Kefir

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Vrysuyver als je toch alles van kefir wilt zien:

Microorganisms Found in Different Batches of Milk Kefir-Grains and Kefir

Divided into Four Genus Groups:

LACTOBACILLI:

Lactobacillus acidophilus

Lb. brevis [Possibly now Lb. kefiri]

Lb. casei subsp. casei

Lb. casei subsp. rhamnosus

Lb. paracasei subsp. paracasei

Lb. fermentum

Lb. cellobiosus

Lb. delbrueckii subsp. bulgaricus

Lb. delbrueckii subsp. lactis

Lb. fructivorans

Lb. helveticus subsp. lactis

Lb. hilgardii

Lb. helveticus

Lb. kefiri

Lb. kefiranofaciens subsp. kefirgranum

Lb. kefiranofaciens subsp. kefiranofaciens

Lb. parakefiri

Lb. plantarum

STREPTOCOCCI/LACTOCOCCI:

Streptococcus thermophilus

St. paracitrovorus^

Lactococcus lactis subsp. lactis

Lc. lactis subsp. lactis biovar. diacetylactis

Lc. lactis subsp. cremoris

Enterococcus durans

Leuconostoc mesenteroides subsp. cremoris

Leuc. mesenteroides subsp. mesenteroides

Leuc. dextranicum ^

YEASTS:

Dekkera anomala t/ Brettanomyces anomalus a

Kluyveromyces marxianus t/ Candida kefyr a#

Pichia fermentans t/ C. firmetaria a

Yarrowia lipolytica t/ C. lipolytica a

Debaryomyces hansenii t/ C. famata a#

Deb. [Schwanniomyces] occidentalis

Issatchenkia orientalis t/ C. krusei a

Galactomyces geotrichum t/ Geotrichum candidum a

C. friedrichii

C. rancens

C. tenuis

C. humilis

C. inconspicua

C. maris

Cryptococcus humicolus

Kluyveromyces lactis var. lactis #

Kluyv. bulgaricus

Kluyv. lodderae

Saccharomyces cerevisiae #

Sacc. subsp. torulopsis holmii

Sacc. pastorianus

Sacc. humaticus

Sacc. unisporus

Sacc. exiguus

Sacc. turicensis sp. nov

Torulaspora delbrueckii t

* Zygosaccharomyces rouxii

ACETOBACTER:

Acetobacter aceti

Acetobacter rasens

Legend:

t Teleomorph. Sexual reproductive stage. Yeast form pseudo-mycelium as in Flowers of Kefir.

a Anamorph. Asexual reproductive stage. Reproduce by budding or forming spores or cell splitting [fission].

#
Can utilize lactose or lactate.

^ Aroma forming.

subsp.
Sub specie type.

sp. Specie type.

sp. nov. New strain or new specie strain type.

biovar. Biological variation strain type.

var. Variety type.

Units Count of Microbes in Gram Stained Kefir Grains:

Bacilli [single cells, pair, chains]

Streptococci [pair, chains]

Yeast [single cells]

The Means Range:

Bacilli 66, 62-69%

Streptococci 16, 11- 12%

Yeast 18, 16- 20% [11]

Evolution Sequence among Genus Groups during Kefir Culture Cycle:

Lactococci > Lactobacilli > Leuconostoc > Yeast > Acetobacter

Microbial Composition of Kefir at End of Fermentation [colony forming units/ml] **:

Lactococci : 1,000,000,000

Leuconostocs : 100,000,000

Lactobacilli : 5,000,000

Yeast : 1,000,000

Acetobacter : 100,000

@Amancay: Dankjewel! Dat is een hele mooie lijst!

Dit geeft meteen aan, dat je beter kefir dan magere melk over je aarde kunt gieten.

Hallo allemaal,

Ik ben van plan om kefir te gaan maken, ik denk dat ik begin met melkkefir. Nu heb ik wel de korrels nodig, ik heb al een aantal advertenties zien staan op Marktplaats. Weet iemand wie de meest betrouwbare verkoper is en/of de beste kefir levert?

Het bericht van Hilda is van 11 maanden geleden, maar ik probeer het toch:

Hilda heb jij nog kefirkorrels voor mij?

ik maak al maanden kefir en is altijd goed gegaan.

maar nu had ik 3 potten van 1.5 liter kefir moeten hebben en is het niet gelukt.

alleen de bovenrand is dik geworden net als altijd maar daaronder is het gewoon melk.

heb het twee dagen laten staan dus had dik moeten zijn.

iemand een idee waarom het niet gelukt is?

stond gewoon in de huiskamer, wel iets donkerder als normaal en s nachts het raam open.

de kefirkorrels zien er wel goed uit, dus denk niet dat het daar aan ligt.

zou het wat met chemtrails te maken hebben daar was het wel vol van zaterdag hier.

Hallo,

Even een vraag , ik wil morgen voor het eerst waterkefir maken.

Ik heb alleen nooit suiker gedronken in mijn drankjes.

Word ik straks dikker als ik opeens dagelijks suiker ga drinken en is dit wel gezond ?

Is de waterkefir het meest effectief als ik suiker gebruik of kan ik bijvoorbeeld ook ahornsiroop gebruiken??

Alvast bedankt & groetjes!!

Quote:
stond gewoon in de huiskamer, wel iets donkerder als normaal en s nachts het raam open.

Dat is de reden. Fermentatie is een bijzonder grillig proces. De minste, geringste verandering in temperatuur, vochtgraad of zuurstofgraad creeert een gunstige omgeving voor andere micro-organismes. Om die reden fermenteer ik zelf allang niet meer, ik werd knettergek van de onvoorspelbaaheid van de resultaten!

Grilligheid is oneindige mogelijkheden is vrouwelijke energie. Ik denk dan ook dat vrouwen beter zijn in fermentatie dan mannen. Als mannen er ook goed in zijn, beschikken ze over meer vrouwelijke energie. Dit verklaart ook waarom de 1 probleemloos rauwmelkse kefir of yoghurt kan maken en het bij de ander telkens mislukt.

Ik denk werkelijk dat de energie van de persoon ook een rol speelt in het proces. En ik denk dit niet alleen. Fermentatieculturen werden traditioneel gezien door natuurvolkeren als een heilige, goddelijke substantie, die vaak 'moeder' werd genoemd. We spreken overigens ook nu nog van een 'moedercultuur'. Dus reken maar dat dit vrouwelijk is!

Mike

Waarschijnlijk komt de goede energie van Co dan in de yoghurt en kefir, want bij ons is de temperatuur lang niet altijd constant, zeker niet als we met onze camper reizen. Daar kan het overdag of 's nachts nogal al eens schelen qua warmte.

Dus houden we het maar op de goede energie die Co overbrengt op de kefir/yoghurt. :D

Overigens daar op in hakend: We waren van de zomer met onze camper in Noorwegen en hadden een aantal flessen kefir mee van Paul en Ilse Blokker uit Midwoud.

Op een gegeven moment waren we in het plaatsje Lindesnes, althans bij de vuurtoren, het zuidelijkst, met de auto bereikbare plek in Noorwegen. De plek voelde niet goed (kan er niet de vinger op leggen, puur gevoel) dus we waren daar snel weer weg. Ik had daar bijvoorbeeld heel erg last van mijn oren, een gevoel dat ik alleen heb als het erg koud is en dat was het daar niet.

De volgende dag pakte ik een fles kefir uit de voorraad en die was compleet geschift, nog geschudt en geproefd maar het was niet meer te drinken. Alle flessen waren geschift, bij eentje was zelfs de dop eraf. Wat energieën (goede en slechte) kunnen doen.

Lia

Het woord 'geschift' betekent in figuurlijke zin: gestoord. De energie van de melkdrank werd dus verstoord. Je ziet in onze taal dat we dit altijd al hebben geweten.

Mike

Quote:
Wat energieën (goede en slechte) kunnen doen.

Daarom vind ik de verhalen rond ORMUS dus ook zo interessant. Het kan dus echt 'spoken' door de onduidelijke energie die soms ergens blijft hangen of in is gestopt.

KEFIRKORRELS in de aanbieding (voor een heel weeshuis ;-))

wie heeft ze nodig?

verzendkosten voor jou, mail me maar............. op te vragen bij het opperhoofd ;-)

ok mike, ik zal het dan nog eens proberen maar dan met een kamer waar de temp constanter is.

maar met dat warme weer zetten ik s nachts alles open en dan koelde het wel paar graden af.

Sheila,

En toch moet het niet uitmaken hoor, wij hebben de kefir ook wel op het aanrecht staan te fermenteren.

Je zou het op een andere plek kunnen proberen, i.v.m. aard/waterstralen.

Lia

sheila, zet er dan iets omheen dat de container waar de kefir in zit wat kan isoleren. Een deken, een doosje van karton, een plastic bak waar het in staat enz.

Dit voorkomt teveel luchtverplaatsing en luchtverplaatsing is al gauw temperatuurverschil. Zorg wel voor nog iets van een opening zodat de kefir zuurstof kan krijgen voor de fermentatie.

Ik ben nieuw hier en heb me nog niet voorgesteld, maar wil als eerste aangeven dat ik graag kefir korrels van RATELTJE wil ontvangen. Het zijn melkkefir korrels, toch?

Ja @oma melkkefir, zeg maar hoeveel je wilt hebben.........

maak even contact met het "opperhoofd" voor mijn emailadres dan mailen we verder over verzenden/kosten

ratel

komt U maar, heb kefir genoeg :-)

@ Rateltje:
Quote:
maak even contact met het "opperhoofd" voor mijn emailadres dan mailen we verder over

Heel goed, doe ik, maar .... hoe maak ik contact met het "opperhoofd" ?!?!? :?

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan