Kefir

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Quote:
Wanneer na 24h de kefir wel gedeeltelijk (bovenin) ingedikt is maar er nog geen blanke vloeistof zichtbaar is, zijn mijn kefirkorrels dan overleden of moet ik misschien de oogst tijd wat verlengen

Niburu,

Nee zijn in principe niet overleden. Als je ze wat langer laat fermenteren zal die blanke vloeistof, de wey, wel zichtbaar worden.

Niet dat het perse nodig is om deze scheiding te zien alvorens te oogsten. Het is wel zo des te meer whey des te zuurder de kefir.

Hallo,

Ik wil met kefir beginnen. In eerste instantie met waterkefir maar las dat daar ook suiker in zit. Hoe goed is dit dan bij wapf?

Ik las ook dat soms mensen ze 'over hebben hier op het forum' en dat ze dan overgenomen kunnen worden. Zijn er nog mensen die ze overhebben?

.

In waterkefir zit inderdaad suiker, want je MAAKT het met suiker. Suiker dient als voer voor de vele goede bacteriën. Ik vraag me af of de suiker helemaal wordt opgegeten, of net zoals met melkkefir alleen wordt omgezet in een andere vorm (lactose - galactose ).

wie heeft er nieuwe kefirbollen voor me zsm?

ik ga maar helemaal overnieuw beginnen word gek van mijn kefir.

van t weekend wilde ik een voorraad kefir maken en nu zijn alle potten mislukt.

had de potten ervoor goed schoongemaakt.

sheila

Ik maak de pot waar ik de kefir in maak maar zelden schoon. Om de paar weken pas ofzo, en ik heb altijd goede en lekkere kefir.

Ik heb een aantal pogingen ondernomen om van kefirkorrels kefir te maken, maar het smaakte altijd raar (naar gist). Afgelopen week heb ik het voor het eerst met kefirpoeder geprobeerd en wonderwel is het nu gelukt. Lekker zuur, beetje als karnemelk. Jammer alleen dat het kefirpoeder zo duur is (zakje voor 1 liter kefir kost 4 euro excl. verzendkosten). Om weer een volgende ronde kefir te maken moet je 3 eetlepels kefir in een nieuwe pot doen en rauwe melk erbij en 24 uur laten staan. Ik ben benieuwd hoeveel rondes ik met één zakje haal.

@Moondust

Ik heb voorheen ook kefirpoeder gebruikt. Had ik destijds gekocht bij Ron Fonteine.

Met 1 zakje heb ik zeker 2 maanden gedaan, daarna werd het resultaat minder en niet meer zo lekker.

marianu,

de kefir word niet dik.

de bovenste 3 cm worden dikke brei zoals altijd maar daaronder blijft het melk.

Sheila, kan zijn dat door de daling van de temperatuur je kefir wat minder dik wordt dan je gewend was, omdat het fermenteren wat langzamer gaat, ik merk het ook een beetje, heb je al geprobeerd 'm langer te laten staan?

Bij mij is de kefir onderin de pot ook dun en bovenin is hij dik. Ik schud de pot dan even voorzichtig om en alles is weer goed gemengd. Dan zeef ik de korrels eruit en zet ik de pot kefir in de koelkast. En van de korrels maak ik weer een nieuwe batch.

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat kefir mislukt. Ik laat hem soms 24 uur soms 48 uur staan.

mijn kefir staat nu 3 dagen bijna en nog dun. schudden helpt niet. de temperatuur is bij mij in kamer 20 graden.

ja hoor sheila

mail me maar, adres verkirjgbaar bij mike of poekie

nog meer liefhebbers?

Ik heb nog een portie of 3 over denk ik, straks ff verversen dan weet ik het zeker

ja ik wil ook graag korrels. Ga dan toch maar melkkefir maken omdat bij waterkefier er dus de kans bestaat dat er nog suiker in zit.

Heb vanaf april in één stuk door water kefir gemaakt.Nu bruist het niet meer zo ,er is minder activiteit.Dit is door de temperatuur verandering van buiten gekomen.Ik ga mijn water-kefir korrels invriezen ,en ga nu ook melk-kefir proberen.Dit is ook veel goedkoper om te maken.Aan water kefir moet je veel biologische suiker toevoegen,plus vijgen en rozijnen.Kost dus aardig wat geld.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan