jodium

mijn mannen hier eten brood wat ik zelf bak (spelt). Aangezien ze geen vis willen eten, wel wekelijks wat eieren, vraag ik me af of ze genoeg jodium binnen krijgen. Ik vraag me dat in het algemeen wel af, ook voor mezelf. Eet zelf nauwelijks brood, ook wel eieren, maar is dat genoeg voor de jodiumbehoefte. Ik had nu bedacht om een paar druppels jodium in het deeg te doen.
Kan iemand hier wat zinnigs over zeggen?

Waarom niet transdermaal (door de huid)?

Remember that transdermal application allows a body to better self-regulate iodine absorption.

http://healthwyze.org/index.php/component/content/article/54-iodine-supplementation.html

Hoi! Kan een te hoge jodium inname haaruitval veroorzaken? Omdat het ontgiftend werkt dacht ik dat het lichaam misschien omtgift via de haren?

Zowel een te snelle als een te langzaam werkende schildklier kan haaruitval veroorzaken. En omdat jodium de schildklier kan stimuleren, zou haaruitval dus een symptoom van een te snelle schildklier kunnen zijn.

Mark

Kenmerken van een jodiumtekort:
cystevorming in de borsten, baarmoeder of eierstokken
krampen dat kan ook van een magnesiumtekort komen
veelvuldige ontstekingen
onverklaarbare gewichtstoename
onverklaarbare chronische vermoeidheid
zeer droge huid
overmaat aan taai of dik slijm
hartritmestoornissen Rineke Dijkinga, Weetjes over heerlijk eten, p. 45

De verscheidenheid van bovengenoemde symptomen geeft aan dat jodium bij veel processen in ons lichaam een belangrijke rol spelt:
-Jodium is goed voor de hersenontwikkeling van IQ. Daarom is het ook zo belangrijk dat zwangere vrouwen voldoende jodium krijgen voor de ontwkkeling en het iq van hun baby. Jodium is essentieel voor een fysieke en mentale groei. Een groeiachterstand kan een symptom van een jodiumtekort zijn.
-Ons immuunsysteem heft jodium nodig als middel om bacterien, schimmels en virussen te lijf te kunnen gaan. Maar ook is jodium een essentiele stof in de apoptose: het mechanism dat oude en beschadigde cellen aanzet om zichzelf op te ruimen, zodat ze geen schade meer kunnen aanrichten.
-Ons hele hormoonsysteem wordt mede gereguleerd door jodium. Dit omdat jodium een zogenaamde receptorfunctie heft om hormonen en neurotransmitters aan te laten dokken op cellen. Pas dan kunnen ze hun werkzaamheden uitvoeren.
-Tot slot vervult jodium een cruciale rol in het onschadelijk maken van vrije radicalen, het ontfiten van zware metalen en het verminderen van de schade door radioactieve straling. Rineke Dijkinga, weetjes over heerlijk eten, p. 45

Een tekort aan jodium niet mogelijk?
Veel mensen denken dat een tekort aan jodium niet mogelijk is omdat er jodium aan ons tafelzout en aan bakkerszout is toegevoegd. Helaas zijn er ondanks ons tafelzout en onze broodinname zo'n 6,5 miljoen Nederlandsers met een jodiumtekort. Omdat de gemiddelde Nederlander al te veel zout binnen krijgt (en wellicht ook te veel brood) lijken jodiumbronnen als tafelzout en brood niet de meest aangewezen oplossingen. We kunnen jodium uit tafelzout namelijk niet zo goed opnemen. Je zou dus wel heel veel tafelzout moeten eten om in je dagelijkse behoefte te voorzien. En krijg je weer een overmaat aan natriumchloride (zout), met alle gevolgen van dien voor je gezondheid. Rineke Dijkinga, Weetjes over heerlijk eten, p. 45

Waarom er toch een tekort kan ontstaan:
Een aantal oorzaken van een tekort aan jodium:
We eten simpelweg veel te weinig jodium. De beste bronnen zijn zeevis en zeegroente. Deze ingredienten staan vaak niet op het Nederlandse menu.
Veel Nederlandsers hebben een seleniumtekort, omdat selenium heel weinig in de bodem voorkomt. Een seleniumtekort verergert de symptomen van een jodiumtekoert. Ook een tekrot aan ijzer en vitamin A kan dit verergeren.
Een te hoge consumptie van onderstaande voedingsmiddelen kan de opname van jodium verstoren:
nietgefermenteerde soja en sojaproducten (NB gefermenteerde soja, zoals miso, tempe en tamari hebben deze eigenschappen niet)
rauwe koolsoorten, mosterd, tuinkers, en alfalfa;
rauwe pinda's zoete aardappelen, rammenas, koolzaad-en raapzaadolie kunnen bij een bestaand jodiumtekort voor een nog groter tekort zorgen.
Bij regelmatige consumptie van deze voedingsmiddelen is het dus zeer raadzaam om je jodiuminname te verhogen.
Ook medicijnen als asperine, warfarines, psychofarmaca en mesalazine verhogen de uitscheiding van jodium, zodat er gemakkelijk een tekort ontstaat.
Een vegetarische veganistische leefwijze of veel sporten en transpireren vergroot de kans op een tekort;
Te weinig maagzuur, waardoor de opname van voedingsstoffen wordt beperkt.
Voeding met te veel toxins als fluor, kwik en lood. Er wordt dan heel veel jodium verbruikt om deze stiffen onschadelijk te maken.

Hoe herken je een jodiumtekort?
Misschien herken je je in genoemde kenmerken van een jodiumtekort of weet je dat je via je voedign heel weinig jodium binnenkrijgt. Door jodium toe te voegen aan je voiding kun je kijken of deze klachten verdwijnen. Verder kun je een jodium urine-test laten doen bij een natuurarts of een orthomoleculaire arts.

Hoe vul je een jodiumtekort aan?

De minimale dagdosering (ADH) voor jodium is vastgesteld op 150 mcg per dag. Soms zit de dagdosering in een multivitamine. Het maximum is 600 mcg. Aanvullen op Eigen houtje met hogere doseringen kan schildklieraandoeningen veroorzaken. Mensen met krop, de ziekte van Graves of auto-immuunziekten van de schildklier moeten hier zeker voorzichtig mee zijn. Te hoge doseringen bij zwangere vrouwen kunnen juist een trage schildklierwerking van de baby veroorzaken. Ook mensen met uitgeputte bijnieren zouden heel voorzichtig moeten zijn met het lukraak aanvullen van hoge doseringen jodium. De bijnieren moeten de energie die gegenereerd wordt door de schildklier of jodium wel aankunnen. In dergelijke gevallen is het dus zaak om eerst je bijnieren op orde te krijgen. Als je extra jodium neemt, moet je ook zorgen dat je selenium op orde is. Een paar paranoten per dag is al een prima seleniumaanvulling. Rineke Dijkinga, Weetjes over heerlijk eten p. 45/46

Waarom er toch een tekort kan ontstaan:
Een aantal oorzaken van een tekort aan jodium:
We eten simpelweg veel te weinig jodium. De beste bronnen zijn zeevis en zeegroente. Deze ingredienten staan vaak niet op het Nederlandse menu.
Veel Nederlandsers hebben een seleniumtekort, omdat selenium heel weinig in de bodem voorkomt. Een seleniumtekort verergert de symptomen van een jodiumtekoert. Ook een tekrot aan ijzer en vitamin A kan dit verergeren.
Een te hoge consumptie van onderstaande voedingsmiddelen kan de opname van jodium verstoren:
nietgefermenteerde soja en sojaproducten (NB gefermenteerde soja, zoals miso, tempe en tamari hebben deze eigenschappen niet)
rauwe koolsoorten, mosterd, tuinkers, en alfalfa;
rauwe pinda's zoete aardappelen, rammenas, koolzaad-en raapzaadolie kunnen bij een bestaand jodiumtekort voor een nog groter tekort zorgen.
Bij regelmatige consumptie van deze voedingsmiddelen is het dus zeer raadzaam om je jodiuminname te verhogen.
Ook medicijnen als asperine, warfarines, psychofarmaca en mesalazine verhogen de uitscheiding van jodium, zodat er gemakkelijk een tekort ontstaat.
Een vegetarische veganistische leefwijze of veel sporten en transpireren vergroot de kans op een tekort;
Te weinig maagzuur, waardoor de opname van voedingsstoffen wordt beperkt.
Voeding met te veel toxins als fluor, kwik en lood. Er wordt dan heel veel jodium verbruikt om deze stiffen onschadelijk te maken.

Hoe herken je een jodiumtekort?
Misschien herken je je in genoemde kenmerken van een jodiumtekort of weet je dat je via je voedign heel weinig jodium binnenkrijgt. Door jodium toe te voegen aan je voiding kun je kijken of deze klachten verdwijnen. Verder kun je een jodium urine-test laten doen bij een natuurarts of een orthomoleculaire arts.

Hoe vul je een jodiumtekort aan?

De minimale dagdosering (ADH) voor jodium is vastgesteld op 150 mcg per dag. Soms zit de dagdosering in een multivitamine. Het maximum is 600 mcg. Aanvullen op Eigen houtje met hogere doseringen kan schildklieraandoeningen veroorzaken. Mensen met krop, de ziekte van Graves of auto-immuunziekten van de schildklier moeten hier zeker voorzichtig mee zijn. Te hoge doseringen bij zwangere vrouwen kunnen juist een trage schildklierwerking van de baby veroorzaken. Ook mensen met uitgeputte bijnieren zouden heel voorzichtig moeten zijn met het lukraak aanvullen van hoge doseringen jodium. De bijnieren moeten de energie die gegenereerd wordt door de schildklier of jodium wel aankunnen. In dergelijke gevallen is het dus zaak om eerst je bijnieren op orde te krijgen. Als je extra jodium neemt, moet je ook zorgen dat je selenium op orde is. Een paar paranoten per dag is al een prima seleniumaanvulling. Rineke Dijkinga, Weetjes over heerlijk eten p. 45/46 Meer hier http://rinekedijkinga.nl/veelgestelde-vragen/jodium.html

Jodium, ook niet als het de natuurlijke variant betreft, is geen aanrader voor mensen met de hashimoto-schildklierziekte: https://drknews.com/iodine-and-hashimotos/ M.a.w. niet alle heftige reacties op schildkliervoeding is terug te voeren op een bromide-detox o.i.d. Ik krijg een pijnlijke schildklier van kelp.

Hashimoto en jodium staan ter discussie en er gaan veel verschillende berichten over het internet. De een raadt het af, de ander zegt dat het kan mits er voldoende selenium in het lichaam aanwezig is dan wel gesuppleerd wordt.

hoi Heksje, nou ik merk het dus heel goed, dat het niet gaat. Jammer genoeg. Het gaat bij mij ook niet met selenium erbij: ik wist al dat dat belangrijk was van die selenium. Het is ook al wetenschappelijk onderzocht voor mensen met hashimoto of een jodiumrijk dieet voor hen een aanrader was, zie artikel van de link: niet dus. Ik had er hier ook al eens aandacht aan besteed, maar gek genoeg was ik dat weer een soort van vergeten. Tot de realiteit me weer tot de orde riep.

Je eigen ervaring is niet kenmerkend voor alle hashimoto mensen en die ene link is niet dé waarheid. Zoals gezegd, er zijn heel verschillende berichten over en ieder moet het voor zich ervaren.

Er zijn zoveel pagina's vol over jodium; de natuurlijke uitvoeringen zoals kelp en blaaswier, de potassium iodide, de nascent iodide. Als je dat allemaal leest, wat ik al wel veel maar niet allemaal gedaan heb, dan kom je er niet uit. Ze zijn het allemaal oneens.

Dat jijzelf niet goed reageert op de jodium hoeft niets te maken met hashimoto maar kan ook betekenen dat het te reinigend is of dat je wellicht teveel neemt en dat het vergiftigt.

Er is hier zelfs op het forum al meer over geschreven. De jodium krijgt snel de schuld maar het hangt van veel meer factoren af.

Lievergezond, jij bent op zoveel vlakken tegelijk bezig (wat ik concludeer uit de vele lange citaten op het forum met alle bijbehorende links) en je slaapt ook niet in de nacht (gezien de tijden die bij je berichten staan), dat er vast veel meer aan de hand is dan dat jodium niet goed voor je zou zijn.

Lievergezond, jij bent op zoveel vlakken tegelijk bezig (wat ik concludeer uit de vele lange citaten op het forum met alle bijbehorende links) en je slaapt ook niet in de nacht (gezien de tijden die bij je berichten staan), dat er vast veel meer aan de hand is dan dat jodium niet goed voor je zou zijn.

Ware woorden! Debsy probeerder Lievergezond laatst hier ook subtiel op te wijzen, maar ze weigert dit onder ogen te zien. Zulke lange uren maken achter een computer lijkt me ook niet gezond.

Mike

[...] je slaapt ook niet in de nacht (gezien de tijden die bij je berichten staan), dat er vast veel meer aan de hand is dan dat jodium niet goed voor je zou zijn.

@ Heksje, ik ben de laatste die ontkent dat ik problemen heb die verder gaan dan dat jodium niet goed voor me is. Alleen ik had het nu wel even alleen over autoimmuniteit i.r.t. jodiumgebruik. Afgelopen nacht werd ik wakker van een pijnlijke schildklier. Hashimoto zit bij me in de familie, is bij mij ook geconstateerd EN ik ben pas net begonnen met kelptabletten. Opgeteld bij de uitkomsten van een dubbelblind onderzoek naar wat een jodiumrijk dieet doet met mensen met hashimoto (hetgeen bevestigde dat het niet goed is) is mijn conclusie zo gek nog niet. Autoimmuniteit daar wordt bij schildklierproblematiek ook veel te vaak overheen gekeken vandaar dat ik het hier deel. Eerder werden klachten n.a.v. jodiuminname hier ook toegeschreven aan detox, maar dat hoeft dus niet het geval te zijn. Moge het een waarschuwing zijn voor mensen met auto-immuunproblemen die op deze site genoeg aanwezig zijn.

Lievergezond, jij behoort tot een slag mensen dat nooit zal genezen, omdat je je identiteit ontleent aan ziekte i.p.v. gezondheid. Jouw eeuwige zoektocht naar antwoorden levert ons interessante posts op, maar de antwoorden zoek je buiten jezelf en dat is het probleem.

Mike

Lievergezond, dat je net pas begonnen bent met kelp, hashimoto vermoedt en daar gelijk artikelen bij zoekt snap ik tot dat punt. Maar verkondig het niet als een 100% waarheid dan wel 100% kennis dat hashimoto en jodium niet samen gaan.

Zoals gezegd, hier is geen eenduidigheid over.

Verder concludeer je voor jezelf dat je hashimoto en de kelp een reactie bij je lichaam oproepen. Echter speelt er meer, veel meer. Het is dus maar de vraag wat de reactie betekent en waar hij vandaan komt. Dat weet je nooit op zeker, echter door te lezen krijg je vermoedens, ga je in een bepaalde richting denken. Echter kan je ook een net andere zoekopdracht intypen op het internet en je zal zien dat je vorige conclusie ineens weg gewist wordt en er zomaar wat anders aan de hand kan zijn.

Been there, done that. Zo gaat het met ons allen.

Als kelp en je -vermoedelijke- hashimoto voor jou niet werkt dan zij dat zo, maar maak mensen hier niet van de wijs met te schrijven alsof het ook echt een feit is, want dat is het niet.

Lievergezond, jij behoort tot een slag mensen dat nooit zal genezen, omdat je je identiteit ontleent aan ziekte i.p.v. gezondheid.

Mike, ik kan het ergens beamen: in elk geval dat ik het moet doen met een flink aantal klachten. Voor jou ziet het eruit alsof ik me ermee identificeer en op een bepaalde manier is dat ook zo bij mij. Ik zou alleen wel graag willen dat de klachten mijn leven niet bepalen. Als ik daar al ben, maar helemaal genezen zou ik helemaal fijn vinden, dan heb ik meer energie om mijn dromen te verwezenlijken, want ik heb er genoeg.

Heksje, hierover:

verkondig het niet als een 100% waarheid dan wel 100% kennis dat hashimoto en jodium niet samen gaan.

Uit welke woorden van mij zou blijken dat ik het heb over een 100% waarheid als het gaat om de relatie jodiumrijk diet en dientengevolge klachten als gevolg van hashimoto?

@Lievergezond:

Jodium, ook niet als het de natuurlijke variant betreft, is geen aanrader voor mensen met de hashimoto-schildklierziekte

Wat betreft je klachtenlijst en de energie die je nodig hebt:

Voor jou ziet het eruit alsof ik me ermee identificeer en op een bepaalde manier is dat ook zo bij mij. Ik zou alleen wel graag willen dat de klachten mijn leven niet bepalen. Als ik daar al ben, maar helemaal genezen zou ik helemaal fijn vinden, dan heb ik meer energie om mijn dromen te verwezenlijken, want ik heb er genoeg.

Je brengt volgens mij vreselijk veel tijd door bij de computer wat ontzettend veel stress oplevert en ontzettend veel energie kost, laat staan dat er ook nog een sprake kan zijn van straling en electrosmog.
Als je alle energie die je stopt in dit hele forum bol laten staan van alle uitingen, informatie en kennis over allerlei klachten nou eens stopt in je dromen, dan zal je zien dat je dromen te verwerkelijken zijn.

Ik ben wel benieuwd waarom je al die berichten plaatst. Veel van die informatie is gewoon vindbaar op het internet en kan men zelf vinden en veel van die informatie is al meermalen langs gekomen.

Leef je dromen, leef je leven in plaats van alsmaar achter het beeldscherm naar oplossingen zitten te zoeken. De oplossingen zitten in jou, niet op het internet.

Het is namelijk maar de vraag wat het kip en wat het ei is. Door alsmaar te zoeken over allerlei aandoeningen, door je af te vragen of je deze hebt, waar ze vandaan komen, wat de oplossingen zijn, verspil je kostbare levensenergie die je in je dromen kunt stoppen.
En als je je dromen verwezenlijkt, je passie volgt, daar afleiding in vindt, zal je zien dat je klachten ook afnemen dan wel dragelijker worden.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan