jodium

@Johan30,
Die jodium loading test is bij naderinzien toch niet geschikt voor jou omdat je dan 50 mg jodium moet innemen. Met jouw Hashimoto's geen goed idee.
Die test is trouwens ook niet zonder controversie. Je hebt voorstanders maar ook hevige tegenstanders die het nut er niet van inzien.

@Maarten,
Hoe eet jij op dit moment dan?

ok, hoe veel is teveel fluctueren dan?

Volgens mij is fluctueren op de dag een indicatie van bijnieruitputting, bij jou fluctueert het niet zozeer als ik het goed heb maar gaat het gedurende de dag iets omhoog. Maar een rectale ochtendtemp van 36,1 om 6 uur s'óchtends geeft duidelijk aan dat je schildklier niet optimaal functioneert. Net als de koude voeten , handen, darmproblemen en huidproblemen trouwens.

Pike.

Hoe eet jij op dit moment dan?

ochtend een boekweit pannenkoek (70/75g stuk)
daar gaat 25/30g boter op.
De helft met kaas en runderrook of ham, daarop ei en/of goeie kluit gemengde kiemen.
Andere helft met leverworst of kokos vet met daar op noten pasta en soms stukje met honing.

Middag, 1,5 pannenkoek 30/40g boter er op.
Helft kaas/vleeswaren/ei 1of2 (afhankelijk of ik sochtens ei eet)
Andere helft leverworst soms noten pasta (echt verslavend lekker die noten pasta maar kan er wel slijm van krijgen dus moet ik eigenlijk niet eten of zo min mogelijk)

Avond vlees is 30g Ossenwit (zelf uit gebakken) groente +-200g, en aardappelen +-125g.
Zaterdag haal ik een haring, eens in de twee weken bij m,n ouders op maandag makreel bij bonenmuis.
Dat is de vis die ik eet.

Rauwe Melk dronk ik eerder veel, ruim liter de dag.
Maar kan er niet meer tegen, dus drink het zelden nog omdat ik t zo barst lekker vind.. jammer.

Asserola poeder, magnesium, soms wat kalium poeder, sinds vandaag borax, en 3-5 gram Palmvet zo met thee lepel na t eten.
En 2,5ml levertraan natuurlijk.

Dat is t zo,n beetje denk ik.

Oke, wat ik zo zie zit je in ieder geval zeker niet laag in de khd en ook eet je genoeg calorieën of niet?
Laag khd kan ervoor zorgen dat je schildklier minder goed presteert of om precies te zijn je T4 wordt minder goed omgezet in het werkzame hormoon T3.

Then Chris told a really fascinating story from Dr. Weston A. Price’s book, Nutrition and Physical Degeneration

He says: “For the Indians of the far North this reinforcement” — he’s talking about reinforcement of nutrition for pregnancy — “was accomplished by supplying special feedings of organs of animals. Among the Indians in the moose country near the Arctic circle a larger percentage of the children were born in June than in any other month. This was accomplished, I was told, by both parents eating liberally of the thyroid glands of the male moose as they came down from the high mountain areas for the mating season, at which time the large protuberances carrying the thyroids under the throat were greatly enlarged.” So, what he’s saying is when the moose were about to reproduce, they naturally went into a kind of hyperthyroid state where their thyroids were enlarged, and the people there would harvest the thyroid glands so that they could reproduce, and as a consequence, most of their children were born nine months after the moose mating season.

And what the indicates to me is — I mean, it’s difficult to interpret it because he doesn’t go into great detail, but I think what we might be seeing here is up in the Arctic circle — and these are the inland people, they’re not seacoast, so they probably don’t have a lot of iodine in the diet, they certainly don’t have a lot of carbohydrate in the diet. It seems like they, as part of their natural adaptation to their environment, they supplemented with thyroid hormone so that they could convert their cholesterol to sex hormones so that they could increase their fertility, and I think what we’re witnessing is perhaps a natural acknowledgement that under those certain conditions where you have an extremely carbohydrate-restricted diet, you may need supplemental thyroid hormone in order to maintain that fertility.

Google translate: ;)

Hij zegt: "Voor de Indianen van het verre noorden deze versterking" - hij praat over versterking van de voeding voor de zwangerschap - "werd bereikt door het leveren van speciale voedingen van organen van dieren. Onder de Indianen in de eland land in de buurt van de poolcirkel wordt een groter percentage van de kinderen in juni geboren dan in een andere maand. Dit werd bereikt, werd mij verteld, doordat beide ouders vrijelijk aten van de schildklieren van de mannelijke eland als deze naar beneden kwam uit de hoge berggebieden voor de paartijd, op welk moment de grote uitsteeksels die de schildklieren onder de keel waren sterk vergroot . "Dus, wat hij zegt is wanneer de eland op het punt waren om te reproduceren, zij natuurlijk in een soort hyperthyroid staat gingen waar hun schildklieren werden vergroot, en de mensen daar oogsten de schildklieren, zodat ze zich konden voortplanten, en als gevolg daarvan , werden de meeste van hun kinderen negen maanden na de eland paartijd geboren.

En wat het betekent voor mij is - ik bedoel, het is moeilijk om het uit te leggen, omdat hij niet in detail hoeft te gaan, maar ik denk dat wat we hier zouden kunnen zien is in de Arctische cirkel - en dit zijn de landinwaarts mensen, ze niet bent zeekust, zodat ze waarschijnlijk niet hebben veel jodium in de voeding, ze hebben zeker niet veel koolhydraten in de voeding. Het lijkt alsof ze, als onderdeel van hun natuurlijke aanpassing aan hun omgeving, zichzelf aanvullen met schildklierhormoon, zodat ze hun cholesterol kon omzetten naar geslachtshormonen, zodat hun vruchtbaarheid wordt verhoogd , en ik denk dat waar we getuige van zijn is misschien wel een natuurlijke erkenning dat onder die bepaalde voorwaarden waar je een zeer koolhydraatarm dieet hebt, je extra schildklierhormoon nodig zal hebben om de vruchtbaarheid te behouden.

Pike,

van khd krijg ik van de van de boekweit pannenkoek per stuk +-17g khd.

Van aardappelen iets van 22g khd.

En groenten 10-15g

Ja dan de dingen er bij die niet echt dagelijks zijn, yoghurtje, honing, stukje 92%, what else?

Dus totaal misschien 90g koolhydraten?

Probeer idd bewust niet te weinig te krijgen want heb eerder wel gemerkt dat dat niet wenselijk is.

Calorieen, ja zo,n 100g vet van roomboter en Ossenwit, daar komt de kokos (5-10g) nog bij,
EN de vetten uit de kaas vleeswaren en vlees van avond eten, zo met de vinger in de lucht zeg ik, van de kaas 10g, vlees en ei 30g vet.
Noten pasta is ook veel olie maar die laat ik even achterwege, weet liever wat ik tenminste heb, als Max.

Dus 150g vet = 1350 k,cal.
En 90g khd = 360. K,cal.
Totaal. = 1710 k,cal.

Ik werk sinds vorige week <15 uur per week.

Jodium durf ik niet eigenlijk,(als je dit al adviseert) dat was heksje toch? Die het van de week probeerde en het mega koud kreeg?

Ik had het na de moritz reiniging ook ijskoud, nu veel minder maar durf het niet te riskeren..

Heksje (als jij dat was) hoe gaat het nu na de jodium?

Dat had ik er niet uitgehaald mar 90 gram khd kan in jouw geval wel eens veel te weinig zijn.
Schildklier issues en low carb gaan vaak niet echt goed samen
http://www.cheeseslave.com/why-i-ditched-low-carb/

Dus ik zou zeker minimaal 150 tot 250 gram khd gaan eten. Maar ook ongeveer 100 gram eiwitten. Deze heeft de lever nodig om goed T4 om te zetten in T3.
Verder vind ik 1700 calorieën wel erg weinig zeker voor een man. Mannen hebben toch wel 2500 calorieën per dag nodig. Te weinig eten zet je metabolisme en dus je schildklier ook op een laag pitje.

En ik zou zo min mogelijk meervoudig onverzadigde vetzuren eten. Gooi de hele boel maar eens door fitday of cronometer dan kan je iets beter kijken waar je staat.
MO vetzuren hinderen ook o.a. een goede schildklierfnctie

En kokosolie heb je dat wel eens gebruikt? Het beste vet voor de schildklier.

Sinds 2 weken gebruik ik vanwege een niet optimaal werkende schildklier, Kelpasan. De 1e dag een heel tabletje maar ik werd daar ontzettend hyper van, energiek maar too much!
nu gebruik om de dag een kwart, heb het net als Heksje ijs en ijskoud, verder knallende koppijn, lage ruppijn en malende kaken.
Ik reageer altijd vrij heftig op medicijnen e.d.
Misschien is het verstandig om na een pauze over te gaan op lugol's, 1 druppel in een glas en dan bv maar 1/4 opdrinken?
Ik vind het een beetje raar dat ik het zo extreem koud krijg door de kelp want als het de schildklier zou aanjagen zou ik het toch juist warm moeten krijgen?
De overtollige kilootjes vliegen er af, dat is mooi meegenomen;-]].

Zo,
ik ga dus nu de lugol's van Ergomax bestellen. Wil dan 1x per week 1 druppel in mijn kefir/rauwe melk/rauw eigeel smoothie doen. Ik ben wel zwaarder dan 75 kilo, maar wil toch niet meer dan 1 druppel per week nemen.
Dan moeten er dus paranoten doorheen. 2 stuks, eerst 1 nacht weken en 5 minuten onder de gril. Moet dat onder de gril of kun je ze ook zonder schil kopen?

Als ik dat zo ga doen, is het dan in orde?

Hé Tanja,
Ja, hahaha, dat is wel een beetje extreem, daarom vroeg ik of er ook paranoten zonder schil zijn en of die dan ook goed zijn?
Die zullen dan wel ook geweekt moeten worden?

Zeg, de jodium moet dus ingenomen worden met iets zuurs, citroensap of kefir. Mag daar dan wel een lepeltje honing (manuka) in, of werkt het dan door het zoet niet meer?

Welke schil? Dat bruine vliesje? Ik ken ze alleen maar met restje van dat vliesje en gaat er ook niet af door het weken. Ik snap dat je het goed wilt doen, maar ik verwarm ze niet na het weken, dat gun ik mijzelf ;)

Sorry, dat ik dan toch even mijn vraag herhaal:
Als ik een druppel jodium in mijn kefir doe, mag er dan ook honing in?
Dit vraag ik omdat jodium met een zure drank ingenomen moet worden en honing maakt het dus zoet.

Dorothrbjs,

Ja maakt je elke keer wel erg druk om erg kleine dingen zeg, nu word het met zuur én zoet ingenomen..
Niks erg aan als je t mij vraagt.
T zal er niet minder om worden.

Dorothebjs, je kan jodium ook via je huid opnemen, dan hoeft het niet door je maag/darmkanaal. Ik ga dat volgende week weer eens proberen en zien of ik onderhand al wat minder stuiter op jodium.

Mark

Bedankt Maarten: Ja, je weet maar nooit of daarmee de jodium teniet gedaan wordt.

Bedankt watisgezond: Ja, ik wil het liever innemen, maar laat dan maar eens horen hoe het je daarmee gegaan is.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan