jodium

Liesje,

Ik heb ook last van doode vingers, ieder dag wel even. duurt nooit lang.
Ik heb gezocht op google naar verband met schildklier, maar jullie praten over verband met jodium?
Geen direct verband met jodium maar wel via de schildklier.
Is het niet gewoon zo dat jij geen adequate behandeling krijgt voor je schildklier gezien al jouw klachten die wijzen op een trage schildklier?

Hoi Pike, nee mijn vlekje lijkt op een klein wijnvlekje al is het dit niet. Vanaf de geboorte heb ik dat vlekje. Barnes beschrijft dit in zijn boek "De Trage Schildklierwerking" (jaja, inmiddels ben ik erachter welk boek ik bedoelde).

Sampjes,
ik krijg ook een snellere hartslag bij inname jodium en ook bij kokos. Mike had hier eerder iets over geschreven:

Kokosolie stimuleert de schildklier. Hoe dit precies biochemisch in z'n werk gaat weet ik niet, maar het stimuleert de schildklier. De schildklier gaat zich hierdoor ontgiften en schopt foute halogeenelementen eruit als chloor, bromide en fluoride. Deze komen tijdelijk in het bloed terecht om ontgift te worden door de lever en de nieren, je centrale ontgiftingsorganen. Deze tijdelijke bloedvergiftiging met zware metalen is een enorme belasting (stress!) voor je bijnieren, waardoor deze alarm slaan en je hartkloppingen krijgt.
Het is exact dezelfde reactie als die sommige mensen vertonen op suppletie met jodium! Vervolgens krijgt de jodium de schuld en heb je een 'jodiumallergie'. Binnenkort zullen er alternatieve therapeuten je wijsmaken dat je een 'kokosallergie' hebt. In werkelijkheid zijn het extreem helende voedingsstoffen die een heftige ontgifting van foute halogeenelementen teweegbrengen. De truc is niet om kokosolie en/of jodium te vermijden, maar de dosering binnen de perken te houden, zodat de ontgifting minder heftig verloopt.

En voor de volledigheid ook nog een verklaring voor een trage schildklier en toch (te) dun zijn. Ook geschreven door ene Mike ;-)

http://www.voedingisgezondheid.nl/Bijnieren_sub.html

Ik ben dus zo iemand, maar gelukkig ben ik de laatste 8 maanden bijna 9 kg aangekomen (was ook hoognodig!), maar nog wel kouwelijk en m'n lichaamstemperatuur is te laag. Maar goed, eerst de bijnieren verder ondersteunen. Ze zijn al een stuk opgeknapt, maar met al die kwik in m'n lichaam hebben ze het zwaar.

Dat van de lichaamstemperatuur is heel interessant, lekker simpel om te doen ook dus daar ga ik eens mee aan de slag.

Heksje,
is zeker makkelijk om te doen. Er wordt aangeraden bijvoorbeeld 3 uur nadat je bent opgestaan te meten en sowieso moet je minimaal 20 minuten niet gegeten en/of gedronken hebben en je niet lichamelijk ingespannen. En dan nog 2 keer die dag (1x per 3 uur) en daar een gemiddelde van nemen.

Hier vind je wat formulieren die je kan gebruiken, waaronder een Excel sheet, zodat je het makkelijk kan invullen. Ik heb zelf wat in elkaar geflanst.
http://www.drrind.com/Default.aspx?PageID=1988524

Dank je watisgezond voor alle informatie. Je bent ondertussen een wandelende kennisbank! :D

Je schreef overigens ook over Adrenal Cortex. Nu heb ik wel al eerder de Adrenal, Natural Glandular van Nutricology gehad, maar na 1 capsule was ik niet meer te houden en bleef ik maar rondrennen. Daar ben ik dus na twee dagen inname mee gestopt want ik kwam niet meer tot rust.
Wat is het verschil in werking met de Cortex? Is de Cortex 'genezend'? Of moet ik het meer zien als een steuntje voor de bijnieren?

Alsjeblieft! :-D
Adrenal Cortex bevat alleen de cortex van de bijnier en niet de hele bijnier waar je van kunt gaan stuiteren, zoals bij jou het geval was, door de adrenaline.

Ik gebruik deze:
http://iherb.com/p/45337 (250 mg)
maar heb nu ook deze besteld, omdat die maar 50 mg bevat, zodat ik geleidelijker kan ophogen.

Het kan de bijnieren herstellen.

@Pike, zoals gezegd smeer ik nu hormooncreme, maar pas als die op is ga ik controleren wat de bloedwaardes dan zijn. Ik ben begin januari begonnen.
Geduld is een schone zaak, want ook een arts zal pas iets kunnen zeggen na verloop van tijd en na nieuwe metingen
De temperatuur meten deed ik alleen in de ochtend tot nu toe, zal het eens doen zoals hierboven staat aangegeven.

PS. Arts Trossel heeft dit voorgeschreven n.a.v. gemeten bloedwaardes gedurende de jaren 2009/2014. Jodium is niet speciaal gecontroleerd. 3 druppels per dag is dus het voorschrift. Ik doe 1.

Dank je Watisgezond voor de uitleg. De hele bijnier zit dus waarschijnlijk nog adrenaline in of iets waarvan ik aan de stuiter ga. Ik ben wel benieuwd naar de Adrenal Cortex, al twijfel ik nog even over bestellen want Colonquixote heeft een keer hier geschreven dat het wellicht teveel de hormonen op een verkeerde manier beïnvloed.
Al die twijfels :-?

Ik begrijp goed dat je de Adrenal Cortex wilt opbouwen maar gezien de herkomst van de duurdere versie (250mg) en de afwezigheid van allerlei toevoegingen (die wel bij de 50mg versie zitten) zou ik toch voor de duurdere kiezen.

Jij hebt zelf nog geen ervaring met de Cortex, begrijp ik dat goed?

Jodium is niet speciaal gecontroleerd. 3 druppels per dag is dus het voorschrift. Ik doe 1.

Liesje,
Wie zegt dat drie druppels het voorschrift is?
Welk hormoon smeer je trouwens? Toch geen oestrogeen hoop ik?

Hoi Pike,
de pupillen ben ik mee bekend. Deze staan gelukkig de laatste tijd op normaal. Eerder liep ik altijd met schotels van pupillen in de rondte die niet wilde 'krimpen'.
Mijn bloeddruk is altijd erg laag (bovenwaarde onder de 100) dus die indicatie ligt er ook al.

Ik weet op zeker dat ik last had van de bijnieren en dat dit nog steeds een probleem vormt, al wordt het langzaamaan volgens mij wel minder. Ik zit nu behoorlijk in het vet en eiwit te eten en dat helpt enorm. Als ik een dag meer koolhydraten neem dan gemiddeld heb ik daar snel last van want dan ga ik stuiteren maar word ook emotioneel instabiel. Geef mij dus maar lekker bouillon, kokosvet en eieren :D

Ik ben dus nog steeds druk bezig de bijnieren en de lever te ondersteunen. Totdat ik de jodium nam ging dit steeds beter. Nadat ik dus een paar dagen geleden de jodium nam herkende ik meteen weer de oude schildklierklachten, vooral het kouwelijke.

Ik blijf even ver weg van de jodium en probeer weer wat rust erin te krijgen, zowel qua voeding als qua leven (stress).

pike,

ik had op 8-12-14 wat bloedwaardes laten meten:

> T3 triiodothyronine = 1,92
> T4 vrij thyroxine = 14,3
> TSH = 1,03 mU/l

kun je hier wat van zeggen of mis je andere uitslagen voor het goed kunnen interpreteren.

Uitkijken met Jodium. Afgelopen jaar ben ik echt psychisch gaan flippen. Ben ook een tijd terug door adviezen op het forum jodium gaan gebruiken.

Ik voelde me al een tijdje onrustig en gestresst. Uiteraard lagen er meer dingen aan ten grondslag. Maar op mijn slechtst ben ik bij Marijn geweest en die zei dat ik gelijk moest stoppen met jodium. Mijn schildklierfunctie lag veelste hoog!

Maarten,
Die T4 is wat aan de lage kant maar ruim binnen de marges. Die T3 weet ik niet want ik heb hier alleen de referentiewaarden liggen van vrijT3, TSH is ook goed.

Maar weet je nu dat je cellen genoeg schildklierhormoon krijgen en er dus geen schildklierprobleem is? Absoluut niet.

Betere indicaties zijn heb hebben van specifieke schildklierklachten, lage ochtend temperatuur, hoog cholesterol en een erg lage pols.

Debsy,

Daar zeg je wat. Ik heb vooral toen ik net jodium ging gebruiken er heel veel baat bij gehad. Na enige tijd nam dit langzaam af.
Ik dacht altijd dat de jodium de lyme aan het doden was en dat dat daarna minder goed ging of iets dergelijks. Of dat de jodium de andere halogenen mijn lichaam aan het uitwerken was.
Nu denk ik dat ik misschien wel een marginaal tekort had aan jodium maar ook dat mijn schildklier door die enorme overdaad aan jodium gewoon, in ieder geval tijdelijk, veel meer schildklierhormoon kon produceren.
Bij "normale" mensen zou dat complicaties kunnen opleveren maar ik had en heb gewoon veel meer schilklierhormon nodig om mij goed te voelen.
Na enige tijd normaliseert de schildklier die overproductie ondanks de overdaad aan jodium en toen was ik weer terug bij af.

Ik gebruik nu drie weken dierlijk schildklierhormoon (niet via een arts) en ik voel mij in alle opzichten met de dag beter worden.(even afkloppen) Het lijkt een beetje op wat ik eerder had met de jodium maar dan zonder de euforie, meer gebalanceerd dus.
Ik ben met een hele lage dosis begonnen en hoog dit heel langzaam op.
Kijken hoe het verder gaat.

Mijn cholesterol in 24/6/14 =

> CHHD = 5,00
> Triglyceriden = 1,2 mmol/L
>Cholesterol totaal = 5,9 mmol/L
> LDL = 4,2 mmol/L
> HDL = 1,18 mmol/L

Geloof dat het ratio wel hoog is Colonquixote heeft me alleen wel gezegd hier niet druk om te maken omdat er andere waardes veel meer zeggen over risico.

Bv Homocysteine is op 8/12/14

> HOMC 6.4
> CRP = 0,5 mg/L

Temperatuur zou ik eens moeten meten dan, ik kan wel koude handen en voeten hebben.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan