jodium

Zeewier vind ik ook niet al te fijn om te eten. Ik heb het wel eens toegevoegd aan een stoofpot (blaasjeswier) en de hele smaak was weg. Kelp wil ik -nog- niet als supplement nemen daar ik gelezen heb dat je hier toch voorzichtig mee moet zijn in geval van Hashimoto en dergelijke, daarom wil ik deze eerst uitsluiten, dan kan ik altijd nog wel aan dat soort dingen.

Fijn om te lezen dat makreel en haring redelijk veilige vis zijn. Intuïtief had ik deze ook al gekozen, dus dat vind ik dan wel weer opvallend. Ik eet echter ook wat garnaal, maar dat zijn bodemkruipers dus misschien moet ik die maar niet enthousiast nemen. Sardines kan ik vers niet vinden en uit blik word ik er naar van. Mosselen trekken me op het moment ook erg, misschien dat ik die een keer klaar maak (nog nooit gedaan), al zullen dat ook weer bodemkruipers zijn natuurlijk. Toch worden schaaldieren wel als zeer gezond aangeschreven. Nou ja, afwisselen dan maar.

@watisgezond: Inderdaad bedoel ik die bofrost al lijkt me inderdaad een nader onderzoekje naar de zalm wel vereist. Ik ben bang dat ze de wilde zalm hebben ingeruild voor de kweekzalm.

Overigens hoorde ik bij de visboer dat hij tot voor kort paling had welke gekweekt werd en ook nog eens met varkensvet in werd gesmeerd. Yegh! Ik vond de paling bij hem ook al niet lekker, maar dit verklaart wel een hoop. En natuurlijk zal varkensvet wel goed voor je zijn, maar dan kies ik wel liever zelf uit van welk varken, want het zal niet van een goed gevoerd vrij lopend varken zijn geweest :evil:

@heksje

Ik heb Bofrost al proberen te bellen over die zalm, maar er wordt niet opgenomen tot dusver.

Zeegroentes ga ik straks, als ik het niet vergeet, eens 'bestuderen' in de supermarkt of viswinkel en dan maar eens wat proberen.

Afwisselen is ook mijn strategie.

Bofrost heeft onderzoek gedaan en ik kreeg als antwoord:

de zalm wordt in het wild gevangen in kooien (?) in Noorwegen en wordt aquacultuur genoemd.

Op mijn vraag waarom er geen MSC keurmerk op staat, kreeg ik als antwoord dat dat bij sommige vis niet kan.

Ik zei dat het bij AH wel op de wilde zalm verpakking staat. Kreeg ik geen duidelijke reactie op.

Net gegoogled op 'aquacultuur' en ik krijg 'kunstmatige visteelt'. Wel kweekvis dus...

Jammer weer, was wel lekker namelijk.

Nog een artikel over hoe je je op een natuurlijke wijze kunt beschermen tegen straling (via jodium):

http://www.earth-matters.nl/5/5941/...-wijze-kunt-beschermen-tegen-de-effecten.html

Om het zalm-verhaal nog even af te maken: AH heeft ook gereageerd over de manier van ontdooien van hun wilde zalm:

De zalmfilets zitten los in de verpakking. Op het moment dat niet de gehele inhoud van de verpakking in een keer geconsumeerd wordt, stop dan de zalmfilet in bijv. een afgesloten boterhamzakje alvorens hem in koud water te leggen.

Het verschil tussen ontdooien in de koelkast en in water is de drager van warmte. Koelkasten transporteren warmte via lucht, in tegenstelling tot water. In de voedselindustrie is het al langer bekend dat water warmte beter geleid dan lucht en daarom wordt voor de koudwatertechniek gekozen. De koudwatermethode levert voordelen op voor consumenten die op zoek zijn naar de beste eetkwaliteit van vis en vlees.

De beste resultaten bij het ontdooien van vlees worden bereikt wanneer de stijging van de temperatuur geleidelijk verloopt, met minimale fluctuatie. Als stromend water wordt toegevoegd aan koud water om te ontdooien, vergemakkelijkt die watercirculatie de homogenisatie van de temperatuur waardoor het ontdooien geleidelijk verloopt en opnieuw aanvriezen niet plaatsvindt. Hoewel ontdooien in een koelkast langzaam gaat, verloopt het niet geleidelijk.

Volgende keer eens proberen en kijken of het dan lekkerder smaakt...

Hoi watisgezond,

Nou, prachtig antwoord van AH. Het zal zo zijn. Ik ben benieuwd naar je bevindingen, houd je me op de hoogte?

Quote:
Fijn om te lezen dat makreel en haring redelijk veilige vis zijn.

Waar lees je dat? :-)

De kabeljauw kop kook ik eerst even in weinig water net zolang zodat het vlees er makkelijk afkomt. Dan haal ik al het vlees eraf en met de botten maak ik een bouillon en het vlees gebruik ik later voor de paella of vissoep.

Bij de echt grote koppen heb je een vrij grote hoeveelheid vlees per kop.

Zoals deze:

http://www.mijnalbum.nl/Album=AJAMAPX8#3XKIFPNB

Quote:
Fijn om te lezen dat makreel en haring redelijk veilige vis zijn.

Waar lees je dat? :-)

Dat heb ik op de vorige pagina geschreven, maar volgens mij zijn die gewoon veilig om te eten vervuiling krijg je ook op andere manieren binnen. En in kleine vis zit nog niet zo veel.

En voor degene die niet zo'n zin hebben in kabeljauw koppen. Ik heb woensdag op de markt repen snijresten van kabeljauw gekocht een halve kilo voor 1 euro. Er zitten nog wel graten in maar dat zijn hele grote en stevige, die vind je dus zo. Als je de stukken even kort bakt laten de graten ook makkelijk los en kan ze er zo uit halen.

Oh bah, die kabeljauwkoppen in de pan ga ik dus zeker niet doen! 8O

Ik ben toch al geen 'vis'mens maar dit lijkt me echt drie keer niks.

Heb wel de zeewier in huis maar dat is ook niet mijn smaak. Dus 1 zak heb ik weggekieperd.

Dat betekent wel dat ik nog 2 dichte zakjes zeewier heb liggen waar ik niets mee ga doen.

Mocht iemand ze willen hebben dan kan dat (gratis).

Het zijn nori-snippers en wakame.

Inderdaad had Kaaskanlekkerzijn geschreven over de -relatieve- veiligheid van haring en makreel. Die makreelkoppen ben ik ook niet held genoeg voor, waar ik van baal want ik ben er grote voorstander van om het hele beest te eten. Ik ga zeker een keer moed verzamelen, alleen denk ik wel dat ik ervoor moet zorgen dat ik alleen thuis ben want manlief zat nu al voor weerzin mijn relaas erover aan te horen :mrgreen:

Quote:
Net gegoogled op 'aquacultuur' en ik krijg 'kunstmatige visteelt'. Wel kweekvis dus...

Jammer weer, was wel lekker namelijk.

Ik denk, dat kweken in kooien die in bijvoorbeeld een meer of ander natuurlijk water gehouden worden, relatief beter zijn dan echte kweekvis waarbij het water niet natuurlijk is.

De bewegingsvrijheid is natuurlijk wel een factor, maar het water is in ieder geval nog cultureel voor de vis gezien normaal. Dit komt de kwaliteit dus ten goede.

Als ik de keuze had tussen kweekzalm en aquacultuurzalm, dan kies ik toch voor de laatste. Echt wild is het in ieder geval niet, maar qua kwaliteit zal het niet super slecht zijn.

Bedankt vrysuyver. Toen ik een tijd terug las (ik weet niet meer waar, kan op dit forum geweest zijn) dat kweekvis slechte voeding (ook uitwerpselen) krijgt, was ik er wel klaar mee.

Het is zo moeilijk te controleren allemaal. Maar jouw verhaal klinkt logisch.

Ik ga eerst nog eens de AH zalm proberen (op de juiste manier ontdooien) en ik heb nog wilde zalm van de Jumbo in huis gehaald (diepvries), dus die kan ik ook nog proberen. Dat is tenminste (volgens verpakking!) wilde zalm.

Als dat allebei niet lekker is, ga ik misschien toch terug naar de Bofrost zalm.

Even een zalm-update: vanavond AH wilde zalm gegeten, na het volgens de instructies ontdooit te hebben (30 min in gesloten zak in koud water leggen en de zalm was idd ontdooid!) en dat smaakte een stuk beter dan laten ontdooien in koelkast.

En zeekraal is heerlijk!

Hoi watisgezond, dank je wel voor je recensie. Ik zal het eens op 'jouw' manier proberen; ik heb er nu al zin in :mrgreen:

Magnesium Chloride, Bromide & Iodine

Dr. David Brownstein promotes the use of magnesium chloride as a supplement “synergistic” to treatment with iodine. Chloride competes with bromide at the renal level and increases the renal clearance of bromide,[3] thus magnesium chloride is ideal for magnesium supplementation. Some patients require up to two years of iodine therapy to bring post loading urine bromide levels below 10 mg/24 hr, if chloride load is not included in the bromine detoxification program. Dr. Brownstein says, “As with using any nutritional supplement, a comprehensive holistic treatment plan provides the best results. Magnesium is an important part of the iodine treatment plan. Magnesium deficiency is very common. Magnesium is nature’s relaxing agent. Magnesium levels (via red blood cell magnesium levels) should be assessed and supplementation instituted. Magnesium supplementation will likely ensure optimal results with iodine.”

http://drsircus.com/medicine/magnesium/magnesium-chloride-benefits

Pike, verkoop jij die jodium nog, ik wilde net jodium bestellen bij I-herb van Biotics liquid Iodine maar is tijdelijk niet op voorraad.

Op advies van Mwtje moet mijn dochter 5 druppels per dag voorlopig.

Hoeveel is dat omgerekend voor jouw jodium, als je hem nog hebt?

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan