jodium

Hebben jullie geen vismarkt of iets dergelijks? Ik woon ongeveer 150 km van de kust maar ik heb hier elke week een visboer op de markt staan waar je voor 4 euro per kilo o.a. verse makreel en haring kan kopen. Verder is er een groot assortiment van andere relatief goedkope verse vis uit de noordzee en dan natuurlijk de kabeljauw koppen.

Hoi Pike,

Ja, we zitten redelijk dichtbij Den Oever, maar helaas is de vriezer kapot gegaan en moet ik het even zonder stellen. Als we weer een kast hebben dan zal ik eens lekker inslaan. Nu moet ik het stellen met wat ik zo kan eten bij de visboer, zoals haring inderdaad.

De makreel is helaas al gerookt en komt uit een verpakking. Ik zal nog eens nader onderzoek verrichten of ergens anders meer verse vis te krijgen is. Ik wilde dan ook gelijk eens op zoek naar die kabeljauw koppen want ik had van de week al ergens op het forum gelezen dat je daarover schreef. Kook je die gewoon net als de runderbotten tot bouillon? Zo ja, wat voeg je hier nog aan toe of kook je ze gewoon naturel?

Ik had verwacht dat er ook andere voedingsmiddelen jodium zouden bevatten. Ik meen hier ook eens gelezen te hebben dat het in melk zit, vandaar mijn gedachtengang. Helaas kan ik (nog) niet tegen rauwe melk dus moet ik het even in andere voeding zoeken.

Bij AH vind je wilde zalm in het vriesvak (MSC keurmerk). Niet vers, maar in ieder geval geen kweekvis en geen andere toevoegingen. Voor als je weer een vriezer hebt ;-)

Hoi watisgezond,

Inderdaad heeft de AH wilde zalm, maar ik vind die echt niet te eten :oops: Het kan er natuurlijk aan liggen dat ik deze niet goed bereid. Heb je een goede tip?

Ik vind ze ook niet zo.... Heb er vanavond 1 op…

Op de verpakking staat ook dat de zalm in gesloten zak ontdooit moet worden in koud water :?

Heb ik de klantenservice over gebeld, want ik wil natuurlijk niet meteen alle zalm ontdooit hebben.

Wisten ze ook geen antwoord op en het wordt nu uitgezocht.

Dus mss ligt de mindere smaak daar aan, want ik ontdooi het nu in de koelkast een uurtje of 6.

Veel lekkerder, maar wel wat duurder is de wilde zalm van bofrost. Die ga ik de volgende keer weer nemen als ze langs komen.

Hoi watisgezond,

Bofrost ken ik niet, is dat die van deze site? Op die site kan ik niet vinden dat het om wilde zalm gaat.

Ik heb ook wel zalm, tonijn en sardines uit blik gegeten, maar ik word daar heel naar van. Blijkbaar reageer ik toch behoorlijk op blikvoeding.

In het boek "Wat Angelina niet wist over kanker" raadt Ardt Pisa af om vis te eten in verband met de mate van gif wat de vis zou bevatten; zeegroente adviseert hij wel. Ik heb wat moeite met dat advies omdat -wild gevangen- vis goede oliën en jodium bevat en ik vraag me af of je vis wel kan missen. Het lijkt me niet.

De link die je stuurde, werkt bij mij niet, maar het is bofrost.nl

Ik kijk in de brochure en ze hebben wilde zalm vervangen door "zalm, natuur". Hmm, moet ik ook weer navragen dan. Het keurmerk MSC staat er ook niet meer bij (niet bij de zalm in ieder geval). Tijd voor onderzoek...

Selenium neutraliseert voor een groot deel de zware metalen die in vis zitten, maar je zou niet meer dan 2 maal per week vis moet eten en geen 'bottom feeders', die hebben nl. het meeste verontreiniging in zich. Liefst kleine vis.

Zeegroente moet ik ook eens naar kijken. Zeewier bevat geloof ik veel jodium.

Ik ga geloof ik ook eens flink aan de zeegroente merk ik al na wat rondzoek ;-)

Hier een informatieve link met verschillende zeegroentes.

Wat denk je binnen te krijgen met die zeegroente dat je ergens anders niet kan krijgen dan ?

Het bevat veel jodium, meer dan vis en bovendien niet de zware metalen die vissen binnenkrijgen.

Verder veel mineralen. Check de link maar die ik stuurde hierboven. Het is volgens mij supergezond!

Lamsoor en zeekraal groeien niet in zee maar op land met brak water. Ik denk dat het daarom wel minder jodium bevat dan kelp (dat groeit wel echt in zee). Maar zeekraal is wel lekker, lamsoor heb ik nooit op.

Ik heb hier een voedingswaarde tabel gevonden van verschillende soorten zeewier.

Japanse zeewier lijkt me niet aan te raden vanwege radioactiviteit?!

In kleine vissen (makreel, haring, sardientjes enz.) zitten niet zoveel zware metalen.

Heksje, De gerookte makreel die ik hier in de supermarkt heb zien liggen had alleen maar als ingrediënten makreel, rook (en geen rooksmaak dus ze moeten het echt gerookt hebben) en zout. Ik had een keer in een stukje Klootwijk aan zee gezien dat ze de vis daar op echt hout roken en bij rookworst staat op de ingrediëntenlijst "rookaroma", dus ik denk dat als er rook opstaat dat ze ook echt gerookt zijn omdat er anders rookaroma moet staan. Ik vind het dus niet zo erg het smaakt ook maar een klein beetje naar rook en een keer een klein beetje geraffineerd zout is niet erg.

Quote:
Zij adviseren Potassium Iodide (KI) (kalium jodide), wat meer dan 90% van het radioactieve jodium kan elimineren. Kaliumjodide werd in 1982 door de FDA goedgekeurd als middel om de schildklier te beschermen tegen radioactief jodium, dat kan vrijkomen bij een kernramp. Het radio-isotoop is een belangrijk bijproduct van kernsplitsing en is gevaarlijk omdat het zich opstapelt in de schildklier, hetgeen kan leiden tot schildklierkanker. Toedienen van niet-radioactief jodide "verzadigt" als het ware de schildklier met jodium, waardoor het radioactieve jodium zich niet kan opstapelen

Quote:
Het gevolg van een jodium tekort op de opname van radioactief jodium, I-131.

Ten tijde van een jodiumtekort zal de schildklier (en mogelijk ook de andere jodiumhoudende weefsels) makkelijker en sneller jodium opnemen. Dat doet het onder andere door het aantal Natrium-Iodide pompjes in de cellen te verhogen. Dat betekent in het geval van I-131 dat ook dit makkelijker en sneller kan worden opgenomen. Om dat te voorkomen worden jodiumpillen geadviseerd ten tijde van een ramp om het voor I-131 moeilijker te maken opgenomen te worden. De dosering daarvan bedraagt rond de 130 mg per dag middels kalumiodide. Bijzonder is dat niemand zich dan nog zorgen maakt om een te hoge dosering jodium. Begrijpelijk gezien de gevolgen van I-131. Maar boeiender is dat er eigenlijk nooit problemen worden gezien bij een dergelijk hoge dosering.

Een bevolking die normaal gesproken al een jodiumtekort heeft, loopt echter een hoger risico. In de eerste plaats is een geringere dosering I-131 nodig om dezelfde effecten te bereiken die personen met een normale jodiuminname krijgen. Het zou moeten betekenen dat de straal rond de ramp groter moet zijn dan in bijvoorbeeld Japan. Daar wordt veel jodium gebruikt in het eten, door vis en zeewier.

Gelukkig hoef ik niet elke dag die smerige zeewieren te vreten om aan mijn jodium te komen :wink:

@Pike Ik lees juist dat verschillende zeegroentes erg lekker zijn. Ik krijg liever jodium binnen via m'n voeding dan via supplementen.

Je kan ook kelp als supplement nemen. Dat is wat makkelijker om het standaard elke dag binnen te krijgen.

Ik ga eerst een kijken waar ik die zeegroentes kan krijgen en dan wat dingen proberen om te zien hoe het bevalt en dan afwisselen met vis 2 x per week.

En anders kan ik weer eens voorzichtig beginnen met die Lugol's, maar dan wel via de huid.

Quote:
@Pike Ik lees juist dat verschillende zeegroentes erg lekker zijn. Ik krijg liever jodium binnen via m'n voeding dan via supplementen

Ja dat heb ik ook gelezen. Helaas helpt dat niet bij het opeten van dat spul.

Wat je ook niet moet vergeten is het feit dat door de enorme overdaad van de andere haloïden in ons milieu de hoeveelheid jodium die nodig is voor een goede gezondheid wel eens veel en veel meer zou kunnen zijn dan je normaal met voedingsmiddelen zou kunnen binnen krijgen.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan