Kefir

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Heb ik soms een verkeerde zeef? Ik heb deze besteld bij de kefirshop, en ga er dus vanuit dat deze goed is. De brei is zo dik dat ik deze never nooit door de zeef krijg, alleen met forceren maar dan beschadig ik de kefirkorrels wat dus niet de bedoeling is. @rateltje, dus jij spoelt na elke oogst lichtjes de kefir af (met gefilterd water)? Dus in principe zou ik dat met de dikke brei kunnen doen?

Kloppen, kloppen kloppen! Ik spoel ze niet af, alleen als de korrels een pauze hebben gehad in de koelkast als ik op vakantie ben ofzo.

De brei is de kefir dus als je het afspoelt met water dan ben je het kwijt.

Ik spoel de korrels nooit met water af. En ik gebruik ook gewoon melk net uit de koelkast dus van 4 c. Gaat altijd goed.

Wat je kan doen is met een platte houten lepel voorzichtig de korrels een beetje omduwen en de brei door de zeef duwen.

ik spoel licht ze af en doe ze met de handen in de pot, ze gaan als een speer.

Een heel weeshuis heb ik al voorzien van kefir, goed spul :-)

Tanja,

1/4 of meer korrels in de pot? Dat is wel heel veel lijkt me. Ik maak 4-5 liter elke 48-72 uur en de bodem van de pot is ongeveer bedekt met een dun laagje korrels. De kefir is lekker zuur en heel dik.

1/4 korrels lijkt me wat overdreven. Heb je geen hond, kat, kippen of andere dieren die af en toe wat lusten.

Dit zijn de enige "brokjes" die mijn kat krijgt :D hij wordt helemaal wild als ik kefir aan het maken ben. Ook de kippen krijgen standaard kefir gevoerd bij mij. 1-2 liter kefir per dag voor mij, en een halve liter naar de kippen 8)

Ik ben al blij als ik 1 ltr kefir (met slagroom) weg krijg per dag.

Ik ben de enige die het drinkt thuis, vandaar ook dat ik kefirpoeder

heel handig vind.

Janse, ik doe het met meer korrels dan is hij al na 24 uur dik en lekker zuur. Ik geef het idd af en toe aan de kippen waar ik eieren haal, mijn kat lust het niet, maar de ratjes wel, maar goed die eten weer niet zoveel.

Yes! De tweede kefir oogst is gelukt! De eerste oogst heb ik zonder door te roeren in een zeef gedaan, vandaar dat er een dikke witte brei overbleef. Nu heb ik de massa doorgeroerd en in een zeef gedaan, en dan geheel volgens jullie advies voorzichtig omgeroerd en geklopt. Het duurt ff maar dan heb je ook wat! De eerste liter kefir staat dus nu in de koelkast en ik ben zeer benieuwd hoe het smaakt! Hoe snel groeien de kefirkorrels, wat is jullie ervaring?

Ik maak dagelijks Mike's yoghurt-smoothie, is het ook mogelijk dat ik in plaats van yoghurt melkkefir (in de blender!) gebruik of beschadig ik dan de structuur van de drank?

Ja, dat kan en ja dan beschadig je de structuur van de eiwitten. Toch doe ik het zelf ook, omdat het toch een voedzaam drankje blijft en omdat er zoveel in de smoothie zit wat wel goed voor je is neem ik de schade op de koop toe, maar drink er maar een groot glas van, voor de rest drink ik het puur.

Wanneer na 24h de kefir wel gedeeltelijk (bovenin) ingedikt is maar er nog geen blanke vloeistof zichtbaar is, zijn mijn kefirkorrels dan overleden of moet ik misschien de oogst tijd wat verlengen? Ik heb namelijk, omdat de korrels gegroeid waren, meer melk toegevoegd, misschien wel teveel melk........! Ik heb de massa net nog doorgeroerd en het ruikt wel kefir-achtig, maar dan moet ik ook eerlijk toegeven dat ik niet weet hoe overleden kefir ruikt :-)

Hoi lieve forummers,

Helaas, mijn 2de lichting kefirkorrels is definitief overleden. Zij hebben een week verwaarlozing ivm zware griep/buikgriep niet doorstaan. Het goede nieuws is dat ik kefir inmiddels bijna lekker vind! En dat dochterlief het wegdrinkt als een puber aan de Red Bull. Heeft er iemand nog een lichting over? Deze zou ik graag overnemen tegen betaling van de verzendkosten. Alvast bedankt!

Hoi,

Misschien een gekke vraag: Hoe weet je of de kefirkorrels 'overleden' zijn?

Groetjes,

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan