jodium

Nee ik heb lugols hoor .
Ik zag eens een filmpje op YT waar men het gebruikt om moedervlekken te verwijderen . Druppeltje erop pleister erover en hoppa volgende dag een flinke brandblaar . Na een paar weken was de moedervlek verdwenen .
Dus ik dacht oh dat probeer ik ook effe . Pfft dat doet pijn zeg ! Maar de moedervlek is wel weg .

Pike, wat zijn dingen waar men dan op moet letten als er jodium gebruikt word?

En in het topic: Borax, las ik in de link van Tanja dat, wat jodium voor de schildklier is, is borax voor de bijschildklier.
Is je interesse in borax hierom ook groot? Gezien jij hier toch wel de schildklier expert bent :)

Maarten, ik weet eigenlijk niets van borax, ik dacht altijd dat het een soort schoonmaakmiddel was.

Wat betreft jodium gebruik moet je er van bewust zijn dat bv 1 druppel lugols al 6250 mcg bevat terwijl de adh 200mcg is. Je gaat dus aan de gang met enorme hoeveelheden jodium ten opzichte van wat je met voeding zou kunnen binnenkrijgen.
Voldoende selenium is daarbij essentieel maar ook andere voedingstekorten die je eventueel hebt kunnen ertoe bijdragen dat je al die jodium niet goed kan verdragen.
Daarbij is jodium suppletie in deze hoeveelheden enorm controversieel. Er zijn doktoren die zeggen dat je er een auto-immuun ziekte door kan uitlokken. Anderen zeggen juist dat het, mits goed gedoseerd en met voldoende selenium en B vitaminen, juist een auto-immuun reactie in remissie kan stellen.

heb ik niet eerder gelezen dat we allemaal een gigantisch jodium tekort zouden hebben en dat het geraden is wel te supplementeren? vooral vanwege het verhoogde niveau van de giftege jodium in de atmosfeer? of is dit alweer achterhaald of verkeerd begrepen? p

Afgelopen donderdag nam ik 1 druppel Liquid Iiodine Plus (http://www.iherb.com/Life-Flo-Healt... iodine plus&rc=586&sr=null&ic=1)

1 druppel bevat 50 mcg jodium ("as iodine, potassium iodide).

Binnen een uur kreeg ik een enorme woedebui, en daarna een erge huilbui. Enkele uren later had ik hele witte koude dode vingers.

Vrijdag nam ik wederom 1 druppel. Gelijk erna kreeg ik een stekende pijn in mijn rechterzij, vervolgens kreeg ik later wederom koude dode stekende vingers en de rest van de dag had ik het erg koud.

De dagen erna had ik het telkens erg koud, deed mijn keel af en toe zeer en was ik af en toe weer was hees.
Toch is het wel zo dat juist mijn somberheid af nam en ik meer energie kreeg.

Er is nooit op Hashimoto getest bij mij, maar ik zou zeggen dat het wel duidelijk is dat ik erg verkeerd reageer op het supplementeren van jodium.
Dit zou voor mij ook verklaren waarom ik met klachten reageer op vis, zeegroenten of sushi.

Dit roept bij de mij de vraag op of ik Hashimoto zou hebben. Als ik het zou hebben zou ik niet verbaasd zijn daar ik jarenlang Lithium heb geslikt wat inwerkt op je schildklier. Ik kan mezelf hier op laten testen. Maar mijn vraag is eerder of het nodig is Hashimoto te behandelen. De reguliere behandeling is met hormonen, echter zoek ik eerder of het mogelijk is door 'gewoon' gezond te eten met deze aandoening te leven.

Zo zie je maar weer dat er op het internet veel wordt geroepen. Hoge doseringen jodium wordt veel geprezen, echter reageert mijn lijf al verkeerd als ik eenderde van de dagelijkse dosering inneem.

echter zoek ik eerder of het mogelijk is door ‘gewoon’ gezond te eten met deze aandoening te leven

Hoe gaat dat tot nu toe, dat met deze aandoening leven door gezond te eten?

Of je Hashimoto's hebt of niet ik heb sterk de indruk dat de meeste zo niet al jouw problemen voortkomen uit een primair schildklier probleem.

Zo zie je maar weer dat er op het internet veel wordt geroepen. Hoge doseringen jodium wordt veel geprezen, echter reageert mijn lijf al verkeerd als ik eenderde van de dagelijkse dosering inneem.
Maar eerder schrijf je juist dat je energie toenam en je somberheid minder werd?
Wat heel interessant hierin is dat je er zo sterk op reageert. Het zou best kunnen dat je juist nog veel beter gaat reageren als je de dosis blijft nemen of zelfs iets opvoert.
Maar dat zou je dan wel heel gedoseerd moeten doen en het liefst onder begeleiding.

Maar mijn vraag is eerder of het nodig is Hashimoto te behandelen.
Er zijn mensen die met behulp van het AIP geen of nauwelijks last meer hebben van Hashimoto's. Meestal gebruiken ze daarnaast trouwens nog wel wat schildklierhormoon.

Maar wat is er op tegen om ten eerste je anti-stoffen te laten testen, schilklierhormoon te gaan slikken en daarbij proberen met voeding zover mogelijk te komen ?
Tekort aan schilklier hormoon in je cellen is de oorzaak van tal van aandoeningen.

Hoi Pike :)

Hoe gaat dat tot nu toe, dat met deze aandoening leven door gezond te eten?

Het gaat steeds beter, maar er is naar mijn idee zoveel mis dat het kleine stapjes voorwaarts zijn.

Of je Hashimoto’s hebt of niet ik heb sterk de indruk dat de meeste zo niet al jouw problemen voortkomen uit een primair schildklier probleem.

Waarom denk je dat? Wat zijn de signalen die jou opvallen?

Maar wat is er op tegen om ten eerste je anti-stoffen te laten testen, schilklierhormoon te gaan slikken en daarbij proberen met voeding zover mogelijk te komen ?
Tekort aan schilklier hormoon in je cellen is de oorzaak van tal van aandoeningen.

Ik heb inmiddels geen band met de huisarts. Verder ben ik erg tegen het slikken van hormonen en dergelijke. Ik wil het liefst alles zelf en met goede voeding oplossen. Jarenlang gebruik van medicatie en levenslang contact met artsen hebben mij zover gebracht dat ik geen witte jas meer wil zien en geen synthetisch middel meer wil gebruiken. Ik zoek nu liever eerst naar een andere oplossing, want ik geloof niet gewoonweg niet meer in de medische wereld.

Er zijn mensen die met behulp van het AIP geen of nauwelijks last meer hebben van Hashimoto’s.

Wat is AIP?

Maar eerder schrijf je juist dat je energie toenam en je somberheid minder werd?
Wat heel interessant hierin is dat je er zo sterk op reageert. Het zou best kunnen dat je juist nog veel beter gaat reageren als je de dosis blijft nemen of zelfs iets opvoert.
Maar dat zou je dan wel heel gedoseerd moeten doen en het liefst onder begeleiding.

Ja! Dat vond ik nou ook zo opvallend dat ik er deels ook erg goed op reageerde. Dat ik niet goed op vis e.d. reageer gooide ik er steeds op dat ik een kwikbelasting heb. Ik heb eerder ook eens kelp gebruikt en binnen een dag was ik erger aan toe. Als je kelp neemt en je klachten worden erger zou dat duiden op een vergiftiging van zware metalen.

De amalgaam vullingen moeten er nog uit. Die hadden er allang uit gemoeten hoor, maar ik was een periode te eigenwijs om het niet te laten doen :-? Nu blijf ik wellicht rondjes draaien door die kwik.

Dat ik heel sterk reageer is iets wat ik altijd al heb gehad. Met medicatie kon ik altijd heel laag ingesteld worden want ik reageer heel snel. Maar met voeding gaat het net zo, ik heb vrijwel altijd gelijk een reactie (positief en negatief).

Waarom denk je dat? Wat zijn de signalen die jou opvallen?

O.a. je psychische klachten, koude vingertoppen, overal allergisch voor, darmproblemen, je reactie op jodium, vermoeidheid etc
Schoolvoorbeelden van een schildklierprobleem.

Ik heb inmiddels geen band met de huisarts. Verder ben ik erg tegen het slikken van hormonen en dergelijke. Ik wil het liefst alles zelf en met goede voeding oplossen. Jarenlang gebruik van medicatie en levenslang contact met artsen hebben mij zover gebracht dat ik geen witte jas meer wil zien en geen synthetisch middel meer wil gebruiken. Ik zoek nu liever eerst naar een andere oplossing, want ik geloof niet gewoonweg niet meer in de medische wereld.

Je moet twee dingen niet door elkaar halen. Mensen hebben geen tekort aan lithium, statines, of SSRI's maar kunnen wel degelijk een tekort hebben aan bijvoorbeeld T3 of insuline als bepaalde organen niet meer goed werken. Dit is een levensgroot verschil.

Ik heb ook geen contact met mijn huisarts, daar heb je meestal niets aan maar die heb je gelukkig in dit geval ok niet nodig. Verder is het zo dat je ook dierlijk schilklier kan gaan slikken.

Het kan heel goed zo zijn dat je met voeding alleen niet verder komt omdat hetgeen je herstel in de weg staat een tekort aan schildklierhormoon is.

Het AIP is het auto- immuun protocol.
http://www.evawitsel.nl/blog/2014/c...unziekte-het-paleo-auto-immuun-protocol-helpt

Dank je Pike, er is dus een andere weg mogelijk dan via de huisarts. Dierlijk schildklier ken ik niet maar hier ben ik heel benieuwd naar. Ik zal hier eens meer over opzoeken. Als je tips hebt houd ik me uiteraard aanbevolen :D

Het zou me niets verwonderen als ik kamp met mijn schildklier. Sterker nog, ik weet dat het een probleem is. Ik heb overigens zo'n vreemde vlindervormige roze/rode vlek die in een boek over schildklieraandoeningen genoemd wordt. (Sorry, ik zie de kaft zo voor me maar weet even niet meer welk boek het is) Alleen is het steeds de vraag of het nu van de schildklier af komt, of de slechte leverwerking of de bijnieren. De synergie is in ieder geval niet optimaal :-?

Ik had zelf het idee dat er een stijgende lijn was in mijn energie e.d. Al kamp ik al wel heel lang met flinke vermoeidheden.
De jodium durf ik niet meer in te nemen want ik heb het nu al een paar dagen vreselijk koud en daar was ik net een beetje vanaf van dat gevoel.

Ik las afgelopen week dat het mogelijk is dat mensen met Hashimoto heel goed functioneren als ze maar niet in aanraking komen met jodium.

Verder las ik ook dat er een onderzoeker was die had beweerd dat jodium wel hielp. Dit was volgens de schrijver van het stuk een foute conclusie maar de onderzoeker was waarschijnlijk hiertoe gekomen omdat de T3 of T4 (ik weet even niet meer welke) wel toenam door de jodium en het dus leek dat het even beter ging met de patiënten.

PS: Van Colonquixote begreep ik dat problemen met de schildklier af komen van een slechte leverwerking. In dat kader snap ik wel dat ik me de laatste tijd wat beter voelde omdat ik het idee heb dat mijn lever beter gaat werken c.q. geneest.

Ik heb ook last van doode vingers, ieder dag wel even. duurt nooit lang.
Ik heb gezocht op google naar verband met schildklier, maar jullie praten over verband met jodium?
Arts zei 3 druppels per dag te nemen, maar ik neem 1 druppel per dag, mede omdat ik ook hormoonzalf smeer. (is duur en wordt niet vergoed)
Als Lugols zo belangrijk is zou ik kunnen proberen 1 of 2 druppels per week te nemen.
Verder voel ik me goed en vind het moeilijk te constateren of iets helpt ja of nee. Als de hormoonzalf op is zal ik bloed nog eens laten controleren. Ik hou jullie op de hoogte.

Ik ben sinds een paar dagen m'n lichaamstemperatuur aan het opmeten om te zien hoe het met m'n bijnieren en schildklier gesteld is. Ik volg daarbij de adviezen die Dr. Rind op z'n website heeft staan:
http://www.drrind.com/therapies/metabolic-temperature-graph

Op zijn website, en elders, wordt vermeld dat je eerst moet kijken of je bijnieren niet uitgeput zijn. Dit is te zien als je een week lang 3x per dag je temperatuur meet, daar een gemiddelde van neemt per dag en dat in een grafiek zet. Mochten de temperaturen binnen die week flink variëren, dan is dat een teken dat je bijnieren ondersteuning nodig hebben door adrenal cortex te nemen (langzaam opbouwend). Pas als dit is aangepakt (en dat kan maanden duren), kan pas gekeken worden naar de schildklier.

Als de schildklier niet functioneert, is de temperatuur hoger of lager dan 36,6 tot 37,0 graden. 36,6 tot 37,0 graden wordt als optimaal gezien. Ik zie nu al dat mijn temperatuur te laag is, maar hij varieert ook nog teveel, dus ik moet eerst m'n adrenal cortex nog wat gaan ophogen, totdat m'n lichaamstemperatuur stabiel is.

Daarna schildklierhormonen (niet synthetisch) nemen, mocht m'n temperatuur nog te laag blijven.

De schildklier is het gaspedaal en de bijnieren de motor. Als je het gaspedaal (schildklier) intrapt voordat de motor (bijnieren) het aankan, dan blaas je de motor op en crash je. Vandaar eerst de bijnieren aanpakken.

Misschien is dit hier allemaal allang bekend, maar ik weet dit pas sinds een week ;-)

Uitgebreidere info op bovenstaande website.

Vlindervormige rode vlek zou heel goed lupus kunnen zijn.
Ik moet er nu helaas ff vandoor. Kom er nog op terug, jullie beiden.

Mijn temperatuur is altijd rond de 36. Hoef ik niet eens te middelen.
Maar adrenal cortex heb ik nooit geslikt. Heeft niemand nog voorgesteld ook.
Interessant punt (@wat is gezond) Ik weet natuurlijk wel dat er een verband is tussen die twee, maar ik voel me niet gestrest, zodoende.
Is dat ook nog te testen, die bijnierwaardes?

Liesje, het lijkt me dan dat je bijnieren in orde zijn als je temperatuur niet fluctueert. Maar je schildklier kan dan wel wat ondersteuning gebruiken (schildklierhormoon) omdat 36 graden te laag is.

Bedankt voor de link en je bericht Watisgezond. Ik heb zelf namelijk ook het idee dat ik eerst de bijnieren op orde moet krijgen, dus jouw bericht past wel in mijn straatje ;)
Dat van de lichaamstemperatuur is heel interessant, lekker simpel om te doen ook dus daar ga ik eens mee aan de slag.

Echt interessant dit draadje!
Mijn temp is meestal tussen de 35 en 36. Daarbij heb ik fibromyalgie wat dus meestal door een verminderde schildklierwerking komt( dankzij Pike weet ik dit) althans door hem werd ik als het ware met de neus op de feiten gedrukt;-) kijk en daarom hou ik van dit forum!

Ik slik nu 1,5 maand pt/hpt voor aansturing van de hypofyse en ik lijk daar wel wat positiefs op te reageren namelijk minder spierpijn? Maar ja nog even afwachten. Ik ga volgende week naar een natuurarts die verder gaat kijken naar schildklier/ fibro/lever. Hij kan evt ook dierlijk schildklierhormoon voorschrijven en dit soort dingen doe ik toch echt liever onder begeleiding ( wat Pike ook al adviseerde).

Op kelp reageerde ik ooit ook heftig namelijk snellere hartslag.

@ watisgezond: dat is ook interessant wat jij daar net zegt over bijnieren en schildklier. Want dat was mij soms onduidelijk, komt het door de bijnier of komt het door de schildklier? Al geboren met zwakke bijnieren? Ik was als puber altijd al moe en slechte slaper. Maar in 2008 na een periode van flinke stress en heel veel antibiotica in korte tijd, kreeg ik ineens al die fibromyalgie en bijnieruitputting verschijnselen. Dus toch de uitgeputte bijnieren en dan verminderde schildklier en daardoor weer fibro, tekort aan maagzuur en daardoor lekkende darm/schimmels en daardoor overbelaste lever ofzoiets? Ik kom geloof ik steeds dichterbij na bijna 8 jaar.

Heksje,
Lijkt het hier op?
http://medicalpictures.net/lupus-rash-pictures/

PS: Van Colonquixote begreep ik dat problemen met de schildklier af komen van een slechte leverwerking. In dat kader snap ik wel dat ik me de laatste tijd wat beter voelde omdat ik het idee heb dat mijn lever beter gaat werken c.q. geneest.

De lever zet het op zichzelf niet werkzame schildklierhormoon om in het werkzame T3. Dus als de lever minder presteert kan je ook schildlierproblemen krijgen, idem met de darmen.
Daarbij is het ook zo dat doordat je cellen te weinig T3 krijgen de darmwerking minder wordt waardoor er minder T4 omgezet kan worden in T3 enz.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan