijken en wat onduidelijke tests kunt doen (jodium op je huid smeren en kijken hoe snel het wegtrekt) is het toch moeilijk vast te stellen hoeveel je tekort is en hoeveel je dus moet suppleren?

Quote:
Er zijn echter ZOVEEL verschillende onderzoeken en meningen...

Probeer verschillende dingen uit en kijk goed wat bij jouw werkt.

Quote:
Ik probeer veel vet te eten: kokosvet, avocado, vlees(waren), vis, en ook noten (ben ik gek op, maar moet ik dus minderen begrijp ik...)

Je kan ook nog roomboter of ghee (daarzit geen melkeiwit meer in alleen het vet is overgebleven), slagroom en crème fraîche en kokosmelk proberen. Je moet er alleen niet van uitgaan dat als je vlees en vis eet en dat bakt in een beetje van een een of ander vet dat je dan heel erg vet eet. Ik eet op een dag o.a. 1,5 liter melk-kefir met daarin 1 extra bekertje slagroom naast het vet dat al in de melk zit, een paar lepels crème fraîche en een derde tot driekwart pakje roomboter in het avond eten.

Quote:
... en een derde tot driekwart pakje roomboter in het avond eten.

8O En je bent toch geen overgewicht?

Net de website van Lia bekeken waar je een link van stuurde. Er is toch wel een aardige overlap met Paleo. Op sommige gebieden 'strenger' dan Paleo en op andere gebieden 'milder'.

Word je soms niet gek van dat overal op moeten letten? Steeds meer dingen die ik lekker vind, moet ik achterwege laten of sterk minderen (paprika, tomaat, lees ik nu weer) of 'voorbehandelen' (noten). Ik eet bijv. ongezouten, geroosterde macadamia of pistache mix van AH. Heerlijk! Is dat dan niet goed? Is wel geroosterd, maar of het daarvoor geweekt is?!

Hoe doen jullie dat als je op bezoek gaat bij iemand, op feestjes, op vakantie? Ik vind het nu al vervelend dat ik vaak nee moet zeggen als er iets wordt geserveerd. En onverwachts mee-eten is dan ook lastig ("hebben jullie ook biologische kip, biologische groente, geen nachtschades, geen gluten, wel kokosvet, etc.?")

Ik vind het lastig...

Quote:
Hoe weet je of je een echt tekort hebt? Behalve dat je naar symptomen kunt kijken en wat onduidelijke tests kunt doen (jodium op je huid smeren en kijken hoe snel het wegtrekt) is het toch moeilijk vast te stellen hoeveel je tekort is en hoeveel je dus moet suppleren?

Je hebt helemaal gelijk. Het is inderdaad heel erg moeilijk. Wat wel goed schijnt te zijn is een 24 uurs doorloop jodium test maar dat wordt in Nederland voor zover ik weet niet gedaan.

Blijft over het gewoon doen en kijken of je symptomen minder worden of dat je je gewoon veel beter voelt.

Dat was en is bij mij wel het geval. Ik gebruik het al jaren in relatief hoge dosis (50 mg per dag in het begin, nu ongeveer 30 mg twee keer per week)en ik voel mij er gewoon zo enorm veel beter door dat ik niet meer zonder kan of wil.

Quote:
Hoe doen jullie dat als je op bezoek gaat bij iemand, op feestjes, op vakantie? Ik vind het nu al vervelend dat ik vaak nee moet zeggen als er iets wordt geserveerd. En onverwachts mee-eten is dan ook lastig ("hebben jullie ook biologische kip, biologische groente, geen nachtschades, geen gluten, wel kokosvet, etc.?")

Ik vind het lastig...

Klopt ook maar bedenk dat het geen religie is en je best als jij dat wil af en toe iets kan eten dat niet oke is. Dat is altijd nog beter dan maar elke dag rotzooi gaan eten omdat je niet 30 dagen per maand 100% een goed dieet kan volhouden toch?

Quote:
Blijft over het gewoon doen en kijken of je symptomen minder worden of dat je je gewoon veel beter voelt.

Dat was en is bij mij wel het geval. Ik gebruik het al jaren in relatief hoge dosis (50 mg per dag in het begin, nu ongeveer 30 mg twee keer per week)en ik voel mij er gewoon zo enorm veel beter door dat ik niet meer zonder kan of wil.

Klinkt hoopvol!

Even voor de duidelijkheid. Ik wil ook extra jodium gaan nemen (niet zo hoge concentratie, in ieder geval niet in het begin, eerst kijken wat het met me doet), wat is dan de verhouding tussen de jodium en de overige supplementen die ik moet innemen erbij? Ik zie dat er in m'n huidige multivitamine capsule van Rainbow Light al 200 mcg Selenium zit, dus dat krijg ik al binnen.

Quote:
Klopt ook maar bedenk dat het geen religie is en je best als jij dat wil af en toe iets kan eten dat niet oke is. Dat is altijd nog beter dan maar elke dag rotzooi gaan eten omdat je niet 30 dagen per maand 100% een goed dieet kan volhouden toch?

Heb je gelijk in. Ik kan nogal streng zijn voor mezelf, maar ik moet dat een beetje loslaten. Wel zo leuk voor m'n omgeving ook ;-)

Quote:

Ik vind het lastig...

Iedereen vind het lastig. https://www.fatsforum.nl/topic/vakantie-uiteten-of-bezoek-kortom-niet-thuis-eten. Als ik weer echt gezond ben dan zal ik wel weer een keer iets aannemen (licht er wel aan wat). De meesten in mijn omgeving die hebben er geen moeite mee als ik iets afsla en thee hebben ze vaak wel. Ik merk zelf heel duidelijk dat als ik iets verkeerd eet dat ik dan meteen buikpijn krijg of anders op ben ik op zijn minst een paar dagen depri omdat mijn lichaam die gifstoffen er niet nog zo snel uit kan werken en dat is het mij niet waard dus eet ik dat niet. Ik heb een keer toen iedereen na een sinterklaas feestje bij iemand thuis pizza ging eten mijn eigen eten mee genomen. Ik had het van te voren gezegd dat ik best wou blijven eten, maar dat ik dan zelf iets zou meenemen en dat vond hij geen probleem.

Quote:
Word je soms niet gek van dat overal op moeten letten? Steeds meer dingen die ik lekker vind, moet ik achterwege laten of sterk minderen (paprika, tomaat, lees ik nu weer) of 'voorbehandelen' (noten). Ik eet bijv. ongezouten, geroosterde macadamia of pistache mix van AH. Heerlijk! Is dat dan niet goed? Is wel geroosterd, maar of het daarvoor geweekt is?!

Ik heb zelf ook volgens mij een lekkende darm en daarom kan ik tegen een heleboel voedingsmiddelen al niet tegen. Ik ben daarom al van zelf hierop uitgekomen. Ik heb geen zin in de buikpijn en de paar weken herstel die er dan op volgen. Nachtschade een paar keer per jaar eten is niet erg maar structureel eten is niet goed, zo werden vroeger ook alleen kortdurend als medicijn gebruikt. Van noten eet ik alleen drie paranoten per dag weken en daarna drogen doe ik niet omdat onze oven niet zo laag kan. Verder eet ik geen noten te veel werk en ik kan ook er niet tegen.

Maar er blijft nog genoeg over allerlei soorten rauwe kaas, melk-kefir, slagroom (gewoon uit het bekertje drinken of opkloppen kan ook), crème fraîche, je kan avocade eten (guacamole) en allerlei sausjes zelf maken, olijven, kombucha of plakjes ham. En als je echt goed eet zit voor langere tijd vol (niet dat losse-riem-na-kerstdiner-vol en een uur later toch trek) en als je alle te korten weg gewerkt heb dan heb nergens meer behoefte aan. Als je bijvoorbeeld een onweerstaanbare zin heb in chocola betekent dat dat je magnesium te laag is omdat dat daar veel in zit. Trek in zoet betekent dat je nog in de suikerverbranding zit en de snelle suikers dan op dat moment op raken.

Kaaskanlekkerzijn,

Bedankt voor je delen van je ervaringen.

Ik herken dat wel. Veel zelf ontdekt waar ik niet of slecht tegen kan, wat al dan niet door de lekke darm komt. Maar dat zou dus wellicht beter moeten gaan, nu de darm geheeld is waarschijnlijk.

Ik las verhalen van mensen die hetzelfde hadden en gestopt waren met eten van gluten (volgens mij werd zelfs alleen daar maar mee gestopt) en na 3 maanden van hun rosacea klachten af waren en (met mate) weer dingen konden nuttigen zonder een reactie te krijgen. Daar hoop ik ook op.

Guacamole eet ik dagelijks, zelfgemaakt. Ik leer elke keer weer wat nieuws. Da's ook een voordeel van dat dieet: ik ben een stuk betere kok geworden :-) Kant-en-klare maaltijden komen er niet meer in.

Al lang, en vooral de laatste 2 jaar, last van m'n rug en overspannen bekkenbodemspieren. Allerlei therapieën gehad en nu zit ik soms voor m'n gevoel tegen een hernia aan. Dus ik zit te denken of dit ook samenhangt met voeding. Nu maar eens jodium proberen.

Welke hoeveelheden jodium gebruik jij? En daarnaast alleen die paranoten voor de selenium? Of nog meer supplementen om jodium te complementeren?

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan