hoi Pike, hierover:
Door meer jodium te nemen produceert de schildklier soms, in ieder geval tijdelijk, meer thyroglobulin. De schildklier gebruikt tyroglobulin om T4 en T3 te maken maar het immuunsysteem ziet, als je Hashimoto’s hebt, thyroglubulin aan voor lichaamsvreemd weefsel en valt dit aan.
Ik zeg niet dat jouw uitleg niet waar is maar dit is de gangbare verklaring waarom (veel) jodium in geval van Hashimoto’s geen goed idee is.
Waarom wil je eigenlijk geen natuurlijk schildklierhormoon gebruiken als je weet dat je Hashimoto’s hebt en al jaren heel veel klachten?
hoi Pike dank je voor je uitleg. Ik slik nu al een maand geen kelp meer.
Maar mijn allergische reacties blijven nogal strak ingesteld staan op het moment.
Zou jodium niet ook de verhouding tussen th1 versus de th2 cytokynen kunnen beinvloeden?
Dat is wat ik nu bedenk: want te zien aan de symptomen die horen bij th2-dominantie van je immuunsysteem : daar staat ook veel / snelle allergische reacties. Ik heb daar geen bewijs voor, maar dat bedacht ik me. Mijn zus met ook hashimoto zit meer in de th1-dominantiegroep: zij is zo dun als een rietje en heeft diabetes type 1 en haar schildklier werkt traag en zij snapt niet dat ik mijn schildklier voel prikken: heeft zij nooit gehad (nee, zij heeft dus lichte langzame immuunreacties en ook niet veel allergieen- zoals de typische th1-dominante auto-immuunmens: waarschijnlijk heeft ze wel intoleranties denk ik).
Je vraag over of ik geen hormoonsuppletie wil proberen: dat zou zo gek misschien nog niet zijn, maar ik weet niet waar ik moet beginnen.
hoi Godsgeschenk, dat heeft mijn vader ook ondergaan toen: die radio-actieve jodium. Wat een ellende zeg. Destijds was dat voor mij allemaal normaal. Met wat ik nu weet: hij had ook last van zijn immuunsysteem net als ik. 1 van de dingen die je dan o.a. kan doen is de verhouding van th1 versus de th2 cytokines laten vaststellen in het bloed (in geval van hashimoto) en proberen de dominantie van het ene deel van het immuunsysteem over de ander proberen te herstellen met voeding als de schildklier nog niet te ver heen is en anders ook. Stukje bij beetje probeer ik te snappen wat ik kan doen en laten. Daarnaast i.d.d. wat Pike zegt: op basis van onderzoek extra hormoonsuppletie (beste op basis van varkenshormoon).