jodium

Een collegaatje bij mij op het werk heeft een te snelle schildklier. Het is nu zo erg, dat ze kan kiezen uit een operatie of een radioactieve jodium behandeling. Ik schrik daar wel van. Radioactieve jodium, is dat niet gevaarlijk?
Dorothé

Radioactieve jodium, is dat niet gevaarlijk?

Het vermoord je schildklier.
En daarna heb je geen snelle schildkier meer ;)

Het is iemand die zeer ongezond leeft en oppervlakkig is. Toch kan ze het goed met mij vinden en is geïnteresseerd in mijn denkwijzen. Haar HD hond laat ze nu behandelen met bloedzuigers, dus geen medicijnen. Dit is maar een voorbeeldje. Ik zou haar graag alternatieven willen voorleggen en dan moet ze zelf maar de beslissing nemen. Wat kan ze doen?

Dorothé

Dat is op basis van deze gegevens niet te zeggen. Ten eerste moet je dan weten wat haar symptomen op dit moment zijn en wat er voor tests gedaan zijn om de diagnose snelle schildklier te stellen. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat ze helemaal geen te snelle schildkier heeft maar een trage.
Er kan bijvoorbeeld een lage TSH zijn vastgesteld met een erg snelle hartslag maar dat kan net zo goed te maken hebben met een trage schildklier.
Is er gekeken naar een auto-immuun ziekte? Hashimoto's veroorzaakt nog wel eens tijdelijk een te snelle schildklier.
Heeft ze de ziekte van graves?
Hoe lang heeft ze deze symptomen al? En wat zijn die symptomen precies?

Zover ik weet, heeft ze de ziekte van Graves. Ik ken haar nog niet zolang, dus ik weet niet wat de symptomen allemaal zijn. Ik kan haar wel volgende week eens vragen.
Maar in ieder geval willen ze of de schildklier eruit halen of die eenmalige radioactieve jodium toedienen. Ze heeft voorheen altijd medicijnen genomen.
Ik ga haar meer info vragen en leg het dan weer hier voor.
Bedankt alvast.
Dorothé

hoi Pike, hierover:

Door meer jodium te nemen produceert de schildklier soms, in ieder geval tijdelijk, meer thyroglobulin. De schildklier gebruikt tyroglobulin om T4 en T3 te maken maar het immuunsysteem ziet, als je Hashimoto’s hebt, thyroglubulin aan voor lichaamsvreemd weefsel en valt dit aan.
Ik zeg niet dat jouw uitleg niet waar is maar dit is de gangbare verklaring waarom (veel) jodium in geval van Hashimoto’s geen goed idee is.

Waarom wil je eigenlijk geen natuurlijk schildklierhormoon gebruiken als je weet dat je Hashimoto’s hebt en al jaren heel veel klachten?

hoi Pike dank je voor je uitleg. Ik slik nu al een maand geen kelp meer.
Maar mijn allergische reacties blijven nogal strak ingesteld staan op het moment.
Zou jodium niet ook de verhouding tussen th1 versus de th2 cytokynen kunnen beinvloeden?
Dat is wat ik nu bedenk: want te zien aan de symptomen die horen bij th2-dominantie van je immuunsysteem : daar staat ook veel / snelle allergische reacties. Ik heb daar geen bewijs voor, maar dat bedacht ik me. Mijn zus met ook hashimoto zit meer in de th1-dominantiegroep: zij is zo dun als een rietje en heeft diabetes type 1 en haar schildklier werkt traag en zij snapt niet dat ik mijn schildklier voel prikken: heeft zij nooit gehad (nee, zij heeft dus lichte langzame immuunreacties en ook niet veel allergieen- zoals de typische th1-dominante auto-immuunmens: waarschijnlijk heeft ze wel intoleranties denk ik).

Je vraag over of ik geen hormoonsuppletie wil proberen: dat zou zo gek misschien nog niet zijn, maar ik weet niet waar ik moet beginnen.

hoi Godsgeschenk, dat heeft mijn vader ook ondergaan toen: die radio-actieve jodium. Wat een ellende zeg. Destijds was dat voor mij allemaal normaal. Met wat ik nu weet: hij had ook last van zijn immuunsysteem net als ik. 1 van de dingen die je dan o.a. kan doen is de verhouding van th1 versus de th2 cytokines laten vaststellen in het bloed (in geval van hashimoto) en proberen de dominantie van het ene deel van het immuunsysteem over de ander proberen te herstellen met voeding als de schildklier nog niet te ver heen is en anders ook. Stukje bij beetje probeer ik te snappen wat ik kan doen en laten. Daarnaast i.d.d. wat Pike zegt: op basis van onderzoek extra hormoonsuppletie (beste op basis van varkenshormoon).

hormoonsuppletie (beste op basis van varkenshormoon)

Hoezo zou schildlkliersuppletie van varken het beste zijn?

Dank je Mike. Ik sta er wat dubbel tegenover omdat varkens veelal onder slechtere omstandigheden gehouden worden dan runderen.

@Pike, hoe denk jij hier over?

Ik sta er wat dubbel tegenover omdat varkens veelal onder slechtere omstandigheden gehouden worden dan runderen.

hoi Heksje, nou ja, dat is ook niet anders bij de mens zelf:-)

Verder: ik zag gisteren twee interviews op youtube met Izabella Wentz (auteur The Root Cause) /
en Izabella zegt in het tweede interview dat ze met suppletie van hormonen maar een heel klein beetje opschoot: en dat ze daarom op zoek ging naar ondersteuning die het immuunsysteem tot rust kon krijgen.
Over jodium is ze ook niet echt enthousiast: ze zegt dat die hashimoto juist voorkomt in landen waar jodium aan zout wordt toegevoegd.

Pike, hoe denk jij hier over?

Het is inderdaad zo dat varkens het meest overeenkomen met mensen maar schildkier van runderen doet het blijkbaar vaak beter bij mensen.
En van die varkens is moeilijker te zeggen wat ze precies te eten krijgen terwijl die runderen uit Nieuw Zeeland uitsluitend gras krijgen en anti biotica vrij zijn.

Zie ook hier:

Many people respond better to bovine Natural Thyroid. They find it more invigorating, it relieves symptoms, and promotes enthusiasm for life. We recommend that most people start off with the bovine thyroid. Give it at least several months to see how it works for you. If after several months you don't notice any benefit, and your body temperatures are still low and haven't budged a bit, then it may be time to change and try the porcine Natural Thyroid.

Porcine thyroid works very well for some people. Some will notice that it is the only thing that will work for them. While there is no way to tell what will work best for you, keep in mind that you may find success by experimenting with either bovine or porcine, or even a combination of both.

Use whatever works best for you.

http://www.theprudentwife.com/health/womens-health/119-lisas-thyroid-protocol

Zou jodium niet ook de verhouding tussen th1 versus de th2 cytokynen kunnen beinvloeden?

Lievergezond,
Dat heb ik nog nooit ergens gelezen maar het zou kunnen.

Je vraag over of ik geen hormoonsuppletie wil proberen: dat zou zo gek misschien nog niet zijn, maar ik weet niet waar ik moet beginnen

Wat bedoel je precies ? Je kan bijvoorbeeld gewoon beginnen met 1 capsule van 130 mg.

https://nebula.wsimg.com/e0c9c9ed95...553C572BE&disposition=0&alloworigin=1
https://www.naturalthyroidsolutions.com/question-and-answer.html

In de link vind je genoeg informatie over het suppleren met schildlier.
Het belangrijkste is om je temperatuur, je pols en je klachten goed in de gaten te houden en aan de hand daarvan indien nodig heel langzaam de dosis op te voeren.
Begin met 1 capsule van 130 mg en kijk na een week of drie vier hoe het gaat.

Ik gebruik zelf thyro-gold maar andere merken zijn ook goed. Bij mij duurde het maar een week of zo voordat ik duidelijk verschil merkte maar dat is bij iedereen verschillend. Volgens Broda Barnes kan het soms zelfs wel maanden duren voordat je wat merkt.

Het is o.a. hier te koop:
https://www.the-natural-choice.co.uk/Metavive-IV-Bovine-Thyroid-130mg-90-capsules.html
https://www.the-natural-choice.co.uk/Metavive-IV-Bovine-Thyroid-130mg-90-capsules.html

Ze doen het bij mij prima. Had jij dat laatst niet ook al? Volgens mij klopt er iets niet aan jouw computer- of browserinstellingen.

Mike

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan