Kefir

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
volgens mij heb ik iedereen voorzien?

nog meer liefhebbers, ik heb zat kefirplantjes (hellup)

KEFIR te koop!! ...............voor een prikkie ;-)

@Hamster je kan me mailen (je hebt inmiddels mail gehad) en je adres direct doorgeven, Ik ga vanmiddag verversen.

Kan het vandaag nog op de post.

@Paradogma ook voor jou, anders wordt het woensdag.

ratel

@Poekie valt mee hoor, tis net hoe druk je je maakt :-) haha!

ik zag bij het kopen van nieuwe postzegels dat de prijs wel omhoog is gegaan.

Ik gebruikte nog gewoon de "oude" .

moet ik mee omhoog in de prijs............... maar €2,00 voor wat kefir is niet duur denk ik?

@Poekie werk aan de winkel ;-)

@Pieter82 als je mij jouw adres stuurt dan stuur ik het jou vandaag nog op!

rateltje, ik heb laatste 3 flessen kefir in de koelbox gemaakt en dat ging goed.

maar nu had ik in de koelbox een fles kefir willen maken met yoghurt, de yoghurt had ik in een deken gewikkeld en twee flessen warm water erbij en de kefir stond ernaast.

de yoghurt is gelukt en de kefir is mislukt. wat zou er nu weer verkeerd zijn :?

sheila wrote:
de yoghurt had ik in een deken gewikkeld en twee flessen warm water erbij en de kefir stond ernaast.

Alexandra wrote:
Is dat niet veel te warm voor kefir?

Ja, dat is wel te warm voor de kefir. De kefir is een uitgebalanceerde verzameling culturen van bacterien. Als het wat warmer wordt dan gemiddeld, zal de ene cultuur gaan overheersen en de balans verstoren. De kefir zal er niet direct onbruikbaar van worden, maar ik zou er geen reeksen achter elkaar van gebruiken.

Mijn kefir kreeg op een gegeven moment een witte waas, soort poeder bovenop. Dat rook ook een beetje alcohol achtig. Dat werd steeds witter en sterker na een aantal reeksen. Dit heb ik toen maar weggegooid.

Mijn vermoeden is dat ik een metalen zeef gebruikte en dat na verloop van tijd te veel invloed op de kefir kreeg.

Nu gebruik ik een nylon zeef en ik hoop dat dat goed blijft gaan.

Er is dus wel genoeg marge in de factoren, maar je kunt ook over de schreef gaan.

@sheila,

Ik maak ook regelmatig yoghurt en kefir tegelijk.

Dit doe ik samen in 1 koelbox, een fleecedeken op de bodem en een fleecedeken erbovenop.

Ik doe er geen flessen warm water bij want dat past niet meer.

De flessen kefir en yoghurt staan dus gewoon tegen elkaar aan.

Het resultaat is altijd goed, zowel de yoghurt als de kefir.

Ik laat het wel 48 uur staan.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.555
Leden
8.669
Nieuwste lid
Joopdepiep
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan