jodium

kjh, geen idee of dat een goed alternatief is voor de Lugols.

Dit is een stukje uit: Het grote jodium debat, Wise Traditions 2009

ZEEWIER: Het nivo aan jodium in zeewier varieert erg naargelang de soort en naargelang hoe het zeewier werd gedroogd. Een studie stelde vast dat er een enorme variatie was - namelijk van 2 tot 817 mcg jodium per 100 gram. Het jodiumgehalte vermindert zich als zeewier in de zon wordt gedroogd, en jodium kan tijdens het koken en vochtige opslag omstandigheden verdampen. Sommige Aziatische zeewiergerechten bevatten een excessieve hoeveelheid van 1100 mcg jodium (Thyroid, october 2004, 14 (10 : 836-841). Zeewier bevat lignine, phyto-oesterogenen die de schildklierfunctie kunnen onderdrukken. Dit kan de verklaring er voor zijn waarom schildklierproblemen (met uitzondering van struma) algemeen voorkomend zijn bij de Japanners, ondanks dat ze veel zeewier eten.

http://www.uitdaging.net/gezond/jodium.html

Ik heb jodium gekocht bij clark Nederland, op het flesje staat dat je er je groenten mee kunt wassen, is dat de goede jodium om in te nemen?

Het is van lugols. 5 Mg iodine per drop. Begin in dan met 1 druppel per week?

Vandaag heb ik de 15 pagina's van deze topic gelezen en ik ben heel veel wijzer geworden door jullie informatie. Dank!

Sinds een maand ben ik meer jodium op advies van de natuurarts gaan innemen. Ik slik jodide en zit nu op 50 mg per dag (waarvan 20 mg jodium en 30 mg jodide). De opbouwweken waren geweldig omdat ik snel meer energie had. Sinds een week is dit verandert. Ik heb last van ontgiftingsverschijnselen zoals pijn in mijn rug/nek/bekken, hoofdpijn en veel behoefte aan slaap. Ik dacht dat mijn bijnieren weer opspelen (wat ook nog steeds zo kan zijn) maar de pijn in de rug herken ik van het lijstje van Pike met de detox verschijnselen. Om mijn lichaam te ondersteunen heb ik volgens het protocol een halve theelepel KZZ in warmwater opgelost en ben dit gaan drinken en het helpt! Ook geef ik toe aan de vele slaap behoefte. Ik merk steeds weer dat slapen zere goed is voor het herstelproces.

De reden om meer jodium in te gaan nemen is een trage schildklier in combinatie met darmproblemen en veel spierpijnen met algehele malaise. Naast de jodiumtherapie slik ik ook natuurlijke schildklierhormonen (Armor Thyroid van Hahnemann apotheek) en enzymen.

Ik kan nog niet zeggen of dit de gouden greep is, maar ik voel wel aan dat de jodium en wellicht in combi met de schildklierhormonen en enzymen, de zaak in gang zet en ik kleine verbeteringen begin te bemerken. Ik slaap beter (de hele nacht door), de ontlasting gaat ook beter/makkelijker, meer concentratie en meer energie. Wel ben ik erg voorzichtig omdat er ook terugslagen zijn. Het blijft een herstel van kleine stapjes voorwaarts, van geduld en blijven vertrouwen op de kracht van het lichaam. De informatie van dit forum is een grote steun in de rug.

Is jodium bij een overactieve schildklier ook aan te raden? Of zorgt dat alleen maar voor een verslechtering?

Vroeg ik mij ook af na het lezen van een post in een ander topic.

Wou met jodium suppletie gaan beginnen, omdat dat ook de lever ondersteunt. Alhoewel jodium ook in levertraan zit, wat ik al neem.

Maar ik heb ook een vrij actieve schildklier (of in ieder geval snelle spijsvertering).

@ Mark

Het is maar de vraag in welke concentratie jodium in levertraan aanwezig is.

Bijgaand citaat vond ik in een nieuwsbrief van Circadian :

Quote:
Voedsel rijk aan goïtrogenen belemmert volgens deze bron de opname van jodium.

Quote:
Goïtrogenen worden ook gevonden in grassen, klaver en alfalfa. Als deze worden

gegeten door dieren als koeien, geiten e.d. kan dit een effect hebben op jodium in

melk, kaas, boter, yoghurt, vlees, ei e.d.

Bijgaand de link naar het volledige artikel

http://www.circadian.nl/nieuwsbrieven/jodium.pdf

@ Vivianne

Bedankt, grasgevoerde dierlijke producten bieden wel andere voordelen ten opzichte van bijv. graangevoerd.

M'n jodium wil ik eenmaal per week aanvullen met een druppel Lugol's op m'n huid 's ochtends. Soms voel ik dan 's nachts nog een wat gejaagd gevoel (schildklier denk ik), maar meestal gaat het wel goed.

ik gebruik al maanden 2 druppels lugol's per week, in het begin had ik dat benauwde gevoel in mijn keel maar langzaamaan is dit verdwenen, sinds een week is dit gevoel terug maar trekt nu verder naar mijn borst en rug.

Iemand enig idee waardoor ik nu zo heftig reageer?

Veranderd jodium van kracht/samenstelling bij verwarming?

Ik wil elke keer dat ik zout bij mijn eten doe ook een druppel jodium toevoegen om zo de smaak wat te verbergen voor mijn kinderen en man.

Maar misschien is dit wel geen aanrader?

Iemand tips?

Lijkt me sowieso veel teveel jodium, elke keer een druppel jodium als je zout toevoegt. 1 a 2 druppels per week maximum.

Ik heb dit topic nog niet helemaal gelezen hoor ( oeps), maar als je geen brood meer eet, kom je dan snel jodium te kort ? Of zijn er genoeg andere bronnen die ook voldoende jodium leveren ? B.v. levertraan ???

Nee hoor want we eten hier met vier mensen. Dus druppel per dag is minder dan twee druppels par week per persoon. Vraag me af of he het nog proeft als je het dus vermengd met andere dingen en of het zijn kracht behoudt.

Jodium verdampt vrij gemakkelijk. Ik denk dat als je het door het eten doet het meeste ervan er nog wel in zit vlak na het koken. Het lijkt me wel handig om het aan het einde van de kooktijd toe te voegen. In sommige gerechten valt jodium meer op dan in andere.

@tralalalaaaa

Ah, ik dacht dat je 1 druppel per persoon per maaltijd bedoelde. Dat tikt lekker aan!

@Zonne

Heb je die jodium test op je huid wel eens gedaan? Hoe snel dat dan intrekt, geeft een indicatie van hoeveel tekort je hebt.

Alleen slaat bij mij dan die schildklier weer op hol, dus ik moet het maar uit voeding halen dan (vis, levertraan, zeekraal, etc.).

Watisgezond, nee nog geen test op de huid gedaan. dan moet je waarschijnlijk ook eerst de lugol's kopen om die test te kunnen doen ? Of is er nog andere jodium waarmee je de test kan doen ?

Zonne, ik gebruik inderdaad de Lugol's. Ik weet niet of er ook andere goede jodium is waarmee je dit kunt doen.

Sowieso kun je op deze manier suppleren, via de huid dus. Nadeel is dat als je het met een wattenstaafje aanbrengt, de helft in het wattenstaafje trekt.

Als je bijvoorbeeld op je bovenarm een druppel jodium zou doen en er met een wattenstaafje een rondje van zo'n 5 cm doorsnee van maakt, dan kun je zien hoe snel dit door je lichaam wordt opgenomen. Als het binnen 12 uur weggetrokken is, dan zou je een tekort hebben. Ik had ergens een tabelletje met een wat exactere aanduiding in uren, maar kan ik even niet vinden.

Bij een tekort is het volgens mij moeilijk om puur alleen met voeding aan te vullen, dus misschien ga ik toch 1 x per week of 1 x per 2 weken die lugol's aanbrengen. Dan maar wat onrust in m'n lichaam...

Ben er nog niet uit!

Mark

Ik smeer het altijd uit met mijn vinger. Dus wat bij watisgezond op het wattenstaafje terecht komt, komt bij mij op mijn andere hand en zo worden de druppels volledig opgenomen :wink:

Ik nam het eerst met water in maar heb het idee dat het via mijn huid beter wordt opgenomen.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan